Hankekoodi: A72110
Hankkeen nimi: Inno-Oppiva
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2016 ja päättyy 31.12.2018
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pirkanmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Tampereen Yliopisto
Organisaatiotyyppi: Yliopisto
Y-tunnus: 0155668-4
Jakeluosoite: Kalevantie 4
Puhelinnumero: (03) 355 111
Postinumero: 33014
Postitoimipaikka: Tampereen yliopisto
WWW-osoite: http://www.uta.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: YRJÄNÄINEN SARI MAARIT
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Yliopistotutkija
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: jussi.okkonen(at)uta.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 5566986
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Inno-Oppiva-projektissa kehitetään korkeakouluvetoinen innovaatioalusta-malli opetusteknologian tuotekehityksen tueksi pirkanmaalaisille yrityksille. Hankkeen tarkoitus on auttaa yrityksiä ymmärtämään paremmin oppilaitosten tarpeita, kohdentamaan tuoteportfoliotaan tarkemmin olettamalleen asiakaskunnalle ja saada yritykset hyödyntämään kansallisia ja kansainvälisiä tutkimustuloksia tuotekehittelyssään. Projektissa etsitään konkreettista mallia ja keinoja, miten yritykset, yliopisto ja oppilaitokset voivat työskennellä yhdessä siten, että innovaatio- ja tuotekehitystä saadaan ketterämmäksi. Inno-Oppiva -hankkeessa tavoitteena on luoda Pirkanmaan opetusteknologiayritysten ja oppilaitosten digitaalisiin opetus- ja oppimisympäristöjen kehittämistarpeisiin keskittyvä osaamiskeskittymä.
Inno-Oppiva perustuu tutkimukseen, käyttäjäkokemukseen ja tarvekartoitukseen. Se toimii opetusteknologian tuotekehittelyn tukena yrityksille. Inno-Oppivassa pirkanmaalaiset opetusteknologian ja digitaalisten sisältöjen parissa työskentelevät yritykset tavoittavat ketterän tuotekehityksen periaatteiden mukaisesti asiakkaansa riittävän ajoissa ymmärtääkseen asiakkaiden tarpeita ajoissa ja paremmin sekä saavat käyttäjäpalautetta tuotekehityksensä eri vaiheissa eli saada asiakkaiden tarpeet tulevat kuulluiksi ja huomioon otetuiksi. Tavoitteena on joukkoistaa tuotekehitystä järkevästi ja saada näin lisäarvoa koko kehitys- ja tuotteistusprosessille. Tämä ei ole mahdollista suuntaamalla hankkeessa huomiota vain yritysten toimintaan, vaan samaan aikaan oppilaitosten valmiuksiin on kiinnitettävä huomiota. Toisin sanoen hankkeessa ensisijaisesti palvellaan yrityksiä ja etsitään ratkaisuja heidän näkökulmansa kautta, mutta samalla välillisesti laajennetaan potentiaalisen asiakaskunnan eli opettajien ja oppilaitosten ymmärrystä digitaalisen murroksen (hallitun ja perustellun) aikaansaamiseksi verkottomalla aktiivisesti oppilaitoksia yritysten kansssa tiedon ja kokemuksien vaihdon merkeissä.
Alustan toiminta on kolmivaiheinen. Ensin yritys arvioi oman tuotteensa prosessivaiheen yliopiston asiantuntijoiden kehittämän arviointikriteeristön avulla. Kun tiedetään, missä vaiheessa tuote tai ratkaisu on, se julkistetaan koulujen testattavaksi. Oppilaitokset arvioivat tuotetta vastaavan kehitysvaiheen mukaisen palautekriteeristön avulla. Eri tuotekehiyksen vaiheissa käyttäjiltä kerätään erilaista, täsmällistä ja tarkoituksenmukaista kehittämispalautetta ja käyttäjäkokemuksia. Palautejärjestelmän kautta opettajat voivat välittää yrityksille yleisesti myös tietoa tarpeistaan ja toiveistaan tuoteideoinnin pohjaksi. Kolmannessa vaiheessa alustan kautta henkehenkilöstö kerää arviointi- ja palautetietoa keskitetysti ja palauttaa tiedot yrityksille (tarvittaessa myös oppilaitoksille) informatiivisessa muodossa yleisesti yrityksien toiminman kehittämiseksi tai korjausehdotuksina vaiheesta toiseen siirtymisen tukemiseksi ja arvioimiseksi. Hankkeen aikana kaikkea kerättyä dataa käytetään ensisijaisesti Inno-Oppivan rakentamiseen ja kehittämiseen.
Kokonaistavoite on, että innovaatioalusta-prosessin läpikäyneet yritysten tuotteet ja sisällöt ovat valmiita avoimille markkinoille ja ovat oppilaitoskäyttöön tarkoituksenmukaisia, pedagogisesti mielekkäitä ja käytettävyydeltään niin hyviä, että ne pärjäävät avoimilla markkinoilla.
Tampereen yliopisto koordinoi hanketta, mutta ohjausryhmän työskentelyn kautta tiedon vaihto ja yhteistyö muihin Tampere3-verkoston korkeakouluihin ja oppilaitos- ja yrityskenttään on jatkuvaaa. Hankkeen kokemuksia ja tuloksia voidaan jakaa ja hyödyntää koko Tampere3-korkeakouluverkoston oppimisympäristöosaamisen ja -tutkimuksen alalla.
Yleisesti pirkanmaalaiset koulutuksen järjestäjät, oppilaitokset sekä oppimisympäristöjä ja -ratkaisuja kehittävät yritykset.
Tampereen ja seutukunnan kouluista lähdetään ensin liikkeelle. Asiasta on jo sovittu Tampereen ja Kangasalan koulutoimen tvt-vastaavien kanssa.
Ohessa listaa alan Pirkanmaalaisista yrityksistä, joiden kanssa keskustellaan ja käynnistetään kehittämistyö, jonka tavoite on liiketoiminnan vahvistaminen:
Mediamaisteri OY, Gemilo OY, Valopi OY, Kinda OY, Somea OY, WordDive Ltd, LionBridge OY.
Lisäksi mukaan otetaan ns. Nokia Start-up opetusteknologia-yrityksiä, joita on syntynyt viime ja tämän vuoden aikana useita Tampereen ja Pirkanmaan alueelle
Koska tavoitteena ensisijaisesti oppimisympäristöjen kehittämisessä on lasten ja nuorten, miksei aikuistenkin, parempi oppiminen ja innostuksen löytäminen opiskelua kohtaan, siitä välillisesti hyötyvät jatkokoulutusta tarjoavat tahot, sekä tulevat työntekijät. Lisäksi maakunnan yritystoiminnan saaminen eteenpäin oppimisympäristöosaamisen avulla tuottaa jatkossa lisää työpaikkoja ja siten hyötyjinä on kunnat ja kaupungit kasvavien veroeurojen muodossa. Maine innovatiivisena teknologiakehittäjänä Pirkanmaan ulkopuolelle leviää ja saamme lisää kiinnostuneita yrittäjiä alustan äärelle.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 195 852
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 190 345
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 326 420
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 317 242
Maakunnat: Pirkanmaa
Seutukunnat: Etelä-Pirkanmaan, Lounais-Pirkanmaan, Tampereen, Ylä-Pirkanmaan, Luoteis-Pirkanmaan
Kunnat: Vesilahti, Virrat, Nokia, Pirkkala, Parkano, Lempäälä, Ruovesi, Tampere, Hämeenkyrö, Orivesi, Urjala, Mänttä-Vilppula, Kangasala, Punkalaidun, Valkeakoski, Ikaalinen, Sastamala, Pälkäne, Ylöjärvi, Akaa, Juupajoki, Kihniö
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 2, joihin työllistyvät naiset 1
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 2 | 2 |
digitalisaatio | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 0 |
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 2 | 2 |
Digitalisaation kautta esimerkiksi paperin tuhlaamista voidaan rajoittaa. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 0 |
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 2 |
Eriyttäminen, sisältöjen monipuolistuminen sekä erilaisten työvälineiden käyttö | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 2 |
Koulut ovat monikulttuurisia kohtaamispaikkoja ja yhteiskunnan pienoismalleja, ja tätä työtä hyvät digitaaliset opiskeluratkaisut voivat auttaa. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 1 |
Koulun kasvatustavoitteista yksi on oppia ymmärtämään ja vaalimaan kulttuuria ja siihen liittyvää ympäristöä, lähellä ja kaukana. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Inno-Oppiva-projektissa kehitettiin korkeakouluvetoinen innovaatioalusta opetusteknologian tuotekehityksen tueksi pirkanmaalaisille yrityksille. Hankke auttoi yrityksiä ymmärtämään paremmin oppilaitosten tarpeita sekä kohdentamaan tuoteportfoliotaan tarkemmin olettamalleen asiakaskunnalle. Hanke edisti myös yritysten tuotekehitystä mahdollistamalla oppilaiteosten laajamittaisen kokeilutoiminnan. Projektissa kehittiinn mallia ja keinoja, miten yritykset, yliopisto ja oppilaitokset voivat työskennellä yhdessä siten, että innovaatio- ja tuotekehitystä saadaan ketterämmäksi. Inno-Oppiva -hankkeessa luotiin Pirkanmaan opetusteknologiayritysten ja oppilaitosten digitaalisiin opetus- ja oppimisympäristöjen kehittämistarpeisiin keskittyvä osaamiskeskittymä.
Inno-Oppiva perustuu tutkimukseen, käyttäjäkokemukseen ja tarvekartoitukseen. Se toimi opetusteknologian tuotekehittelyn tukena yrityksille. Inno-Oppivassa pirkanmaalaiset opetusteknologian ja digitaalisten sisältöjen parissa työskentelevät yritykset tavoittivat ketterän tuotekehityksen periaatteiden mukaisesti asiakkaansa riittävän ajoissa ymmärtääkseen asiakkaiden tarpeita ajoissa ja paremmin sekä saivat käyttäjäpalautetta tuotekehityksensä eli asiakkaiden tarpeet tulivat kuulluiksi ja huomioon otetuiksi. Tavoitteena on joukkoistaa tuotekehitystä järkevästi ja saada näin lisäarvoa koko kehitys- ja tuotteistusprosessille. Pirkamaalaiset oppilaitokset osallistuivat laajamittaisesti pilotointitoimintaan.
Hankkeessa hyödynnettiin kolmivaiheista arviointia. Ensimmäisessä vaiheessa yritys määritteli tietyt ennakkoehdot pilotille, toisessa vaiheessa arvioitiin tuotteen tai palvelun pedagigosta arvoa ja kolmannessa vaiheessa oli pilotointiin liittyvä, varsinainen käyttäjäkokemusarviointi. Hankkeeseen osallistuminen vaikutti siten, että innovaatioalusta-prosessin läpikäyneet yritysten tuotteet ja sisällöt ovat valmiita avoimille markkinoille ja ovat oppilaitoskäyttöön tarkoituksenmukaisia, pedagogisesti mielekkäitä ja käytettävyydeltään niin hyviä, että ne pärjäävät avoimilla markkinoilla.