Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A72869

Hankkeen nimi: COMPASS

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 3.1. Pk-yritysten energiatehokkuuden edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 23.5.2017 ja päättyy 30.9.2018

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: RIM WIZARD OY

Organisaatiotyyppi: Mikroyritys

Y-tunnus: 2813222-4

Jakeluosoite: Loimijoentie 39

Puhelinnumero: +358 407392015

Postinumero: 32440

Postitoimipaikka: ALASTARO

WWW-osoite: www.rimwizard.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Kirjavainen Ewa

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Kehittämispäällik

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: ewa.kirjavainen(at)gmail.com

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0405511798

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen tavoitteena on Uusien markkinoiden avaaminen, asiakaspilottien toteutuminen, tuotteen ominaisuuksien tutkimus ja kehitys. Projektin tarkoituksena on suorittaa markkinatutkimus, joka edistäi-si laitteen viemistä kansainvälisille markkinoille ja samalla saada tietoa markkinoiden tarpeista uusien tuotteiden kehittämistä varten. Tutkimuksen tarkoitus on antaa yritykselle markkinatietoa ohjaamaan liiketoiminnan suunnittelua. Lisäksi projektin tarkoituksena on markkinatutkimuksen pohjalta panostaa tuotekehitykseen.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 50 000

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 32 681

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 50 000

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 32 681

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Varsinais-Suomi

Seutukunnat: Loimaan

Kunnat: Loimaa

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Loimijoentie 39

Postinumero: 32440

Postitoimipaikka: ALASTARO

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 3, joihin työllistyvät naiset 2

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1.00, joihin työllistyvät naiset 1.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Ei ole vielä tehty. Ko. uusi yritys.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Ei
Ei ole vielä huomioitu, sillä ko. uusi yritys Jatkossa huomioidaan sukupuolinäkökulma.Yritys tulee työllistämään myös naisia, vaikka ala on miesvaltainen
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Ei ole vielä tehty. Ko. uusi yritys.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 0
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 0
Liikkuminen ja logistiikka 4 0
Rikkoutunut pyörä voidaan korjata heti paikan päällä. Ei tarvita hinauspalvelua. Tästä johtuen polttoainekustannuksissa säästetään huomattavasti.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 0
Tasa-arvon edistäminen 0 1
Yritys työllistää myös naisia, vaikka ala on miesvaltainen
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Yritys on aloittanut viennin. Projektin tavoitteet täyttyivät hyvin yritystoiminnan kansainvälistymisen, tuotebrändin luomisen, asiakaspilottien sekä jälleenmyyjäverkoston rakentamisen osalta. Markkinatutkimuksen ja suorien asiakaskyselyjen ansiosta yritys todisti liikekonseptin toimivuuden ja sai täyden varmuuden tuotteen sopivuudesta markkinaodotuksiin. Yritys on onnistunut lisäämään tuotteiden tunnettavuutta ja luomaan oman tuotebrändin. Rim Wizard -tuotteita on projektin aikana viety 15 eri maahan. Tuotteiden vienti ei keskittynyt ainoastaan Eurooppaan, myynti saavutti myös muut maanosat. Asiakaspilottien avulla hanke onnistui rakentamaan jälleenmyyjäverkoston. Jälleenmyyjä Rim Wizard -tuotteille löytyi 6 eri maasta. Jälleenmyyjäverkoston rakentamisen ansiosta vuoden 2018 myynti on noussut edelliseen vuoteen verrattuna n. 40 prosenttia. Hanketoteutuksen aikana on saavutettu kulminaatiopiste, jolloin nosturialan maailmanluokan kärkiyritykset ovat alkaneet kiinnostua tuotteista ja ne ovat myös osoittaneet halukkuutensa kokeilla niitä. Asiakaspilotit osoittivat, että kaikki asiakkaat, jotka olivat saaneet tuotteen kokeiltavaksi, halusivat myös pitää sen.