Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A72664

Hankkeen nimi: Kasvu projekti

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 7.2.2017 ja päättyy 31.12.2017

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: PATTERI ENTREPRENEURSHIP SOCIETY RY

Organisaatiotyyppi: Muu järjestö tai yhdistys

Y-tunnus: 2705199-1

Jakeluosoite: Pääskysentie 1

Puhelinnumero: +358 40 7363640

Postinumero: 48220

Postitoimipaikka: KOTKA

WWW-osoite: shipfestival.org

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Viitanen Antti

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Asiantuntija

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: antti(at)shipfestival.org

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 40 7363640

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

*ship tapahtuma toimii Kymenlaakson seudun startup -ekosysteemin kehittämisen veturina. Hankkeen tarkoituksena on vakiinnuttaa ja kehittää *ship toimintaa sekä luoda liiketoimintamalleja, jotta toiminta saadaan ympärivuotiseksi. Lopullinen tavoite on luoda seudulle kansainväliset verkostot, joista seudun yritykset saavat tukea kasvuun ja kansainvälistymiseen.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 89 970

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 72 440

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 89 970

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 72 440

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Kymenlaakso

Seutukunnat: Kotkan-Haminan

Kunnat: Kotka

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Pääskysentie 1

Postinumero: 48220

Postitoimipaikka: KOTKA

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 2, joihin työllistyvät naiset 1

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
EI ole tehty analyysiä.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Ei
Kaikki sukupuolet voivat osallistua tapahtumaan tasa-arvoisesti.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Tasa-arvo on mielle tärkeä asia, mutta ei pääteema.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 4
Tapahtuman yksi yrittäjyyden keihäänkärki teemoista on kiertotalous, eli luonnovarojen kestävä käyttäminen vahvasti esillä tapahtuman markkinoimisessa ja sen jälkeen.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 3
Ilmastonmuutos ja vaihtoehtoiset ratkaisut ovat ajankohtanen teema yrittäjydessä sekä keskeisiä asioita kiertotaloudessa, mitkä ovat esillä tapahtumassa.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 2
Jätteissä ja niiden syntymisessä kiertotalous teema ottaa jälleen kantaa varsinkin tapahtumassa.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 2
Uusiutuvat energiamuodot ovat ajankohtanen teema yrittäjydessä sekä keskeisiä asioita kiertotaloudessa, mitkä ovat esillä tapahtumassa.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 3 5
Tapahtumalla on suuri vaikutus paikalliseen elinkenorakenteen kehittämisessä. Tapahtuman ympärille rakennetaan uusia tapoja toimia, jolla voidaan tukea paikallisa yrityksiä ja elinkeinoa. Tapahtuman kehittämisessä on vahvasti mukana niin kotkan kaupunki kuin elinkeinoyhtiö Cursor Oy.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 2 4
Tapahtumalla pyritään tukea alueen T&K toiminnan sekä uusien yritysten kehittymistä.
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 2 3
Tapahtuma luo ympärilleen positiivista kierrettä, jolla pyritään luomaan mentaalista hyvinvointia seudun ihmisille.
Tasa-arvon edistäminen 2 5
Tapahtuman yrittäjäprofiilin kuuluvat sekä naiset että miehet ja tapahtuma tuo kumpaakin sukupuolta esille tasa-arvoisesti.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 1 5
Tapahtuma on kansainvälinen tapahtuma, joka tuo yhteen ihmisiä ympäri maailmaa ja toimii kulttuurien tasa-arvoisena kohtaamispaikkana.
Kulttuuriympäristö 5 3
Tapahtuma on kansainvälinen tapahtuma, joka tuo yhteen ihmisiä ympäri maailmaa ja toimii kulttuurien tasa-arvoisena kohtaamispaikkana, missä erikanasallisuudet taustaan katsomatta esittelevät omia yritysideoitaan ja auttavat toisiaan kehittämään.
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Kasvuhankkeen tavoitteena oli vakiinnuttaa *ship toimintaa sekä luoda liiketoimintamalleja, jonka avulla toimintaa saataisiin ympärivuotiseksi. Toiminnan keskiössä oli rakentaa seudulle kansainvälisiä verkostoja, joista paikalliset yritykset voisivat hyötyä kasvussa ja kansainvälistymisessä. Hankkeen lopputuloksena kehitettiin erilaisia innovaatioalustoja ja digitaalisia toimintaympäristöjä sekä verkkosivut uusilla toiminnoille ja ilmeellä. Toiminnan vakiinnuttamiseen ja kehittämiseen hankkeessa perustettiin johtoryhmä paikallisista pääyhteistyökumppaneista. Tähän ryhmään kuuluvat edustajat organisaatioista: Cursor Oy, Google Hamina Data Center, Kotkan kaupunki ja Kaakkois Suomen ammattikorkeakoulu Xamk. Uusien liiketoimintamallien kehittäminen aloitettiin haastattelemalla seudun yrityksiä, jotta saatiin kokonaiskuva haasteista, joihin he törmäävät kansainvälistymisessä ja kasvussa. Aluksi haastateltiin kuutta seudun yritystä yhdessä Noheva Luova Osk kanssa. Tämän lisäksi lisää tietoa seudun yritysten tilasta saatiin *Disruption Camp ohjelmasta, johon osallistui kymmenen paikallista toimijaa. Näiden toimintojen kautta saatiin paljon lisätietoa siitä minkä tyyppisiä haasteita seudulla toimivilla yrityksillä on. Haaste, jossa koimme, että *ship voisi auttaa oli osaavan työvoiman houkutteleminen sekä uuden liiketoiminnan syntyminen seudulle. *ship tuo vuosittain toistasataa yrittäjähenkistä nuorta Kotkaan ja tapahtuma toimii hyvänä imagon kohottajana seudulle sekä antaa hyvän kuvan seudusta siihen osallistujille. Kartoitimme kaksi toimintamallia jonka ympärille lähdimme kehittämään palveluita; verkkokilpailut ja koulutuspalvelut. Näiden toimintamallien ympärille suunnittelimme erilaisia digitaalisia innovaatioalustoja. Pilotoimme verkkokilpailuita vuoden 2017 aikana kolmella pilotilla: Ensimmäiseen Global Startup Challenge yritysideakilpailuun osallistui yhteensä 656 ideaa 90 eri maasta. Toinen verkkokilpailu -Sitra Pop-up Challenge-, jossa etsimme fokusoidusti kiertotalouteen liittyviä ideoita. Kilpailuun osallistui 70 ideaa, joista kaksi kutsuttiin *ship -tapahtumaan. Kolmas verkkokilpailu *ship Online Challenge toteutettiin tapahtuman yhteydessä yritykseille Cursor Oy ja Karhuvoima Oy. Kilpailu toteutettiin hackathon -mallilla verkossa. Kilpailuun osallistui 49 tiimiä. Kansainvälisten verkostojen kehittämistä varten järjestettiin verkkopohjainen -Ambassador- vapaaehtoisverkosto. Tähän osallistui lähes 864 henkilöä ja partneruuksia luotiin 14 yrittäjyysorganisaatioon. Järjestimme *ship tapahtumassamme koulutusseminaariin kasvusta ja kansainvälistymisestä tapahtuman osallistujille ja paikallisille yrityksille, jossa puhujina toimivat 12 *ship mentoria. Hankkeen aikana kehitettiin useita digitaalisia toimintaympäristöjä ja toimintamalleja. Näiden toteutukseen valittiin paikallinen toimija Nitroid xD Oy. Nitroid tuotti digitaalisen alustan, tuotteistuksen sekä brändäämisen. Toteutimme web-alustalle kilpailualustan, toimme tapahtuman sisällölle esille uudella tavalla ja rakensimme rekisteröitymisalustan, jota voimme helposti muokata palvelemaan eri kohderyhmiä. Kehitimme työpaja muotoisen koulutusmallin, jota kutsumme nimellä -Master Class-. Master Class toimintamallissa mentorit toteuttavat fokusoidun koulutuksen valikoidulle osallistujaryhmälle, jotka koostuvat *ship tapahtuman vierailijoista. Ajallinen käyttö eri toiminnoissa projektisuunnitelmaan verrattuna on vaihdelleet hankkeen aikana, mutta yleisesti hanke on edennyt suunnitelman mukaisesti. Olemme tyytyväisiä tuloksiin tähän mennessä ja kehitystyöstä on saatu paljon asioita vuodelle 2018.