Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A72440

Hankkeen nimi: Leipomoinvestointi

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 14.10.2016 ja päättyy 30.8.2018

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: HEINOSEN LEIPOMO OY

Organisaatiotyyppi: Pieni yritys

Y-tunnus: 1876684-8

Jakeluosoite: Hiiskoskentie 11

Puhelinnumero: +358 505899655

Postinumero: 80100

Postitoimipaikka: JOENSUU

WWW-osoite: www.heinosenleipomo.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Voutilainen Hannu

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: yrittäjä

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: hannu(at)heinosenleipomo.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 505899655

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Tavoitteena on yrityksen tuotannon kehittäminen vastaamaan uusia tuotteita. Tätä varten investoidaan uusiin tuotantovälineisiin ja tuotantovälineisiin. Tavoitteena on aloittaa uusien leipomotuotteiden tekeminen ja myyminen uudelle markkina-alueelle. Tavoitteena on myynnin huomattava kasvu.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 70 590

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 66 108

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 70 590

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 66 108

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Karjala

Seutukunnat: Joensuun

Kunnat: Joensuu

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Hiiskoskentie 13

Postinumero: 80100

Postitoimipaikka: JOENSUU

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 10, joihin työllistyvät naiset 6

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1.00, joihin työllistyvät naiset 1.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeen toimija on itse arvioinut toimintaympäristöä, koska alalla työskentelee paljon naisia.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Leipomossa työskentelee 75% naisia. Hanke lisää naisten työllisyyttään samassa suhteessa
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Kyse on liiketoiminnan kehittämisestä joten ei ole päätavoitteena tasa-arvon edistäminen

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 4 0
Uusi uuniteknologia takaa pienemmät päästöarvot
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 0
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 4 0
Perustetaan uusi verkkokauppa
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 0
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hanke toteutui päätavoitteiden osalta suunnitelmien mukaisesti. Hankkeen myötä puitteet tuotannon kasvulle ja uusien tuotteiden valmistamiseksi ovat nyt olemassa ja tuotannon käytössä. Hankkeen myötä asiakkailta tulevaan vaatimukseen, että leivät myydään siivutettuina, voidaan nyt vastata, mikä osaltaan nostaa tuotteiden menekkiä. Kaikki uudet tuotteet eivät menestyneet koemarkkinoinnin aikana uusilla markkinoilla, mutta yksi hyvin myyvä tuote syntyi. Liikevaihto kasvoi ja uusia työpaikkoja syntyi. Hanke mahdollistaa edelleen liikevaihdon kasvun ja uusien työpaikkojen syntymisen myös jatkossa ja tuotekehitys uusien tuotteiden parissa siis jatkuu, koska nyt puitteet ja kapasiteetti niiden toteuttamiseksi hankkeen myötä on olemassa.