Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A72530

Hankkeen nimi: Digitalisaatio automaatio-oppimisympäristön toteutuksessa, DigiAuto (investointiosio)

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2017 ja päättyy 31.12.2018

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Oulun Ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 2509747-8

Jakeluosoite: Kotkantie 1

Puhelinnumero: 020 611 0200

Postinumero: 90250

Postitoimipaikka: Oulu

WWW-osoite: http://www.oamk.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: KORHONEN MARKKU

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Lehtori

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: markku.korhonen(at)oamk.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 050 317 4907

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Automaatiotekniikan kehitys on varsin nopeaa seuraten ICTn kehittymistä. Alan työllisyys puolestaan perustuu korkeaan osaamiseen. Yksittäisten koulutusorganisaatioiden kannalta tämä merkitsee jatkuvaa tarvetta kehittää opetuslaitteistoja ja kouluttaa henkilöstöä uudelleen. Automaation laite- ja ohjelmistosovellukset ovat kalliita ja niiden elinkaari koulutuksessa verraten lyhyt. Yhteiskunnan kannalta edullista olisi varmistaa hankittujen resurssien korkea käyttöaste tarkoituksenmukaiseen koulutukseen ja soveltavaan tutkimukseen liittyen. Tämä edellyttää yhteistyössä tapahtuvaa oppimisympäristöjen tuotteistamista, ylläpitoa ja tilojen yhteiskäyttöä.

Automaatiotekniikkaa koulutetaan Oulun alueella kaikilla keski- ja korkea-asteen tasoilla ja opetusta annetaan myös ammatillisessa täydennyskoulutuksessa kaiken kaikkiaan neljässä eri yksikössä: Oulun seudun ammattiopistossa (OSAO), Oulun yliopistossa ja Oulun ammattikorkeakoulussa (Oamk).

Automaatiotekniikan laadukas koulutus vaatii kaikilla koulutustasoilla sitä varten suunnitellun, rakennetun ja ylläpidetyn oppimisympäristön, joka koostuu usein arvokkaista erikoislaitteista ja – ohjelmistoista. Nämä oppimisympäristöt muuttuvat ja kehittyvät varsin nopeasti yleisen teknisen kehityksen myötä. Koulutuksen resurssien niukkuus on
pakottanut kaikki koulutusta antavat yksiköt pohtimaan keinoja tuottavuuden parantamiseksi ja kustannussäästöjen aikaansaamiseksi siten, ettei itse perustehtävä, laadukas ja ajanmukainen koulutus, vaarantuisi.

Koulutustoimijoiden edustajat ovat päättäneet lisätä yhteistyötä automaatiotekniikan koulutuksessa erityisesti niiden opintojaksojen ja opetustapahtumien osalta, joissa tarvitaan kallista infrastruktuuria. Potentiaalisimpana toteutusvaihtoehtona nähdään malli, joka koostuu sekä keskitetystä ja etäkäytettävästä automaatiotekniikan
opetuslaboratoriosta että paikallisista oppimisympäristöistä, joiden yhteiskäyttöä ja ylläpitoa toteutetaan yhteisin resurssein. Lopputuloksena tulee olemaan toimintatapa, jossa järjestelmäresursseja varataan ja käytetään yhteisestä poolista. Järjestelmien käytössä huomioidaan erityisesti etäkäyttömahdollisuudet ja osa hankinnoista koostuukin olemassa olevien järjestelmien päivittämisestä ja laajentamisesta etäkäyttökelpoisiksi.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Oulun alueella toimivat automaatiotekniikan koulutusorganisaatiot.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Oulun alueen koulutusorganisaatioiden automaatiotekniikan koulutuksessa olevat opiskelijat ja automaatioalan tehtävissä toimivat henkilöt sekä automaatioalan työtehtäviä tarjoavat yritykset.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 361 340

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 360 879

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 484 114

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 483 509

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa

Seutukunnat: Oulun

Kunnat: Oulu

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joihin työllistyvät naiset 0

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joista naisten perustamia 0

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Projektin valmistelijat ovat analysoituneet sukupuolijakaumaa automaatiotoimialalla. Automaatioalan työntekijätason henkilöt kuuluvat usein elektroniikka- ja sähköteollisuustoimialaan, jonka työntekijöistä on naisia 29,3%. Automaatioalalla työskentelevät toimihenkilöt lukeutyvat useimmiten tietotekniikkatoimialaan, jonka työntekijöistä on 28,2% naisia. Lisäksi elektroniikka- ja sähköteollisuuden työntekijöiden ikäjakauma osoittaa että teollisuusalan menestyessä tarve uuden henkilöstön rekrytointiin lisääntyy lähivuosina, tämä tajoaa tilaisuuden sukupuolitasa-arvon aiempaa parempaan toteutumiseen, tässä koulutusorganisaatioden toimintamallit ovat avainasemassa. Koko teknologiateollisuuden työntekijöistä 21,9% on naisia. Tilastojen valossa voidaan päätellä että mainitut alat automaatioala niihin sisältyen vetävät naisia muita teollisuuden aloja enemmän. Hankevalmistelijoiden keskuudessa on tiedossa että automaatioalalle hakeutuu hieman enemmän naispuolisia opiskelijoita kuin perinteisemmille teollisuuden aloille. Lisäksi valmistelijoiden keskuudessa katsotaan että automaatioala on erittäin sopiva myös naispuolisille henkilöille mm. sen vuoksi että alan työt ovat useimmiten fyysisesti kevyitä ja edellyttävät analyyttistä otetta asioihin. Viite Teknologiateollisuuden tilastot 2015.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Projektin osapuolet ovat sitoutuneet sukupuolisen tasa-arvon edistämiseen ja huomioivat asian nimittäessään hankehenkilöstöä. Automaatioala ja teollisuuden alat ylipäätään ovat miesvaltaisia. Hankkeessa pyrimme osaltamme edistämään sukupuolten välistä tasa-arvoa ja edistämään naisten työllistymistä alalle. Oppimisympäristön suunnittelussa ja toteuttamisessa sekä hankkeen toiminnassa huomioidaan oppimisympäristöjen soveltuminen myös naisille.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Oppilaitoksissa on kuitenkin tehty työtä automaatioalan soveltuvuuden tiedottamisesta tasapuolisesti molemmille sukupuolille, mahdollisille uusille opiskelijoille tehdyn automaatioalan esittelyn yhteydessä.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 1
Investointien yhteiskäyttö vähentää luonnovarojen käyttöä.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
-
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
-
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
-
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
-
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 3 0
Materiaalin käyttö vähenee yhteiskäytössä olevien ympäristöjen myötä.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 3
Uusiutuvat energialähteet kuuluvat oppimisympäristöjen sisältövalikoimaan ts. niissä opetetaan uusiutuvien energialähteiden käyttöön liittyvää automaatiota.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 5
Varmisteaan aluuella tapahtuva laadukas koulutus alueen kärkiosaamisalueilla.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 8 0
Laadukkaan koulutuksen kehittäminen.
Liikkuminen ja logistiikka 5 0
Oppimisympäristöissä käytetään ja opetetaan erilaisia etäkäyttöön soveltuvia tekniikoita.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 5
Alueen yritysten toimintaedellykset paranevat.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
-
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
-
Kulttuuriympäristö 0 0
-
Ympäristöosaaminen 0 4
Edistää etätoimintojen käytön ymmärrystä.

9 Loppuraportin tiivistelmä

-