Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A72888

Hankkeen nimi: 6Aika-koordinaatiohanke

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2017 ja päättyy 31.7.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Forum Virium Helsinki Oy

Organisaatiotyyppi: Muu yksityisoikeudellinen oikeushenkilö

Y-tunnus: 2170029-2

Jakeluosoite: Unioninkatu 24

Puhelinnumero: +358 40 556 2125

Postinumero: 00130

Postitoimipaikka: Helsinki

WWW-osoite: http://www.forumvirium.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Minna Torppa

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Ohjelmapäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: minna.torppa(at)forumvirium.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 556 2125

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

6Aika-koordinaatiohanke on osa ns. kuutoskaupunkien (Helsinki, Espoo, Vantaa, Tampere, Turku ja Oulu) 6Aika – avoimet ja älykkäät palvelut -strategian toteutusta. Strategia on rakennerahasto-ohjelmakauden kestävän kaupunkikehityksen strategia, joka toteutetaan yhdennetyn alueellisen strategian pohjalta (ITI= Integrated Territorial Investment) EAKR- ja ESR-hankkeilla. Strategian painopistealueet ovat Avoin data ja rajapinnat, Avoimet innovaatioalustat sekä Avoin osallisuus ja asiakkuus. Työ- ja elinkeinoministeriö hyväksyi strategian 9.6.2014.
6Aika-koordinaatiohankkeen tehtävänä on varmistaa, että strategian kansallinen toimeenpano ja yhteistyö etenee 6Aika-johtoryhmän päätösten ja ohjauksen mukaisesti. Lisäksi tavoitteena on koota ja levittää 6Aika-strategiaa toteuttavien hankkeiden hyvät käytännöt, ratkaisut ja työvälineet muiden toimijoiden käyttöön. Hanke tukee osaltaan kansallisesti tunnistettua tarvetta vahvistaa kestävää kaupunkikehitystä kuuden suurimman kaupungin innovaatiotoiminnan yhteistyötä syventämällä ja laajentamalla.
Tavoitteena on luoda kaikkien toimijoiden osallistumisen mahdollistavat avoimet toimintamallit, jotka osaltaan tukevat innovaatioiden syntymistä sekä tuottavuuden kasvua. 6Aika-strategian toimenpiteiden tuloksena syntyy kuutoskaupunkien yhteisiin vahvuuksiin perustuvia innovaatiokeskittymiä. Eri toimijoiden - kaupunkiorganisaatioiden, tutkimus- ja kehittämisorganisaatioiden, kolmannen sektorin sekä elinkeinoelämän – yhteistyöllä ja verkostoilla vahvistetaan tutkimus-, osaamis- ja innovaatiotoiminnan toimintaedellytyksiä ja vaikuttavia tuloksia. Tavoitteena on kehittää ja testata uudenlaisia toimintamalleja, joilla yritysten ja tutkimus- ja koulutusorganisaatioiden innovaatiopotentiaali saadaan systemaattisesti osaksi kuutoskaupunkien uutta innovaatiotoiminnan mallia.
6Aika-koordinaatiohanke vastaa kansallisesta ja kaupunkikohtaisesta 6Aika-strategian koordinoinnista sekä aktivointi-, verkostointi- ja viestintätehtävistä. Hankkeen tehtävänä on myös kaikkien horisontaalisten periaatteiden valtavirtaistaminen 6Aika-toiminnassa ja -hankkeissa. Hanketoimijoita ohjeistetaan, miten hankevalmistelussa, hakemuksessa ja hanketoteutuksessa periaatteet tuodaan käytäntöön mukaan.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen kohderyhmänä ovat yritykset sekä tutkimus- ja koulutusorganisaatiot (mm. yliopistot ja ammattikorkeakoulut).

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välilliset kohderyhmät ovat kuusi kaupunkia kaupunkiseutuineen, kaupunkien alueella toimivat muut julkiset organisaatiot ja kolmannen sektorin toimijat sekä kuntalaiset. Muut Suomen kunnat ja kaupungit sekä muut kuin kuutoskaupunkien alueella toimivat yritykset kuuluvat myös kohderyhmään (strategian alla toteutettujen hankkeiden ratkaisujen ja kokemusten levittäminen muille kuin varsinaiseen hanketoimintaan osallistuville on projektin päätehtäviä). Muita keskeisiä tahoja ovat kansallisia kehittämisohjelmia rahoittavat viranomaiset sekä niiden hankkeita toteuttavat tahot.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 2 791 086

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 2 685 678

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 4 165 803

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 4 093 503

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pirkanmaa, Uusimaa, Pohjois-Pohjanmaa, Varsinais-Suomi

Seutukunnat: Tampereen, Turun, Helsingin, Oulun

Kunnat: Espoo, Vantaa, Turku, Oulu, Tampere, Helsinki

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Toimintaympäristön analyysiä ei ole tehty sukupuolinäkökulmasta, mutta hankkeen tehtävänä on huolehtia, että horisontaaliset periaatteet otetaan käytännössä osaksi 6Aika-toiminnan ja hankkeiden valmistelua, toteutusta ja arviointia.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Koordinaatiohankkeen tehtävänä on kaikkien horisontaalisten periaatteiden valtavirtaistaminen 6Aika-toiminnassa ja -hankkeissa. Hanketoimijoita ohjeistetaan, miten hankevalmistelussa, hakemuksessa ja hanketoteutuksessa periaatteet tuodaan käytännössä mukaan. Hankkeessa myös arvioidaan valittujen toimintamallien vaikutusta sukupuolten tasa-arvon kannalta osana 6Aika-strategian etenemisen kokonaisarvioita.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen, mutta hankkeen tehtävänä on huolehtia, että horisontaaliset periaatteet otetaan käytännössä osaksi 6Aika-toiminnan ja hankkeiden valmistelua, toteutusta ja arviointia.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 5
Koordinaatiohankkeen tehtävänä on kaikkien horisontaalisten periaatteiden valtavirtaistaminen 6Aika-toiminnassa ja –hankkeissa. Hanketoimijoita ohjeistetaan, miten hankevalmistelussa, hakemuksessa ja hanketoteutuksessa periaatteet tuodaan käytännössä mukaan. Edistetään vähähiilisen talouden tukemista parantamalla vähähiilisyyden huomioimista avattavissa hauissa, hankevalmistelussa ja hankkeiden valinnassa.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 5
Koordinaatiohankkeen tehtävänä on kaikkien horisontaalisten periaatteiden valtavirtaistaminen 6Aika-toiminnassa ja –hankkeissa. Hanketoimijoita ohjeistetaan, miten hankevalmistelussa, hakemuksessa ja hanketoteutuksessa periaatteet tuodaan käytännössä mukaan. Edistetään kiertotalouteen/energiatehokkuuteen liittyvää hanketoimintaa. Koordinaatiohanke kartoittaa kaupunkien kehittämistarpeita kiertotalouteen/energiatehokkuuteen liittyvissä teemoissa. Tuetaan kaupunkien tavoitetta hankehakujen avaamisessa ja hankkeiden valmistelussa ko. teemoihin.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei vaikutuksia.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ei vaikutuksia.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei vaikutuksia.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 5
Koordinaatiohankkeen tehtävänä on kaikkien horisontaalisten periaatteiden valtavirtaistaminen 6Aika-toiminnassa ja –hankkeissa. Hanketoimijoita ohjeistetaan, miten hankevalmistelussa, hakemuksessa ja hanketoteutuksessa periaatteet tuodaan käytännössä mukaan. Digitalisaatio on keskeinen väline 6Aika-strategiassa. Yhtenä tavoitteena on mm. uusien vähähiilisten ja energiatehokkaiden ratkaisujen mahdollistaminen.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 5
Koordinaatiohankkeen tehtävänä on kaikkien horisontaalisten periaatteiden valtavirtaistaminen 6Aika-toiminnassa ja –hankkeissa. Hanketoimijoita ohjeistetaan, miten hankevalmistelussa, hakemuksessa ja hanketoteutuksessa periaatteet tuodaan käytännössä mukaan. Digitalisaatio on keskeinen väline 6Aika-strategiassa. Yhtenä tavoitteena on mm. uusien vähähiilisten ja energiatehokkaiden ratkaisujen mahdollistaminen.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 7
Koordinaatiohankkeen tehtävänä on kaikkien horisontaalisten periaatteiden valtavirtaistaminen 6Aika-toiminnassa ja –hankkeissa. Hanketoimijoita ohjeistetaan, miten hankevalmistelussa, hakemuksessa ja hanketoteutuksessa periaatteet tuodaan käytännössä mukaan. 6Aika-strategia on ensisijaisesti elinkeino-ohjelma, jonka toteutuksessa yksi päätavoitteista on niin paikallisen kuin kansallisenkin elinkeinorakenteen kehittäminen. Edistetään elinkeinorakenteen kestävän kehityksen tukemista parantamalla sen huomioimista avattavissa hauissa, hankevalmistelussa ja hankkeiden valinnassa.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 8
Koordinaatiohankkeen tehtävänä on kaikkien horisontaalisten periaatteiden valtavirtaistaminen 6Aika-toiminnassa ja –hankkeissa. Hanketoimijoita ohjeistetaan, miten hankevalmistelussa, hakemuksessa ja hanketoteutuksessa periaatteet tuodaan käytännössä mukaan. Digitalisaatio ja aineettomien palvelujen kehittäminen on keskeinen väline 6Aika-strategiassa.
Liikkuminen ja logistiikka 0 7
Koordinaatiohankkeen tehtävänä on kaikkien horisontaalisten periaatteiden valtavirtaistaminen 6Aika-toiminnassa ja –hankkeissa. Hanketoimijoita ohjeistetaan, miten hankevalmistelussa, hakemuksessa ja hanketoteutuksessa periaatteet tuodaan käytännössä mukaan. Digitalisaation kehittäminen on keskeinen väline 6Aika- strategiassa. Mm. ajasta ja paikasta riippumaton asiointi vähentää liikkumistarvetta. Älyliikenne on yksi keskeisistä toteutusteemoista strategiassa.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 7
Koordinaatiohankkeen tehtävänä on kaikkien horisontaalisten periaatteiden valtavirtaistaminen 6Aika-toiminnassa ja –hankkeissa. Hanketoimijoita ohjeistetaan, miten hankevalmistelussa, hakemuksessa ja hanketoteutuksessa periaatteet tuodaan käytännössä mukaan. 6Aika-strategiassa palvelut, asiakkuudet, osallistuminen ja osallisuus ja tiedon saatavuus ovat näkökulmina.
Tasa-arvon edistäminen 0 7
Koordinaatiohankkeen tehtävänä on kaikkien horisontaalisten periaatteiden valtavirtaistaminen 6Aika-toiminnassa ja –hankkeissa. Hanketoimijoita ohjeistetaan, miten hankevalmistelussa, hakemuksessa ja hanketoteutuksessa periaatteet tuodaan käytännössä mukaan. Toiminnan lähtökohtana on avoimuus kaikessa toiminnassa sekä kaikkien yhtäläiset mahdollisuudet osallistua ja vaikuttaa. Toiminnan vaikutuksia myös sukupuolten väliseen tasa-arvoon arvioidaan osana koko strategian arviointia.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 8
Koordinaatiohankkeen tehtävänä on kaikkien horisontaalisten periaatteiden valtavirtaistaminen 6Aika-toiminnassa ja –hankkeissa. Hanketoimijoita ohjeistetaan, miten hankevalmistelussa, hakemuksessa ja hanketoteutuksessa periaatteet tuodaan käytännössä mukaan. Toiminnan lähtökohtana on avoimuus kaikessa toiminnassa sekä kaikkien yhtäläiset mahdollisuudet osallistua ja vaikuttaa. Toiminnan vaikutuksia eri kohderyhmien yhdenvertaisuuteen arvioidaan osana koko strategian arviointia.
Kulttuuriympäristö 0 4
Koordinaatiohankkeen tehtävänä on kaikkien horisontaalisten periaatteiden valtavirtaistaminen 6Aika-toiminnassa ja –hankkeissa. Hanketoimijoita ohjeistetaan, miten hankevalmistelussa, hakemuksessa ja hanketoteutuksessa periaatteet tuodaan käytännössä mukaan. 6Aika-strategiassa lähtökohtana on sekä virtuaalisen että fyysisen ympäristön innovaatioiden edistäminen.
Ympäristöosaaminen 0 5
Koordinaatiohankkeen tehtävänä on kaikkien horisontaalisten periaatteiden valtavirtaistaminen 6Aika-toiminnassa ja –hankkeissa. Hanketoimijoita ohjeistetaan, miten hankevalmistelussa, hakemuksessa ja hanketoteutuksessa periaatteet tuodaan käytännössä mukaan. Ympäristöteema on osa 6Aika-strategian toteutusta. Toiminnan vaikutuksia ympäristön näkökulmasta arvioidaan osana koko strategian arviointia.

9 Loppuraportin tiivistelmä

6Aika-koordinaatiohanke (2017-2022) jatkoi 6Aika-strategiatoimistohankkeen (A70009) työtä kuutoskaupunkien yhteisen kestävän kaupunkikehittämisen strategian koordinoinnissa. 6Aika-strategia toteutettiin osana Suomen rakennerahasto-ohjelmaa. Toiminnan taustalla on ollut uudenlainen EU-laajuinen koheesiopolitiikan väline, yhdennetyt alueelliset investoinnit ( ITI= Integrated Territorial Investment), joka yhdistää käytännössä tavoitteellisen ohjelmatoiminnan sekä rahoitusinstrumenttina rakennerahasto-ohjelman eri ohjelmien rahoituksen (EAKR ja ESR). 6Aika-koordinaatiohankkeen tehtävänä oli vastata 6Aika-johtoryhmän päätösten ja ohjauksen perusteella strategian toteutuksen operatiivisesta koordinaatiosta kansallisesti ja kaupunkitasolla.

Koordinaatiolla on ollut merkittävä rooli 6Aika-strategian hankehakujen avaamisessa ja siihen liittyvässä käytännön työssä (esim. hakusisältöjen laatiminen, hakumateriaalin kirjoittaminen, hakuinfojen järjestäminen, arviointiprosessin koordinointi), mutta erityisesti hankkeiden ja hankehakemusten syntymisen tukemisessa. Olennainen osa hakujen valmisteluja oli sisällöstä sopiminen ja muotoileminen hakutekstiksi. Sisällön täsmällisellä määrittelyllä varmistettiin, että haut vastaavat kuutoskaupunkien tarpeisiin ja rahoitettavat hankkeet tuottavat kaupungeille lisäarvoa. Koordinaatiohankkeen toteutusaikana avattiin seitsemän hankehakua, joihin saaduista hankehakemuksista valittiin rahoitettaviksi 28 hanketta, joissa oli yhteensä 173 osatoteutusta ja joiden yhteenlaskettu budjetti oli n. 33M€.

6Aika-koordinaation tehtävänä on ollut koota ja levittää 6Aika-hankkeiden hyviä käytäntöjä, ratkaisuja ja työvälineitä muiden kaupunkien ja toimijoiden käyttöön. Hankkeessa onkin tehty systemaattista tulosviestintää eri viestintäkanavia hyödyntäen. Muun muassa uutiskirjeen, verkkosivujen ja Twitterin kautta kerrottiin hankkeiden edistymisestä ja tapahtumista. Uutiskirjettä tilasi 865 henkilöä ja Twitterissä oli lähes 2400 seuraajaa vielä hankkeen loppupuolella maaliskuussa 2022. Hankkeista on tuotettu laajoja tuloskoosteita sekä tulosvideoita ja 6Aika-sivujen työkalupakkia on päivitetty aktiivisesti. Esiintymismahdollisuuksia hankkeille on haettu eri tahojen järjestämistä tilaisuuksista ja järjestämällä niitä itse.

6Aika-kaupunkikoordinaattorit ovat auttaneet kaupunkeja etsimään ajankohtaisia kehittämistarpeita ja -aiheita ja projektoimaan niitä sopiviksi yhteishankkeiksi, yhdistäneet hankepartnereita toisiinsa, tukeneet ja sparranneet hankehakemuksia 6Aika-strategiaan ja rakennerahasto-ohjelmaan sopiviksi sekä tuuppineet hakijoita kohti kunnianhimoisempia tavoitteita ja konkreettisempia toimenpiteitä. Lisäksi koordinaattorit ovat tukeneet 6Aika-hankkeiden henkilöstöä esimerkiksi verkottamalla heitä muiden toteuttajien kanssa aamukahvi- ja hanketreffi-tilaisuuksissa, auttamalla viestinnän kysymysten selvittelyssä, ohjaamalla hankkeita ohjausryhmien jäseninä ja etsimällä sopivia hankkeita edustamaan 6Aika-strategian toimintaa kansallisiin ja kansainvälisiin tapahtumiin.

Kuutoskaupunkien välinen yhteistyö rakentui koordinaation panostuksella hyvin toimivaksi. Yhteiset tavoitteet, valmistelu, toteutus ja seuranta, sekä oppien ja kokemuksen hyödyntäminen strategiassa toteutetuissa hankkeissa loivat yhteistä osaamispohjaa ja tuloksia sekä kasvattivat kyvykkyyttä. Matkan varrella muodostui myös asiantuntijatason verkostoja, joissa koordinaatio toimi hankkeiden välisen yhteistyön fasilitoijana ja koolle kutsujana.

Toteutusaikana alustamaisen toiminnan ja nopeiden kokeilujen osaaminen on juurtunut kaupunkiorganisaatioiden ajatteluun ja toimintaan, sekä vaikuttanut kaupunkien strategioihin ja kehittämisen työkaluihin laajemminkin. Tässäkin koordinaatiolla on ollut oleellinen rooli onnistumisten, toimivien käytäntöjen ja oppien jakajana.

Strategian toteutuksessa tehdyssä loppuarvioinnissa (MDI ja 4Front, syyskuu 2020) todetaan, että strategian hallintomalli (keskitetty koordinaatio ja kaupunkikohtaiset koordinaattorit) on ollut strategian onnistumista edistävä tekijä. “Kuutoskaupunkien välinen, tiivistynyt yhteistyö on yksi keskeisimmistä strategian toteutuksen onnistumisista”. Samalla on onnistuttu luomaan uudenlaista, kaupunkirajat ylittävää yhteistyötä ja yhdessä tekemisen tapoja sekä tuomaan kaupunkikehittämistä samansuuntaiseksi mahdollistaen toiminnan synergiaedut. 6Aika-hankkeiden on koettu toimineen hyvänä alustana uusille yhteistyön muodoille ja tiiviimmälle yhteistyölle.