Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A72374

Hankkeen nimi: Maantien 800 parantaminen Vaalan keskustassa, Vaala

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 1.2. Pk-yritysten kannalta tärkeiden liikenne- ja logistiikkayhteyksien parantaminen (vain Itä- ja Pohjois-Suomessa)

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.6.2016 ja päättyy 31.7.2018

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Liikennevirasto

Organisaatiotyyppi: Valtion viranomainen

Y-tunnus: 1010547-1

Jakeluosoite: PL 33

Puhelinnumero: 0295 343 000

Postinumero: 00521

Postitoimipaikka: HELSINKI

WWW-osoite: http://www.liikennevirasto.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Ylitalo Pirkko

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: pirkko.ylitalo(at)ely-keskus.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0295 038 290

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Maantie 800 (Vaalantie) kulkee Vaalan keskustan läpi ja toimii samalla myös Vaalan taajaman keskuskatuna. Tiellä on nykymuodossaan useita ongelmia. Ongelmia on autoliikenteen nopeuksissa, liittymissä sekä kevyen liikenteen väylissä. Lisäksi esteettömyydessä on puutteita.

Hankkeessa on neljä keskeistä tavoitetta:
- Parantaa paikallisten yritysten toimintaedellytyksiä.
- Luoda Vaalan kunnan keskustaajamasta viihtyisä paikka vierailla ja käydä ostoksilla.
- Lisätä kuntalaisten hyvinvointia ja vähentää autoliikennettä.
- Parantaa liikenneturvallisuutta.

Hankkeessa parannetaan Vaalantien kevyen liikenteen väyliä ja liittymiä, rakennetaan uusi kevyen liikenteen väylä sekä uusitaan valaistus. Lisäksi parannetaan tien viereisiä piha- ja pysäköintialueita. Hankkeen rakennuttavat Liikennevirasto ja Vaalan kunta vuosien 2016-2017 aikana.

Hankkeen tuloksena Vaalan keskusta muuttuu houkuttelevammaksi. Liikenneympäristö on viihtyisämpi ja liikenneturvallisuus on parantanut. Alueelle tehdään uusia investointeja, ja PK-yritysten kilpailukyky sekä toimintamahdollisuudet parantuvat.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeella on kaksi varsinaista kohderyhmää. Ensimmäisen kohderyhmän muodostavat hankkeen toteutusalueella nyt ja tulevaisuudessa toimivat yritykset, toisen kohderyhmän taas paikalliset asukkaat ja Vaalassa liikkuvat matkailijat, kuten mökkiläiset.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välillisesti hankkeen kohderyhmänä ovat toteutusalueelle muualta palveluita tuottavat yritykset. Liikenteellisten olosuhteiden paranemisesta hyötyvät myös muut tie- ja katuverkon käyttäjät.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 1 305 000

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 1 265 996

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 2 610 000

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 2 531 992

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa

Seutukunnat: Oulunkaaren

Kunnat: Vaala

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Varsinaista toimintaympäristön analyysia ei ole tehty. Hankkeella kuitenkin pyritään edistämään sukupuolten välistä tasa-arvoa siten, että kaikki hyötyisivät tasapuolisesti hankkeesta ja sen tuloksista. Kevyen liikenteen väyliä käyttävät kuitenkin erityisesti kunnan keskustaajamaan muuttaneet iäkkäät henkilöt. Valtaosa heistä on naisia. Lisäksi perheiden liikkuminen keskustaajamassa sujuvoituu ja turvallisuus kohenee.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Ei
Valtavirtaistaminen toteutuu siten, että toteutettava kohde on molempien sukupuolten kannalta hyvä ja toimiva. Itse hankkeen toimenpiteissä sukupuoli ei ole ratkaiseva kriteeri (esim. urakoitsijoiden, tavaran toimittajien) valinnassa. Hankkeen toimenpiteillä edistetään yleisesti kaikkien yritysten saavutettavuutta ja toimintaedellytyksiä.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Sukupuolten tasa-arvon edistämiseen ei voida suoraan liikennejärjestelyillä vaikuttaa, koska asiakkaat, kohdealueella työskentelevät ja paikalliset asukkaat tekevät itse valintojaan käyttämiensä liikennemuotojen ja väylien käytön suhteen. Sinänsä hanke parantaa laajasti ja kokonaisvaltaisesti eri liikennemuotojen sujuvuutta.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys -2 3
Hanke kuluttaa jonkin verran luonnonvaroja, joten sillä on vähäinen välitön vaikutus. Välillisesti vaikutukset ovat kuteinkin myönteisiä, sillä kevyen liikenteen olosuhteiden parantaminen lisää kävelyä ja pyöräilyä.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 3
Hankkeella ei ole välittömiä vaikutuksia ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentämiseen. Välilliset vaikutukset ovat kuitenkin myönteisiä, sillä autoilun väheneminen ja ajonopeuksien aleneminen vähentää päästöjä.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Hankkeella ei ole välittömiä vaikutuksia kasvillisuuteen, eliöihin ja monimuotoisuuteen, koska toimenpiteet kohdistuvat jo käytössä olevaan liikennealueeseen.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) -1 3
Hankkeella voi olla lievästi negatiivinen vaikutus pohjavesiin, sillä uusi kevyen liikenteen väylä rakennetaan osittain pohjavesialueelle. Välillinen vaikutus on positiivinen kävelyn ja pyöräilyn lisääntymisen vuoksi.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hanke ei sijoitu Natura-ohjelman kohteiden läheisyyteen.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Hankkeella ei ole merkittäviä vaikutuksia materiaaleihin ja jätteisiin.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 3 0
Hanke lisää kävelyä ja pyöräilyä sekä vähentää samalla fossiilisten polttoaineiden käyttöä.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 5 0
Hanke edistää välillisesti paikallisen elinkeinorakenteen kehittämistä kestävällä tavalla, koska se parantaa yritysten saavutettavuutta sekä vähentää liikkumisesta aiheutuvia häiriöitä ja päästöjä.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 3
Hanke edistää välillisesti aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittämistä (etenkin matkailupalvelut). Hanke vaikuttaa merkittävästi alueen PK-yritysten kilpailukykyyn ja toimintaedellytyksiin.
Liikkuminen ja logistiikka 10 0
Hanke vaikuttaa merkittävästi saavutettavuuteen alueen sisällä sekä liikkumisen ja logistiikan sujuvuuteen. Lisäksi kevyen liikenteen väylien kehittäminen edistää kestävää liikkumista.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 10
Hanke parantaa alueen yritysten toimintaedellytyksiä. Sujuvat ja turvalliset liikenneyhteydet edistävät elinkeinorakenteen kestävää kehittämistä.
Tasa-arvon edistäminen 0 2
Hanke edistää välillisesti naisten (mm. perheenjäsenten ja vanhempien ihmisten) omatoimista liikkumista kestävällä tavalla.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 2
Hanke edistää välillisesti perheiden ja vanhempien ihmisten omatoimista liikkumista kestävällä tavalla.
Kulttuuriympäristö 0 0
Hankkeella ei ole vaikutuksia kulttuuriympäristöllisiin kohteisiin.
Ympäristöosaaminen 0 0
Hankkeella ei ole merkittäviä vaikutuksia ympäristöosaamiseen.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeessa on parannettu Vaalantien kevyen liikenteen väyliä ja liittymiä, rakennettu uusi kevyen liikenteen väylä
sekä uusittu valaistus. Lisäksi on myös parannettu tien viereisiä piha- ja pysäköintialueita.

Hankkeen tuloksena Vaalan keskusta muuttui houkuttelevammaksi. Liikenneympäristö muuttui viihtyisämmäksi ja
liikenneturvallisuus parantantui.