Hankekoodi: A71756
Hankkeen nimi: REISKAtex - Tekstiililajitin
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2016 ja päättyy 30.4.2017
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Lahden ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2630644-6
Jakeluosoite: Niemenkatu 73
Puhelinnumero: 03 828 18
Postinumero: 15140
Postitoimipaikka: Lahti
WWW-osoite: http://www.lamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: JÄRVINEN TIINA LIISA
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: TKI-asiantuntija
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: tiina.jarvinen(at)lamk.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 044 708 1039
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Tekstiilinkierrätys on noussut tärkeäksi kehittämiskohteeksi Suomessa ja koko Euroopassa. Vuoden 2016 alusta astui voimaan orgaanisten jätteiden kaatopaikkakielto ja tekstiilejä ei enää saa viedä kaatopaikalle. Käyttämätön tekstiilijäte ohjautuu pääasiassa polttoon, mikä ei ole jätelain hierarkian mukaista. Suomessa on meneillään useita tekstiilinkierrätyshankkeita ja niissä myös hyödynnetään jo päättyneiden hankkeiden tuloksia. Tekstiilien tunnistus ja lajittelu tapahtuu kaikissa näissä hankkeissa silmämääräisesti ja manuaalisesti. Tämä ei ole tarpeeksi laadukas tunnistusmenetelmä tekstiilien teolliselle kierrätykselle ja uusiokäytölle (esim. liuotus ja uudelleen kehräys), sillä eri tekstiililaatuja ei tunnisteta tarpeeksi luotettavasti. Selvitysten mukaan markkinoilla on yksi kaupallinen sovellus tekstiilien tunnistukseen ja lajitteluun teollisuusmittakaavassa. Tämä kokonaislaiteratkaisu on kuitenkin kallis eikä sovellu pk-yritysmittakaavan kierrätyskeskuksille. Tavoitteena on kehittää tutkimus- ja kehityskäyttöön puoliautomaattinen kustannustehokas tunnistus- ja lajittelulaitteisto, jonka IR-analytiikka mahdollistaa eri tekstiililaatujen luotettavan tunnistuksen. Tässä hankkeessa rakennetaan pilotmittakaavainen tekstiilien tunnistus- ja lajittelulaitteisto, joka tuo tarvittavan laiteratkaisun pk-yritysten käyttöön. Hankkeessa investoidaan tekstiilien tunnistamiseen soveltuva IR-analysaattori ja siihen tarvittava sähkö, automaatio ja mekaniikka. Tuloksena valmistuva laitteisto on skaalattavissa pk-yritysmittakaavan kierrätyskeskuksiin, ja se edistää tekstiilien poisto- ja sivuvirtojen kierrätystä ja uusiokäyttöä.
Ylijäämä-, poisto- ja sivuvirtatekstiilejä käsittelevät ja jalostavat toimijat, tunnistetuista tekstiileistä uusiomateriaaleja valmistavat toimijat.
Projektin välilliset kohderyhmät ovat pk-yritysten asiakkaat ja alihankkijat, tapahtumien asiakkaat, LAMKin opiskelijat ja
henkilökunta, muiden alueen korkeakoulujen toimijat, LAMKin omistajakunnat ja muut sidosryhmät sekä viranomaiset.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 85 411
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 81 817
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 122 016
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 116 881
Maakunnat: Päijät-Häme
Seutukunnat: Lahden
Kunnat: Asikkala, Sysmä, Kärkölä, Lahti, Hollola, Padasjoki, Hartola, Orimattila, Heinola
Jakeluosoite: Ståhlberginkatu 10
Postinumero: 15110
Postitoimipaikka: Lahti
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joista naisten perustamia 0
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 5 | 9 |
Kts. REISKA-hankkeen hankesuunnitelma. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 2 | 10 |
Kts. REISKA-hankkeen hankesuunnitelma. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 2 | 10 |
Kts. REISKA-hankkeen hankesuunnitelma. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 3 | 10 |
Kts. REISKA-hankkeen hankesuunnitelma. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 3 | 5 |
Kts. REISKA-hankkeen hankesuunnitelma. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 7 | 10 |
Kts. REISKA-hankkeen hankesuunnitelma. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 3 | 6 |
Kts. REISKA-hankkeen hankesuunnitelma. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 10 | 10 |
Kts. REISKA-hankkeen hankesuunnitelma. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 4 | 9 |
Kts. REISKA-hankkeen hankesuunnitelma. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 5 | 10 |
Kts. REISKA-hankkeen hankesuunnitelma. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 2 | 5 |
Kts. REISKA-hankkeen hankesuunnitelma. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 3 | 2 |
Kts. REISKA-hankkeen hankesuunnitelma. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 2 | 3 |
Kts. REISKA-hankkeen hankesuunnitelma. | ||
Kulttuuriympäristö | 5 | 5 |
Kts. REISKA-hankkeen hankesuunnitelma. | ||
Ympäristöosaaminen | 10 | 10 |
Kts. REISKA-hankkeen hankesuunnitelma. |
-