Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A72327

Hankkeen nimi: 5G-verkon ja tiesääpalveluiden kehitys- ja pilotointiympäristö moniviranomaispalveluiden, älyliikenteen ja talvitestauksen tarpeisiin - Sod5G

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.12.2016 ja päättyy 31.5.2019

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Lapin liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Ilmatieteen laitos

Organisaatiotyyppi: Tutkimuslaitos

Y-tunnus: 0244664-7

Jakeluosoite: Tähteläntie 62

Puhelinnumero: +358405294977

Postinumero: 99600

Postitoimipaikka: Sodankylä

WWW-osoite: http://fmiarc.fmi.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: SUKUVAARA TIMO EERIK

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Ryhmäpäällikkö, vanhempi tutkija

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: timo.sukuvaara(at)fmi.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358405294977

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Tuen siirronsaajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeessa kehitetään rajoitettu 5G-verkon ja tiesääpalveluiden kehitys- ja pilotointiympäristö moniviranomaispalveluiden, älyliikenteen ja talvitestauksen tarpeisiin. Hankkeen tuloksena syntyy tarkka paikkakohtainen tiesäätieto ja –ennustepalvelu koko testirata-alueelle, jaettuna 5G-verkon kehitysympäristön ylitse viranomaisille, autoille, autoilijoille ja kaikille liikenteessä liikkujille reaaliajassa. Hanke toteutetaan yhteistyössä VTT:n kanssa, joka on keskeisessä roolissa mukana toteuttamassa laajempaa 5GTNF-testausympäristöä Ouluun. Myös Lapin AMK osallistuu hankkeeseen omaa älyliikenteen osaamistaan ja sovelluskohteita (esimerkiksi sähkökelkka, matkailupalvelut) hyödyntäen. Tässä hankkeessa kehitettävä testausympäristö ei ole tarkoitettu Oulun 5GTNF-ympäristön kilpailijaksi, vaan sitä täydentämään tietyissä erikoisskenaarioissa. Sodankylän pilotissa ympäristö räätälöidään alueella tapahtuvan ajoneuvojen talvitestauksen ja moniviranomaispalveluiden pilotoinnin tarpeisiin, sekä niinikään alueella tapahtuvan Ilmatieteen laitoksen älyliikenteen ja paikallisten tiesääpalvelujen tarpeisiin, sekä satelliitti-instrumenttien hyödyntämiseen tiesään arvioinnissa mm. kelirikko-olosuhteissa ja kiitotien liukkauden arvioimisessa.
Oulun testialue palvelee yleisesti 5G-verkon kehitystyön tarpeita, mutta Sodankylässä on tarkoitus erikoistua muutamaan erikoissovellusalueeseen, joilla on toisaalta merkitystä 5G-verkon hyödyntämisvisioissa, ja jotka toisaalta edustavat niitä osa-alueita joissa Sodankylässä on jo nykyisellään vahvaa osaamista. Tarkka tiesääpalvelu testialueella ja kelirikon ennustaminen ovat taas kokonaan uusia innovaatiota, joiden toivotaan tuovan lisäarvoa niin ajoneuvojen talvitestaukseen, älyliikenneratkaisuihin, tiesääpalveluihin kuin myös moniviranomaispalveluihin. Satelliittipohjaisen havaintoinformaation ja analyysin tuominen kiitoteille, liikenteeseen ja suoraan ajoneuvoihin on niinikään ainutlaatuinen palvelukonsepti.
Testialustana toimiva 5G-verkon ja tiesääpalveluiden pilottijärjestelmä toimii ilmatieteen laitoksen älyliikenne- ja tiesääpalvelujen kehitystoiminnan keskeisenä elementtinä myös muussa tutkimustoiminnassa. Samalla myös moniviranomaispalveluiden, erilaisten pelastus- ja ilmailutoimintojen sekä ajoneuvotestauksen toimintaan luodaan vahvat edellytykset ja kehitysmahdollisuudet pitkälle tulevaisuuteen. Alueelle perustettava erillinen, riippumaton hallinnointi- ja operointiyhtiö huolehtii myös pilotointialueen PK-yritystoiminnan edistämisestä sekä edesauttaa yritysten etabloitumista.
Hankkeessa kehitettävä pilotointiympäristö ja sen sovellukset ovat hyödynnettävissä automaattiajamisen testausympäristön kehityshankkeessa Aurorassa, erityisesti sen kärkihankkeessa ”Digital transport infrastructure and connected cars”, jossa Ilmatieteen laitos on myös mukana. Tämän hankkeen innovaatioita ja testausympäristöä pyritään hyödyntämään mahdollisimman paljon myös Aurora-hankekokonaisuudessa.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaisia kohderyhmiä ovat kaikki ajoneuvo- ja rengastekniikassa toimivat kansainväliset suuryritykset, langattomien tietopalveluiden kehittäjät maailmalla, Suomessa ja Lapissa, sekä (pääsääntöisesti) kansalliset viranomaispalveluiden tuottajat ja tilaajat. Samalla hankkeen toivotaan luovan kokonaan uusia Lappilaisia yrityksiä ja toimintoja etenkin talviautoilun testaus- ja turvallisuusratkaisujen puolelle. Yhteistyömahdollisuudet olemassa olevien talvitestausratojen ja –toimijoiden kanssa kartoitetaan, ja pyritään löytämään yhteistoimintamalleja. Automaattiajamisen testialue Aurora on yksi keskeisimpiä tällaisia toimijoita, ja näin ollen yhteistyötä ja toimintaa Aurora-hankkeen eri osa-alueiden kanssa pyritään erityisesti kehittämään.
Tärkeä kohderyhmä on myös Oulun 5G-pilotti, jonka kanssa pyritään rakentamaan (VTT:n kautta) sujuva yhteistyö sekä mahdollisimman hyvän synergian varmistava yhteinen toimintasuunnitelma. Tarpeen mukaan pyritään osallistumaan Oulun 5G-pilotin toimintaan vähintäänkin VTT:n kautta, sekä tarpeen mukaan pyytämään Oulun pilotista myös muita toimijoita VTT:n lisäksi ohjausryhmätoimintaamme.
Talviliikenteen turvallisuuspalvelut hyödyttävät ennen kaikkea paikallisia ammattiautoilijoita. Niinpä hankkeeseen rekrytoidaan alueen ammattiautoilijoita mukaan mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, osallistumaan hankkeen tuotteiden erilaisten käyttötapojen määrittelyyn mutta myös testaamaan hankkeen ratkaisuja mahdollisimman aikaisessa vaiheessa myös varsinaisen tieverkoston puolella, todellisessa toimintaympäristössä. Tätä kautta paikallisilla liikenteen toimijoilla olisi myös ensi käden tieto ja mahdollisuus lähteä kaupallistamaan hankkeessa löydettyjä innovaatiomalleja ja teknisiä ratkaisuja.
Automaattisen ajamisen testausympäristöä kehittävä Aurora-hanke hyötyy tästä tutkimushankkeesta nimenomaan tiesäähän liittyvien palvelujen, mutta myös 5G-verkon hyödyntämisen kautta. Ilmatieteen laitos osallistuu myös Aurora-hankkeeseen, ja sitä kautta kehitetyt ratkaisut saadaan hyödyttämään myös Auroraa.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Testialueen kasvaessa tunnetummaksi sillä voidaan ajatella olevan myös epäsuoria vaikutuksia Sodankylän alueen laajempaan näkyvyyteen matkailullisessa mielessä. Hankkeen yhtenä tavoitteena on lisääntynyt ulkopuolinen testaustoiminta alueella kolmansien osapuolien, esimerkiksi uusien ajoneuvovalmistajien kanssa, samoin erilaisten viranomaispalveluiden testaustoiminta ja jopa kehittäminen. Tällöin lisääntynyt matkailu tuo tämän sektorin kaikille toimijoille luonnollisesti merkittävää lisäarvoa. Testialueen yhteyteen voitaisiin pidemmällä tähtäimellä tavoitella jopa järjestettävän tieteellisiä konferensseja tai seminaareja yhdessä Pohjois-Suomen korkeakoulujen ja tutkimuslaitosten kanssa, jolloin matkailuvaikutus olisi vielä merkittävämpi. Näin ollen koko matkailualaa voidaan pitää hankkeen välillisenä kohderyhmänä. Myös matkailuyritysten edustajia pyritään saamaan mukaan hankkeen yhteistyökumppaneiksi.
Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat sitten kaikki muut tielläliikkujat, joita ei ole mainittu kohdassa 5.4. Siviililiikenne, samoin kuin tietysti myös kohdan 5.4 liikenne hyötyy hankkeen tuloksista eniten parantuneena liikenneturvallisuutena niin vähentyneinä onnettomuuksina kuin myös turvallisuuden tunteen tuoman varmuuden ja ajomukavuuden muodossa.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 83 821

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 82 784

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 119 744

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 118 262

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Pohjois-Lapin

Kunnat: Sodankylä

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Sodankylän lentoasema. Tutkimustoiminta toteutetaan suurimmaksi osaksi Ilmatieteen laitoksen Lapin

Postinumero: 99600

Postitoimipaikka: Sodankylä

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Analyysin perusteella hanke edistää miesten ja naisten asioita tasapuolisesti.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeessa ei havaittavissa mitään ristiriitoja.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Liikenne- ja testausympäristö lähtökohtaisesti tasa-arvoinen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 2 4
Sujuva liikenne ja testaaminen rajatussa ympäristössä tuo marginaalista parannusta.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 2 3
Sujuva liikenne ja testaaminen suljetulla alueella tuo marginaalista parannusta.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 2
Sujuva liikenne ja testaaminen suljetulla alueella tuo marginaalista parannusta.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 1
Ei sanottavaa vaikutusta.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei vaikutusta.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 2 3
Testaaminen suljetulla alueella tuo marginaalista parannusta.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Ei vaikutusta.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 9 10
Innovatiivinen testausympäristö tuo uusia testaajia, uusia tutkimushankkeita ja uusia yrityksiä ja uusia huippututkimuksen työpaikkoja. Välillinen vaikutus lisääntyneenä testaustyönä alueella, matkailu, majoitus yms.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 10 10
Testiympäristössä mahdollisuus kehittää palveluja ja tuotteita niin valtakunnallisella kuin kansainvälisellä tasolla. Välillisesti matkailu, majoitus yms.
Liikkuminen ja logistiikka 5 7
Uudet sääpalvelut ja ilmailuun liittyvät palvelut parantavat liikkumista ja logistiikkaa.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 8 10
Testiympäristö tuo alueelle uutta korkean teknologian toimintaa, ja siihen liittyviä yrityksiä, matkailua, majoitusta yms.
Tasa-arvon edistäminen 0 1
Ei merkittävää vaikutusta, ympäristö sinänsä tasa-arvoinen.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 7 7
Kehittyvä korkean teknologian toiminta ja matkailu nostaa aluetta tasa-arvoisempaan asemaan.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ei vaikutusta.
Ympäristöosaaminen 2 4
Sääolosuhteiden parempi tuntemus johtaa myös ympäristöosaamisen kehittymiseen.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Ilmatieteen laitoksen Arktinen Avaruuskeskus Sodankylässä koordinoi ” 5G-verkon ja tiesääpalveluiden kehitys- ja pilotointiympäristö moniviranomaispalveluiden, älyliikenteen ja talvitestauksen tarpeisiin - Sod5G” -hanketta, jonka tarkoituksena oli nimensä mukaisesti toteuttaa rajoitettu 5G-verkon ja tiesääpalveluiden kehitys- ja pilotointiympäristö moniviranomaispalveluiden, älyliikenteen ja talvitestauksen tarpeisiin, Sodankylän kunnan omistamalle ja hallinnoimalle testiradalle Sodankylän lentoaseman yhteydessä.
Sodankylän lentoasema-alueen testirata-alueelle on toteutettu älyliikenteen ja tiesääpalveluiden kehitysympäristö. Testirata-alueen reunalla on 5G-testiverkon tukiasema, joka palvelee testiradan testiverkon käyttäjiä lähes koko rata-alueella, vain etäisimmällä kaarteella verkkoyhteys on huono tai sitä ei ole. Radalle on asennettu kaksi kiinteää tiesääasemaa, jotka tuottavat reaaliaikaista sääinformaatiota testirata-alueesta. Yhdessä ajoneuvoihin sijoitettujen mobiilikitkamittauslaitteiden avulla rata-alueelta voidaan poimia koko ajan tarkka paikkakohtainen tiesääinformaatio, jota käytetään paikallisten säätietojen ja -ennusteiden tekemiseen. Tiesääasemille on myös asennettu Wi-Fi- ja autojen välisen ITS-G5 protokollan mukaiset lähetinvastaanottimet, joiden avulla testiradalla voidaan testata autojen ja tienvarsi-infran välistä kommunikaatiota. Testiradan yhteyteen alueelle on myös sijoitettu kulmaheijastimia satelliittikuvien tarkkaa asemointia varten. Testiradasta on otettu satelliittikuvia, joiden pohjalta on tutkittu mahdollisuutta satelliittipohjaiseen routavaurioiden paikannukseen.
Testiradalla on järjestetty useiden eri tutkimushankkeiden pilottitestauksia ja tutkimusmittauksia, joista tärkeimpänä mainittakoon 5G-Safe -hankkeen julkinen 5G-älyliikennepalveluiden demotilaisuus 8.11.2018. Testiradasta on toteutettu promootiovideo, jota jaetaan projektin www-sivulla http://sod5g.fmi.fi. Hankkeessa järjestetty yhdessä Älykkäät Arktiset Rekat –hankkeen kanssa tiedotustilaisuus Ilmatieteen laitoksen älykkään liikenteen talvitestausmahdollisuuksista, Helsingissä 26.11.2018.
Projektisuunnitelman mukainen kehitys- ja testausympäristö on toteutunut hankkeessa. Testausympäristö mahdollistanut useita tutkimushankkeita, niin hankkeen kuluessa kuin myös tulevaisuudessa. Testausympäristö on hyvin tunnettu kansallisesti, se on nostanut niin Ilmatieteen laitoksen kuin Sodankylän kunnan profiilia älyliikenteen toimijana. Tästä esimerkkinä, Ilmatieteen laitos osana Traficom:in 5G Momentum –asiantuntijapaneelia ja support group:ia. Yhteystyö Sodankylän kunnan kanssa kehittynyt hankkeen kuluessa, erityisesti testiradan yhteisen jatkokehittämisen puitteissa. Vaikutukset alueen elinkeinoelämälle ovat toistaiseksi olleet rajallisia, mutta odotusarvot jatkon kannalta kuitenkin suuret.