Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A72122

Hankkeen nimi: 6AIKA:Tulevaisuuden ruokamaailma

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2016 ja päättyy 31.3.2018

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Turun yliopisto

Organisaatiotyyppi: Yliopisto

Y-tunnus: 0245896-3

Jakeluosoite: Yliopistonmäki

Puhelinnumero: 02 33351

Postinumero: 20014

Postitoimipaikka: Turun yliopisto

WWW-osoite: http://www.utu.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Mari Norrdal

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: kehityspäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: mari.norrdal(at)utu.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0405502471

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Tulevaisuuden Ruokamaailma (TRM) -hanke rakentaa avoimen innovaatioalustan, joka muodostuu todellisesta ravintola- ja kauppaympäristöstä, johon on sijoitettu uutta digitaalista havainnointiteknologiaa. Se tarjoaa tutkimusalustan terveyttä edistävälle tieteelliselle ja kaupalliselle tutkimukselle. Lisäksi se palvelee yritystoimintaa toimimalla koemarkkinointialustana elintarviketoimialan ja sitä sivuavien alojen yritysten tuotteille ja palveluille. Alustan avulla synnytetään uusia kilpailukykyisiä tuotteita ja palveluita, joita ideoidaan ja testataan todellisissa valintatilanteissa. Alustan keskiössä on kuluttaja, joka asioi Tulevaisuuden Ruokamaailmassa aivan kuin normaalissa lounasravintolassa tai kaupassa. Hankkeessa keskitytään kilpailija-, asiakas- ja teknologiakartoitusten pohjalta rakentamaan alustan toimintakonseptia ja kaupallista palvelutarjoamaa. Alustalla sovelletaan uudentyyppistä havainnointiteknologiaa, jota testataan yhteistyössä teknologiayritysten ja ruokapalveluja tarjoavan Oulun Serviisin kanssa. Hanke tukee hallituksen kärkihanketta korkeakoulujen ja elinkeinoelämän yhteistyön vahvistamiseksi ja innovaatioiden kaupallistamiseksi. Tulevaisuuden ruokamaailma tulee olemaan ruokaketjun innovaatiotyötä eteenpäin vievä ja kokoava alusta.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

TRM-innovaatioalusta tarjoaa palveluitaan yrityksille tutkimus- ja koulutusorganisaatoille sekä teknologia- ja osaamiskeskittymille. Se kokoaa yhteen julkisen ja yksityisen puolen toimijat; ruokaketjun ja digimaailman tutkijat, kehittäjät, opiskelijat ja yritykset (Public-Private-People-Partnership-malli).

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välillinen kohderyhmä ovat kuluttajat, jotka toimivat innovaatioiden syötteenä osittain tiedostamattaan, osittain aktiivisesti osallistuen sekä kunnat, erityisesti 6Aika-kaupungit. Alusta tulee palvelemaan laajassa mittakaavassa mm. kuluttaja-, ruoka-, ravitsemus-, teknologia-, palvelumuotoilu-, markkinointi- ja liiketoimintatutkimusta. Lisäksi se tulee mahdollistamaan todellisessa ympäristössä tapahtuvan uusien digitaalisten palveluiden, ruoka- ja hyvinvointikonseptien kehittämisen ja testaamisen unohtamatta itse havainnointiteknologiaan ja sen hyödyntämiseen liittyvää tutkimus- ja kehitystyötä. TRM-alustan teknologiaratkaisut ja datarajapinnat ovat yleiskäyttöisiä ja niitä voidaan jatkossa ottaa käyttöön niin ravintola- ja kauppaympäristöissä kuin myös muissa kohteissa.

Tämän hankkeen päähakija on Turun yliopisto, Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskus (FFF, lääketieteellinen tiedekunta, moniaistisen tutkimuksen huippuyksikkö) kumppaninaan VTT (erityisvahvuutenaan digitalisaatio ja sen hyödyntäminen havainnointiteknologioiden sekä elintarviketeknologioiden tutkimuksessa ja kehittämisessä).

Hankekokonaisuuden yhteistyökumppaneina toimivat Vaasan yliopisto (erityisvahvuutenaan kuluttajakäyttäytymisen ja arvonluonnin tutkimus) ja monipuolinen yritysjoukko (Atria Oyj, Fazer Food Services Oy, Suomen Yliopistokiinteistöt Oy, Hämeenkadun Ruokakauppa Ky, Best Before UX Research Oy, Mealvation Oy, Bioferme Oy, Foodwest Oy).

Hankkeessa on mukana edustajia eri toimialojen yrityksistä sekä kaupunkiorganisaatiota edustavat Turun Seudun Kehittämiskeskus ja Oulun kaupungin ruokahuoltoyksikkö Oulun Serviisi. Nämä toimijat ovat mukana kehittämässä ja pilotoimassa Tulevaisuuden Ruokamaailma innovaatioalustan konseptia ja toimintamallia eri intressiryhmien tarpeet huomioiden. Yritysryhmä on koottu niin, että akateeminen ja kaupallinen tutkimus pääsevät hedelmälliseen ja kehityshakuiseen vuoropuheluun toistensa kanssa ja yrityskentän tarpeet tulevat huomioiduksi. Hankkeen kuluessa mukana olevaa yritysjoukkoa laajennetaan mm. työpajatoiminnan avulla.

Jo innovaatioalustan suunnitteluvaiheessa on lähestytty suomalaisia tutkimuslaitoksia sekä vastaavan tyyppisiä kehitysalustoja esim. Hollannissa ja Tanskassa. Tulevaisuuden Ruokamaailma –innovaatioalusta tulee olemaan avoimesti kansallinen tutkimus- ja kehitysalusta sekä potentiaalinen yhteistyökumppani kansainvälisissä verkostoissa. Kansainvälistä yhteistyöfoorumia rakennetaan jo käynnistyneellä Polku Tulevaisuuden Ruokamaailmaan INKA EAKR –hankkeella. Valmistuessaan alusta tulee toteuttamaan ns. ”quatro helix” mallia palvelemalla yritysmaailmaa sekä akateemista että kaupallista tutkimusta ja julkista sektoria.

Hankkeen tavoitteena oleva innovaatioalusta sijoittuu Turkuun, mutta se palvelee elintarvikeketjun toimijoita riippumatta heidän sijainnistaan. Tästä on myös osoituksena yritysyhteistyökumppanien laaja kiinnostus hanketta kohtaan eri puolilla Suomea. Kuutoskaupunkien lisäksi yhteistyötä tehdään mm. Vaasan, Seinäjoen, Lahden ja Kaarinan alueella olevien toimijoiden kanssa. Laaja yhteistyöverkosto mahdollistaa hankkeesta saatavan hyödyn leviämisen tehokkaasti koko Suomen alueelle.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 192 150

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 187 415

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 286 791

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 280 678

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Varsinais-Suomi, Pohjois-Pohjanmaa

Seutukunnat: Turun, Oulun

Kunnat: Oulu, Turku

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 2, joihin työllistyvät naiset 2

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Hankkeessa kehitettävä innovatioalusta tulee huomoimaan käyttäjäryhmien erilaiset taustat ja projekti tukee avoimesti sekä naisten että miesten osallistumista innovaatiopalveluihin niiden käyttäjinä ja muodostuvan uuden tiedon hyödyntäjinä. Hankkeessa kehitettävä uusi innovaatio tulee mahdollistamaan eri kuluttajaryhmien tasavertaiset mahdollisuudet osallistua toimintaan jokaisen omista lähtökohdistaan. Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen ohjausryhmän kokoonpanossa.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeessa kehitettävä innovatioalusta tulee huomoimaan käyttäjäryhmien erilaiset taustat ja projekti tukee avoimesti sekä naisten että miesten osallistumista innovaatiopalveluihin niiden käyttäjinä ja muodostuvan uuden tiedon hyödyntäjinä. Hankkeessa kehitettävä uusi innovaatio tulee mahdollistamaan eri kuluttajaryhmien tasavertaiset mahdollisuudet osallistua toimintaan jokaisen omista lähtökohdistaan. Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen ohjausryhmän kokoonpanossa.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeessa kehitettävä innovatioalusta tulee huomoimaan käyttäjäryhmien erilaiset taustat ja projekti tukee avoimesti sekä naisten että miesten osallistumista innovaatiopalveluihin niiden käyttäjinä ja muodostuvan uuden tiedon hyödyntäjinä. Hankkeessa kehitettävä uusi innovaatio tulee mahdollistamaan eri kuluttajaryhmien tasavertaiset mahdollisuudet osallistua toimintaan jokaisen omista lähtökohdistaan. Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen ohjausryhmän kokoonpanossa.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 5
Hankkeen työpakettien tutkimukset tähtäävät luonnonvarojen kestävän käytön edistämiseen, sillä tavoitteena on luoda innovaatioalusta, joka vähentää markkinoilla epäonnistuvien tuotteiden määrää ja siten vähentää luonnonvarojen turhaa käyttöä
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 5
Tavoitteena on ruokahävikin pienentäminen laadukkaan tuotekehityksen avulla ja kuljetusmatkojen vähentäminen lähiruoan edistämisellä.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 5 2
Ravintolaympäristössä tulee olemaan ruokajätteen seurantajärjestelmä.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 5 0
Hanke edistää paikallisen elinkeinorakenteen monipuolistumista ja lisää yritysten osaamista tuotekehityksessä ja markinoinnissa luoden lisää kilpailukykyä paikallisille toimijoille. Hanke lisää uusien liikeideoiden syntymistä.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 6 3
Kauppa- ja ravintolatutkimukset mahdollistavat uudenlaiset palvelukonseptit, jotka vastaava asiakkaiden tarpeisiin ja lisäävät työllisyyttä ja hyvinvointia alueella.
Liikkuminen ja logistiikka 0 1
Vähemmän jätekuljetuksia.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 5 5
Kohderyhmille tarkasti räätälöityjen pakkausten ja tuotteiden suunnittelu mahdollistuu. Samalla hanke tukee älykästä erikoistumista yhdistämällä eri osaamisalueita uudella tavalla ja luomalla uuden kuluttajaa osallistavan innovaatiokeskittymän.
Tasa-arvon edistäminen 3 3
Luotava innovaatioalusta tukee tasa-arvoa, sillä tietoa pystytään keräämään erilaisilta kuluttajaryhmiltä tasapuolisesti jokaisen erikoisominaisuudet huomioiden.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 3 3
Luotava innovaatioalusta toteuttaa quattro helix -toimintamallia osallistamalla tutkimuksen, yritykset, julkisen sektorin sekä kuluttajat.
Kulttuuriympäristö 0 5
Hankkeen tavoitteena on erityisesti terveellisen, tutkittuun tietoon perustuvan ruoan ja ruokakulttuurin edistäminen.
Ympäristöosaaminen 0 2
Lähiruoan ja lähipalvelujen edistäminen edistää myös vähähiilistä taloutta kiinnittämällä huomiota mm. kuljetuskustannuksiin ja kuljetuksista aiheutuviin ilmastopäästöihin.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Tulevaisuuden Ruokamaailma (TRM) -hanke rakentaa avoimen innovaatioalustan, joka muodostuu todellisesta ravintola- ja kauppaympäristöstä, johon on sijoitettu uutta digitaalista havainnointiteknologiaa. Se tarjoaa tutkimusalustan terveyttä edistävälle tieteelliselle ja kaupalliselle tutkimukselle. Lisäksi se palvelee yritystoimintaa toimimalla koemarkkinointialustana elintarviketoimialan ja sitä sivuavien alojen yritysten tuotteille ja palveluille. Alustan avulla synnytetään uusia kilpailukykyisiä tuotteita ja palveluita, joita ideoidaan ja testataan todellisissa valintatilanteissa. Alustan keskiössä on kuluttaja, joka asioi Flavoria ruokaelämyskeskuksessa aivan kuin normaalissa lounasravintolassa tai kaupassa. Hankkeessa keskityttiin kilpailija-, asiakas- ja teknologiakartoitusten pohjalta rakentamaan alustan toimintakonseptia ja kaupallista palvelutarjoamaa. Alustalla sovelletaan uudentyyppistä havainnointiteknologiaa, jota testatiin yhteistyössä teknologiayritysten ja ruokapalveluja tarjoavan Oulun Serviisin kanssa. Teknologia mallia viedään parhaillaan käytäntöön ja pilotointi yritysten kanssa käynnistyy vuonna 2019. Flavoria ruokaelämyskeskus tulee olemaan ruokaketjun innovaatiotyötä eteenpäin vievä ja kokoava alusta.