Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A72208

Hankkeen nimi: 6AIKA: ÄlyVESI - Älykäs kaupunkivesiliikenne

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.10.2016 ja päättyy 31.5.2018

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Ab Yrkeshögskolan vid Åbo Akademi

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 2059910-2

Jakeluosoite: Wolffskavägen 33

Puhelinnumero: 06 328 5000

Postinumero: 65200

Postitoimipaikka: Vaasa

WWW-osoite: http://www.novia.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: SALOKORPI MIRVA TUULIA

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: TKI-päällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: mirva.salokorpi(at)novia.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 44 762 3532

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Älykäs kaupunkivesiliikenne (ÄlyVESI) -hanke on kaupunkien, yritysten sekä korkeakoulujen välinen tuotekehitys- ja innovaatioprojekti. Hankkeen tavoitteena on luoda avoin innovaatioalusta, jonka avulla tutkitaan, kehitetään ja testataan uutta teknologiaa ja ratkaisuja älykkään kaupunkivesiliikenteen kehittämiseksi. Hankkeessa käynnistetään kehitystyö ja innovaatioprosessi, jota jatketaan hankkeen jälkeenkin erilaisissa pilotointiprojekteissa ja yritysten omissa tuotekehitysprosesseissa.

Älykkään kaupunkivesiliikenteen vaihtoehtoisia ratkaisuja ja palveluita kehitetään ja konseptoidaan yhdessä Turun, Helsingin ja Espoon kaupunkien kanssa. Lisäksi hankkeessa käynnistetään kehittämisprosessit autonomisen matkustajalautan ja älylaiturin toteuttamiseksi. Hankkeessa tarkastellaan tarkemmin autonomisen kaupunkilautan toteuttamisen ja operoinnin kannalta keskeisimpiä ja haasteellisimpia osa-alueita. Yritysten ja korkeakoulujen yhteistyöllä tutkitaan, kehitetään, kokeillaan ja testataan lautan energiaratkaisuja, automaatiota, etäoperointia sekä turvallisuusratkaisuja. Tavoitteena on tunnistaa teknologian kehittämisen kannalta olennaisimmat ja haasteellisimmat alueet ja pyrkiä löytämään yhdessä yritysten kanssa tapoja näiden kehittämiseksi. Hankkeen avulla yritykset voivat kehittää uutta liiketoimintaa meriteknologian ja ICT:n aloilla. Hanke vahvistaa tällä tavoin myös kansallista kilpailukykyä.

Hankkeen tuloksena syntyy uusia TKI-yhteistyön tapoja sekä verkostoja älykkään kaupunkivesiliikenteen ja meriteollisuuden kehittämiseksi, uutta osaamista, uusia kaupunkien, korkeakoulujen ja yritysten välisiä yhteistoimintamalleja, uusia meri- ja automaatioteknologian ratkaisuja sekä palvelukonsepteja. Tuloksena syntyy myös tietoa ja ratkaisuja ketterän, joustavan ja älykkään vesiliikenteen kehittämisestä, älykkään kaupunkilautan toteuttamisesta sekä älylaiturin konsepti

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinainen kohderyhmä on ne meriklusterin ja teknologiateollisuuden yritykset, jotka voivat osallistua hankkeeseen yhteistyössä korkeakoulujen kanssa älykkään vesiliikenteen kehittämiseen sekä erilaisten teknisten ja turvallisuuteen liittyvien ratkaisujen suunnitteluun, tutkimiseen ja testaukseen ja siten synnyttää uutta osaamista ja liiketoimintamahdollisuuksia.

Hankkeen kohderyhmänä ovat myös korkeakoulut, jotka osallistuvat mielenkiintoiseen ja innovatiiviseen hankkeeseen, jossa yhdessä yritysten kanssa voidaan kehittää meriteollisuuden ja laajemmin meriklusterin tarpeisiin uusia innovaatioita, teknologiaa, ratkaisuja sekä palveluita.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisenä kohderyhmänä ovat mm. kaupunkilaiset ja kaikki älykkään kaupunkivesiliikenteen käyttäjät. Ensisijaisesti kyse on Turun, Helsingin ja Espoon kaupunkiseutujen asukkaista, mutta myös kaikki muut 6Aika-kaupungit sekä laajemmin muut kaupunkivesi- ja saaristoliikenteen käyttäjät hyötyvät projektin tuloksista. Hankkeen tuloksia levitetään kaikille 6Aika-kapungeille.

Toinen hankkeen välillinen kohderyhmä on viranomaiset, jotka sääntelevät ja valvovat meriliikennettä ja sen turvallisuutta. Myös laajemmin meriklusteritoimijat, jotka hyötyvät rannikko-, saaristo- ja sisävesiliikenteen kehittämisestä, ovat hankkeen välillisiä kohderyhmiä. Tällaisia kohderyhmiä ovat esimerkiksi lautta- ja yhteysalusliikennettä harjoittavat yhtiöt ja Vesitieyhdistys.

Välillisesti hankkeesta hyötyvät myös muut liikennealat, joissa älykkään automatisaation ratkaisut ovat myös kehittämisen alla. Lisäksi esimerkiksi teollisuuden piirissä automaation kehittämisessä on aivan vastaavanlaisia haasteita, ja mikäli ÄlyVESI-hanke onnistuu edistämään näiden teknologioiden kehittämistä, myös teollisuustoimijat laajemmin ovat hankkeen välillisiä kohderyhmiä.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 477 395

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 409 655

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 712 529

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 625 150

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Uusimaa, Varsinais-Suomi

Seutukunnat: Turun, Helsingin

Kunnat: Espoo, Turku, Helsinki

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 1, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Hankevalmistelun yhteydessä ei ole huomioitu sukupuolinäkökulmaa, mutta hankkeen aikana se otetaan tarkastelun kohteeksi. Meriteknologiateollisuus on perinteisesti miesvaltainen toimiala, ja on oletettavaa, että monet alan yritykset eivät ole huomioineet sukupuolinäkökulmaa työssään. Mukaan kutsuttaville yrityksille kerrotaan EU:n horisontaalisesta periatteesta ja siten pyritään vaikuttamaan siihen, että yritykset huomioisivat paremmin myös sukupuolen valtairtaistamisen toiminnassaan.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Meriklusteri ja ICT-ala ovat hyvin miesvaltaisia aloja. Uuden osaamisalueen kehittämisessä on usein merkityksellisempää, että tehtävään löydetään osaavia henkilöitä, kuin huomioida sukupuolinäkökulmaa. Toisaalta innovoinnin näkökulmasta on usein tärkeää, että tiimeissä on mukana erilaisia ihmisiä, ja tässä taas sukupuolinäkökulma voi olla hyvinkin tärkeää. Tämän vuoksi hankkeessa huomioidaan, että esimerkiksi innovointiprosessissa on mukana niin naisia kuin miehiäkin. Muutoinkin sukupuolinäkökulma pyritään huomioimaan hanketoiminnassa kaikin mahdollisin tavoin.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeessa ei ole sellaisia suoria tavoitteita, sisältöjä tai toimenpiteitä, joilla voitaisiin edistää sukupuolten välistä tasa-arvoa.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 1 5
Hankkeessa kehitetään älykästä ja 0-päästöistä kaupunkivesiliikennettä. Tavoitteena on, että tulevaisuuden matkustajalautan rakentamisessa huomioidaan luonnonvarojen kestävä käyttö käyttövoiman lisäksi myös materiaalivalinnoissa ja muussa tekemisessä.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 1 8
Hankkeessa kehitetään älykästä ja 0-päästöistä kaupunkivesiliikennettä. Hanke voi siten myös edistää 0-päästöisten teknologioiden käyttöönottoa laajemmin merenkulun tai muiden liikennemuotojen alalla ja näin edesauttaa ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentämistä. Tulevaisuuden älykäs kaupunkivesiliikenne vähentää myös yksityisautoilun tarvetta kaupungeissa.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 1 3
Hankkeessa kehitetään älykästä ja 0-päästöistä kaupunkivesiliikennettä. Hanke voi siten edistää teknologioiden käyttöönottoa myös laajemmin merenkulun tai muiden liikennemuotojen alalla ja olla näin vähentämässä kasvien, eliöiden ja luonnon monimuoitoisuuden tuhoutumisen uhkaa.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 1 8
Hankkeessa kehitetään älykästä ja 0-päästöistä kaupunkivesiliikennettä, ja siten se voi suoraan olla vaikuttamassa kasvihuonekaasujen vähenemiseen. Tulevaisuuden älykäs kaupunkivesiliikenne vähentää myös yksityisautoilun tarvetta kaupungeissa.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hankkeella ei ole erityisiä vaikutuksia Natura 2000 -ohjelman kohteisiin.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 1 2
Hankkeen aikana huomioidaan, että materiaalien käyttö on taloudellista ja jätteiden syntymistä pyritään minimomimaan. Hankkeen tavoitteena on, että älykkään kaupunkivesiliikenteen kehittämisessä huomioidaan myös taloudellinen kestävyys materiaalien ja jätteiden suhteen.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 2 7
Hankkeessa kehitetään älykästä ja 0-päästöistä kaupunkivesiliikennettä. Yksi tarkasteltava vaihtoehto on biopolttoaineet aluksen käyttövoimana. Hanke voi edistää teknologioiden käyttöönottoa myös laajemmin merenkulun tai muiden liikennemuotojen alalla.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 5 6
Hankkeessa tehdään yhteistyötä paikallisten yritysten kanssa. Tätä pyritään edistämään myös mahdollisissa jatkohankkeissa.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 6 6
Hankkeessa kehitetään myös älykkään kaupunkivesiliikenteen palvelukonsepteja, jotka voivat olla esimerkiksi älykkäitä mobiilipalveluita tai digitaalisia tietopalveluita tulevaisuuden älykkäässä matkustajalautassa.
Liikkuminen ja logistiikka 1 8
Hankkeen tavoitteena on kehittää älykästä kaupunkivesiliikennettä, joka tulisi osaksi julkisia liikkumisen palveluita. Siten voidaan vähentää esimerkiksi autoilun tarvetta kaupungeissa. Näin hanke on edistämässä liikkumisen ja logistiikan näkökulmasta taloudellista kestävyyttä.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 2 5
Älykäs kaupunkivesiliikenne edistää uusien asuinalueiden asukkaiden liikkumismahdollisuuksia sekä palveluiden saavutettavuutta. Siten se edistää kaupunkilaisten hyvinvointia. Hankkeen toteuttamisvaihe on myös mielenkiintoinen uusi projekti, josta kaupunkilaiset ovat varmasti kiinnostuneita. Älykäs kaupunkikehittäminen edistää kaupunkilaisten viihtyvyyttä ja siten edelleen hyvinvointia.
Tasa-arvon edistäminen 2 5
Älykäs kaupunkivesiliikenne edistää uusien asuinalueiden asukkaiden liikkumismahdollisuuksia sekä palveluiden saavutettavuutta. Siten se edistää kaupunkilaisten tasa-arvoa. Älykkään matkustajalautan konseptin ja pilotointivaiheen suunnittelussa huomioidaan myös esteetön pääsy lautalle.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 1 2
Hankkeen tavoitteena on edistää älykkään kaupunkivesiliikenteen kehittämistä koko maassa. Siten hanke voi olla edistämässä Suomen mittakaavassa yhteiskunnallista yhdenvertaisuutta.
Kulttuuriympäristö 2 6
Älykäs kaupunkivesiliikenne voi olla edistämässä myös kulttuurin saavutettavuutta tai toisaalta itse lautta voi toimia kulttuurin välittäjänä, esim. taidenäyttelyiden tai performanssien ja konserttion pitopaikkana.
Ympäristöosaaminen 5 5
Hankkeessa kehitetään älykästä ja 0-päästöistä kaupunkivesiliikennettä. Hanke voi siten myös edistää 0-päästöisten teknologioiden käyttöönottoa laajemmin merenkulun tai muiden liikennemuotojen alalla. Hankkeessa huomioidaan myös muutoin ympäristön kannalta kestävien ratkaisujen toteuttamistarve. Siten ympäristöosaaminen kasvaa hankkeessa.

9 Loppuraportin tiivistelmä

ÄlyVESI - Älykäs kaupunkivesiliikenne -hanke oli korkeakoulujen, kaupunkien ja yritysten kehitysprojekti, jossa innovoitiin, kehitettiin ja testatiin älykkään kaupunkivesiliikenteen konsepteja, ratkaisuja ja tuotteita. Konseptoinnissa lähtökohdiksi otettiin saaristo- ja virkistysmatkailun edistäminen, sekä älykkään, autonomisen matkustajalautan ja siihen liittyvien ratkaisujen kehittäminen. Hankkessa tuotettiin
laajempia älykkään kaupunkivesiliikenteen palvelukonsepteja, opastamisen palvelukonsepteja, älylautan ja älylaiturin konsepteja, kelluvan lautan/mökin/kioskin konsepti sekä älylautan tai älylaiturin yksittäisiä tuoteita tai ratkaisuja. Lisäksi hankkeen kehitysprosesseista syntyi muun muassa sensoriplatformi, tutkimusinstituutti, koulutusohjelma, autonomisen vesiliikenteen testaamiseen soveltuvia pienoismalleja, puheteknologian testisovellus sekä tietoliikenteen testiverkko. Myös monia muita ideoita tunnistettiin ja kehitettiin hankkeessa.

ÄlyVESI-hanke oli älykkään kaupunkivesiliikenteen kehittämisen boostaus-hanke. Innovointia ja kehitysproseseja käynnistettiin hankkeen aikana, ja ne jatkuvat monissa muissa kehitysprojekteissa hankkeen jälkeen. Hanke kerrytti valtavan määrän uutta osaamista ja verkostoja, joita hyödynnetään yritysten, korkeakoulujen, kaupunkien ja viranomaisten kehitysprosesseissa sekä opetuksessa.