![]() |
![]() |
Hankekoodi: A72408
Hankkeen nimi: Kaasua!
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 3.2. Uusiutuvan energian ja energiatehokkaiden ratkaisujen kehittäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2017 ja päättyy 30.6.2021
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pirkanmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Prizztech Oy
Organisaatiotyyppi: Muu julkisoikeudellinen oikeushenkilö
Y-tunnus: 0773693-4
Jakeluosoite: Gallen-Kallelankatu 8
Puhelinnumero: (02) 620 5300
Postinumero: 28100
Postitoimipaikka: Pori
WWW-osoite: http://www.prizz.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: LUHTANEN MATTI JOHANNES
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: matti.luhtanen(at)prizz.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 044 7105347
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Porin Tahkoluotoon on rakennettu Suomen ensimmäinen LNG -tuontiterminaali, josta on aloitettu kaasun jakelu elokuussa 2016. Tämä uusi energiamuoto vaikuttaa laajasti alueen talouteen käynnistäen kaasuinvestointien sarjan. Parhaillaan rakentuva uusi kaasuinfrastruktuuri tulee parantamaan merkittävästi Porin seudun elinvoimaa, ja se tulee palvelemaan seutua useiden vuosikymmenien ajan. Alueelle laadittu Porin seudun kaasutaloussuunnitelma 2020 ja Off-grid kaasutalouspilotti on valittu Satakunnan edunvalvonnan kesän 2016 kärkihankkeeksi. Porin seudun kaasutaloussuunnitelman toteutuksen seuraava askel tulee olemaan kaasun liikennekäytön aloittaminen ja jakeluverkoston kehittäminen. Kaasun liikennekäytön merkittävä kasvu on kansallisenkin kaasutalouden kannalta kriittistä. Kaasun arvo moninkertaistuu liikennekäytössä, mikä mahdollistaa kannattavat investoinnit ja kaasutalouden kehittymisen. Lisäksi EU:n infradirektiivi vaihtoehtoisille polttoaineille ja Liikenne ja viestintäministeriön 2020-tavoite kymmenkertaistavat kaasuautojen määrän neljässä vuodessa. Gasum investoi Poriin kaasutankkausaseman 2017 ja Envor Group Oy rakentaa biokaasulaitoksen ja sen yhteyteen biokaasutankkausaseman 2018.
Päätavoitteena on kaasun liikennekäytön aloittaminen ja kiihdyttäminen Satakunnassa.
•Kaasutietoisuuden nostaminen ja siihen liittyvät mahdollisuudet liikennekäytössä
•Kaasutankkausasemaverkoston kehittäminen Satakunnassa
• Porin seutukunta 1-3 kpl
• Rauman seutukunta 1-3 kpl
• Pohjois-Satakunnan seutukunta 1-2 kpl
Lisää kaasuautojen käyttäjiä ja kaasuautoinvestointeja:
• Julkinen sektori
• Ammattiautoilijat
• Saavuttaa kaasutaloussuunnitelmassa 2020 asetettu visio +500 kaasuautoa
• EU- ja kansallisten biopolttoaine- ja vähähiilisyystavoitteiden saavuttaminen
• Satakunnasta off-grid – alueen edelläkävijä kaasutaloudessa
• Pienentää Satakunnan liikenteen CO2-päästöjä
Hankkeen tärkeimmät tulokset ovat:
1. Satakunnan kaasutankkausasemaverkosto kattaa koko maakunnan ja mahdollistaa kaasuautoilun maakunnassa
2. Maakunnassa on merkittävä määrä kaasukäyttöisiä autoja (+500)
3. Satakunnan liikenteen CO2-päästöt vähenevät
4. Satakunta on kansallinen Off-grid alueen kaasutalouden edelläkävijä ja osaaja Suomessa
Hankkeen päätoteuttaja on Prizztech Oy.
Kunnat ja muut julkisen sektorin toimijat, kuljetusyritykset, ammattiautoilijat, alueen kauppa ja teollisuus, tutkimus- ja koulutusorganisaatiot sekä viranomaiset.
Liikennekäytön aloittamisessa alueen autoliikkeet, autojen maahantuojat, kaasutalousyritykset, kansalliset edunvalvontajärjestöt ja –toimijat, valtionhallinnon ministeriöt ja virastot, yksityiset henkilöt.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 139 179
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 134 860
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 198 828
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 192 658
Maakunnat: Satakunta
Seutukunnat: Pohjois-Satakunnan, Rauman, Porin
Kunnat: Kokemäki, Säkylä, Pomarkku, Kankaanpää, Huittinen, Nakkila, Siikainen, Pori, Merikarvia, Rauma, Ulvila, Harjavalta, Eura, Eurajoki, Jämijärvi, Karvia
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 5 | 10 |
Kaasutalous on osa kiertotaloutta, erityisesti biokaasun osalta. Globaalit kaasuvarannot ovat riittävät matkalla kohti uusiutuvia energialähteitä. Maakaasun rooli on toimia ns. siltapolttoaineena. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 10 | 10 |
Liikenten CO2-päästöt pienenevät autojen siirtyessä käyttämään polttoaineena maakaasua ja vielä enemmän käytettäessä biokaasua. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 2 | 2 |
Kaasutalous on osa kiertotaloutta, erityisesti biokaasun osalta. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 10 | 10 |
Liikenten CO2-päästöt pienenevät autojen siirtyessä käyttämään poltoaineena maakaasua ja vielä enemmän käytettäessä biokaasua. Samoin pienhiukkaspäästöt alenenvat lähes nollaan, jolla on erityista merkitystä lähialueen ilmanpäästöissä. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Hanke on neutraali Natura 2000 -ohjelman osalta. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 5 | 5 |
Biokaasutuotannon myötä orgaaniset jätevirrat jalostuvat uusiutuvaksi energiaksi ja orgaaniseksi maanparannusaineeksi. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 7 | 10 |
Kaasun liikennekäytön aloittaminen ja nopea kasvattaminen on kaasu- ja erityisesti biokaasutalouden kasvun kannalta kriittistä | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 10 | 10 |
Kaasu uutena energiamuotona vaikuttaa laajasti alueen talouteen käynnistäen kaasuinvestointien sarjan. Parhaillaan rakentuva uusi kaasuinfrastruktuuri tulee parantamaan merkittävästi Satakunnan elinvoimaa, ja se tulee palvelemaan seutua useiden vuosikymmenien ajan. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 2 | 2 |
Kaasutalous on uusi liiketoimintamahdollisuus monille erilaisille palvelun tuottajille | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 7 | 7 |
Hankkeen tuloksena Satakunnan kaasutankkausasemaverkosto kattaa koko maakunnan ja mahdollistaa kaasuautoilun maakunnassa. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 1 | 1 |
Uusi liiketoiminta tuo taloudellista aktiviteettia alueella. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 1 | 1 |
Hyvinvointi luo edellytyksiä tasa-arvon edistämiselle. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Hanke on tämän suhteen neutraali | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Hanke on tämän suhteen neutraali | ||
Ympäristöosaaminen | 5 | 5 |
Kaasun liikennekäytön aloittaminen ja voimakas kasvaminen luo edellytyksiä ympäristöosaamisen kehittymiselle. |
Hankkeen suunnittelu- ja hakuvaiheessa vuonna 2016 kaasuautoilun piti olla varteenotettava vaihtoehto kansainvälisessä ilmastonmuutoksen ehkäisyssä. Kaasun liikennekäytön laajentuminen ja kehittyminen sekä kaasuautojen määrän merkittävä kasvu kansallisella tasolla sekä EU tasolla oli ja on edelleen kriittistä kaasutalouden kehittymisen kannalta. Aika on kertonut, että asiat eivät menneet kaasun liikennekäytön osalta kuten oli suunniteltu ja kuviteltu.
Hankkeen tärkeimmät tulokset määriteltiin hakuvaiheessa seuraavasti:
1. Satakunnan kaasutankkausasemaverkosto kattaa koko maakunnan ja mahdollistaa kaasuautoilun maakunnassa
2. Maakunnassa on merkittävä määrä kaasukäyttöisiä autoja (+500)
3. Satakunnan liikenteen CO2-päästöt vähenevät
4. Satakunta on kansallinen Off-grid alueen kaasutalouden edelläkävijä ja osaaja Suomessa
Hankkeen tuloksina voidaan pitää kaasutankkausasemaverkoston hyvää alkua. Satakunnassa on toiminnassa kaksi asemaa Gasumin asema Porin Tiilimäessä sekä VSS Biopower Oy:n asema Säkylässä. Kaasukäyttöisten henkilöautojen määrä maakunnassa on hankkeen päättyessä 276, joka on yli puolet tavoitteena olleesta +500 autoa. Laskennallisesti ja erittäin karkeasti Suomessa voimassa olevien laskusääntöjen mukaan näiden kaasuautojen avulla liikenteen CO2-päästöt Satakunnassa ovat pienentyneet arviolta 331 t/a.