Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A72357

Hankkeen nimi: ITS Oulu – Älykkään liikenteen strategia, toimintaverkosto ja pilotit

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 3.2. Uusiutuvan energian ja energiatehokkaiden ratkaisujen kehittäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.10.2016 ja päättyy 31.12.2019

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Oulun kaupunki

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 0187690-1

Jakeluosoite: Oulun kaupungintalo, PL 1, 90015 Oulun kaupunki

Puhelinnumero: 08-558410

Postinumero: 90100

Postitoimipaikka: Oulu

WWW-osoite: http://www.ouka.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Harri Vaarala

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: liikenneinsinööri

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: harri.vaarala(at)ouka.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 044-7032108

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

ITS Oulu – Älykkään liikenteen strategia, toimintaverkosto ja pilotit – hanke yhdistää Oulun alueen vahvan ICT-osaamisen ja liikenneosaamisen luoden uudentyyppistä älyliikenneosaamista.

Älyliikenteen perusajatus on tieto- ja viestintäteknologian hyödyntäminen liikenteen toimivuuden parantamisessa. Älyliikenteen avulla ohjataan liikkujia sujuvaan, turvalliseen, taloudelliseen ja ympäristöystävälliseen liikkumiseen ja on mahdollista ohjata yksilöiden valintoja ja liikennejärjestelmän kehitystä yhteiskunnan kannalta toivottuun suuntaan. Älyliikenteen keinoin voidaan ratkoa liikenteen hallintaan ja välityskykyyn liittyviä haasteita paremmin kuin infrastruktuuria ja lisäkaistoja rakentamalla. Älykkäillä liikenteen ohjauskeinoilla voidaan nostaa ajoneuvojen käyttöasteita, vähentää ruuhkautumista ja edistää sähköisen liikenteen kehittymistä. Myös liikenteestä aiheutuvien päästöjen vähentäminen ja vähähiilisen liikenteen edistämiseen on löydettävissä uusia keinoja älyliikenteestä. Älyliikenne on vahvasti tietotekniikan hyödyntämiseen nojautuvaa ja liikenteestä vastaavat viranomaiset joutuvat turvautumaan yritysten kehittämiin ratkaisuihin tulevaisuudessa entistä enemmän. Liikenteelliset haasteet ovat samankaltaisia maasta tai maanosasta riippumatta. Liikenteen digitaalisten palvelujen markkinan kooksi on arvioitu maailmanlaajuisesti jo yli 10 000 miljardia euroa ja vuosittaiseksi kasvuksi 5–10 % (lähde LVM). Liikenteen digitalisaatiossa avautuu yrityksille suuret mahdollisuudet luoda uutta kansainvälistä liiketoimintaa.

Käynnistettävän kehittämishankkeen tavoite on olla nostamassa Oulun seutua vahvaksi älyliikenteen tuotekehityksen, sovellusten ja teknologioiden keskittymäksi hyödyntämällä alueen vahvaa ICT-osaamista. Hankkeessa toteutettavien verkostoitumispäivien avulla alueen ICT-yritykset tuodaan yhteen liikennealan toimijoiden kanssa (kaupungit/kunnat, liikennevirasto, tutkimuslaitokset, liikennealan konsultit). Liikennealan toimijat tuovat esiin liikenteen ongelmakohtia, joihin toivotaan älyliikenteen ratkaisuja. Verkostoitumisen avulla alueen ICT-yrityset saavat kattavan ymmärryksen liikenteen potentiaalisista kehityskohteista sekä älyliikenteen mahdollisuuksista. Rakennettavan toimijaverkoston kautta ICT yritykset ja start-upit verkottuvat liikennealan toimijoiden kanssa lisäten ymmärrystään älyliikenteen tarpeista, teknologioiden sovellusmahdollisuuksista sekä kansainvälisistä liiketoimintapotentiaaleista. Samalla alueen älyliikenneosaamista saadaan koottua yhteen ja markkinoitua tehokkaammin kansallisesti sekä kansainvälisesti. Hankkeen myötä kaupungin omistamista testialueista kehitetään älyliikenteen testaamiseen soveltuvia alueita. Testialueita voivat olla esim. tietty alue kaupungin katuverkon alueella (älykkäät liikennevalot ja älykäs liikenteen ohjaus), OuluZone (automaattiset työkoneet/ajoneuvot), Oulun satama (älykäs logistiikka).

Hankkeessa koordinoidaan älyliikenteen kehitystyötä Oulun alueella. Järjestettävien verkostotapahtumien ja T&K-ryhmien avulla edistetään yritysten välistä yhteistyötä, parannetaan yritysten mahdollisuuksia päästä mukaan julkisiin hankkeisiin sekä tuodaan esiin tuotekehityshankkeille soveltuvia rahoituskanavia. Tuotekehitysryhmien tarkoitus on tuoda ICT-alan yritykset ja liikennealan toimijat lähemmäs toisiaan. TK-ryhmät eroavat verkostoitumistapahtumista siten, että niihin kutsutaan pienempi joukko kerrallaan ja niissä käsitellään tarkemmin liikennejärjestelmän ongelmakohtia ja mietitään mahdollisia älykkäistä ratkaisuja näihin ongelmiin. TK-ryhmistä aiheutuu kuluja lähinnä järjestelyjen takia (kokoustilat, jos ei kaupungin kiinteistöissä).

Hankkeessa Oulun alueelle laaditaan älyliikennestrategia, jonka avulla Oulun seudun älyliikenteen kokonaisuus voidaan hahmottaa paremmin ja ohjata älyliikenteen vaatiman infrastruktuurin ja palvelujen rakentumista hallitusti. Osana älyliikennestrategiaa luodaan myös säännöllisesti päivitettävä älyliikennearkkitehtuuri, jonka tarkoituksena on kuvata liikennejärjestelmään liittyvät älyliikennetoiminnallisuudet yhtenä kokonaisuutena. Lisäksi hankkeessa markkinoidaan Oulun osaamista kansallisille ja kansainvälisille toimijoille sekä tuodaan Oulun seutua esiin älyliikenteen testialueena. Alueen arktisen osaamisen hyödyntäminen älyliikenteen testauksessa nostetaan erityisesti esille Oulun kilpailuvalttina.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaiset kohderyhmät ovat:

• Oulun alueella toimivat ICT-yritykset ja pienet start-upit, jotka haluavat päästä osallisiksi älyliikenteen kasvaviin markkinoihin. Hankkeen kautta lisätään yritysten markkinatietoutta, kehitetään kaupungin tarpeista syntyviä tuoteideoita ja konsepteja sekä avataan kanavia älyliikenteen markkinoille.

• Oulun kaupunki sekä muut liikennejärjestelmän ylläpidosta ja kehittämisestä vastaavat viranomaiset Oulun seudulla (kunnat ja ELY-keskus). Viranomaisille tuotetaan hankkeen kautta näkemys älyliikenteen mahdollisuuksien hyödyntämisestä liikennejärjestelmän ja liikkumisen kehittämisessä sekä pilottien kautta tietoa uusien teknologisten ratkaisujen avaamista mahdollisuuksista. Oulun kaupunkia markkinoidaan älyliikenteen osaamisen keskittymänä, mikä lisää kaupungin kansallista ja kansainvälistä näkyvyyttä. Kaupunki hyötyy lisäksi mahdollisesti kasvavista ja etabloituvista yrityksistä sekä liiketoiminnasta.

Hankkeessa kehitetään Oulun kaupungin omistamia järjestelmiä. Tavoitteena on kehittää Oulun liikennejärjestelmästä entistä toimivampi, ympäristöystävällisempi ja taloudellisempi. Ideat ja konseptit ovat tarvelähtöisiä ja Oulun kaupungin määrittelemiä.

Hankkeessa lisätään yritysten ymmärrystä liikennejärjestelmiin liittyvistä haasteista, sekä julkisen puolen hankintamenetelmistä ja kilpailutuskäytännöistä. Useimmat ICT-yritykset eivät ole tietoisia hankintalain säännöksistä tai kilpailutuksista. Hankkeen myötä alueen ICT-yritykset saavat paremman ymmärryksen älyliikenteen liiketoimintamahdollisuuksista ja markkinoista.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välilliset kohderyhmät ovat:

• Tutkimus- ja koulutusorganisaatiot, jotka hyödyntävät syntyviä ideoita ja verkostoja tutkimuksessa sekä koulutuksessa.
• Kuntalaiset jotka voivat hyödyntää tuloksia uusien sovellusten ja palveluiden muodossa.
• Kehittäjäyhteisöt, jotka voivat tarjota kokeiltavaksi omia sovellusideoitaan pilottien kautta.
• Muut kaupunkiseudut ja Suomen kunnat, joihin levitetään hankkeessa toteutettuja ratkaisuja, malleja ja kokemuksia.

Avoimen datan myötä myös liikennesektorille on syntynyt kolmannen osapuolen kehittäjäyhteisöjä, jotka kehittävät avatun datan päälle sovelluksia ja palveluita. Avoimen datan periaatteita noudattaen kyseiset sovellukset ja palvelut tarjotaan tyypillisesti kaikkien käyttöön ilmaiseksi.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 401 660

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 340 148

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 573 800

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 485 926

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa

Seutukunnat: Oulun

Kunnat: Hailuoto, Oulu, Kempele, Muhos, Lumijoki, Tyrnävä, Liminka

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Solistinkatu 2

Postinumero: 90100

Postitoimipaikka: Oulu

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeen toimintaympäristön arviointi sukupuolinäkökulmasta: Hankkeen kaikki työvaiheet sekä ostopalvelut on mahdollista toteuttaa sukupuoliriippumattomasti. Hankkeen ohjausryhmään valitaan vähintään 1 nainen. Hankkeen aikana toteutettaviin kehittäjätapahtumiin pyritään saamaan osallistujiksi mahdollisimman paljon myös naisia. Hankkeen vaikutukset jakautuvat tasaisesti eri sukupuolten kesken älyliikennealan sukupuolijakauman mukaisesti. ICT-alalla työvoiman sukupuolijakauma on painottunut miehiin, naisten osuuden ollessa 24% (Lähde: IT-ura-tutkimus 2012, Tietotekniikan liitto ry). Vastaavasti liikennealalla sukupuolijakauma painottunut miehiin, naisten osuuden ollessa 22% (Lähde: Euroopan talous- ja sosiaalikomitean lausunto aiheesta Naiset ja liikenne). Liikenteen käyttäjien osalta vaikutuksen jakautuvat tasaisesti sukupuolien kesken.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeessa edistetään aktiivisesti sukupuolten välistä tasa-arvoa määrittämällä mm. pilotointikohteiden tarkistuslistaan sukupuolivaikutusten huomioimisen. Pilottikohteita valittaessa arvioidaan pilotin vaikutuksia sukupuolten väliseen tasa-arvoon ja se on yksi arviointikriteeri pilottikohteita valittaessa.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Ei ole hankkeen päätavoite.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 8
Älyliikenneratkaisujen myötä fossiilisten polttoaineiden kulutus pienenee, tarve rakentaa lisää liikenneväyliä pienenee. Älyliikenneraeratkaisujen myötä nykyisten ajoneuvojen ja liikenneväylien käyttöasteita voidaan kasvattaa.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 8
Uudet älyliikenneratkaisut suosivat ympäristöystävällisempää liikkumista ja lisäävät mm. joukkoliikenteen käyttöä tehden siitä helpompaa ja miellyttävämpää. Näin ollen liikkumisen CO2 päästöt vähenevät.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 6
Älyliikenneratkaisujen myötä kaupunkikeskustojen henkilöautoliikenne vähenee ja keskustojen vihreys kasvaa.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 5
Älyliikenneratkaisujen myötä liikenteen päästöt vähenevät (mm. sähköautojen ja yhteiskäyttöautojen myötä).
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 3
Älyliikenneratkaisujen myötä henkilöautoliikenteen kasvu hidastuu ja uusien liikenneväylien tarve vähenee.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 7
Älyliikenneratkaisujen myötä fossiilisten polttoaineiden käyttöä voidaan hillitä, liikenteen energiatehokkuus paranee ja päästöt pienenevät. Esim täyssähköautoihin ei tarvita moottoriöljyä ollenkaan.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 7
Sähköisen liikenteen myötä polttoaineena voidaan käyttää uusiutuvaa energiaa.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 4 0
Hankkeen myötä paikalliset PK-yritykset saavat mahdollisuuden pilotoida ja kehittää tuotteita/palveluja suoraan kansainvälisille markkinoille.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 4 0
Älyliikenneratkaisut ovat usein sähköisiä palveluita ja mobiilisovelluksia. Liikenteen muuttuminen palveluksi korostaa entisestään tätä trendiä.
Liikkuminen ja logistiikka 4 0
Älyliikenneratkaisujen avulla helpotetaan liikkumista ja kehitetään logistiikasta tehokkaampaa, sujuvampaa ja ympäristöystävällisempää
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 3
Älyliikenneratkaisujen myötä joukkoliikenteen houkuttelevuus lisääntyy ja saavutettavuus paranee.
Tasa-arvon edistäminen 0 3
Älyliikenneratkaisujen myötä voidaan tarjota liikkumis- ja kuljetuspalveluita myös niille, joilla ei ole mahdollisuutta käyttää henkilöautoa.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Älyliikenneratkaisujen myötä liikkumispalvelujen saatavuus paranee kattamaan kaikki käyttäjäryhmät.
Kulttuuriympäristö 0 0
Älyliikenneratkaisujen myötä kestävän liikkumisen kulttuuri laajenee kattamaan kaikki ikäryhmät ja kaupunkien lisäksi myös maaseudun.
Ympäristöosaaminen 0 3
Älyliikenneratkaisujen myötä yritysten ympäristötietoisuus lisääntyy. Älyliikenneratkaisujen myötä liikkujien tietoisuus liikenteen aiheuttamasta ympäristökuormituksesta lisääntyy.

9 Loppuraportin tiivistelmä

ITS Oulu hankkeessa pyrittiin kehittämään Oulun seudun älyliikenneklusteria verkostotapahtumien ja pienten pilottikokeilujen avulla. Hankkeen myötä alueen yrityksille pyrittiin tuomaan esiin älyliikenteen mahdollisuuksia uutena liiketoiminta-alueena. Hankkeen lopputuloksena alueen yrityksen ovat nyt entistä tietoisempia älyliikenteen mahdollisuuksista ja useat yrityksen osaavat nyt osallistua myös julkisen puolen kilpailutusprosesseihin.