Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A72380

Hankkeen nimi: KIKS-vaatemerkin tuotekehitys ja kansainvälistäminen Iljana-vaatemerkin lanseeraus ja tuotekehitys

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 3.1. Pk-yritysten energiatehokkuuden edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 17.11.2016 ja päättyy 31.1.2018

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: ILJANA OY

Organisaatiotyyppi: Mikroyritys

Y-tunnus: 2788895-1

Jakeluosoite: Pakkahuoneenkatu 5

Puhelinnumero: +358 445585275

Postinumero: 90100

Postitoimipaikka: OULU

WWW-osoite: kiks.fi / uudet sivut tulossa: iljana.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Iljana Katja

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: omistaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: katja.iljana(at)gmail.com

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 445585275

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

KIKS-vaatemerkille haetaan kansainvälistä kasvua valikoiduilla messu- sekä markkinatutkimusmatkoilla sekä verkkokaupan kehittämisen kautta. Vaatemerkin mallistoa supistetaan ja sen avaintuotteita kehitetään edelleen kestämään kansainvälistä kilpailua pitäen kiinni merkin ekologisista arvoista. Ulkopuolisten palvelujen ostoja lisätään vapauttaen näin avainhenkilön aikaa kehitystyöhön ja luodaan samalla työtä Oulun alueelle. Tavoitteena on kasvattaa merkin kotimaista ja ulkomaista myyntiä, kansainvälistä tunnettuutta sekä viennin osuutta liikevaihdosta. Iljana Oy:n alle lanseerataan ekologinen Iljana-vaatemerkki, jonka eksklusiivissa tuotteissa ja projekteissa hyödynnetään nousevia osaajia. 2017 tavoitteena on merkin lanseeraus kotimaisille ja verkon kautta myös ulkomaisille markkinoille.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 11 720

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 11 360

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 11 720

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 11 360

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa

Seutukunnat: Oulun

Kunnat: Oulu

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Pakkahuoneenkatu 5

Postinumero: 90100

Postitoimipaikka: OULU

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 1, joihin työllistyvät naiset 1

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Hanke on sukupuolineutraali
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen päätoimija on nainen mutta sen toiminnassa mukana tasaisesti niin miehiä kuin naisia.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Vaatealan menestyjät ovat niin Suomessa kuin ulkomailla edelleen useammin miehiä kuin naisia, ja sikäli hankkeen onnistunut toteutuminen edistää tasa-arvoa alalla vaikka tämä ei olekaan hankkeen päätavoite.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 10 10
Yritys käyttää tuotteissaan ainoastaan jo olemassa olevaa kierrätysmateriaalia, minimoi tuotesuunnittelussa leikkuujätteen sekä tilauspohjaisella tuotannolla välttää ylijäämäiset varastot. Ekologisuus otetaan huomioon myös pakkauksissa ja kuljetuksissa.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 10 10
Yritys pyrkii kaikessa toiminnassaan mahdollisimman pieneen ekologiseen jalanjälkeen materiaalien kierrätyksestä vähäpäästöisiin kuljetuksiin.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 10 10
Vaatetus- ja kangasteollisuus on erityisen saastuttava ja maapalloa kuluttava teollisuudenala ja kierrätetyn/ylijäämäkankaan käyttäminen säästää suoraan valtavasti luonnonvaroja.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 10 10
Yritys käyttää tuotteissaan ainoastaan jo olemassa olevaa kierrätysmateriaalia, minimoi tuotesuunnittelussa leikkuujätteen sekä tilauspohjaisella tuotannolla välttää ylijäämäiset varastot. Ekologisuus otetaan huomioon myös pakkauksissa ja kuljetuksissa.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 10 10
Tuotesuunnittelu ja tuotanto tapahtuu paikallisesti yrityksen kotikunnassa ja ylläpitää vaatetusalan osaamista.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 5 5
Yritys luo tuotteita vain tarpeeseen eli tuottaa tuotteita ja palveluita tilausten mukaan ja kustomoi niitä myös asiakkaan toiveiden mukaan.
Liikkuminen ja logistiikka 5 5
Yritys suosii kaikessa toiminnassaan, niin ihmisten kuin tuotteiden liikuttamisessa ekologisia vaihtoehtoja, esim lentokone->juna, auto->pyörä, kierrätettyjä pakkausmateriaaleja sekä yhteiskuljetuksia.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 5 5
Yritys pyrkii edistämään vihreitä arvoja, sosiaalista oikeudenmukaisuutta, sukupuolten välistä tasa-arvoa sekä työntekijöidensä/alihankkijoidensa ja asiakkaidensa hyvinvointia. KIKS-vaatemerkin motto onkin "kunnioittaen luontoa, ihmistä ja hyviä kiksejä".
Tasa-arvon edistäminen 5 5
Yritys pyrkii edistämään tasa-arvoa ja sukupuolineutraaliutta esim. unisex-vaatemallistoilla, tuotekuvien kautta sekä sosiaalisessa mediassa ottaen kantaa tärkeäksi kokemiinsa arvoihin.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 5 5
Yritys pyrkii edistämään kulttuurista yhdenvertaisuutta esim. tuotekuvien kautta sekä sosiaalisessa mediassa ottaen kantaa tärkeäksi kokemiinsa asioihin.
Kulttuuriympäristö 5 5
Yritys osallistuu aktiivisesti kaupunkikulttuurin luomiseen olemalla mukana erilaisissa monitaiteellisissa tapahtumissa ja tuo produktioiden kautta esille eri alojen osaajia.
Ympäristöosaaminen 5 8
Yritys edistää ja tuo kaikessa toiminnassaan esille vihreitä arvoja ja sen jo 2003 perustettu vaatemerkki KIKS onkin yksi ensimmäisistä ekomuotimerkeistä Suomessa.

9 Loppuraportin tiivistelmä

KIKS-vaatemerkin kansainvälistäminen ja Iljana-merkin tuotekehitys / Kehittämishankkeen tavoitteena oli kasvattaa Iljana Oy:n omistaman KIKS-vaatemerkin kansainvälistä tunnettuutta ja yrityksen viennin osuutta liikevaihdosta. Hankkeen toisena osa-alueena oli yrityksen uuden Iljana-vaatemerkin lanseeraus ja tuotekehitys. Tavoitteena oli myös lisätä brändien tunnettuutta ja positiivista imagoa, yrityksen tuottavuutta sekä luoda uutta työtä ja näkyvyyttä Pohjois-suomalaisille osaajille. Suurempana yleisenä tavoitteena hankkeella oli edistää ja tuoda esille ekologisesti ja eettisesti kestävää vaatetuotantoa. Hanke toteutettiin onnistuneesti suunnitellussa aikataulussa ajalla 12.2016-01.2018. Iljana-merkki lanseerattiin helmikuussa 2017 ja samassa kuussa se osallistui yhdessä KIKSin kanssa Tokiossa Rooms34-messuille. KIKS osallistui lisäksi ekologiseen muotiin keskittyville Ethical Fashion Show / Greenshowroom -messuille Berliinissä heinäkuussa 2017 ja tammikuussa 2018. Kehittämishanke lisäsi odotetusti yrityksen vientiä, loi paikallisesti uutta työtä ja paransi yrityksen merkkien tunnettuutta Suomessa ja ulkomailla.