Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A72065

Hankkeen nimi: Toimintaympäristön hiilijalanjäljen pienentäminen (tapausesimerkkinä alakoulu)

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 3.2. Uusiutuvan energian ja energiatehokkaiden ratkaisujen kehittäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2016 ja päättyy 31.5.2017

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Karjalan maakuntaliitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Joensuun kaupunki

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 0242746-2

Jakeluosoite: PL 59

Puhelinnumero: +358 505115028

Postinumero: 80101

Postitoimipaikka: Joensuu

WWW-osoite: http://www.joensuu.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Vilja Ndiwalana

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Yhteyssihteeri

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: vilja.ndiwalana(at)jns.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0503437673

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Koko Pohjois-Karjala on sitoutunut kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseen 80 %:lla vuoteen 2030 mennessä. Lisäksi Joensuun kaupunki on vuonna 2014 hyväksynyt ilmasto-ohjelman, jossa tavoitteena on hiilineutraali Joensuu 2025. Yhtenä ilmasto-ohjelman tavoitteena on saada kaupunkilaiset tiedostamaan valintojensa ja tekojensa ilmastovaikutukset ja vähentämään kasvihuonekaasupäästöjään. Tulevaisuuden toimijoina lasten ja nuorten tekeminen tietoiseksi eri toimintojen ilmastovaikutuksista on erittäin tärkeää. Lisäksi perusopetuksen uuden syksyllä 2016 käyttöön otettavan opetussuunnitelman perusteissa kestävän elämäntavan välttämättömyys on nostettu selkeästi esiin oppimisen tavoitteissa.

Nykyaikainen talotekniikan sensoriteknologia mahdollistaa hyvin monipuolisen toimintaympäristön olosuhteiden havainnoinnin. Tällainen tekniikka tullaan asentamaan Karhunmäen uuteen vuoden 2017 alussa valmistuvaan alakouluun. Kouluun toteutetaan myös hybridienergiajärjestelmä, joka yhdistää kaukolämpöä ja sähköenergiaa. Sensoriteknologialla voidaan seurata esimerkiksi lämpötilaa, hiilidioksidin määrää, energiankulutusta, aurinkosähköllä tuotettua energian määrää, ruokahävikin määrää, vedenkulutusta, sähkön kulutusta eri kohteissa jne. Näitä suureita seuraamalla on mahdollista seurata toimintaympäristön hiilijalanjäljen syntymistä ja erilaisten toimintatapojen vaikutusta siihen.

Hankkeessa laaditaan manuaali siihen, kuinka sensoritekniikalla tuotettava hiilijalanjälkeä kuvaava tieto voidaan viestiä helposti ymmärrettävässä muodossa ja kuinka sitä voidaan hyödyntää uuden opetussuunnitelman mukaisessa opetuksessa eri luokka-asteilla. Manuaalissa kuvataan ja yhdistetään asiaan liittyvä tekninen ja pedagoginen tieto sekä hiilijalanjälkeen liittyvä laskenta- ja seurantatieto systemaattisena kokonaisuutena uudella tavalla niin, että sitä voidaan hyödyntää seurannassa ja erilaisen opetuksen tukena. Manuaali julkaistaan avoimen datan periaatteella ja siitä on mahdollista jatkojalostaa esimerkiksi digitaalisia ja pelillisiä oppimissovelluksia. Karhunmäen kouluun on tarkoitus toteuttaa ensimmäinen hiilijalanjälkeä hyödyntävä oppimisympäristö Suomessa.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaiseen kohderyhmään kuuluvat koululaiset ja heidän perheensä, opettajat ja koulut sekä kaikki hiilijalanjäljen seurannasta kiinnostuneet. Lisäksi kohderyhmänä ovat yritykset, joiden voi ajatella hyödyntävän ja jatkojalostavan tuotettua aineistoa.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välillisiä kohderyhmiä ovat talotekniikan seurantatietoa tuottavat toimijat ja sellaiset tahot, jotka saattaisivat olla kiinnostuneita erilaisten toimintaympäristöjen hiilijalanjäljen seurannan kehittämisestä. Periaatteessa hiilijalanjäljen pienentäminen on varsin universaalia tavoite, joten välillisen kohderyhmän voi ajatella olevan hyvinkin suuri.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 34 398

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 34 398

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 49 140

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 49 140

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Karjala

Seutukunnat: Joensuun

Kunnat: Outokumpu, Liperi, Polvijärvi, Joensuu, Kontiolahti, Juuka, Ilomantsi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Hanke tuottaa manuaalin siihen, kuinka modernin talotekniikan sensoritekniikalla tuotettavaa hiilijalanjälkeä kuvaavaa tietoa voidaan viestiä helposti ymmärrettävässä muodossa ja kuinka sitä voidaan hyödyntää hiilijalanjäljen seurannassa ja uuden opetussuunnitelman mukaisessa opetuksessa eri luokka-asteilla. Toimintaympäristön analyysi ei tarpeellinen.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Sukupuolten välisen tasa-arvon valtavirtaistamisen periaatetta tuetaan ennen kaikkea toimimalla siten, että eri sukupuolilla on mahdollisuus hyödyntää hankkeen tuotosta.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen tavoitteena on laatia 30-50 -sivuinen manuaali siihen, kuinka modernin talotekniikan sensoritekniikalla tuotettavaa hiilijalanjälkeä kuvaavaa tietoa voidaan viestiä helposti ymmärrettävässä muodossa ja kuinka sitä voidaan hyödyntää hiilijalanjäljen seurannassa ja uuden opetussuunnitelman mukaisessa opetuksessa eri luokka-asteilla, joten sukupuolen tasa-arvon edistäminen ei ole hankkeen päätavoite.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 4 0
Hankkeessa luodaan pohjaa työkaluille ja toimintatavoille hiilijalanjäljen pienentämiseksi
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 2 0
Hankkeessa luodaan pilotti kuinka vaikuttaa lasten ja nuorten käsitykseen hiilijalanjäljestä ja ilmastonmuutokseen suhtautumisesta omassa toimintaympäristössään koulussa
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 2
Hanke lisää tietoisuutta ihmisen vaikutuksista kasvillisuuteen, eliöihin ja luonnon monimuotoisuuteen erityisesti lasten ja nuorten ja heitä kouluttavan henkilöstön suhteen
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 2
Hanke lisää tietoisuutta ihmisen vaikutuksista vesistöön, maaperään ja ilmaan sekä erityisesti kasvihuonekaasujen vähenemiseen
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hankkeella on neutraali kokonaisvaikutus Natura 2000 -ohjelman kohteisiin.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 5 0
Hankkeessa luodaan pohjaa työkaluille ja toimintatavoille hiilijalanjäljen pienentämiseksi, esimerkkinä monitoroitavana kohteena kouluruokailun ja muun koulutoiminnan tuottamat jätteet
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 5 0
Hanketta demonstroidaan Karhumäen koulussa, jonne toteutetaan ensimmäinen hybridienergiajärjestelmä aurinko- ja kaukolämmöllä Pohjois-Karjalassa.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 2
Hankkeessa tuetaan koulutusvientiin ja oppimisympäristöjen kehittämiseen keskittyvän klusterin muodostumista Joensuuhun ja Pohjois-Karjalaan
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 2 0
Hankkeessa luodaan manuaali, jota voidaan sellaisenaan hyödyntää hiilijalanjäljen ymmärtämiseen ja seurantaan liittyvien palvelujen kehittämisessä "avoimen koodin" periaattein (oppimispalvelut, digitaaliset tuotteet)
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Ei vaikutusta.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 1
Hiilijalanjäljen seuranta ja seurannasta seuraavat toimet edistävät hyvinvointia erilaisissa toimintaympäristöissä. Hankkeen suorana kohderyhmänä peruskoulut ja lukiot
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Ei vaikutusta.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Ei vaikutusta.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ei vaikutusta.
Ympäristöosaaminen 0 5
Hankkeessa luotavalla manuaalilla luodaan uusi toimintatapa siihen, kuinka hiilijalanjälkeä voidaan seurata omassa toimintaympäristössä, esimerkkitapauksena alakoulu. Suomessa ei ole vielä olemassa käytäntöä siihen, kuinka ympäristöosaaminen ja tietoisuus hiilineutraalista toimintatavasta levitetään yhteiskuntaan. Tässä hankkeessa luodaan konkreettinen mittareiden ja seurantatavan mallintamisen tapa. Kohdenrymä on alakoulut, mutta mittaristo, seurattavat suureet ja toimintamalli universaali mihin tahansa toimintaympäristöön.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen aikana on saatu tuotettua vahva näkemys siitä miten hiilijalanjälkeen liittyviä kulutussuureita voidaan mitata modernin talotekniikan kautta. Mittausdatasta on pystytty tuottamaan laskennallinen hiilijalanjälki tutkimukseen pohjautuvien mallien kautta. Opettajien kanssa tehdyn läheisen yhteistyön kautta on tuotettu yksi esimerkki siitä, kuinka talotekniikalla kerättävää aineistoa voidaan visualisoida, ja kuinka aineisto voidaan esittää oppilaalle soveltuvana informaationa ja kuinka sitä voidaan käyttää opetuksessa nykyisen opetussuunnitelman mukaisilla toimintatavoilla koulussa. Rakennetun oppimisympäristön kuvaus taustoineen on koottu manuaaliksi, jossa esitetään tapausesimerkkinä alakoulutasolle suunnattu toteutus toimintaympäristön hiilijalanjäljen seurannasta. Manuaali sisältää myös esimerkkejä siitä miten eri kulutussuureita seuraamalla oppilaille saadaan muodostettua käsitys oman toiminnan vaikutuksesta lähiympäristöön hiilijalanjäljen muodossa.