Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A72083

Hankkeen nimi: Ympäristötaidetta matkailun alueille

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 5.1. Yritysten innovaatiotoiminnan vahvistaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2016 ja päättyy 31.10.2018

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Lapin liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Lapin Yliopisto

Organisaatiotyyppi: Yliopisto

Y-tunnus: 0292800-5

Jakeluosoite: PL 12

Puhelinnumero: 016 341341

Postinumero: 96101

Postitoimipaikka: Rovaniemi

WWW-osoite: http://www.ulapland.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Christa Haataja

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: christa.haataja(at)ulapland.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0401324506

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Tuen siirronsaajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

YMA - Ympäristötaidetta matkailun alueille on Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnan ja Lapin taiteilijaseuran yhteistyöhanke, jossa tuetaan osallistuvien yritysten matkailuympäristöjen kehittämistä ja sekä uuden teknologian käyttöönottoa. Hanke tuottaa suunnitelman ”Ympäristötaide matkailuympäristöissä”, joka julkaistaan kaikkien matkailuyrittäjien käyttöön. Hanke lisää ympäristötaiteen käyttöä luontomatkailukohteissa ja matkailupalveluiden kehittämisessä, tuottaa suunnitelmat laadukkaista luontomatkailuympäristöistä. Hankeen toimenpiteenä ympäristötaiteen suunnittelua kehitetään yritysten, taiteilijoiden ja Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnan koulutus- ja tutkimustoiminnan yhteistyönä. Hankkeessa kehitetään taiteellisen toiminnan keinoin paikallisten osallistujaryhmien ja palveluiden käyttäjien osallistumista suunnitteluprosessiin. Siten hanke tuottaa uutta tietoa käyttäjälähtöisyydestä matkailupalvelujen kehittämisessä. Hankkeen yrityspartnereja ovat Lapissa toimivat matkailuyritykset ja organisaatiot: Taivaanvalkeat Kittilän Könkäällä, Kakslauttanen Saariselällä, Arctic Snow Hotel Lehtojärvellä ja Ranuan eläinpuisto. Hankkeessa tuotetaan suunnitelmat näiden yritysten matkailuympäristöihin. Lapin taiteilijaseura puolestaan lisää osaamistaan taiteilijoita työllistävänä ja yhteistyötä tekevänä organisaationa.
Hanke kohdistuu Lapin arktisen erikoistumisen ohjelmassa tunnistettuun kärkialaan eli matkailuelinkeinoon, jossa hyödynnetään arktisia olosuhteita ja joka on työllistävä toimiala. Hanke tukee älykästä erikoistumista kulttuuri-, luonto- ja hyvinvointimatkailuun yhdistämällä uudella tavalla ympäristötaiteen, arktisen muotoilun, tutkimuksen, koulutuksen ja yritysten osaamista. Hankkeen toimenpiteitä ovat neljä työpakettia:
• Työpaketti 1: Ympäristötaiteen käytön kehittäminen matkailuympäristöihin
• Työpaketti 2: Ympäristötaiteen saavutettavuuden tukeminen ja teossuunnitelmiin pohjautuvien digitaalisten palvelukonseptien suunnittelu
• Työpaketti 3: Paikallisien yhteisöjen ja yrittäjien ympäristötaiteeseen osallistava suunnittelu
• Työpaketti 4: Tulosten esittely ja jakaminen
Hankkeen tuloksia ovat suunnitelmat ympäristötaiteen hyödyntämistä matkailuympäristöissä, 4:lle matkailuyritykselle tuotetut suunnitelmat ympäristötaideteoksista, ympäristötaideteoksiin liittyvät digitaalisten palveluiden kehittämiskonseptit, suunnitelmat matkailuyritysten ympäristötaideteosten lisäämiseksi Taiteen paikannin –mobiilipalvelussa, selvitys paikallisten ryhmien ja paikkojen käyttäjien osallistumisesta ympäristötaiteen suunnitteluun ja toteuttamiseen, julkaisu Ympäristötaiteen suunnittelumalli matkailuympäristöihin opas sekä Work shop Seminaari.
Hanke tukee sukupuolten välistä tasa-arvoa: hankkeen kaikissa osa-alueissa on toimijoina miehiä ja naisia ja uudet matkailupalvelut kohdennetaan molemmille sukupuolille. Hanke tukee kestävää kehitystä Lapissa. Ympäristötaide perustuu ekologisuuteen sekä sosiaaliseen ja kulttuuriseen kestävyyteen. Hankkeen tuloksena kulttuuri-, luonto- ja hyvinvointimatkailun edistäminen tukee myös taloudellista hyvinvointia.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen ensisijaista kohderyhmää ovat Lapin matkailuyritysten henkilökunta, Lapissa asuvat ja työskentelevät kuvataiteilijat sekä Lapin yliopiston henkilökunta ja opiskelijat.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välilillistä kohderyhmää ovat matkailijat sekä paikallinen väestö, eli ympäristötaideteosten yleisö. Toissijaista kohderyhmää ovat myös muut kuin lappilaiset matkailuyritykset ja taiteilijat, jotka hyötyvät hankkeen tuloksista julkaisun ja work shop seminaarin myötä. Lisäksi kohderyhmään kuuluvat Arctic Sustainable Arts and Design –verkoston jäseninstituutiot.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 219 691

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 219 587

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 287 962

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 287 825

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Pohjois-Lapin, Rovaniemen, Tunturi-Lapin

Kunnat: Ranua, Rovaniemi, Sodankylä, Kittilä

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Syvällisempää analyysiä ei pidetty hankkeen tavoitteiden kannalta tässä vaiheessa tarpeellisena. Suvauskoneen antama arvio on että hanke edistää miesten ja naisten asioita tasapuolisesti.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen suunnittelussa on kiinnitetty huomiota Lapin matkailupalveluiden painottumiseen miehiseen maailmaan (moottorikelkat, kalastus yms.) Tässä hankkeessa tuotetaan luonto-, kulttuuri- ja hyvinvointimatkailupalveluja, jotka kohdisetaan miehille ja naisille. Hankkeen kaikkiin toimenpiteisiin osallistuu molempia sukupuolia, kuten mies- ja naisyrittäjät ja mies- ja naistaiteilijat.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Asia on tärkeä, mutta tässä ko. hankkeessa on muita keskeisiä horisontaalisia tavoitteita, kuten kestävä kehitys.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 2 2
Tuotetaan matkailupalveluja, joissa keskeistä on sensitiivinen ja välitön luontokokemus. Ympäristötaideteoksissa huomioidaan materiaalien ja työmenetelmien ekologisuus ja kestävyys.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 5 7
Kehitetään matkailuelinkeinoa sekä kuvataiteilijoiden työllistymistä.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 6 8
Lisätään mobiiliteknologian käyttöönottoa matkailupalveluissa.
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 5 7
Kehitetään luonto- ja hyvinvointimatkailupalveluja.
Tasa-arvon edistäminen 3 3
Huomioidaan sukupuolien tasa-arvo ja edistetään aluuellista tasa-arvoa Suomessa tukemalla Lapin seutukuntien elinvoimaisuutta.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 3 3
Hanke tukee alueellista tasa-aroa Lapissa tukemalla pk-yrityksiä.
Kulttuuriympäristö 7 8
Hanke tuottaa matkailuympäristöihin parannettua tai uutta kulttuuriympäristöä.
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Matkailualalla vaikuttavien trendien, kuten hyvinvointiin ja eettisyyteen liittyvien teemojen sekä niitä etsivien matkailijoiden kasvava osuus myös Lappiin saapuvista vierailijoista, vaatii alalla toimivilta herkkyyttä vastata uusiin tarpeisiin. Paikallisuuden ja elävän kulttuuriperinnön arvostaminen matkailuympäristöissä, tuotteissa ja palveluissa kiinnostaa muualta saapuvia, erityisesti kulttuurisesti tiedostavia matkailijoita. Paikallisuus ja paikalliset kulttuuripiirteet eivät kuitenkaan ole vielä kovin vahva teema kaikkialla Lapissa. Kestävä ja vastuullinen matkailu kuitenkin velvoittaa sekä matkailijoita, että matkailualalla toimijoita.

Ympäristötaidetta matkailun alueille (YMA) -hankkeella vastattiin edellä esitettyihin matkailualan uusiin tarpeisiin ja kehitettiin taidealan ja matkailualan osaajien yhteistoimintaa sekä luotiin uusia yhteistyön kohteita. Asiantuntijuuksia yhdistämällä luotiin työkaluja Lapin matkailuyritysten ympäristöjen, tuotteiden ja palvelujen kehittämiseen ja pyrittiin lisäämään niiden avulla ympäristötaiteen käyttöä matkailuympäristöissä.

YMA-hanke oli Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnan ja Lapin taiteilijaseuran yhteishanke. Mukana oli myös neljä matkailualan yritystä ympäri Lappia: Ranuan Seudun Matkailu Oy, Snowflake Oy Lehtojärveltä, Hullu Poro Oy Kittilästä ja Lomakylä Kakslauttanen Saariselältä, jotka tarjosivat hankkeen työryhmille todelliset kehittämiskohteet. Hankkeessa tuotettiin ympäristötaidekonsepteja kuhunkin kehittämiskohteeseen. Jokaista neljää työryhmää johtamaan palkattiin oma taiteilija. YMA-taiteilijoina toimivat: Maija Kovari, Katri Konttinen, Tuuli Seppälä ja Risto Immonen.

Työryhmien suunnittelutyön tuloksia esitellään hankkeessa toteutetussa Ympäristötaidetta Lapin matkailuun -käsikirjassa, joka avaa matkailun ja ympäristötaiteen kohtaamispisteitä varsin laajasti. Käsikirjassa esitellään yhteistoiminnan malleja ja selitetään alalla käytettäviä käsitteitä. Tavoitteena on, että kirja helpottaa taidealan toimijoiden työllistymistä matkailun kentällä ja samalla antaa matkailualan toimijoille keinoja kehittää uusia palveluja ja toimintaympäristöjä kestävällä ja innovatiivisella tavalla.