Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A72186

Hankkeen nimi: CityTrack

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.6.2016 ja päättyy 30.9.2017

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Innovaatiorahoituskeskus Business Finland

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Tampereen Yliopisto

Organisaatiotyyppi: Yliopisto

Y-tunnus: 0155668-4

Jakeluosoite: Kalevantie 4

Puhelinnumero:

Postinumero: 33014

Postitoimipaikka: TAMPEREEN YLIOPISTO

WWW-osoite: www.uta.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Saarijärvi, Hannu

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: hannu.saarijarvi(at)uta.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 03 3551 7607

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeessa tutkitaan urbaanin ympäristön paikannuskyvykkyyttä ja sen vaikutusta ihmisten liikkumisen ratkaisuihin. Projektissa haetaan vastauksia seuraaviin sekä teoreettisesti että liiketoiminnallisesti relevantteihin kysymyksiin: Miten kuluttajat kokevat paikkatiedon keräämisen ja hyödyntämisen? Miten kaupunkikeskustassa liikkuvia kuluttajia voidaan ryhmitellä ja segmentoida, sekä miten tätä tietoa voidaan yhdistää palvelujen ja kaupan toimijoiden omiin asiakastietokantoihin? Miten yksityiskohtaisella asiakastiedolla voidaan palvella kuluttajia? Millaisiaan globaaleihin asiakastarpeisiin sisä- ja ulkotilapaikannuspalvelut voivat luoda ratkaisuja? Millaisia uusia sisätilapaikannusta hyödyntäviä kaupan ja liikkumisen palveluja loppukäyttäjät tulevaisuudessa kaupunkien keskustoissa haluavat? Miten yritykset voivat vastata näihin tarpeisiin kilpailukykyisillä ja vientikelpoisilla palveluilla?

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 400 155

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 397 860

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 400 156

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 403 860

6 Maantieteellinen kohdealue

Hankkeen toiminta on valtakunnallista

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Kalevantie 4

Postinumero: 33014

Postitoimipaikka: Tampere

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 9, joihin työllistyvät naiset 3

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Ei ole tehty
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
ICT-alan miesvaltaisuus on tunnistettu asia ja tähän kiinnetään huomiota projektitoiminnassa
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Ei ole hankkeen päätavoite

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Uudet paikannuspalvelut vähentävät liikkumisen tarvetta ja edistävät siten luonnnon varojen kestävää käyttöä.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 7
Liikkumistarpeen väheneminen pienentää CO2-päästöjä
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 3
mm. CO2 päästöjen vähenemisen kautta edistetään luonnon monimuotoisuuden säilymistä
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 3
Liikenteen päästöjen väheneminen
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei kohdistu Natura 2000 alueille
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 6 0
Kaupan ylijäämä saadaan pienennettyä kohdennetun markkinoinnin kautta ja jätteitä syntyy sitä kautta vähemmän.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 5
Uudet liikkumisen ja logistiikan palvelut edistävät mm. sähköautojen käytettävyyttä
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 8 0
CityTrack luo uusien paikkatietoa hyödyntävien palvelujen testiympäristön, jota hyödyntäen paikallisten yritysten on mahdollista kehittää vientikelpoisia menestystuotteita.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 9 0
Uudet sisätilapaikannusta hyödyntävät palvelut ovat useimmiten aineettomia tuotteita tai palveluja. Esim mobiilisovelluksia.
Liikkuminen ja logistiikka 9 0
Uusilla liikkumisen ja kaupan palveluilla voidaan tehostaa liikkumista, logistiikkaa, ympäristöystävällisyyttä ja turvallisuutta.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 7
Uudet sisätilapaikannuspalvelut mahdollistavat erityisryhmien, estetettömyyden ja palveluiden saavutettavuuden huomioimisen paremmin kaupan ja älykkään liikkumisen palveluissa.
Tasa-arvon edistäminen 0 3
Testiympäristöä hyödyntäen voidaan tuottaa edullisia palveluja kaikille käyttäjäryhmille.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 3
Testiympäristöä hyödyntäen voidaan tuottaa edullisia palveluja kaikille käyttäjäryhmille.
Kulttuuriympäristö 0 1
Ei merkittäviä vaikutuksia
Ympäristöosaaminen 0 5
Projektissa kehitetään osaamista, jolla voidaan välttää turhaa liikkumista ja luodaan kaupalle edellytyksiä vähentää kaupan ylijäämätuotteiden määrää.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeessa tutkitaan urbaanin ympäristön paikannuskyvykkyyttä ja sen vaikutusta ihmisten liikkumisen ratkaisuihin. Projektissa haetaan vastauksia seuraaviin sekä teoreettisesti että liiketoiminnallisesti relevantteihin kysymyksiin: Miten kuluttajat kokevat paikkatiedon keräämisen ja hyödyntämisen? Miten kaupunkikeskustassa liikkuvia kuluttajia voidaan ryhmitellä ja segmentoida, sekä miten tätä tietoa voidaan yhdistää palvelujen ja kaupan toimijoiden omiin asiakastietokantoihin? Miten yksityiskohtaisella asiakastiedolla voidaan palvella kuluttajia? Millaisiaan globaaleihin asiakastarpeisiin sisä- ja ulkotilapaikannuspalvelut voivat luoda ratkaisuja? Millaisia uusia sisätilapaikannusta hyödyntäviä kaupan ja liikkumisen palveluja loppukäyttäjät tulevaisuudessa kaupunkien keskustoissa haluavat? Miten yritykset voivat vastata näihin tarpeisiin kilpailukykyisillä ja vientikelpoisilla palveluilla?