Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A72002

Hankkeen nimi: Digitaalisen koulutusjärjestelmän, erityisesti MOOC-kyvykkyyden kehittäminen

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2016 ja päättyy 31.12.2017

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Oulun Yliopisto

Organisaatiotyyppi: Yliopisto

Y-tunnus: 0245895-5

Jakeluosoite: PL 8000

Puhelinnumero: +358 294 48 0000

Postinumero: 90014

Postitoimipaikka: Oulun yliopisto

WWW-osoite:

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Pentti Haddington

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Professori

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: pentti.haddington(at)oulu.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 (0)294 48 3285

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Tässä hankkeessa, ja myöhemmin hankekokonaisuudessa on tavoitteena kehittää uusia digitaalisia oppimisratkaisuja.Näkökulmina ovat erityisesti pohjoispohjanmaalaisten korkeakoulutuksen tarjoajien kilpailukyky ja koulutukseen liittyvien yritysten liiketoiminta. Hanke tukee osaltaan Oulun yliopiston uutta koulutusstrategiaa (ns.oppimisen digiloikka). Hankkeessa yhdistetään ja edelleen kehitetään sitä monitieteellistä ja kansainvälistä osaamista, jota Oulun yliopistossa on innovatiivisista pedagogisista ratkaisuista, moderneista koulutusteknologioista sekä korkealaatuisten opetussisältöjen tuottamisesta. Hanketta koordinoi ihmistieteiden tutkimuskeskus Eudaimonia(yhdessä LeaF-infrastruktuurin kanssa) ja se toteutetaan kasvatustieteellisen, tieto- ja sähkötekniikan sekä humanistisen tiedekunnan tutkijoiden yhteistyönä.

Hankkeen fokus on digitaalisissa oppimisympäristöissä, ja erityisesti MOOC-järjestelmissä. MOOC on lyhennyssanoista ’Massive Open Online Courses’. MOOCit mahdollistavat koulutuksen tarjoamisen tarvittaessa rajattomasti paikasta ja ajasta, ja osin myös mittakaavasta riippumatta, mikä avaa mahdollisuuksia paitsi koulutusmarkkinatoimijoille (mm. koulutusvienti ja osaajien houkuttelu) ja digitaalisten koulutusjärjestelmien liiketoiminnalle, myös osaajien kehittämiseen alueilla, joilla etäisyydet ovat pitkiä tai tarvitaan ketteryyttä (esim. dynaamisten alojen vuoksi).

Nykyiset MOOC-ratkaisut ovat kuitenkin vielä pedagogisesti kehittymättömiä. Innovatiivisille ratkaisuille ja toimijoille on tilaa. Kestävän perustan luomiseksi tavoitteena on viedä läpi esiselvitysvaihe ja hakea rahoitusta jatkohankkeisiin. Tässä esiselvityshankkeessa, tai hankkeen 1. vaiheessa, jolle nyt haetaan rahoitusta, etsitään uudenlaisia MOOC-ratkaisuja,luodaan MOOCien kehittämiseen ja ylläpitämiseen liittyvää osaamista, tehdään alustavia kokeiluja ja valmistellaan laajempia jatkohankkeita. Hankkeen erityinen vahvuus on, että siinä keskitytään erityisesti uuden sukupolven ympäristöihin, joissa erilaisten pedagogisten ratkaisujen avulla hyödynnetään vuorovaikutteisuutta ja pelillisyyttä.

Hankkeen 2. vaiheessa, jolle haetaan (ESR- ja/tai EAKR- ja/tai Tekes ja/tai Akatemia- ja/tai H2020-) rahoitusta 1. vaiheen tulosten myötä, luodaan pidemmälle vietyjä sisältöjä MOOC-kursseille. Rahoitusta 2. vaiheelle hakevat tämä esiselvityshanke ja aihepiiriin läheisesti liittyvää tutkimusta tekevät muut tutkimusryhmät. Pilottikohteet ja niiden sisällöt valitaan, suunnitellaan ja toteutetaan niin, että ne vastaavat ajankohtaisiin yhteiskunnallisiin ja koulutuksen haasteisiin (esim. maahanmuutto, kansainvälistyminen, nopeasti muuttuvat koulutustarpeet).

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

• Pohjoispohjanmaalaiset korkeakoulutuksen järjestäjät ja sen rahoittajat
• Pohjoispohjanmaalaiset yritykset, joilla on digitaalisten välineiden ja sovellusten kehittämiseen liittyvää osaamista (ml.pelillisyys- ja vuorovaikutuselementit)

4.2 Välilliset kohderyhmät

Pitkällä tähtäimellä - seuraavissa vaiheissa tämän esiselvityshankkeen jälkeen - kohderyhmiä ovat koulutuksen kohderyhmät.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 90 876

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 75 514

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 129 823

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 107 877

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa

Seutukunnat: Oulun

Kunnat: Oulu

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: PL 8000

Postinumero: 90014

Postitoimipaikka: Oulun yliopisto

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeen toteutus tapahtuu yliopistoympäristössä. Tämän - suurempia jatkoaskeleita määrittävän - esiselvityshankkeen ensisijaisina kohderyhminä ovat korkeakoulutuksen järjestäjät ja rahoittajat ja digitaalisiin koulutusympäristöihin liittyvät yritykset. Yritysten osalta sukupuolivaikutuksia ei voida vielä analysoida, koska tässä esiselvityshankkeessa on yhtenä päämääränä nimenomaan tunnistaa projektin fokukseen liittyviä yrityksiä. Yliopistoissa hanke koskee toteutuksen ja vaikutusten osalta erityisesti opetus- ja tutkimushenkilöstöä, josta naisia oli vuonna 2015 (OKM:n Vipunen-tietokannan mukaan) noin 44% ja miehiä n. 56%. Hankkeessa (toteuttajat ja/tai ohjausryhmä) on mukana kummankin sukupuolen edustus. (Koska hanke on pieni, prosenttiosuudet voivat poiketa 50/50 suhteesta tai em. jakaumasta riippuen tähän hankkeeseen sen toteutusajankohtana olevista resursseista). Osana toimintaympäristön analyysia hankkeessa on myös läpikäyty STM:n tarkistuslista: http://stm.fi/tasa-arvo/hankkeissa-ja-ohjelmissa. Sukupuolinäkökulma huomioidaan hankkeen aikana hankkeen ohjauksessa ja toteutuksessa. On oleellista huomata, tässä vaiheessa toimintaympäristön analyysi on varsinkin vaikutusten osalta karkea ja vasta tämä esiselvitysvaihe luo edellytyksiä tarkemmalle toimintaympäristön ja vaikutusten analyysille sukupuolinäkökulmastakin valmisteltaessa hankkeen toista vaihetta, kun on mm. tarkentunut millä koulutuksen aloilla digitaalisten koulutusympäristöjen jatkokehitystä on alan pedagogis-teknisen kehityksen nykyvaiheessa järkevintä tehdä.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen toiminnassa huomioidaan sukupuolinäkökulma molempien sukupuolten edustuksen kautta ja lisäksi hankkeen ohjausryhmä seuraa sukupuolinäkökulman huomioiduksi tulemista hankkeen aikana. Hankkeen kautta edistettävät MOOC- ja digitaaliset oppimisympäristöt tasa-arvoistavat kouluttautusmahdollisuuksia.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten välinen tasa-arvon edistäminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 3
Digitaaliset oppimisympäristöt voivat vähentää matkustamista.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 3
Digitaaliset oppimisympäristöt voivat vähentää matkustamista.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 3
Edistetään kansainvälistä palvelutuotantoa.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 3
Kyse on palvelukyvykkyyksien kehittämisestä.
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 3
Edistetään pitkällä tähtäimellä elinkeinotoimintaa ja kouluttautumismahdollisuuksia.
Tasa-arvon edistäminen 0 3
Edistetään pitkällä tähtäimellä kouluttautumismahdollisuuksia.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 3
Edistetään pitkällä tähtäimellä kouluttautumismahdollisuuksia.
Kulttuuriympäristö 0 3
Edistetään pitkällä tähtäimellä kouluttautumismahdollisuuksia.
Ympäristöosaaminen 0 3
Edistetään pitkällä tähtäimellä kouluttautumismahdollisuuksia.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Tässä hankkeessa, ja myöhemmin hankekokonaisuudessa oli hakuhetkellä tavoitteena kehittää uusia digitaalisia oppimisratkaisuja. Näkökulmina olivat erityisesti pohjoispohjanmaalaisten korkeakoulutuksen tarjoajien kilpailukyky ja koulutukseen liittyvien yritysten liiketoiminta.

Hanke tuki osaltaan Oulun yliopiston uutta koulutusstrategiaa (ns.oppimisen digiloikka). Hankkeessa yhdistyi monitieteellinen ja kansainvälinen osaaminen, jota Oulun yliopistossa on innovatiivisista pedagogisista ratkaisuista, moderneista koulutusteknologioista sekä korkealaatuisten opetussisältöjen tuottamisesta. Hanketta koordinoi ihmistieteiden tutkimuskeskus Eudaimonia(yhdessä LeaF-infrastruktuurin kanssa) ja se toteutettiin kasvatustieteellisen, tieto- ja sähkötekniikan sekä humanistisen tiedekunnan tutkijoiden yhteistyönä.

Hankkeen fokus oli digitaalisissa oppimisympäristöissä, ja erityisesti MOOC-järjestelmissä. MOOC on lyhennyssanoista ’Massive Open Online Courses’. MOOCit mahdollistavat koulutuksen tarjoamisen tarvittaessa rajattomasti paikasta ja ajasta, ja osin myös mittakaavasta riippumatta, mikä avaa mahdollisuuksia paitsi koulutusmarkkinatoimijoille (mm. koulutusvienti ja osaajien houkuttelu) ja digitaalisten koulutusjärjestelmien liiketoiminnalle, myös osaajien kehittämiseen alueilla, joilla etäisyydet ovat pitkiä tai tarvitaan ketteryyttä .

Nykyiset MOOC-ratkaisut ovat kuitenkin vielä pedagogisesti kehittymättömiä. Innovatiivisille ratkaisuille ja toimijoille on tilaa. Kestävän perustan luomiseksi tavoitteena oli viedä läpi esiselvitysvaihe ja hakea rahoitusta jatkohankkeisiin. Tässä esiselvityshankkeessa, tai hankkeen 1. vaiheessa, tavoitteena oli etsiä uudenlaisia MOOC-ratkaisuja,luoda MOOCien kehittämiseen ja ylläpitämiseen liittyvää osaamista, tehdä alustavia kokeiluja ja valmistella laajempia jatkohankkeita.

Hankkeen kunnianhimoisista tavoitteista huolimatta MOOC kurssien toteuttaminen ei ollut hankkeen aikana vielä arkipäivää yliopistossamme, sen sijaan hankkeessa jouduttiin paljon työskentelemään perusedellytysten turvaamiseksi: esim. edistämään yliopiston videostudioiden perustamista korkealaatuisten luentotallenteiden saamiseksi ja kiihdyttämään keskustelua yliopiston oppimisympäristön (Optima) korvaamisesta jollain MOOC-myönteisellä ratkaisulla. Hankekauden aikana esim sähkö- ja tietotekniikan tiedekunnassa käytettiin Moodlea Lovelace MOOC-alustan runkona. Hankkeen henkilöstö keskittyikin tekemään teoreettis- menetelmällistä kehitystyötä ja keveitä MOCKUP-tyyppisiä hahmotelmia innovatiivisemmista MOOC-ratkaisuisita.

Vuoteen 2020 mennessä Oulun yliopisto siirtyy uuteen oppimisympäristöön, jolloinka tämän edelläkävijänä toimineen eselvityshankkeen työ ruumiillistuu MOOC-tyyppisten (massiivinen, avoin verkkokurssi) mahdollistuu koko yliopiston henkilöstölle, eikä vain yksittäisten oppiaineiden vetäjille kuin se on tällä hetkellä mahdollista.
Koska Oulun yliopiston omatkin MOOC-toteutukset ovat vielä varsin tieteenalakohtaisia ja toteutettu hyvin erilaisilla teknisillä järjestelmillä, hankkeessa keskittytiin Oulun yliopiston omien valmiuksien parantamiseen eikä erityistä yritysyhtesityötä tehty yksittäisiä tapaamisia lukuunottamatta.

Hankesuunnitelmassa kuvattua jatkorahoitusta pidemmälle vietyjen MOOC-kurssien toteuttamiseksi ei hankkeen puitteissa ole tehty, mutta erilaisia ESR/EAKR/Horizon ym. projekteja on haettu yhdessä erilaisten partnereiden kanssa lukuisista eri lähteistä. Yksi lähimpänä hankkeen rajapintoja oleva hanke on juuri alkanut EU Horizon hanke "Learntech accelerator" jonka tehtävänä on parantaa eurooppalaista digitaalisten oppimissovellusten hankintamenettelyä tuomalla käyttäjät ja innovatiivisten sovellusten kehittäjät parempaan vuoropuheluun keskenään. Tämä LEA hanke hyödyntää aikanaan myös alueemme yrittäjiä ja yliopistoa parantamalla keskinäistä ymmärrystä ja vuoropuhelua.