Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A72302

Hankkeen nimi: EMMA Empowering Math: kehittäminen ja kansainvälistyminen

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 18.7.2016 ja päättyy 31.8.2017

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: GLOBAL LEARNING INNOVATIONS OY

Organisaatiotyyppi: Mikroyritys

Y-tunnus: 2572485-7

Jakeluosoite: Ruokosaarentie 186

Puhelinnumero: +358 50 325 0041

Postinumero: 40800

Postitoimipaikka: VAAJAKOSKI

WWW-osoite: www.emmamath.com

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Arffman Jari

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toimitusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: jari.arffman(at)emmamath.com

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 50 325 0041

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen tavoitteena on toteuttaa EMMA Math ¿ alakoulun matematiikan opetusmenetelmän lokalisointi hankkeen aikana valittuihin kohdemaihin. Hanke toteutetaan useissa kohdemaissa tehtävien markkinatunnustelujen , viranomaisyhteistyön ja loppuasiakaspilotoinnin kautta. Kansainvälistymishankkeen tuloksena, Global Leaning Innovation Oy pystyy toimimaan kansainvälisillä markkinoilla strategiansa mukaisesti pääosin tulorahoituksella ja hankkimaan tarvittaessa muuta rahoitusta kasvun mahdollistamiseksi.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 80 400

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 68 884

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 80 400

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 68 884

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Keski-Suomi

Seutukunnat: Jyväskylän

Kunnat: Jyväskylä

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Ruokosaarentie 186

Postinumero: 40800

Postitoimipaikka: VAAJAKOSKI

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 20, joihin työllistyvät naiset 7

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 3.00, joihin työllistyvät naiset 2.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Suomessa lisää naistyöpaikkoja, koska EMMA Math menetelmän kehittäneet ovat naisopettajia ja jatkossakin todennäköisesesti naisten osuus korostuu T&K henkilöstössä.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Kohdemarkkinoilla matematiikan parempi osaaminen nostaa tyttöjen osaamista ja siten parantaa heidän tasa-arvoa. Suomessa menetelmä parantaa poikien innostusta koulunkäyntiin ja matematiikkaan.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Tasa-arvo ei ole päätavoite, mutta matematiikan osaamisen parantuminen nostaa molempien sukupuolten mahdollisuutta menestyä tulevissa opinnoissa ja siten myös elämässä.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 2 8
Globaalit hyvät matemaattiset taidot mahdollistavat luonnonvarojen kestävän käytön suunnittelua koko maapallon alueella.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 2 8
Globaalit hyvät matemaattiset taidot mahdollistavat ilmaston muutoksen vaikutuksien parempaa ymmärtämistä koko maapallon alueella.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 1 4
Globaalit hyvät matemaattiset taidot mahdollistavat luonnon monimuotoisuuden logiikan ymmärtämistä
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 2 8
Globaalit hyvät matemaattiset taidot mahdollistavat materiaalien ja jätteiden taloudellisen kestävyyden ymmärtämistä koko maapallon alueella.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Globaalit hyvät matemaattiset taidot mahdollistavat uusiutuvien energialähteiden käytön ymmärtämistä koko maapallon alueella.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 8 4
Kansainvälinen yritystoiminta tuo alueelle uudenlaista osaamista. EMMA Math menetelmän käyttäminen Suomessa lisää elinkeinorakenteen kestävän kehittämisen mahdollisuuksia
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 10 9
Avustus tukee suoraan uusien kansainvälisen tason asiantuntijuuden ja palveluiden tuottamista
Liikkuminen ja logistiikka 8 2
Kokeneen koulutusviennin ammattilaisen palkkaamisen mahdollistaminen vähentää tarvetta matkustaa kohdemaihin, koska on olemassa jo valmiit kontaktit ja tietoa kohdemarkkinoista
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 7 8
Empowering EMMA Math lisää opiskelijoiden ja siten myös heidän perheidensä hyvinvointia, kun matematiikan opiskelutulokset ovat huomattavasti paremmat kuin aikaisemmin.
Tasa-arvon edistäminen 2 2
Kohdemarkkinoilla matematiikan parempi osaaminen nostaa tyttöjen osaamista ja siten parantaa heidän tasa-arvoa. Suomessa menetelmä parantaa poikien innostusta koulunkäyntiin ja matematiikkaan.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 2 2
Matematiikan osaamisen parantuminen lisää yhteiskunnallista ja kulttuurillista tasa-arvoa, kun esim. vanhempien koulutustausta ei vaikuta niin paljon koulumenestykseen.
Kulttuuriympäristö 3 3
Kansainvälinen liiketoiminta lisää myös kultuuriympäristön monimuotoisuutta mm. kansainvälisten vierailijoiden ja yhteistyökumppaneiden käyntien myötä.
Ympäristöosaaminen 2 5
Laajalle levinneet hyvät matematiikan taidot lisäävät ympäristöosaamisen oppimisen mahdollisuuksia.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen aikana on lokalisoitu EMMA Math-alakoulun matematiikan opetusmenetelmää valittuihin kohdemaihin. Hanke on toteutettu markkinatunnusteluin, viranomaisyhteistyön sekä loppuasiakkaalta saatavaan palautteeseen perustuen. Kansainvälistymishankkeen tuloksena on avattu keskusteluyhteydet merkittäviin paikallisiin toimijoihin, identifioitu ensivaiheen asiakkaita. Tuotteen muuttuneesta ja pitkästä kehityskaaresta johtuen, Global Learning Innovations Oy ei vielä pysty toimimaan tulorahoituksella vaan tarvitsee muuta rahoitusta ensimmäisen tuotteen julkaisemiseksi.