Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A72106

Hankkeen nimi: Porosalmen alueen tieinfran parantaminen

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 1.2. Pk-yritysten kannalta tärkeiden liikenne- ja logistiikkayhteyksien parantaminen (vain Itä- ja Pohjois-Suomessa)

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2016 ja päättyy 31.12.2020

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Rantasalmen kunta

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 0166507-1

Jakeluosoite: Poikkitie 2

Puhelinnumero: 040 161 5000

Postinumero: 58900

Postitoimipaikka: Rantasalmi

WWW-osoite: http://www.rantasalmi.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: KERÄNEN JOHANNA

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Kehittämispäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: johanna.keranen(at)rantasalmi.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0401615033

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Poronsalmen matkailualueelle on vahvistettu ranta-asemakaava (Rantasalmen kunnanvaltuusto 7.10.2013), joka mahdollistaa matkailun lisärakentamisen (yli 60.000 k-m2). Lisärakentaminen alueella on alkanut ja uusia investointihankkeita alueella on lähdössä liikkeelle.

Poronsalmentien ja valtatie 464 risteysalue on vaarallinen. Näkyvyys Varkauden suunnasta tullessa on heikko. Tässä tiehankkeessa parannetaan Poronsalmentien ja valtatie 464 risteysalueen turvallisuutta.

Porosalmen nykyinen yksityistie ei kestä liikennemäärien merkittävää kasvua. Alueen yleiskaavan selostuksessa vuodelta 2012 todetaan, että yksityistien liikennemäärä tulee 2-3 kertaistumaan kaavan toteuttamisen johdosta. Hanke mahdollistaa liikennemäärien kasvun.

Poronsalmentien asfaltointihanke on jatkoa tien perusparannushankkeelle, jota Poronsalmen yksityistien tiekunta hallinnoi.

Hanke mahdollistaa suuremmat kävijämäärät alueella. Tieinfra on ollut suurin yksittäinen este alueen matkailun kehittymiselle.

Valaistus, kevyenliikenteenväylät ja uudet tiealueet mahdollistavat sujuvamman ja turvallisemman liikkumisen alueella, myös jalkaisin ja polkupyöräillen.

Hankkeelle haettavalla lisärahoituksella pystytään paremmin sovittamaan yhteen hankkeen investoinnit ja yrittäjien omat investoinnit ja varautumaan matkailualueen laajentumiseen tulevaisuudessa ja toteuttamaan hanke laadullisesti korkeatasoisempana. Hankealueen poikkeukselliset rakentamisolosuhteet ovat aiheuttaneet ennakoimattomia lisäkustannuksia investointien toteutuksessa.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen kohderyhminä ovat ensisijaisesti Porosalmen matkailijat sekä alueella toimivat yritykset. Lisäksi varsinaiseksi kohderyhmäksi voidaan katsoa tien varrella asuvat, kesäasukkaat sekä muut Porosalmentien käyttäjät.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välillisesti hankkeen kohderyhmänä ovat toteutusalueelle muualta palveluita tuottavat yritykset ja alueella muualta töissä käyvät yksityishenkilöt. Liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden paranemisesta hyötyvät myös muut alueen asukkaat ja satunnaiset tienkäyttäjät.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 1 192 422

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 1 185 445

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 1 447 942

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 1 481 919

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Etelä-Savo

Seutukunnat: Savonlinnan

Kunnat: Rantasalmi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Porosalmentie

Postinumero: 58900

Postitoimipaikka: Rantasalmi

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeella pyritään edistämään sukupuolten välistä tasa-arvoa siten, että kaikki tienkäyttäjät hyötyisivät tasapuolisesti hankkeesta ja sen tuloksista. Alueen pääasiakkaat ovat luontomatkailijat kotimaasta ja ulkomailta. Kotimaisten asiakkaiden määrä asiakkaista on 60%. Alueella pyritään nostamaan määrällisesti nykyisiä asiakasryhmiä. Kasvua haetaan erityisesti saksankielisestä Euroopasta, Venäjältä ja Kaukoidästä. Alueen tavoitteena on saavuttaa 50% kansainvälisten matkailijoiden osuus v. 2017 Sukupuolilla ei ole merkittäviä eroja osuuksissa eikä hanke aiheuta siihen muutospaineita.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Valtavirtaistaminen tapahtuu toimintaympäristön analyysin perusteella siten, että toteutettava kohde on molemmien sukupuolten kannalta hyvä ja toimiva. Itse hankkeen toimenpiteissä sukupuoli ei ole ratkaiseva kriteeri (esim. urakoitsijan tai hankkeen valvojan) valinnassa.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Sukupuolten tasa-arvon edistämiseen ei voida suoraan liikennejärjestelyillä vaikuttaa. Sinänsä hanke parantaa alueen saavutettavuutta asiakkaiden, alueella työskentelevien että alueen asukkaiden näkökulmasta.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 2
Hankkeella ei ole välittömiä vaikutuksia luonnonvarojen käytön kestävyyteen. Välillisesti vaikutukset ovat lievästi myönteisiä, sillä tien asfaltointi sujuvoittaa liikennettä ja vähentää näin fossiilisten polttoaineiden käyttöä per kävijä. Lisäksi asfaltointi vähentää merkittävästi tien sorastuksen tarvetta.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 3
Hankkeella ei ole välittömiä vaikutuksia ilmastonmuutoksen aiheuttaminen riskien vähentämiseen. Välillisesti tien asfaltointi sujuvoittaa liikennettä ja täten voidaan katsoa että se vähentää fossiilisten polttoaineiden käytön tarvetta per kävijä. Hankkeen kevyenliikenteen väylät kannustavat liikkumaan jalan ja polkupyörällä, joten voidaan katsoa, että hanke tältäkin osin vähentää tarvetta käyttää fossiilisia polttoaineita.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 4 0
Asfaltointi vähentää tieosuuden pöly- ja meluhaittoja. Kevyen liikenteen väyliä suunniteltaessa huomioidaan luonnon monimuotoisuuden säilyttäminen reittivalintoja tehtäessä.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 3 0
Tien asfaltointi vähentää pölyisyyttä tien läheisyydessä ja täten parantaa ilman laatua.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 5
Tien asfaltointi parantaa Linnansaaren kansallispuiston Natura 2000 -alueen saavutettavuutta. Lisäksi todettakoon, että tien varressa sijaitsee Korvolinvuoren maakunnallinen luonnonsuojelualue, jonka osalta pöly- ja meluhaitat vähenevät asfaltoinnin tuloksena.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Hankkeella ei ole merkittäviä vaikutuksia materiaaleihin tai jätteisiin.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Hankkeella ei ole merkittäviä vaikutuksia uusiutuvien energialähteisen käyttöön.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 6
Hanke edistää merkittävästi paikallisen elinkeinorakenteen kehittämistä kestävällä tavalla, koska se lisää myönteisiä asiakaskokemuksia, kun liikkuminen Porosalmen matkailualueelle on sujuvaa. Tieninfran parantaminen on edellytys alueen uusien matkailuhankkeiden käynnistymiselle.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 5
Hanke edistää välillisesti aineettomien tuotteiden ja palveluiden voimakasta kehittymistä (mm. ohjelmapalvelut). Hanke vaikuttaa merkittävästi alueen matkailuyritysten kilpailukykyyn ja toimintaedellytyksiin.
Liikkuminen ja logistiikka 10 0
Hanke vaikuttaa merkittävästi alueen liikkumiseen ja logistiikan sujuvuuteen.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 4 5
Hankkeessa rakennettavat kevyenliikenteenväylät kannustavat liikkumaan jalan ja polkupyörällä ja täten kevyenliikenteen väylien rakentamisen voidaan katsoa parantavan hyvinvointia ja terveyttä. Hanke edistää välillisesti alueen hyvinvointia parantamalla liikkumisen turvallisuutta, vähentämällä liikenteestä tulevaa melu- ja pölyhaittaa sekä lisäämällä muutoinkin myönteisiä asiointikokemuksia.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Hankkeella ei ole merkittävää vaikutusta tasa-arvon edistämiseen.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Hankkeella ei ole merkittävää vaikutusta yhdenvertaisuuteen.
Kulttuuriympäristö 0 3
Tien asfaltointi parantaa Porosalmen käyntikohteiden (kuten uppotukeista rakennetun Hakoapajan) saavutettavuutta.
Ympäristöosaaminen 0 2
Hankkeella ei ole merkittäviä vaikutuksia ympäristöosaamiseen. Välillisesti ymmärrys kasvaa suunniteltaessa kevyenliikenteen väyliä haasteelliseen maastoon.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeella toteutettiin Maantie 464:n ja Porosalmentien risteysalueen siirto risteysalueen liikenneturvallisuuden parantamiseksi, Porosalmentien asvaltointi ja katuvalaistus toteutettiin välillä Maantie 464-Hotelli Järvisydän. Porosalmentien vesistöosuudella uusittiin kaide. Järvisydämen lomakylän katujärjestelyt ja Porosalmentien pohjoisosan saneeraus ja asvaltoinnit toteutettiin. Linnonniementien loppuosa saneerattiin (rakenteen ja kuivatusjärjestelyjen parantaminen). Toteutuksiin liittyivät myös tarvittavat suunnittelut.

Hankkeen kokonaiskustannus oli 1 410 471,50 euroa, alkuperäinen hankerahoituspäätös oli 1 420 438 euroa ja viimeisin muutospäätös 11.2.2020 oli 1 703 461. Muutospäätöksellä korjattiin virheellistä maksatusta,jonka seurauksena hallinnoija palautti 198 115,98 euroa. Hanke toteutui täten lähes alkuperäisen hankkeen kokonaiskustannuksen mukaisesti.