Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A72408

Hankkeen nimi: Kaasua!

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 3.2. Uusiutuvan energian ja energiatehokkaiden ratkaisujen kehittäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2017 ja päättyy 30.6.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pirkanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Prizztech Oy

Organisaatiotyyppi: Muu julkisoikeudellinen oikeushenkilö

Y-tunnus: 0773693-4

Jakeluosoite: Gallen-Kallelankatu 8

Puhelinnumero: (02) 620 5300

Postinumero: 28100

Postitoimipaikka: Pori

WWW-osoite: http://www.prizz.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: LUHTANEN MATTI JOHANNES

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: matti.luhtanen(at)prizz.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 044 7105347

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Porin Tahkoluotoon on rakennettu Suomen ensimmäinen LNG -tuontiterminaali, josta on aloitettu kaasun jakelu elokuussa 2016. Tämä uusi energiamuoto vaikuttaa laajasti alueen talouteen käynnistäen kaasuinvestointien sarjan. Parhaillaan rakentuva uusi kaasuinfrastruktuuri tulee parantamaan merkittävästi Porin seudun elinvoimaa, ja se tulee palvelemaan seutua useiden vuosikymmenien ajan. Alueelle laadittu Porin seudun kaasutaloussuunnitelma 2020 ja Off-grid kaasutalouspilotti on valittu Satakunnan edunvalvonnan kesän 2016 kärkihankkeeksi. Porin seudun kaasutaloussuunnitelman toteutuksen seuraava askel tulee olemaan kaasun liikennekäytön aloittaminen ja jakeluverkoston kehittäminen. Kaasun liikennekäytön merkittävä kasvu on kansallisenkin kaasutalouden kannalta kriittistä. Kaasun arvo moninkertaistuu liikennekäytössä, mikä mahdollistaa kannattavat investoinnit ja kaasutalouden kehittymisen. Lisäksi EU:n infradirektiivi vaihtoehtoisille polttoaineille ja Liikenne ja viestintäministeriön 2020-tavoite kymmenkertaistavat kaasuautojen määrän neljässä vuodessa. Gasum investoi Poriin kaasutankkausaseman 2017 ja Envor Group Oy rakentaa biokaasulaitoksen ja sen yhteyteen biokaasutankkausaseman 2018.

Päätavoitteena on kaasun liikennekäytön aloittaminen ja kiihdyttäminen Satakunnassa.
•Kaasutietoisuuden nostaminen ja siihen liittyvät mahdollisuudet liikennekäytössä
•Kaasutankkausasemaverkoston kehittäminen Satakunnassa
• Porin seutukunta 1-3 kpl
• Rauman seutukunta 1-3 kpl
• Pohjois-Satakunnan seutukunta 1-2 kpl
Lisää kaasuautojen käyttäjiä ja kaasuautoinvestointeja:
• Julkinen sektori
• Ammattiautoilijat
• Saavuttaa kaasutaloussuunnitelmassa 2020 asetettu visio +500 kaasuautoa
• EU- ja kansallisten biopolttoaine- ja vähähiilisyystavoitteiden saavuttaminen
• Satakunnasta off-grid – alueen edelläkävijä kaasutaloudessa
• Pienentää Satakunnan liikenteen CO2-päästöjä

Hankkeen tärkeimmät tulokset ovat:
1. Satakunnan kaasutankkausasemaverkosto kattaa koko maakunnan ja mahdollistaa kaasuautoilun maakunnassa
2. Maakunnassa on merkittävä määrä kaasukäyttöisiä autoja (+500)
3. Satakunnan liikenteen CO2-päästöt vähenevät
4. Satakunta on kansallinen Off-grid alueen kaasutalouden edelläkävijä ja osaaja Suomessa

Hankkeen päätoteuttaja on Prizztech Oy.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Kunnat ja muut julkisen sektorin toimijat, kuljetusyritykset, ammattiautoilijat, alueen kauppa ja teollisuus, tutkimus- ja koulutusorganisaatiot sekä viranomaiset.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Liikennekäytön aloittamisessa alueen autoliikkeet, autojen maahantuojat, kaasutalousyritykset, kansalliset edunvalvontajärjestöt ja –toimijat, valtionhallinnon ministeriöt ja virastot, yksityiset henkilöt.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 139 179

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 134 860

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 198 828

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 192 658

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Satakunta

Seutukunnat: Rauman, Porin, Pohjois-Satakunnan

Kunnat: Rauma, Siikainen, Nakkila, Pomarkku, Pori, Harjavalta, Kokemäki, Ulvila, Kankaanpää, Säkylä, Huittinen, Eura, Merikarvia, Jämijärvi, Karvia, Eurajoki

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Hanke on sukupuolineutraali
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Valtavirtaistaminen huomioidaan hankkeen päätöksenteossa.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hanke on sukupuolineutraali

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 5 10
Kaasutalous on osa kiertotaloutta, erityisesti biokaasun osalta. Globaalit kaasuvarannot ovat riittävät matkalla kohti uusiutuvia energialähteitä. Maakaasun rooli on toimia ns. siltapolttoaineena.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 10 10
Liikenten CO2-päästöt pienenevät autojen siirtyessä käyttämään polttoaineena maakaasua ja vielä enemmän käytettäessä biokaasua.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 2 2
Kaasutalous on osa kiertotaloutta, erityisesti biokaasun osalta.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 10 10
Liikenten CO2-päästöt pienenevät autojen siirtyessä käyttämään poltoaineena maakaasua ja vielä enemmän käytettäessä biokaasua. Samoin pienhiukkaspäästöt alenenvat lähes nollaan, jolla on erityista merkitystä lähialueen ilmanpäästöissä.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hanke on neutraali Natura 2000 -ohjelman osalta.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 5 5
Biokaasutuotannon myötä orgaaniset jätevirrat jalostuvat uusiutuvaksi energiaksi ja orgaaniseksi maanparannusaineeksi.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 7 10
Kaasun liikennekäytön aloittaminen ja nopea kasvattaminen on kaasu- ja erityisesti biokaasutalouden kasvun kannalta kriittistä
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 10 10
Kaasu uutena energiamuotona vaikuttaa laajasti alueen talouteen käynnistäen kaasuinvestointien sarjan. Parhaillaan rakentuva uusi kaasuinfrastruktuuri tulee parantamaan merkittävästi Satakunnan elinvoimaa, ja se tulee palvelemaan seutua useiden vuosikymmenien ajan.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 2 2
Kaasutalous on uusi liiketoimintamahdollisuus monille erilaisille palvelun tuottajille
Liikkuminen ja logistiikka 7 7
Hankkeen tuloksena Satakunnan kaasutankkausasemaverkosto kattaa koko maakunnan ja mahdollistaa kaasuautoilun maakunnassa.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 1 1
Uusi liiketoiminta tuo taloudellista aktiviteettia alueella.
Tasa-arvon edistäminen 1 1
Hyvinvointi luo edellytyksiä tasa-arvon edistämiselle.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Hanke on tämän suhteen neutraali
Kulttuuriympäristö 0 0
Hanke on tämän suhteen neutraali
Ympäristöosaaminen 5 5
Kaasun liikennekäytön aloittaminen ja voimakas kasvaminen luo edellytyksiä ympäristöosaamisen kehittymiselle.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen suunnittelu- ja hakuvaiheessa vuonna 2016 kaasuautoilun piti olla varteenotettava vaihtoehto kansainvälisessä ilmastonmuutoksen ehkäisyssä. Kaasun liikennekäytön laajentuminen ja kehittyminen sekä kaasuautojen määrän merkittävä kasvu kansallisella tasolla sekä EU tasolla oli ja on edelleen kriittistä kaasutalouden kehittymisen kannalta. Aika on kertonut, että asiat eivät menneet kaasun liikennekäytön osalta kuten oli suunniteltu ja kuviteltu.
Hankkeen tärkeimmät tulokset määriteltiin hakuvaiheessa seuraavasti:
1. Satakunnan kaasutankkausasemaverkosto kattaa koko maakunnan ja mahdollistaa kaasuautoilun maakunnassa
2. Maakunnassa on merkittävä määrä kaasukäyttöisiä autoja (+500)
3. Satakunnan liikenteen CO2-päästöt vähenevät
4. Satakunta on kansallinen Off-grid alueen kaasutalouden edelläkävijä ja osaaja Suomessa
Hankkeen tuloksina voidaan pitää kaasutankkausasemaverkoston hyvää alkua. Satakunnassa on toiminnassa kaksi asemaa Gasumin asema Porin Tiilimäessä sekä VSS Biopower Oy:n asema Säkylässä. Kaasukäyttöisten henkilöautojen määrä maakunnassa on hankkeen päättyessä 276, joka on yli puolet tavoitteena olleesta +500 autoa. Laskennallisesti ja erittäin karkeasti Suomessa voimassa olevien laskusääntöjen mukaan näiden kaasuautojen avulla liikenteen CO2-päästöt Satakunnassa ovat pienentyneet arviolta 331 t/a.