![]() |
![]() |
Hankekoodi: A72065
Hankkeen nimi: Toimintaympäristön hiilijalanjäljen pienentäminen (tapausesimerkkinä alakoulu)
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 3.2. Uusiutuvan energian ja energiatehokkaiden ratkaisujen kehittäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2016 ja päättyy 31.5.2017
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Karjalan maakuntaliitto
Hakijan virallinen nimi: Joensuun kaupunki
Organisaatiotyyppi: Kunta
Y-tunnus: 0242746-2
Jakeluosoite: PL 59
Puhelinnumero: +358 505115028
Postinumero: 80101
Postitoimipaikka: Joensuu
WWW-osoite: http://www.joensuu.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Vilja Ndiwalana
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Yhteyssihteeri
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: vilja.ndiwalana(at)jns.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0503437673
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Koko Pohjois-Karjala on sitoutunut kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseen 80 %:lla vuoteen 2030 mennessä. Lisäksi Joensuun kaupunki on vuonna 2014 hyväksynyt ilmasto-ohjelman, jossa tavoitteena on hiilineutraali Joensuu 2025. Yhtenä ilmasto-ohjelman tavoitteena on saada kaupunkilaiset tiedostamaan valintojensa ja tekojensa ilmastovaikutukset ja vähentämään kasvihuonekaasupäästöjään. Tulevaisuuden toimijoina lasten ja nuorten tekeminen tietoiseksi eri toimintojen ilmastovaikutuksista on erittäin tärkeää. Lisäksi perusopetuksen uuden syksyllä 2016 käyttöön otettavan opetussuunnitelman perusteissa kestävän elämäntavan välttämättömyys on nostettu selkeästi esiin oppimisen tavoitteissa.
Nykyaikainen talotekniikan sensoriteknologia mahdollistaa hyvin monipuolisen toimintaympäristön olosuhteiden havainnoinnin. Tällainen tekniikka tullaan asentamaan Karhunmäen uuteen vuoden 2017 alussa valmistuvaan alakouluun. Kouluun toteutetaan myös hybridienergiajärjestelmä, joka yhdistää kaukolämpöä ja sähköenergiaa. Sensoriteknologialla voidaan seurata esimerkiksi lämpötilaa, hiilidioksidin määrää, energiankulutusta, aurinkosähköllä tuotettua energian määrää, ruokahävikin määrää, vedenkulutusta, sähkön kulutusta eri kohteissa jne. Näitä suureita seuraamalla on mahdollista seurata toimintaympäristön hiilijalanjäljen syntymistä ja erilaisten toimintatapojen vaikutusta siihen.
Hankkeessa laaditaan manuaali siihen, kuinka sensoritekniikalla tuotettava hiilijalanjälkeä kuvaava tieto voidaan viestiä helposti ymmärrettävässä muodossa ja kuinka sitä voidaan hyödyntää uuden opetussuunnitelman mukaisessa opetuksessa eri luokka-asteilla. Manuaalissa kuvataan ja yhdistetään asiaan liittyvä tekninen ja pedagoginen tieto sekä hiilijalanjälkeen liittyvä laskenta- ja seurantatieto systemaattisena kokonaisuutena uudella tavalla niin, että sitä voidaan hyödyntää seurannassa ja erilaisen opetuksen tukena. Manuaali julkaistaan avoimen datan periaatteella ja siitä on mahdollista jatkojalostaa esimerkiksi digitaalisia ja pelillisiä oppimissovelluksia. Karhunmäen kouluun on tarkoitus toteuttaa ensimmäinen hiilijalanjälkeä hyödyntävä oppimisympäristö Suomessa.
Hankkeen varsinaiseen kohderyhmään kuuluvat koululaiset ja heidän perheensä, opettajat ja koulut sekä kaikki hiilijalanjäljen seurannasta kiinnostuneet. Lisäksi kohderyhmänä ovat yritykset, joiden voi ajatella hyödyntävän ja jatkojalostavan tuotettua aineistoa.
Välillisiä kohderyhmiä ovat talotekniikan seurantatietoa tuottavat toimijat ja sellaiset tahot, jotka saattaisivat olla kiinnostuneita erilaisten toimintaympäristöjen hiilijalanjäljen seurannan kehittämisestä. Periaatteessa hiilijalanjäljen pienentäminen on varsin universaalia tavoite, joten välillisen kohderyhmän voi ajatella olevan hyvinkin suuri.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 34 398
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 34 398
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 49 140
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 49 140
Maakunnat: Pohjois-Karjala
Seutukunnat: Joensuun
Kunnat: Joensuu, Kontiolahti, Polvijärvi, Liperi, Outokumpu, Ilomantsi, Juuka
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 4 | 0 |
Hankkeessa luodaan pohjaa työkaluille ja toimintatavoille hiilijalanjäljen pienentämiseksi | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 2 | 0 |
Hankkeessa luodaan pilotti kuinka vaikuttaa lasten ja nuorten käsitykseen hiilijalanjäljestä ja ilmastonmuutokseen suhtautumisesta omassa toimintaympäristössään koulussa | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 2 |
Hanke lisää tietoisuutta ihmisen vaikutuksista kasvillisuuteen, eliöihin ja luonnon monimuotoisuuteen erityisesti lasten ja nuorten ja heitä kouluttavan henkilöstön suhteen | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 2 |
Hanke lisää tietoisuutta ihmisen vaikutuksista vesistöön, maaperään ja ilmaan sekä erityisesti kasvihuonekaasujen vähenemiseen | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Hankkeella on neutraali kokonaisvaikutus Natura 2000 -ohjelman kohteisiin. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 5 | 0 |
Hankkeessa luodaan pohjaa työkaluille ja toimintatavoille hiilijalanjäljen pienentämiseksi, esimerkkinä monitoroitavana kohteena kouluruokailun ja muun koulutoiminnan tuottamat jätteet | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 5 | 0 |
Hanketta demonstroidaan Karhumäen koulussa, jonne toteutetaan ensimmäinen hybridienergiajärjestelmä aurinko- ja kaukolämmöllä Pohjois-Karjalassa. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 2 |
Hankkeessa tuetaan koulutusvientiin ja oppimisympäristöjen kehittämiseen keskittyvän klusterin muodostumista Joensuuhun ja Pohjois-Karjalaan | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 2 | 0 |
Hankkeessa luodaan manuaali, jota voidaan sellaisenaan hyödyntää hiilijalanjäljen ymmärtämiseen ja seurantaan liittyvien palvelujen kehittämisessä "avoimen koodin" periaattein (oppimispalvelut, digitaaliset tuotteet) | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 1 |
Hiilijalanjäljen seuranta ja seurannasta seuraavat toimet edistävät hyvinvointia erilaisissa toimintaympäristöissä. Hankkeen suorana kohderyhmänä peruskoulut ja lukiot | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 5 |
Hankkeessa luotavalla manuaalilla luodaan uusi toimintatapa siihen, kuinka hiilijalanjälkeä voidaan seurata omassa toimintaympäristössä, esimerkkitapauksena alakoulu. Suomessa ei ole vielä olemassa käytäntöä siihen, kuinka ympäristöosaaminen ja tietoisuus hiilineutraalista toimintatavasta levitetään yhteiskuntaan. Tässä hankkeessa luodaan konkreettinen mittareiden ja seurantatavan mallintamisen tapa. Kohdenrymä on alakoulut, mutta mittaristo, seurattavat suureet ja toimintamalli universaali mihin tahansa toimintaympäristöön. |
Hankkeen aikana on saatu tuotettua vahva näkemys siitä miten hiilijalanjälkeen liittyviä kulutussuureita voidaan mitata modernin talotekniikan kautta. Mittausdatasta on pystytty tuottamaan laskennallinen hiilijalanjälki tutkimukseen pohjautuvien mallien kautta. Opettajien kanssa tehdyn läheisen yhteistyön kautta on tuotettu yksi esimerkki siitä, kuinka talotekniikalla kerättävää aineistoa voidaan visualisoida, ja kuinka aineisto voidaan esittää oppilaalle soveltuvana informaationa ja kuinka sitä voidaan käyttää opetuksessa nykyisen opetussuunnitelman mukaisilla toimintatavoilla koulussa. Rakennetun oppimisympäristön kuvaus taustoineen on koottu manuaaliksi, jossa esitetään tapausesimerkkinä alakoulutasolle suunnattu toteutus toimintaympäristön hiilijalanjäljen seurannasta. Manuaali sisältää myös esimerkkejä siitä miten eri kulutussuureita seuraamalla oppilaille saadaan muodostettua käsitys oman toiminnan vaikutuksesta lähiympäristöön hiilijalanjäljen muodossa.