Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A72289

Hankkeen nimi: Vipukirves-Leveraxe kaikkialle maailmaan.

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 21.10.2016 ja päättyy 31.10.2018

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: VIPUKIRVES HEIKKI OY

Organisaatiotyyppi: Mikroyritys

Y-tunnus: 1973463-7

Jakeluosoite: Kaislatie 2

Puhelinnumero: +358 504323250

Postinumero: 21200

Postitoimipaikka: RAISIO

WWW-osoite: leveraxe.com

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Uusitalo Krista

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: -

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: krista.uusitalo(at)leveraxe.com

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 504323250

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeella pyritään saavuttamaan Vipukirves-Leveraxe tuotteelle maailmanlaajuinen peitto. Toimenpiteet ovat liiketoiminnan kehittämistoimenpiteitä. Hankkeen tuloksena Vipukirves-Leveraxe myynnissä kaikkialla maailmassa.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 50 000

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 37 760

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 50 000

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 37 760

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Varsinais-Suomi

Seutukunnat: Turun

Kunnat: Raisio

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Kaislatie 2

Postinumero: 21200

Postitoimipaikka: RAISIO

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 3, joihin työllistyvät naiset 2

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 2.00, joihin työllistyvät naiset 2.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
2/3 hankkeen työpaikoista naistyöpaikkoja
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Avainhenkilöroolissa nainen
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
yrityksessä on jo tämä huomioitu

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 5 7
Vipukirves edistää uusiutuvan energian käyttöä.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 0
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 0
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 0
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Ulkomaan myynti (vienti) on ehdoton edellytys liiketoiminnan tavoitteiden mukaiselle kasvulle. Yhtiön taloudellisten resurssien kannalta on edettävä niin, että myynnin kasvu tuottaa yhtiölle tulorahoitusta. Pitää löytää oikeat jakelukanavat ja aktiiviset maanosa- tai maakohtaiset kumppanit, joiden kautta saavutetaan riittävän suuri myynti. Hankkeen myötä on otettu osaa alan messuihin Saksassa ja Iso-Britanniassa kasvattaaksemme tuotteen ja brändin tunnettuutta. Saksan messuilta löytyi muutama uusi jälleenmyyjä ja neuvottelut ovat käynnissä yhden ison tukkurin kanssa. Hankeen avulla olemme teettäneet markkinakartoituksen Puolasta, jossa kokeilimme tuotteen myyntiä paikallisessa verkkokaupassa. Markkina on hyvin haastava matalien palkkojen ja hintatason vuoksi. Hankkeen myötä yritys palkkasi vientipäällikön hoitamaan ja kehittämään vientiä (B2B ja B2C-myyntiä). Hän kontaktoi uusia jälleenmyyjiä, neuvotteli sopimukset heidän kanssaan, suunnitteli verkkokaupan kampanjat ja osallistui messuille. Hankkeen aikana saimme kotimaassa Leveraxe vipukirveen myyntiin kattavasti koko Suomeen. Ulkomaille saimme USA:n jälleenmyyjän kanssa sopimuksen isosta myyntierästä isänpäiväkampanjaan, Ruotsiin jälleenmyyntisopimuksen alan toimijan kanssa, Uuteen-Seelantiin uuden pienen jälleenmyyjän, Alankomaihin muutamia innostuneita jälleenmyyjiä ja Venäjälle Pietarilaiseen myymälän valikoimaan tuotteen. Hanke mahdollisti yrityksen teettämään käyttöohjevideon sekä käyttöohje-esitteen yhdelletoista kielelle, joita pystyimme hyödyntämään messuilla myyntiin ja esittelyyn. Näitä on jaettu myös yrityksen kotisivuilla, kaupassa sekä sosiaalisessa mediassa. Tuotteen tunnettuus on kuitenkin niin vähäistä vielä, että se vaatisi massiiviset markkinointikamppanjat ja panostukset eri maissa. Ongelmaksi on osoittautunut haasteellisuus pyörittää kannattavaa verkkokauppaa yhden tuotteen ympärillä.