Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A71820

Hankkeen nimi: Kumpusaarentien rakentaminen

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 1.2. Pk-yritysten kannalta tärkeiden liikenne- ja logistiikkayhteyksien parantaminen (vain Itä- ja Pohjois-Suomessa)

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.4.2016 ja päättyy 29.12.2017

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Savon liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Kuopion kaupunki

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 0171450-7

Jakeluosoite: Suokatu 42

Puhelinnumero: 017 185 111

Postinumero: 70110

Postitoimipaikka: Kuopio

WWW-osoite: http://www.kuopio.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: LAUKKANEN KARI

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Rakennuttaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: kari.matti.laukkanen(at)kuopio.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 44 718 5568

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen tavoitteena on saada muodostettua Kumpusaaren ja Siikaniemen yritysalueista hyvää logistista sijaintia edellyttävien pk-yritysten keskittymä rakentamalla uusi, erityisesti raskaita ajoneuvoja suosiva väyläyhteys suoraan moottoritielle Siikalahden pohjoisrantaa pitkin. Alueelle johtaa jo rata ja siellä toimii syväsatama, joten yritysten logistinen tehokkuus paranee. Tämä mahdollistaa eri liikennemuotojen yhteensovittamisen, multimodaaliliikenteen, logistiikkayhteistyön ja kestävän liikenteen. Hankkeella tavoitellaan alueelle useita pk-yritysten investointeja uusiin toimitiloihin sekä vajaakäytössä olevien toimitilojen hyödyntämistä vuokratiloina. Investointien myötä alueelle syntyy merkittävä määrä uusia työpaikkoja kasvuhakuisiin yrityksiin, joiden kilpailukyky paranee tehtävillä liikennejärjestelyillä. Väylä antaa vaihtoehtoisen reitin myös Saaristokaupungin ja kaupungin tärkeimmän työpaikka- ja kasvualueen Savilahden väliselle yhteydelle. Samalla yhdyskuntarakenne alueella eheytyy. Hanke parantaa Kuopion kaupungin tavoitteita vähähiilisyyden osalta, kun liikenteen sujuvuus paranee. Hanke parantaa edelleen liikenneturvallisuutta laajalla alueella lyhentäen samalla ajomatkoja ja vähentäen merkittävästi ajoneuvoliikenteen, erityisesti raskaan liikenteen polttoaineenkulutusta ja päästöjä.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä ovat alueella jo nyt toimivat ja sinne muuttoa harkitsevat yritykset.
Kumpusaaressa ja Siikaniemellä toimii tällä hetkellä noin 15 yritystä, jotka työllistävät noin 500 työntekijää. Alueen yrityskanta on uusiutunut lähes täydellisesti 2000-luvulla. Entisen Kuopion Sahan tilalle Siikaniemeen on tullut Kuopion Liikenteen terminaali, veneteollisuutta, (Bella-Veneet, Bella-Center, VA-Varuste) sekä Oy .Gust Raninin alkoholitehdas. Pari vuotta sitten lopettaneen Fenestran ikkunatehtaan tiloihin on tähän mennessä sijoittunut vajaa kymmenen yritystä. Alueelle jo sijoittuneilta yrityksiltä saadun palautteen perusteella heidän päätökseensä investoida Siikaniemi-Kumpusaari-alueelle vaikutti olennaisesti alueen keskeinen sijainti sekä tieto uuden Kumpusaarentien rakentamisesta. Yhteensä Siikaniemen alueella on vielä tyhjillään noin 14 000 m2 teollisuus- ja varastotilaa. Alue soveltuu erityisesti pk-yrityksille, jota tarvitsevat hyvää logistista sijaintia. Kaupungin yrityspalvelu markkinoi aluetta yhteistyössä rakennusten omistajien kanssa huomioiden tämän hankkeen tuomat positiiviset vaikutukset. Omistajat ovat varautuneet investoimaan tarvittaviin muutostöihin. Kaupungilla on lisäksi vapaana Siikaniemellä yksi yritystontti, johon kaupunki hakee yritystä.
Kumpusaaren alue, joka on tämän hankkeen vaikutuspiirissä, on myös uusiutumassa, jota varten laaditaan uutta asemakaavaa. Satamatoimintojen lisäksi alueelle on jo sijoittunut Kuopion Energian toimintoja. Paperinkeräys Oy on siirtänyt toimintonsa alueella uuteen paikkaan. Kumpusaaressa toimiva logistiikkayritys Kantola&Koramo on laajentanut toimitilojaan. Yritykselle ja sen kehittymiselle uusi tieyhteys on elintärkeä. Pari vuotta sitten yksityinen yritys investoi alueelle tilat sukellusalan yritykselleen sekä viranomaissatamalle, joka myös hyötyy nopeista yhteyksistä. Kumpusaaren alueelle kaavoitetaan lisäksi noin 2 ha käsittävä yritysalue erityisesti veneilijöille suunnattuja huolto ym palveluita tarjoaville yrityksille, joiden asiakaskuntaon paikallismarkkinoita laajempi hyötyen siten tämän hankkeen vaikutuksista.
Suunnitellun Kumpusaarentien pohjoispuolella oleva yritysalue on myös uusiutumassa. Tien valmistuminen mahdollistaa alueen tehokkaamman hyödyntämisen uudelle tielle tulevien tonttiliittymien kautta. Tien valmistuminen mahdollistaa kaupungille kaavoittaa yritysrakentamiseen uusi yritysalue Tasavallankadun ja Kumpusaarentien väliselle alueelle. Yksityinen yritys suunnittelee parhaillaan tuotannollisen toimintansa laajentamista, kun uusi tie mahdollistaa nykyistä paremman tonttiliittymän.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välillisiä kohderyhmiä ovat alueen asukkaat ja alueen läheisyydessä toimiva ja sinne sijoittuva kauppa. Lisäksi alueen läpi kulkeva liikenne hyötyy uudesta sujuvasta yhteydestä. Myös Kumpusaarentien pohjoispuolella oleva yritysalue on uusiutumassa ja tämä hanke vaikuttaa positiivisesti alueen kehittymiseen.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 967 500

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 967 500

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 1 935 000

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 1 935 000

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Savo

Seutukunnat: Kuopion

Kunnat: Kuopio

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Suokatu 42

Postinumero: 70110

Postitoimipaikka: Kuopio

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeessa huomioidaan työ- ja elinkeinoministeriön ja Kuopion kaupungin tasa-arvo-ohjeet.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeessa huomioidaan työ- ja elinkeinoministeriön ja Kuopion kaupungin tasa-arvo-ohjeet.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen sisällöllinen teema ei liity sukupuolten tasa-arvoisuuteen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 7 2
Hankkeessa hyödynnetään ylijäämämassoja.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 2 2
Ylijäämämassojen hyödyntäminen vähentää rakentamisen aikaisia kuljetuskustannuksia. Pysyvä vaikutus on, että kuljetuskustannukset vähentyvät alueella.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus -1 0
Rakentamisen aikaisia häiriöitä. Vesistötäytöt tehdään kuitenkin kesäajan ulkopuolella.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) -2 4
Rakentamisen aikaisia häiriöitä. Toteutettava kosteikko parantaa Siikalahden veden laatua. Ilman laatu paranee. Aluerakenteen tiivistyessä kasvihuonekaasujen arvioidaan vähenevän.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei ole.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 3 0
Ylijäämämassojen tehokas käyttö rakenteissa.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 2
Parantaa voimalaitoksen asemaa (käyttää pääasiassa uusiutuvia energialähteitä).
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 2 5
Luo työtä alueelle. Parantaa alueen pk-yritysten yhteyttä maailmalle.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 0
Neutraali
Liikkuminen ja logistiikka 2 5
Haapaniemen, Kumpusaaren ja Siikaniemen yritysalueiden saavutettavuus paranee olennaisesti. Raskaan liikenteen yhteyksien lisäksi parannetaan myös muita, kuten kevyen liikenteen yhteyksiä.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 0
Neutraali
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Neutraali
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Neutraali
Kulttuuriympäristö 0 0
Hankkeella ei ole vaikutusta alueen suojelukohteisiin.
Ympäristöosaaminen 0 0
Neutraali

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen tavoitteena oli saada muodostettua Kumpusaaren ja Siikaniemen yritysalueista hyvää logistista sijaintia edellyttävien pk-yritysten keskittymä rakentamalla uusi, erityisesti raskaita ajoneuvoja suosiva väyläyhteys. Tavoitteena oli myös vähentää Tasavallankadun liikennekuormia ja sitä kautta myös liikenteen tuomia päästöjä vilkkaalla Tasavallankadulla. Hanke on parantanut enemmän kuin 20 yrityksen saavutettavuutta alueella. Hankkeen vaikutuspiiriin on tehty sen aikana yli 5 miljoonalla eurolla pienten yritysten investointeja, jonka lisäksi suunnitelmissa on noin 10 miljoonan investoinnit.

Varsinaiset työt hankkeella pääsivät käyntiin kesäkuun alussa 2016 ja urakka valmistui suunnitelussa aikataulussa suunnitelmien mukaisesti lokakuun loppuun 2017 mennessä. Vastaanottotarkastus pidettiin 30.10.2017 ja taloudellinen loppuselvitys 13.11.2017.

Kumpusaarentien rakentaminen oli osa kokonaisuutta, jossa saneerattiin myös Leväsentie välillä Särkiniementie - Tasavallankatu 2+2 kaistaiseksi sekä rakennettiin Leväsentien ja Särkiniementien risteykseen kaksi kevyen liikenteen alikulkutunnelia. Hankekokonaisuuteen kuului myös kaksi kevyen liikenteen siltaa, joista toinen ylittää Siikalahden vesistösiltana Leipäniemestä Särkiniemeen ja toinen ylittää uuden Kumpusaarentien ja satamaan menevän pistoraiteen.

Hanke parantaa Kuopion kaupungin tavoitteita vähähiilisyyden osalta liikenteen sujuvuuden parantuessa. Hanke parantaa edelleen liikenneturvallisuutta laajalla alueella lyhentäen samalla ajomatkoja ja vähentäen merkittävästi ajoneuvoliikenteen, eritysiesti raskaan liikenteen polttoainekulutusta ja päästöjä.