Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Description of the project funded by the European Regional Development Fund (ERDF)

1 Project

Project code: A72450

Project name: Visit Vuokatti (Kajaani-Oulujärvi)

Policy: 1. Competitiveness of SMEs

Specific objective: 2.1. Promoting the growth and expansion abroad of SMEs

Planned completion time: Start 1.1.2017 and end 31.12.2019

Operational status: Ended

Responsible authority: Regional Council of Kainuu

2 Basic applicant information

Official name of the applicant: Sotkamon kunta

Organisation type: Municipality

Business ID: 0189766-5

Street: Markkinatie 1

Telephone number: 086155811

Postal code: 88600

City/town: Sotkamo

Website: http://www.sotkamo.fi

Project contact person's name: Heidi Pyykkönen

Contact person's position in the organisation: Talousjohtaja

Contact person’s email address: heidi.pyykkonen(at)sotkamo.fi

Contact person's phone number: +358447502870

Number of applicants or subsidy transfer:

3 Plan-specified summary of the project completion

Project goal is to promote Vuokatti-Kajaani-Oulujärvi area as an attractive tourism destination in Asia, Central Europe, Russia and CIS-countries and to create new possibilities in international tourism.
The innovativeness of this project is based on the close co-operation between local tourism companies and Asian, European and Russian tour operators and travel agencies.
Other goals are to activate and to encourage local tourism companies and other operators in target project area to develop their strenghts, products and services to suit better for Asian, European and Russian tourists.

The results are that project actions significantly increase ecomomic activities and international travel trade in the Vuokatti-Kajaani-Oulujärvi- area and provide new jobs

4 Project target groups

4.1 Actual target groups

Hankkeen varsinainen kohderyhmä on matkailutoimiala Vuokatti-Kajaani-Oulujärvi -alueella ja erityisesti alueen pk-yritykset. Painopisteenä on erityisesti matkailu-, majoitus- ja ravitsemistoimiala, vähittäis- ja erikoistavarakauppa, kuljetus ja liikenne, ohjelmapalvelut, kalastus-, luonto-, erä-, kulttuuri-, hyvinvointi-, liikunta-ja vapaa-aikapalvelut.

Kohderyhmään kuuluvat myös muut toimialat, joilla jo on tai jotka omaavat potentiaalia saada matkailijoita, esim. hyvinvointisektori sekä urheiluun, liikuntaan ja luontoon liittyvät palveluntarjoajat. Kohderyhmään kuuluvat myös matkailuliiketoiminnassa toimivat kolmannen sektorin ja maatalouden toimijat. Kohderyhmiin kuuluvat myös kuntalaiset, media ja muut sidosryhmät.

Lisäksi tärkeitä sidosryhmiä ovat matkailuyritysten yhteistyöverkostot, matkailun rahoitus- ja kehittämisorganisaatiot (mm. FinPro, Visit Finland), matkailutapahtumien järjestäjät sekä matkailuun investoivat tahot.

4.2 Indirect target groups

Hankkeen tärkein välillinen kohderyhmä on alueella matkailevat kotimaiset ja ulkomaiset turistit. Muita välillisiä kohderyhmiä ovat tutkimus- ja oppilaitokset sekä yhteistyöhankkeet.

5 Public funding of the project (EUR)

EU and State funding granted: 1 729 149

EU and State funding used: 1 644 324

Planned public funding (total): 2 017 338

Planned public funding used (total): 2 015 430

6 Geographical target area

Regions: Kainuu

Subregions: Kajaani

Municipalities: Paltamo, Kajaani, Sotkamo

Address of the project site, if the project is carried out in one place

Street:

Postal code:

City/town:

7 Estimates of project-specific monitoring information reported during the application phase

7.1 Number of new jobs (only requested for projects belonging to specific objectives 1.1, 2.1 and 3.1)

Planned: 25, in which women are employed 15

Completed according to monitoring information: 0.00, in which women are employed 0.00

7.2 Number of new companies (only requested for projects belonging to specific objective 1.1)

Planned: 0, which are founded by women 0

Completed according to monitoring information: 0.00, which are founded by women 0.00

8 Horizontal principles

8.1 Gender equality

: No
Hanke on vaikutukseltaan sukupuolineutraali.
: Yes
Hanke on vaikutukseltaan sukupuolineutraali.
: No
Hanke on vaikutukseltaan sukupuolineutraali.

8.2 Sustainable development

DirectIndirect
Luonnonvarojen käytön kestävyys 2 2
Uudet kansainväliset hyvinvointi-, tapahtuma-, luonto- ja kulttuurimatkailutuotteet - ja palvelut, jotka on kehitetty kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 2 2
Uudet kansainväliset hyvinvointi-, tapahtuma-, luonto- ja kulttuurimatkailutuotteet, jotka on kehitetty kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Materiaalit ja jätteet 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 5 5
Matkailutoimialan ja elinkeinojen kehittäminen, joka perustuu paikallisiin ja alueellisiin vahvuuksiin sekä yritysverkostoon.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 0
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Hyvinvoinnin edistäminen 5 5
Hanke yhdistää matkailualan kehittämisen uudenlaiseksi kokonaisuudeksi, joka edistää yritysten, kuntalaisten ja matkailijoiden hyvinvointia. Hankkeen toimenpiteet voivat parantaa myös toimintaan osallistuvien organisaatioiden henkilöstön hyvinvointia, sillä hankkeen aikana luodaan uusia toimintatapoja ja lujitetaan olemassa olevia verkostoja. Hankkeen tavoitteena on kasvattaa matkailualan yritysten liiketoimintaa sekä henkilöstön työllistymistä, kun kv-asiakkaiden määrä alueella kasvaa. Hankkeen avulla edistetään kuntalaisten hyvinvointia edistämällä palveluiden kehittymistä, jotka ovat matkailijoiden lisäksi myös paikallisten käytettävissä. Hanke toteutetaan laajalla rintamalla, jossa on mukana kuntia, yrityksiä ja muita matkailualan toimijoita, myös kansallisesti merkittäviä.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 4 4
Kaikilla hankkeen toimenpiteisiin osallistuvilla toimijoilla ja yrityksillä on yhdenvertainen mahdollisuus olla mukana hankkeessa ja kehittää itseään valitsemallaan tavalla. Hankkeen laajalla vaikuttavuudella on vaikutusta toimenpiteisiin osallistuvien yritysten ja muiden organisaatioiden yhdenvertaisuudelle.
Kulttuuriympäristö 3 3
Uudet kansalliset ja kansainväliset matkailutotteet, jotka hyödyntävät myös Vuokatti-Kajaani-Oulujärveä kulttuuriympäristönä.
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Final report summary

Implemention time of Visit Vuokatti (Kajaani-Oulujärvi) –project was from Jan 1st 2017 till Dec 31st 2019. Close co-operation between local tourism companies and project employees was good from the start and lasted until the end of the project.

Project had 4 key procedures:
1. To activate and encourage local tourism companies and other operators to develop their strenghts, products and services to suit better for international market
2. International Sales & Marketing
3. Co-operation with Kajaani & Oulujärvi region
4. To strengthen entrepreneurship and co-operation among the local entrepreneurs
All four key procedures supported each other seamlessly.

Projects’ main object was to obtain international tour operators to have Vuokatti or Kajaani-Oulujärvi region on their selection of products on their markets. From international sales via tour operators, we can ensure international overnights and therefore also increasing tourism income. To reach this main object project focused on the following actions:
At eight different educational events - project, among other things, enhanced local tourism companies readiness to serve clientele from different international markets, combine & price products to international market and to have their products also online. Product development was mainly done with two local DMC’s in the area. Additionally project was closely in co-operation on school camp products with VuokattiSport.

At the start of the project there wasn’t a lot of marketing material in any other language than Finnish. Project renewed Vuokattis’ websites (www.vuokatti.fi) in five different languages (English, German, Russian, Chinese, Japanese) to be able to serve international clientele better. In the same five languages project also produced Destination brochures which can be distributed in all local tourism companies for the international clientele. Project launched Vuokatti Game, a mobile app which serves as a marketing tool as well as an activity for travellers’ in Vuokatti. For Kajaani project created website www.kajaani.fi as per their request. Vuokattis’ USP-product (all year round winter) was improved by tuning Skitunnel.
Visit Vuokatti (Kajaani-Oulujärvi) –project organized 91 educational trips, in total 595 tour operators, sales agents and media representatives visited the area. The object of the trips were to get visitors to experience the region and its’ services themselves. Additionally project coordinated in cooperation with Visit Finland two big sales events (Russia & CIS-workshop and Chinese school camp workshop). Thanks to these workshops and educational trips, Vuokatti is now in almost 50 tour operators’ selection in projects’ target markets.

In co-operation with Visit Finland, Visit Vuokatti –project actualized a visit of Chinese actor and superstar Mr Wang Kai to Vuokatti. This raised awareness of Vuokatti immensely in Chinese market and solely Vuokatti-video made after the visit has been viewed over 100 million times. Visit Finlands’ #wangkaiinfinland has gotten over one billion hits which is also Visit Finlands’ record in any campaign in any market. Also other media visits brought coverage and visibility in all target markets.

Visit Vuokatti (Kajaani-Oulujärvi) –project took actively part in sales events in all three years (workshops, fairs, BtoC –events) and encouraged local entrepreneurs to take part in these sales events as well.

Project worked widely with Visit Finland. Additionally to educational/media trips and workshops/sales events project also realized BtoC campaigns in Russia, China and Germany. Furthermore Visit Vuokatti –project took part actively to Visit Finlands’ other actions in target markets (Sport from China, Educational Travel –project, networking & training, newsletters etc.).

Co-operation with Kajaani and Oulujärvi region and Vuokatti was deepened by taking the whole area into consideration. In addition Visit Vuokatti –project was co-operating with other tourism areas in Kainuu district (WildTaiga, Ukkohalla, Paljakka), not only with individual actions but specially at Arctic Lakeland –brand. All four tourism areas, together with Visit Finland, created Arctic Lakeland brand. Together we formed a working group which co-operates with Visit Finland and acts under one Arctic Lakeland brand.

Because of Visit Vuokatti –project amount of international overnights in Vuokatti has increased and is a good base for the future growth. Project has also supported the local travel industry in the product development and implementation of the travel product for the needs of the international visitor, which has shown that Vuokatti is prepared better for all visitors.

10 Exemplary project

The authority has marked the project as an exemplary project