Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A72470

Hankkeen nimi: Itä-Lapin kesämatkailun kehittämishanke

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.2.2017 ja päättyy 31.8.2020

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Lapin liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Sallan kunta

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 0192936-4

Jakeluosoite: Postipolku 3

Puhelinnumero: 0400 271286

Postinumero: 98900

Postitoimipaikka: SALLA

WWW-osoite: http://www.salla.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Heli Karjalainen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: heli.karjalainen(at)salla.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0405475667

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen päätavoitteena on lisätä Itä-Lapin kesämatkailijamääriä selvittämällä Itä-Lapin kansainvälisesti vetovoimaisimmat, olemassa olevat kesätuotteet ja löytää niille uusia kohdemarkkinoita. Hankkeen tavoitteena on myös lisätä yhteistyötä Itä-Lapin eri matkailualueidenvälillä sekä luoda uusia yhteisiä tuoteperheitä eri tuoteteemojen ympärille. Eri tuoteteemoille pyrittiin löytämään uusia sopivia kohdemarkkina-alueita, joihin tehtiin koemarkkinointitoimenpiteitä.

Hankkeen tulokset parantavat Itä-Lapin elinvoimaa ja lisäävät kesämatkailua alueella.
- alueen matkailuyritysten mahdollisuudet ympärivuotiseen liiketoimintaan parantuvat.
- ympärivuotisen matkailun kasvu vaikuttaa positiivisesti myös Itä-Lapin vähittäiskauppojen liiketoimintaan
- paikallisten asukkaiden ympärivuotiset työllistymismahdollisuudet matkailuun paranevat
- hankkeen vaikutukset aluetaloudelle parantavat koko Itä-Lapin seutukunnan elinvoimaisuutta.

Hanke toteutaan ajalla 1.2.2017 - 31.8.2020. Hankkeen kokonaisbudjetti on 208593€.
Hanketta hallinnoi Sallan kunta, ja muut mukana olevat tahot ovat Kemijärven kaupunki, Savukosken kunta, Pelkosenniemen kunta, Sodankylän kunta, Matkalle Sallaan ry, Kemijärven Matkailu ry sekä Pyhä-Luosto matkailuyhdistys ry.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen markkinointitoimenpiteiden kohderyhmänä ovat kansainväliset kesämatkailijat ja matkanjärjestäjät erikseen hankkeen aikana määriteltävillä tuotteille kohdennetuilla markkina-alueilla, joiksi on valittu Brittein saaret, saksankielinen Eurooppa ja Kiina.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Ympärivuotisen matkailun kehittyessä matkailualueet, matkailuyritykset, vähittäiskaupat ja muut matkailun tukipalveluita tuottavat yritykset hyötyvät kasvavana matkailutulona/liikevaihtona. Itä-Lapin kunnat hyötyvät lisääntyneenä verotulona sekä työllisyyden parantumisena, sekä yleisen hyvinvoinnin kasvuna.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 146 015

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 131 208

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 181 686

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 163 311

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Pohjois-Lapin, Itä-Lapin

Kunnat: Sodankylä, Salla, Savukoski, Pelkosenniemi, Kemijärvi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Myllytie 1

Postinumero: 98900

Postitoimipaikka: Salla

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hanke edistää miesten ja naisten asioita tasapuolisesti
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hanke edistää miesten ja naisten asioita tasapuolisesti
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Ei ole hankkeen päätavoite

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 2 2
Matkailun ympärivuotisuuden kasvattaminen lisää matkailuyritysten mahdollisuutta ympärivuotiseen kannattavaan liiketoimintaan ja sitä kautta edistää paikallisten työllistymistä matkailussa ympärivuotisesti.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 1 1
Hankkeessa pyritään kehittämään kesämatkailua ja matkailualueiden ja yritysten välistä yhteistyöstä
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 1
Ympärivuotisen matkailun kehittyessä matkailualueet, matkailuyritykset, vähittäiskaupat ja muut matkailun tukipalveluita tuottavat yritykset hyötyvät kasvavana matkailutulona/liikevaihtona. Itä-Lapin kunnat hyötyvät lisääntyneenä verotulona sekä työllisyyden parantumisena, sitä kautta palveluiden säilyttäminen alueella mahdollistuu mikä lisää hyvinvointia alueella kokonaisvaltaisesti.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen päätavoitteena oli lisätä Itä-Lapin kesämatkailijamääriä selvittämällä Itä-Lapin kansainvälisesti vetovoimaisimmat, olemassa olevat kesätuotteet ja löytää niille uusia kohdemarkkinoita. Hankkeen tavoitteena oli myös lisätä yhteistyötä Itä-Lapin eri matkailualueidenvälillä sekä luoda uusia yhteisiä tuoteperheitä eri tuoteteemojen ympärille.
Eri tuoteteemoille pyrittiin löytämään uusia sopivia kohdemarkkina-alueita, joihin tehdään selvitystyön pohjalta koemarkkinointitoimenpiteitä.

Hankkeen tuloksena Itä-Lapin matkailualueiden ja yritysten keskinäinen vuorovaikutus lisääntyi huomattavasti ja alueen kärkituotteista tuotteistettiin yhteisiä kiertomatkatuotteita. Kansainvälisten matkailijoiden määrä kasvoi Itä-Lapissa hankkeen aikana ja myös kesämatkailijoiden määrässä oli havaittavissa pientä kasvua ennen koronaepidemiaa. Hankkeen aikana Itä-Lapin matkailutoimijat pääsivät solmimaan kontakteja useisiin eri matkanjärjestäjiin ja alueen tunnettuus kesämatkailualueena lisääntyi niin matkanjärjestäjien kuin kansainvälisten matkailijoiden keskuudessa. Matkanjärjestäjävierailuiden ja markkinointimatkojen kautta tavoitettiin yhteensä 88 matkanjärjestäjää ja saksalaisille kuluttajille suunnattu facebook -kampanja tavoitti 212 800 henkilöä.

Hanke toteutettiin ajalla 1.2.2017 - 31.08.2020. Hanketta hallinnoi Sallan kunta ja hankkeen toimenpiteisiin ja omarahoitukseen osallistuivat Kemijärven kaupunki, Savukosken kunta, Pelkosenniemen kunta, Sodankylän kunta, Matkalle Sallaan ry, Kemijärven Matkailu ry sekä Pyhä-Luosto matkailuyhdistys ry.