Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A72204

Hankkeen nimi: Dinersville

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 3.2. Uusiutuvan energian ja energiatehokkaiden ratkaisujen kehittäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 11.7.2016 ja päättyy 31.5.2017

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: A3 TECHNOLOGIES OY

Organisaatiotyyppi: Mikroyritys

Y-tunnus: 2759398-5

Jakeluosoite: Saunaniemenkatu 46

Puhelinnumero: +358 442146885

Postinumero: 70840

Postitoimipaikka: KUOPIO

WWW-osoite: www.dinersville.com

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Abidemi Orebiyi

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: CEO

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: abidemi.orebiyi(at)dinersville.com

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 442146885

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Tässä projektissa kehitetään A3 Technologies Oy:n ensimmäinen tuote Dinersville sovellus asiakkaiden kanssa.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 37 140

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 35 827

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 37 140

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 35 827

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Savo

Seutukunnat: Kuopion

Kunnat: Kuopio

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Saunaniemenkatu 46

Postinumero: 70840

Postitoimipaikka: KUOPIO

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Hanke on sukupuolineutraali.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hanke on sukupuolineutraali.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hanke on sukupuolineutraali.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 1
Ei suoraa vaikutusta, mutta sovellus vähentää ruuan hävikkiä ravintoloissa.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 1
Ei suoraa vaikutusta, mutta sovellus vähentää ruuan hävikkiä ravintoloissa.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 0
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 2 0
Kehitettävä tuote/palvelu on aineeton.
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 0
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Dinersville-projektin loppuraportti Mikä on Dinersville? Dinersville on uudenlainen ravintolatoimintaan liittyvä laaja-alainen digitaalinen verkkokauppa/markkinointikanava. Sen on kehittänyt kuopiolainen start-up yritys A3 Technologies. Projektille asetetut tavoitteet Sovelluskehityksen osalta projektin tarkoituksena oli kehittää, pilotoida ja ottaa käyttöön neljä teknistä osaa, jotka yhdessä muodostavat Dinersville-palvelun: mobiilisovellus (ruoka-annoksen valinta ja maksu) ; ravintola-portaali (tietojen syöttäminen) ; managerikäyttäjän työkalut sekä integroitu maksunvälityspalvelu. Liiketoiminnallisesti vastaavat tavoitteet olivat markkinatutkimuksen suorittaminen, 2-5 kpl pilotti/testiravintolan hankkiminen Kuopiossa, 4kk pilotointijakso sovelluksen ja palvelukonseptin testaamiseksi, 3-5 kpl markkinointitapahtuman järjestäminen ravintoloille ja kuluttajille sekä yleisenä tasona hankkia riittävää käytännän kokemusta palvelun toimivuudesta, johon sisältyisi noin 20 ravintolaa sekä 300- 600 käyttäjää Resurssit Projektissa työskentelivät Asko Hämäläinen (liiketoiminnan strategia, myynnin suunnittelu ja järjestäminen), Abidemi Orebiyi (tuote- ja palvelusuunnittelu), Matti Koho (sovelluskehitys), Katri Viskari (myynnin tuki) sekä Maria Khoroshilova (Venäjän markkinoiden valmistelu sekä venäläisten turistien palveleminen Suomessa). Projekti valmistui tekniseltä osaltaan Projektin tekniset tavoitteet saavutettiin ja monilta osin jopa ylitettiin. Projektin päätyttyä kaikki tekniset osat (ravintolaportaali, applikaatio, managerointityökalut) ovat valmiita ja käytössä päivittäin. Lisäksi kokonaisuuteen yhdistettiin jo projektin aikaisessa vaiheessa Stripe-maksupalvelu ja SalesForce -CRM järjestelmä, nämäkin molemmat ovat säännöllisessa käytössä. Markkinoinnin ja erityisesti some- markkinoinnin tueksi julkaistiin myös kotisivut www.dinersville.com ja facebook-sivu ¿Dinersville Suomi¿. Myös Instagram-palvelua on käytetty osana some-markkinointia. Liiketoiminnan tavoitteista jäätiin hiukan Liiketoiminnan tehtävät jaettiin markkinointiin, myyntiin ja asiakapalveluun. Aktiivista asiakashankintaa ja myyntiä (ravintoloille) tehtiin projektin aikana sekä puhelinmyynnillä että kontaktoimalla ravintoloita. Markkinointimateriaalia (flyereita ja pöytien kolmiomainoksia) painatettiin sadoittain ja jaettiin ravintoloihin. Sopimuksia ravintoloiden kanssa tehtiin 20 kappaletta, joista edelleen on aktiivisia 15 (osa kausiravintoloita). Kuluttajille suunnattua markkinointia tehtiin osallistumalla Kallavesj-messuille omalla ständillä. Kampanjoita järjestettiin mm. lounasravintola CaWan kanssa, josta julkaistiin ViikkoSavossa myös koko sivun lehtiartikkeli. Yhteistyössä Haraldin ja Café 93 Degreesin kanssa järjestettiin ruusujen jakokampanja äitienpäivänä. Markkinointia on tehty myös Kuopion linja-autojen digitauluilla. Lisäksi on ylläpidetty facebook- sivua sekä julkaistu kotisivu. Dinersville-applikaatiota on ladattu noin 250 kertaa.