Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A71993

Hankkeen nimi: Bos tuotteiden kehittäminen, suunnittelu ja markkinoille saattaminen.

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 5.1. Yritysten innovaatiotoiminnan vahvistaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 15.5.2016 ja päättyy 31.12.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: BIERKÜHL OY

Organisaatiotyyppi: Mikroyritys

Y-tunnus: 2482038-8

Jakeluosoite: Pellonlaita 1

Puhelinnumero: +358 440178111

Postinumero: 50600

Postitoimipaikka: MIKKELI

WWW-osoite: www.boscleantec.com

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Hiltunen Pentti

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toimitusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: pentti.hiltunen(at)bierkuhl.com

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0405081214

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen tavoitteena on uusien tuotteiden tuotekehitys ja kansainvälistyminen.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 109 980

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 109 384

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 109 980

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 109 384

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Etelä-Savo

Seutukunnat: Mikkelin

Kunnat: Mikkeli

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Pellonlaita 1

Postinumero: 50600

Postitoimipaikka: MIKKELI

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Toimintaympäristö miesvaltainen. Valitaan pätevin hakija.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Tuotesuunnittelussa ergonoimiset tekijät huomioidaan. Liikuteltavuus, keveys.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Asiakaskunta miesvoittoinen ja se määrää hankkeen tavoitteen. Tuotesuunnittelussa kuitenkin huomioidaan.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 8 8
Kierrätettävät runkorakenteen raaka-aineet. Tuotesuunnittelussa valitaan energiaa säästävät komponentit. Kierrätettävät raaka-aineet ja pakkausmateriaalit sekä näiden lajittelu Rinki-pisteisiin
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 5 5
Maakunnallisten yhteistyö -kumppaneiden suosiminen
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 7 7
Tavoitteena verkkolaskutus, jonka käyttöönotto pienentää yritysten ja yhteisöjen laskujen käsittelyn hiilijalanjälkeä merkittävästi paperilaskutukseen verrattuna.
Liikkuminen ja logistiikka 4 3
Ympäristöystävällisyyden huomioiminen logistisissa palveluissa.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 0
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 8 8
Laatu- ja ympäristöjärjestelmän kehittyminen hankkeen myötä

9 Loppuraportin tiivistelmä

1. Digitalisointi Hankkeen tarkoituksena oli toiminnanohjausjärjestelmän kehittäminen ja digitalisointi. Eri järjestelmien vaihtoehtoja vertailtiin tavoitteena löytää toimiva ohjelma, joka kattaa toiminnanohjauksen, tuotannonohjauksen ja taloushallinnon ja on myös helppokäyttöinen. Koska Bierkühl:llä oli jo käytössä Ventus laskutusohjelma, päädyttiin laajentamaa ko. ohjelmaa tarpeitamme vastaavaksi. Ohjelmaa räätälöitiin käsittämään myynnin- ostojen ja varastohallin, sekä taloushallinnan osalta. Räätälöity järjestelmä helpottaa ja nopeuttaa toimintojamme huomattavasti. 2. Tuotteiden kehittäminen ja suunnittelu Tavoitteenamme oli tuoda markkinoille koneita ja laitteita, joiden avulla työmaiden pölynhallinta voidaan pitää asetusten edellyttämällä hyvällä tasolla ja ilmastointikanavien puhdistus ja tarkastus on ammattimaista. Tuloksena olemme kehittäneet BOS® Cleantec tuoteperheen, alipaineistajat, IV-kanavien puhdistuskoneet, sekä kanavakuvausrobotin. 3. www- sivujen kehitys, markkinointimateriaali. Bos tuoteperheelle on suunniteltu ja toteutettu omat kotisivut. Tuotteet on kuvattu, ja markkinointimateriaali suunniteltu ja toteutettu myös englannin kieliversioina. 4. Kansainvälistyminen Hankkeen tavoitteena on ollut hakea yhteistyökumppaneita Euroopasta, Lähi-Idästä, Venäjältä ja pohjoismaista. Kasvattaa myyntiä ja markkinointia ko. maihin. Vaikeutena on ollut löytää tuotteiden markkinointiin sopivia messuja tänä ajanjaksona. Myös pandemia tilanne on vaikeuttanut matkustamista ja uusien asiakkaiden etsimistä ja kontaktien luomista. Jälleenmyyjäsopimuksia on solmittu Saksan, Benelux maiden, Puolan, Lähi-idän ja Venäjän alueille. Viennin osuus näille alueille on kasvanut tasaisesti, joskin pandemia on hidastanut kasvua näille alueille.