Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A71960

Hankkeen nimi: Älykkäät Arktiset Rekat - investointihakemus

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2016 ja päättyy 31.8.2018

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Lapin liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Ilmatieteen laitos

Organisaatiotyyppi: Tutkimuslaitos

Y-tunnus: 0244664-7

Jakeluosoite: Tähteläntie 62

Puhelinnumero: 029 539 3005

Postinumero: 99600

Postitoimipaikka: Sodankylä

WWW-osoite: http://fmiarc.fmi.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: SUKUVAARA TIMO EERIK

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Ryhmäpäällikkö, vanhempi tutkija

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: timo.sukuvaara(at)fmi.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358405294977

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeessa kehitetään reaaliajassa toimiva tarkka paikallinen tiesääinformaatio ja –ennuste valitulle tieosuudelle
Kevitsan ja Kemin välille (E75 tie). Informaatio tuotetaan hyödyntäen kaivosliikenteessä toimiviin rekkoihin integroitua
kitkamittaus- ja telematiikkajärjestelmää, joka tuottaa ajon aikaista tietoa keliolosuhteista. Tämä data kerätään
reaaliajassa, yhdistetään alueen tiesääasemien dataan sekä Ilmatieteen laitoksen tiesäätuotteisiin. Erityinen
ajoneuvopääte välittää reaaliaikaisen tarkan paikallissääinformaation suoraan ajoneuvoihin, ja liikenneturvallisuutta
etenkin talviolosuhteissa pystytään merkittävästi parantamaan. Testialustana toimiva Liikkuva Arktinen laboratorio
toimii ilmatieteen laitoksen älyliikenne- ja tiesääpalvelujen kehitystoiminnan keskeisenä elementtinä myös muussa
tutkimustoiminnassa.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaisia kohderyhmiä ovat kaikki ammatikseen Lapissa liikennöivät yritykset. Näistä mainittakoon muun muassa linja-auto ja linjaliikenneyritykset, tavaraliikenteen kuljetusyritykset, alkutuotannon kuljetusyritykset kuten kaivos- ja maitorekat, tienpitoon liittyvä ammattiliikenne lumiauroineen, pienammattiliikenne kuten taksit sekä myös pelastustoimintaan liittyvä ammattiliikenne kuten ambulanssit. Kaikkien mainittujen kohderyhmien edustajia on pyritty saamaan mukaan hankkeen yhteistyökumppaneiksi pilottikäyttäjien roolissa, jotta palveluja pystytään paremmin suuntaamaan juuri varsinaisten kohderyhmien tarpeiden mukaisiksi.
Hankkeen
yhteistyökumppaneiksi ovat lupautuneet lähtemään Baltic Bulk Oy, Valio Oy, Huiput Oy, Santa's Hotels Oy, Kuljetusliike Ilmari Lehtonen Oy, Lapin sairaanhoitopiirin kuntayhtymä, J.M. Eskelisen Lapin Linjat Oy, Pikakuljetus Rovaniemi Oy ja FQM Kevitsa Mining Oy. Kohderyhmän edustajien joukkoa täydennetään hankkeen alkuvaiheessa tarpeen mukaan.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat sitten kaikki muut tielläliikkujat, joita ei ole mainittu kohdassa 5.4. Siviililiikenne, samoin kuin tietysti myös kohdan 5.4 liikenne hyötyy hankkeen tuloksista eniten parantuneena liikenneturvallisuutena niin vähentyneinä onnettomuuksina kuin myös turvallisuuden tunteen tuoman varmuuden ja ajomukavuuden muodossa. Erityisryhmänä mainittakoon myös alueen matkailu, ja sille tarjottavat palvelut. Tarkoitus on tuoda hankkeen palveluja esille myös alueen matkailuyrityksissä, jolloin yritykset voivat nostaa omaa profiiliaan välillisesti liikenneturvallisuuden sektorilla. Myös matkailuyritysten edustajia on pyritty saamaan mukaan hankkeen yhteistyökumppaneiksi pilottikäyttäjien roolissa.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 42 420

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 31 910

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 60 600

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 45 586

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Rovaniemen, Pohjois-Lapin, Kemi-Tornion

Kunnat: Sodankylä, Rovaniemi, Keminmaa, Tervola

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joihin työllistyvät naiset 0

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joista naisten perustamia 0

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Sukupuolivaikutuksia arvioitu erityisellä arviointityökalulla (nk. suvauskone Lapin letka-hankkeen sivulla). Toimintaympäristö on arvioin mukaan tasa-arvoinen.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeessa ei havaittavissa mitään ristiriitoja.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Liikenneympäristö lähtökohtaisesti tasa-arvoinen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 2
Sujuva liikenne tuo marginaalista parannusta.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 2 2
Sujuva liikenne tuo marginaalista parannusta.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 2
Sujuva liikenne tuo marginaalista parannusta.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ei vaikutusta.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei vaikutusta.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Ei vaikutusta.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Ei vaikutusta.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 4 7
Sujuva liikenne tuo parempien yhteyksien kautta etenkin kuljetusliikenteeseen kehitystä.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 8 9
Sääpalvelut monistettavissa jopa valtakunnallisesti.
Liikkuminen ja logistiikka 7 9
Tarkat liikennesäätiedot parantavat liikkumista ja logistiikkaa.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 3 5
Sujuva liikenne tuo marginaalista parannusta, yritystoiminnan kehittymisen kautta merkittävämpää vaikutusta.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Ei vaikutusta.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 2 4
Syrjäseutujen asukkaat yhdenvertaisempia kun sujuvat liikenneyhteydet aina tarjolla.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ei vaikutusta.
Ympäristöosaaminen 2 4
Sääolosuhteiden parempi tuntemus johtaa myös ympäristöosaamisen kehittymiseen.

9 Loppuraportin tiivistelmä

-