Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A71958

Hankkeen nimi: Älykkäät Arktiset Rekat

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2016 ja päättyy 31.5.2019

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Lapin liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Ilmatieteen laitos

Organisaatiotyyppi: Tutkimuslaitos

Y-tunnus: 0244664-7

Jakeluosoite: Tähteläntie 62

Puhelinnumero: 029 539 3005

Postinumero: 99600

Postitoimipaikka: Sodankylä

WWW-osoite: http://fmiarc.fmi.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: SUKUVAARA TIMO EERIK

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Ryhmäpäällikkö, vanhempi tutkija

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: timo.sukuvaara(at)fmi.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358405294977

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Tuen siirronsaajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeessa kehitetään reaaliajassa toimiva tarkka paikallinen tiesääinformaatio ja –ennuste valitulle tieosuudelle Kevitsan ja Kemin välille (E75 tie). Informaatio tuotetaan hyödyntäen kaivosliikenteessä toimiviin rekkoihin integroitua kitkamittaus- ja telematiikkajärjestelmää, joka tuottaa ajon aikaista tietoa keliolosuhteista. Tämä data kerätään reaaliajassa, yhdistetään alueen tiesääasemien dataan sekä Ilmatieteen laitoksen tiesäätuotteisiin. Erityinen ajoneuvopääte välittää reaaliaikaisen tarkan paikallissääinformaation suoraan ajoneuvoihin, ja liikenneturvallisuutta etenkin talviolosuhteissa pystytään merkittävästi parantamaan. Testialustana toimiva Liikkuva Arktinen laboratorio toimii ilmatieteen laitoksen älyliikenne- ja tiesääpalvelujen kehitystoiminnan keskeisenä elementtinä myös muussa tutkimustoiminnassa.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaisia kohderyhmiä ovat kaikki ammatikseen Lapissa liikennöivät yritykset. Näistä mainittakoon muun muassa linja-auto ja linjaliikenneyritykset, tavaraliikenteen kuljetusyritykset, alkutuotannon kuljetusyritykset kuten kaivos- ja maitorekat, tienpitoon liittyvä ammattiliikenne lumiauroineen, pienammattiliikenne kuten taksit sekä myös pelastustoimintaan liittyvä ammattiliikenne kuten ambulanssit sekä matkailualan toimijat alueella. Kaikkien mainittujen kohderyhmien edustajia on pyritty saamaan mukaan hankkeen yhteistyökumppaneiksi pilottikäyttäjien roolissa, jotta palveluja pystytään paremmin suuntaamaan juuri varsinaisten kohderyhmien tarpeiden mukaisiksi. Hankkeen yhteistyökumppaneiksi ovat lupautuneet lähtemään Baltic Bulk Oy, Valio Oy, Huiput Oy, Santa's Hotels Oy, Kuljetusliike Ilmari Lehtonen Oy, Lapin sairaanhoitopiirin kuntayhtymä, J.M. Eskelisen Lapin Linjat Oy, Pikakuljetus Rovaniemi Oy ja FQM Kevitsa Mining Oy. Kohderyhmän edustajien joukkoa täydennetään hankkeen alkuvaiheessa tarpeen mukaan.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat sitten kaikki muut tielläliikkujat, joita ei ole mainittu kohdassa 5.4. Siviililiikenne, samoin kuin tietysti myös kohdan 5.4 liikenne hyötyy hankkeen tuloksista eniten parantuneena liikenneturvallisuutena niin vähentyneinä onnettomuuksina kuin myös turvallisuuden tunteen tuoman varmuuden ja ajomukavuuden muodossa. Erityisryhmänä mainittakoon myös alueen matkailu, ja sille tarjottavat palvelut. Tarkoitus on tuoda hankkeen palveluja esille myös alueen matkailuyrityksissä, jolloin yritykset voivat nostaa omaa profiiliaan välillisesti liikenneturvallisuuden sektorilla. Myös matkailuyritysten edustajia on pyritty saamaan mukaan hankkeen yhteistyökumppaneiksi pilottikäyttäjien roolissa.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 122 456

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 118 996

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 174 938

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 169 995

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Kemi-Tornion, Pohjois-Lapin, Rovaniemen

Kunnat: Rovaniemi, Keminmaa, Sodankylä, Tervola

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Sukupuolivaikutuksia arvioitu erityisellä arviointityökalulla (nk. suvauskone Lapin letka-hankkeen sivulla). Toimintaympäristö on arvioin mukaan tasa-arvoinen.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeessa ei havaittavissa mitään ristiriitoja.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Liikenneympäristö lähtökohtaisesti tasa-arvoinen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 2
Sujuva liikenne tuo marginaalista parannusta.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 2 2
Sujuva liikenne tuo marginaalista parannusta.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 2
Sujuva liikenne tuo marginaalista parannusta.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ei vaikutusta.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei vaikutusta.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Ei vaikutusta.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Ei vaikutusta.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 4 7
Sujuva liikenne tuo parempien yhteyksien kautta etenkin kuljetusliikenteeseen kehitystä.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 8 9
Sääpalvelut monistettavissa jopa valtakunnallisesti.
Liikkuminen ja logistiikka 7 9
Tarkat liikennesäätiedot parantavat liikkumista ja logistiikkaa.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 3 5
Sujuva liikenne tuo marginaalista parannusta, yritystoiminnan kehittymisen kautta merkittävämpää vaikutusta.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Ei vaikutusta.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 2 4
Syrjäseutujen asukkaat yhdenvertaisempia kun sujuvat liikenneyhteydet aina tarjolla.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ei vaikutusta.
Ympäristöosaaminen 2 4
Sääolosuhteiden parempi tuntemus johtaa myös ympäristöosaamisen kehittymiseen.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Ilmatieteen laitoksen Arktinen Avaruuskeskus Sodankylässä koordinoi ” Älykkäät Arktiset Rekat” -hanketta, jonka tarkoituksena oli kehittää reaaliajassa toimiva tarkka paikallinen tiesääinformaatio ja –ennuste valitulle tieosuudelle Kevitsan ja Kemin välille (E75 tie).
E75-tielle Kemin ja Kevitsan välille on toteutettu älyliikenteen ja tiesääpalveluiden liikkuva kehitysympäristö, jossa reaaliaikaista ajoneuvodataa käytetään tiesääinformaation tarkennukseen ja edelleen osana ajoneuvoille tuotettavaa reaaliaikaista loppukäyttäjäsovellusta. Informaatio tuotetaan hyödyntäen kaivosliikenteessä toimiviin VR Transpointin operoimiin rekkoihin integroitua kitkamittaus- ja telematiikkajärjestelmää, joka tuottaa ajon aikaista tietoa keliolosuhteista. Instrumentaatio koostuu yhteensä kuudesta kitkamittauslaitteesta, kolmesta Sunit-ajoneuvotietokoneesta joissa on myös ajoneuvokamera, 4 E3 Grip-telemetrialaitteesta joka tuottaa myös liukkausarviota, sekä hankkeen ulkopuolisista kännykkäkamerapohjaisista ajoneuvokameroista, asennettuna yhteensä 12 rekan muodostamaan liikennöintiryhmään. Kitkadata kerätään reaaliajassa, yhdistetään alueen tiesääasemien dataan sekä Ilmatieteen laitoksen tiesäätuotteisiin. Erityinen ajoneuvopääte välittää reaaliaikaisen tarkan paikallissääinformaation suoraan ajoneuvoihin, ja liikenneturvallisuutta etenkin talviolosuhteissa pystytään merkittävästi parantamaan. Telemetriadataa ja kameradataa on kerätty testiluonteisesti ajoneuvoilta, erilaisiin kokeiluihin. Operatiivinen keruu on suuren datamäärän vuoksi raskasta, ja henkilötietorekisterimielessä vaikeaa. Testialustana toimiva liikkuva arktinen laboratorio on toiminut ilmatieteen laitoksen älyliikenne- ja tiesääpalvelujen kehitystoiminnan keskeisenä elementtinä myös muussa tutkimustoiminnassa sekä ensisijaisena ajonaikaisen informaation lähteenä.
Testiympäristössä on toteutettu useiden eri tutkimushankkeiden pilottitestauksia ja tutkimusmittauksia. Ajoneuvopäätesovellusta on kehitetty osin CyberWI-tietoturvahankkeissamme, joissa sen tietoturvallisuutta on myös analysoitu. Ajoneuvodataa on hyödynnetty palveludatan lähteenä 5G-Safe ja SafeCOP-hankkeissa, jossa se on ollut keskeinen ajoneuvodatan lähde. Testiympäristöstä on toteutettu promootiovideo, jota jaetaan projektin www-sivulla http://arctictrucks.fmi.fi. Hankkeessa järjestetty yhdessä Sod5G –hankkeen kanssa tiedotustilaisuus Ilmatieteen laitoksen älykkään liikenteen talvitestausmahdollisuuksista, Helsingissä 26.11.2018.
Projektisuunnitelman mukainen palvelu-, kehitys- ja testausympäristö on toteutunut hankkeessa. Palveluympäristö mahdollistanut useita tutkimushankkeita, niin hankkeen kuluessa kuin myös tulevaisuudessa. Palveluympäristö on hyvin tunnettu kansallisesti, se on selkeästi nostanut niin Ilmatieteen laitoksen kuin myös VR Transpointin profiilia älyliikenteen toimijana.