Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A72562

Hankkeen nimi: Tulevaisuuden älykkäät hyvinvointi- ja ruokapalvelut

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2017 ja päättyy 31.12.2018

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon maakuntaliitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 2472908-2

Jakeluosoite: Patteristonkatu 3D

Puhelinnumero: 01535561

Postinumero: 50100

Postitoimipaikka: Mikkeli

WWW-osoite: http://www.xamk.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Anu Haapala

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Tutkimusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: anu.haapala(at)xamk.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 050 312 5123

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Tulevaisuuden älykkäät hyvinvointi- ja ruokapalvelut -hankkeen tavoitteina ovat Etelä- Savon maakunnan ja sen hyvinvoinnin sekä hyvinvointia tukevan elinkeinoelämän ja liiketoiminnan vahvistaminen. Keskeisiä tavoitteita ovat palvelujen kehittämisen ja teknologiaosaamisen vahvistaminen, kansainvälinen yhteistyö sekä teknologian käytännön implementoinnin tukeminen.

Hankkeen taustalla on useita tunnistettuja maakunnallisia kehittämistarpeita. Terveys- ja hyvinvointialan sekä ruokapalvelu- ja elintarvikealan yksityiset toimijat ovat pieniä ja yritysten resurssit kehittämistyöhön ovat varsin rajalliset. Eri toimijatahojen (yksityinen, julkinen, kolmas sektori) välistä yhteistyötä ei ole järjestelmällisesti systematisoitu ja hyödynnetty uusien palvelujen ja tuotteiden kehittämiseksi maakuntaan. Maakunnan toimijoilla on tarve teknologiaa ja digitaalisuutta hyödyntävälle kehittämisosaamiselle ja käyttäjälähtöisyyden paremmalle huomioimiselle kehittämisessä. Vakiintuneita toimintatapoja, joilla tutkimus- ja kehittämistyön asiantuntijuutta ja osaamista voidaan siirtää ja käyttää maakunnan elinkeinoelämän hyödyksi, ei vielä ole. Lisäksi hyvinvointi- ja ruokapalveluissa on havaittu tarve kansainvälisten mallien, toimintatapojen ja verkostojen hyödyntämiseen ja osaamisen siirtoon, ja samalla maakunnan osaamisprofiilin kansainväliseen nostoon.

Hankkeen keskeisimmät toimenpiteet kohdistuvat kolmeen kokonaisuuteen: ruokapalvelu- ja hyvinvointialan uusien palveluprosessien ja -kokonaisuuksien kehittämiseen, maakunnan roolin vahvistamiseen kansainvälisissä verkostoissa sekä edellä mainittuihin palveluihin liittyvien teknologioiden ja datan käytön edistämiseen, tuottaen lisäarvoa käyttäjille, asiakkaille sekä palveluntuottajille.

Ruokapalvelu- ja hyvinvointialan uusien palvelujen ja palveluprosessien kehittämiseksi hankkeessa rakennetaan maakunnallinen innovaatioekosysteemi, joka rakentuu asiantuntija- ja yhteistyöryhmien ympärille, hyödyntäen myös kansainvälisiä verkostoja. Innovaatioekosysteemissä esille nousevia tarpeita työstetään yhteisen kehittämisen ja kokeilukulttuurin menetelmiä hyödyntäen (mm. hackathon, palvelumuotoilu, käyttäjälähtöinen suunnittelu sekä Lean ja ketterät menetelmät). Nämä menetelmät auttavat yrityksiä ja organisaatioita uusien kumppanuuksien, teknologioiden ja liiketoimintamallien löytämisessä sekä niiden validoimisessa. Yhteisellä kehittämisellä toteutetaan yhteisesti sovittuja hyvinvointi-, ruoka- ja terveysalan pilotteja ja kokeiluja sekä varmistetaan asiakkaan (kuntalainen, organisaatio) osallistaminen palvelujen kehittämiseen.

Hankkeessa edistetään kansainvälistä yhteistyötä ja vahvistetaan maakunnan roolia kansainvälisissä alueen tarpeita palvelevissa hyvinvointi-, ruoka- ja terveyspalveluihin liittyvissä verkostoissa. Hankkeessa osallistutaan aktiivisesti kansainvälisille foorumeille, kansainvälisiin alan seminaareihin, konferensseihin ja asiantuntijatapaamisiin, ja tarvittaessa niiden järjestelyihin. Tämä lisää osaltaan kansainvälisten verkostojen tietoisuutta maakunnan osaamisesta, osaamisen siirtoa maakuntaan ja luo pohjan systemaattiselle osallistumiselle eri verkostojen toimintaan.

Lisäksi hankkeessa vahvistetaan tarve- ja käyttäjälähtöisyyttä teknologian ja siihen liittyvän kehittämisen näkökulmista, ja konkretisoidaan datan hyödyntämisen mahdollisuuksia. Näkökulmana toimivat nimenomaan maakunnan toiminnot ja toimijat sekä palveluiden käyttäjät. Esille nousseisiin tarpeisiin vastaamiseksi innovaatioekosysteemin toiminnassa, piloteissa, kokeiluissa ja käyttöönotoissa tuetaan tarve- ja käyttäjälähtöistä suunnittelua. Se tarkoittaa, että toimenpiteinä tehdään mm. käyttökokemustutkimusta liittyen uusien palveluiden, tuotteiden ja teknologioiden kehittämiseen ja hyödyntämiseen. Kehittämisen ja tutkimuksen kohteita ovat mm. uudet käyttöliittymät ja vuorovaikutustavat, tiedon esitystavat ja muut sen hahmottamista parantavat keinot sekä mobiiliteknologian ja sovellusten parempi hyödyntäminen. Lisäksi hankkeessa etsitään hyvinvointi-, ruoka- ja terveyspalvelujen kehittämiseksi keinoja soveltaa ja kehittää dataan ja käyttäjälähtöisyyteen perustuvia älykkäitä tietojärjestelmiä ja muita digitaalisia sovelluksia, joita voivat olla mm. analytiikka, algoritmit, tekoäly, koneoppiminen, tiedonlouhinta, päätöksentekojärjestelmät, ohjelmistorobotiikka, lohkoketjut ja muut hajautetut järjestelmät, rajapinnat (API), sensoriteknologia, paikkatieto ja MyData. Innovaatioekosysteemissä esiin nouseviin palvelutuotannon ja kehittämisen tarpeisiin pyritään vastaamaan etsimällä, soveltamalla ja soveltuvin osin kehittämällä teknologisia ratkaisuja.

Hankkeen tuloksena maakuntaan on luotu malli hyvinvointi- ja ruokapalveluihin liittyvästä innovaatioekosysteemistä, joka on siirrettävissä myös muille aloille. Innovaatioekosysteemissä käytettävät yhteisen kehittämisen menetelmät lisäävät eri toimijoiden kehittämisosaamista ja tuottavat tuloksena eri toimijoiden yhteistyötä ja siitä nousevia uudenlaisia innovaatioita esimerkiksi tuotteistamiseen tai palvelujen ja palveluprosessien kehittämiseen. Hankkeessa näitä on pilotoitu osana innovaatioekosysteemin toimintamallin kehittämistä.

Hankkeen tuloksena maakunta on entistä vahvempi toimija kansainvälisissä verkostoissa. Osallistuminen kansallisten ja kansainvälisten verkostojen toimintaan tuo maakuntaan uutta osaamista ja vuorovaikutusta sekä avaa mahdollisuuksia hyödyntää kansainvälisyyttä tutkimus- ja kehittämistoiminnassa ja yritysten kehittämisessä. Verkostojen osaamista jalkautetaan maakuntaan innovaatioekosysteemin ja mm. käyttöönottojen ja käytännön kokeilujen kautta. Hanke luo kestävän pohjan maakunnan hyvinvointi-, ruoka- ja terveyspalvelutuottajien osaamisen lisäämiselle ja uusien palveluiden innovoinnille. Lisäksi hanke lisää valmiuksia digitaalisuuden, teknologioiden ja datan hyödyntämiseen liiketoiminnan keskeisenä osana ja luo teknologiatoimijoille uusia markkinoita sekä kehitys- ja yhteistyökumppaneita. Hankkeen kautta erikoistunutta teknologiaosaamista voi siirtyä tai syntyä seudulle sekä se auttaa maakunnan elinkeinoelämää digitaalisessa murroksessa.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaisina kohderyhminä ovat hyvinvointi-, ruoka- ja terveyspalveluja tuottavat yritykset, julkiset organisaatiot sekä muut palvelujen tuottajat (ml. järjestöt) sekä potentiaaliset uudet yrittäjät.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Toimivien hyvinvointipalveluiden kannalta asiakas on kehittämisen keskiössä. Hankkeessa asiakkaat/väestö on välillisenä kohderyhmänä, koska hankkeessa keskeisenä tarkoituksena on kehittää parempia palveluita kansalaisille palveluntuottajan toimintaa kehittämällä. Välillisiä kohderyhmiä ovat myös kehittämisorganisaatioiden toimijat, opiskelijat sekä julkisten ja kolmannen sektorin palveluntuottajat, jotka ovat mukana yhteiskehittämisessä (kehittämisosaamisen vahvistaminen).

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 411 514

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 393 262

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 685 856

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 655 435

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Etelä-Savo

Seutukunnat: Mikkelin, Savonlinnan, Pieksämäen

Kunnat: Mikkeli, Pieksämäki, Savonlinna

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 6, joihin työllistyvät naiset 3

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Ruoka-, hyvinvointi- ja terveyspalvelujen tuottajat ja/tai yrittäjät ovat usein naisia, digi- ja teknologiaosaajat puolestaan miehiä.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeessa pyritään madaltamaan kynnystä näiden kahden sukupuolittuneen alan yhteistyölle
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
-

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 5
Teknologisia sovelluksia kehittämällä erilaisia prosesseja voidaan tehostaa, mikä edistää luonnonvarojen käytön kestävyyttä
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 5
Prosessien ekotehokkuus vähentää myös ilmastonmuutoksen aiheuttamia riskejä
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
-
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
-
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
-
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 5
Prosessien ekotehokkuus vähentää myös materiaalien ja jätteiden määrää; ravitsemusturvallisuuden tavoitteena on ohjata vähentämään yksilön ruokahävikkiä ja tekemään oikeita ravitsemusvalintoja; elintarvikkeiden jäljitettävyydellä edistetään kylmäketjuja ja ehkäistään jätteen muodostumista
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 2
Palveluprosessien tehostamisessa voidaan huomioida myös uusiutuvien energialähteiden käyttöä
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 5 0
Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen on sosiaali- ja terveystaloustieteellisesti ennaltaehkäisevää kulujen hillitsemistä; teknologiset sovellukset voivat tarjota myös liiketoimintamahdollisuuksia
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 10 0
Hankkeen tavoitteena on kestävää hyvinvointia edistävien aineettomien palvelujen ja tuotteiden kehittäminen
Liikkuminen ja logistiikka 0 4
Palvelujen kehittäminen ja niiden saavutettavuus vaativat myös liikkumisen ja logistiikan tarkastelua
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 10 10
Hankkeen kaikilla toimenpiteillä pyritään joko välittömään tai välilliseen hyvinvoinnin edistämiseen
Tasa-arvon edistäminen 0 5
Tarjoamalla erilaisia menetelmiä ja toimintamalleja pyritään tasoittamaan eroja yksilöiden hyvinvoinnissa ja digitaalisten palvelujen käytettävyydessä
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 7 0
Erityisesti hyvinvointipalvelujen tarjonnan näkökulmasta
Kulttuuriympäristö 0 4
Ruokakulttuuri, kokonaisvaltaiset hyvinvointipalvelut (ml. psyko-sosiaalinen hyvinvointi)
Ympäristöosaaminen 5 0
Erityisesti ruokapalvelujen kehittäminen

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen tavoitteena oli kehittää maakunnan hyvinvointi- ja ruokapalveluiden yhteistyöverkostoa innovatiiviseksi ja systemaattiseksi rakenteeksi. Tämä rakenne nimettiin InnoEko -malliksi. Kehittäminen ja sen tuki yrityksille ja muille alueen toimijoille oli ennen hanketta perustunut yksittäisiin, monesti sattumanvaraisiin ja toisistaan erillisiin yhteistyön tapoihin. Tieto maakunnan yritysten kehittämistarpeista ei välittynyt kehittäjäorganisaatioille, eivätkä yritykset siten saaneet tukea systemaattisesti. Toisaalta myös kehittäjäorganisaatioiden kokoama tieto tai asiantuntemus välittyi yrityksille yksittäisten tapojen kautta. Hankkeessa kehitetty hyvinvointi- ja ruokapalveluiden InnoEko-malli sisältää vuosittain toistuvia yhteistyön foorumeita ja muotoja, joihin yritykset ja kehittäjäorganisaatiot voivat aikataulullisesti varautua jo hyvissä ajoin. Myös yhteistyön kontaktoinnin väyliä selkiytettiin. Hankkeessa pilotoitiin uudenlaisia yhteiskehittämisen menetelmiä (mm. palvelumuotoilun erilaiset mallit, design jamit, hackathonit, tulevaisuuskiihdyttämöt), joista malliin valittiin toimivimpia ja tarpeisiin parhaiten vastaavia. Näiden yhteiskehittämisen menetelmien hyödyntäminen jatkuu vuosikellon mukaisesti myös hankkeen jälkeen.

Yhteiskehittämisen menetelmillä pyritään saamaan esille yritysten kehitystarpeita ja mahdollisia ratkaisuja niihin. Hankkeen toisena tavoitteena oli myös pilotoida näihin esille nousseisiin kehitystarpeisiin uudenlaisia ratkaisuja digitaalisuutta hyödyntäen ja digitaalisten sovellusten käytettävyyttä edistäen. InnoEko-mallien kautta mukana hankkeessa oli 23 yritystä tai muuta sidosryhmää, joiden kehittämistarpeisiin vastattiin pilotoimalla 40 tuotetta tai palvelua. Yrityksistä seitsemän jatkoi ratkaisujen etsimistä yhteiskehittämisen menetelmillä tunnistettuihin tarpeisiin uusissa ulkopuolisella rahoituksella toteutetuissa hankkeissa yhteistyössä kehittämisorganisaatioiden kanssa.

Hankkeen tavoitteena oli myös tukea maakunnan toimijoiden verkostoitumista, jotta maakunta toimisi yhtenäisempänä alueena myös kansainvälisissä verkostoissa. InnoEko-mallin kautta tiedonvaihto kansainvälistymiseen ja sen verkostokehittämisen tarpeista mahdollistuu jatkossa entistä paremmin, mutta vaatii lisäresursseja. Hankkeen aikana maakunta pääsi parhaiten mukaan EU:n SP3 Agrifood/ Traceability and Big Data -verkostoon. InnoEkon kautta Xamk pääsi myös perustajajäsenksi uuteen kansainväliseen MyData -kehittäjäverkostoon, mikä osaltaan tuottaa lisäarvoa myös jatkossa maakunnan yritysten dataperusteiseen hyvinvointi- ja ruokapalveluiden kehittämiseen.

Hankkeessa kehitetty InnoEko-malli mahdollistaa nyt entistä paremmin väylän sille, että yrityksissä ja muissa sidosryhmissä saadaan oikea-aikaisesti asiantuntijatukea toiminnan kehittämiseen ja toisaalta kehittäjäorganisaatiot saavat tiedon erilaisista kehittämisen ja kehittämisentuen tarpeista.