Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A72929

Hankkeen nimi: Savonlinna International Education Center OY:n valmistelutyö ja perustamisedellytysten testaaminen koulutusvientiä varten

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.7.2017 ja päättyy 30.6.2019

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon maakuntaliitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Savonlinnan kaupunki

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 0166906-4

Jakeluosoite: Olavinkatu 27

Puhelinnumero: 015-5274000

Postinumero: 57130

Postitoimipaikka: Savonlinna

WWW-osoite: http://www.savonlinna.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Markku Kankkunen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: projektijohtaja (virkavapaalla sivistystoimenjohtajan töistä)

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: markku.kankkunen(at)savonlinna.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 044 4174230

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Tavoitteena on etsiä paras liiketoimintamalli kansainväliseen täydennyskoulutustoimintaan keskittyvälle yhtiölle. Pitkän aikavälin tavoitteena on, että asiakaslähtöinen yliopistotasoinen koulutus toimii veturina, joka kokoaa ympärilleen monitaitoisia ja innovatiivisia toimijoita. Tällä ”Savonlinna International Education Center OY” –valmisteluhankkeella pyritään paikkaamaan UEF:n Savonlinnasta lähtemisestä aiheutuva taloudelliset ja henkiset tappiot sekä johdattamaan koko Etelä-Savo taloudellisesti uudentyyppiselle kasvu-uralle kansainvälistymisen kautta. Hanke tukee Etelä-Savon maakuntastrategia 2030 mukaisia tavoitteita, erityisesti kilpailukyvyn lisäämistä kansainvälistymisen kautta. Hankkeessa valittu keino on liiketoimintaosaamisen kehittäminen koulutusviennin tarpeisiin. Maakuntastrategian kärkivalinnat metsä, vesi ja ruoka ovat hyvässä sopusoinnissa hankkeessa luotavien koulutustuoteaihioiden tavoitteiden kanssa.

Toimenpiteinä tämä hanke hakee vastauksia, miten jo alkanut negatiivinen rakennemuutos käännetään positiiviseksi käyttämällä älykkään erikoistumisen teemoja: yliopistotasoisen koulutuksen suunnittelu, kansainvälisen ja kansallisen täydennyskoulutuksen tarjoaminen asiakaslähtöisesti, uutta teknologiaa ja vielä olemassa olevaa kampusta ja sen osaamista hyväksi käyttäen. Näin vältetään aivovienti ja taataan esimerkiksi opettajien täydennyskoulutuksen jatkuminen vahvana Etelä-Savossa.

Keskeinen toimenpide on liiketoimintamallien testaaminen hankeaikana. Liiketoimintamallin yhtenä kriteerinä on täydennyskoulutuksen suunnittelu Savonlinnassa tapahtuvaksi. Tällä voidaan taata, että koulutusviennin luoma kilpailukyky pysyy ja kehittyy edelleen Etelä-Savossa.

Hankkeessa kootaan koulutusvientitoiminnan uskottavuuden ja osaamisen kannalta tarvittava vahva ja laaja-alainen kansallinen ja kansainvälinen toimijaverkosto, johon kuuluu oppilaitoksia, yrityksiä, ja kolmannen sektorin toimijoita. Yhteistyökumppaneiksi haetaan myös kansainvälisiä yliopistoja sekä yrityksiä. Savonlinnan kaupunki on jo tehnyt sopimuksen Pekingin kaupungin Haidianin kaupunginosan kanssa koulutuksellisesta yhteistyöstä. Yhteistyötä tehdään myös koulutusta ja leirikouluja tarjoavan Mind Education Ltd:n kanssa. Yrityksellä on pelkästään Kiinassa yli 3000 osakasta. Hankkeen vetäjä on käynyt luennoimassa yli 4500 rehtorille järjestettävässä koulutustilaisuudessa Pekingissä. Sitä voidaan pitää hyvänä välituloksena, kun muistetaan että kiinalaisten kanssa tehtävä yhteistyö on hitaasti mutta varmasti etenevää, kunhan yhteistyösuhteet ovat luottamukselliset. Hankkeen vastuuvetäjillä ja ohjausryhmällä on laajat kansalliset ja kansainväliset verkostot yliopisto- ja yritysmaailmassa. Savonlinnan yli 60 vuotta kestänyt opettajankoulutus on luonut laajat asiantuntijaverkostot, joista nyt on pidettävä kiinni.

Hanke hyödyntää edellisten hankkeiden tuloksia, olemassa olevia sopimuksia, henkilökohtaisia verkostoja ja Savonlinnaan opettajankoulutuksen myötä kertynyttä osaamista täysimääräisesti uudentyyppisen toimialarajat ylittävän koulutustarjonnan kehittämisessä. Partneriverkostossa XAMK on vahva toimija Etelä-Savossa ja Savonlinnassa ja sillä on monialainen sekä kattava koulutustarjonta. Toimenpiteissä hyödynnetään mahdollisimman paljon XAMK:n osaamista ja verkostoja partneriperiaatteella. Alueen kannalta paras koulutusvientimalli yhdistää koulutus-, matkailu- ja hyvinvointipalvelut hyödyntäen eteläsavolaisia toimijoita. Etelä-Savon ja Itä-Suomen tulevaisuutta ei voi muuttaa ilman em. tavoitteiden mukaista perusteellista suunnitteluhanketta. Hankkeen tuotoksia ovat:

- markkinaselvitys
- parhaan liiketoimintamallin kriteerit ja kuvaus
- tarvearviointi
- Intellectual Property Rights -ratkaisut

Näin ollen testattu liiketoimintamalli yhdistää innovatiivisen koulutustoiminnan sekä alueen matkailupotentiaalin toisiinsa.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Yhteistyökumppanit, joihin toiminnalla pyritään vaikuttamaan, esim. Etelä-Savon kaupungit, korkea-asteen oppilaitokset; Savonlinnan kesäyliopisto partnerina; kansainvälistyminen ja monikulttuurisuus, Kiina-yhteistyö: Peking / Haidian/ Department of Education; Mind Education Ltd.; Venäjä-yhteistyö: Etelä-Savon partnerikoulut Pietarissa

4.2 Välilliset kohderyhmät

Matkailu- ja majoitusyritykset; vähittäiskaupat; koulutukseen tarvittavat tilavuokraukset; logistiikkayritykset;

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 341 463

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 341 463

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 487 804

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 487 804

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Etelä-Savo

Seutukunnat: Mikkelin, Savonlinnan, Pieksämäen

Kunnat: Pieksämäki, Puumala, Kangasniemi, Sulkava, Pertunmaa, Rantasalmi, Mikkeli, Hirvensalmi, Mäntyharju, Enonkoski, Joroinen, Heinävesi, Juva, Savonlinna

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 4, joihin työllistyvät naiset 2

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Tuottaa ja hyödyntää naisvaltaisten alojen koulutusta.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Koulutuspilotit korostavat sukupuolineutraalisuutta ottaen huomioon kulttuuriset arvot. Hankkeeseen osallistuvat asiantuntijat valitaan pätevyyden perusteella.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Neutraali

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 5
Hankkeen toiminta vaikuttaa matkailuelinkeinon mahdollisuuksien lisääntymiseen
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 8
Koulutusvienti tuottaa aineettomia palveluja
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 0
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen päätavoitteena oli etsiä ja testata paras liiketoimintamalli kansainväliseen täydennyskoulutustoimintaan keskittyvälle yhtiölle, jonka pääideana on tarjota suomalaiseen opetussuunnitelmaan pohjautuvaa täydennyskoulutusta ensisijaisesti kiinalaisille hallinnon, rehtoreiden, ja kehittäjäopettajien edustajille. Alustava liiketoimintamalli luotiin hanketta edeltävän, puoli vuotta kestäneen ESR-rahoitteisen Free University of Savonlinna -hankkeen aikana. Mallin perusta oli tuolloin Peking-Haidian kaupunginosan ja Savonlinnan kaupungin solmima sopimus koulutuksellisesta yhteistyöstä. Nyt loppuun saatettu 24 kuukauden hanke sisälsi myös kiinalaisten kouluviranomaisten pilottipohjaista täydennyskoulutusta, sekä suomalaisten ja kiinalaisten koulujen välistä yhteistyön rakentamista. Näin on saatu paljon tärkeää tietoa siitä tarpeesta, jota kiinalaisen koulun kehittäminen pitää sisällään. Tämä tieto on antanut liiketoimintamallin kehittämiselle kokemukseen perustuvan käytännön lähestymiskulman. Hankkeessa tehtiin myös suunnitelma venäläisten partnereiden kanssa yliopistotason räätälöidyistä MBA-opinnoista. Pitkän aikavälin tavoitteena on, että asiakaslähtöinen yliopistotasoinen koulutus toimisi veturina, joka kokoaa ympärilleen monitaitoisia ja innovatiivisia toimijoita.

Parhaan liiketoimintamallin testaaminen ja jalostaminen tulevalle koulutusvientiyhtiölle ohjasi toimintaa koko hankkeen ajan. Liiketoimintamallin yhtenä kriteerinä oli täydennyskoulutuksen suunnittelu Savonlinnassa tapahtuvaksi, mutta hankkeen aikana selvisi selkeä tarve täydennyskoulutusten järjestämiselle myös Kiinassa. Hankkeen aikana järjestettiin kaksi pilottikoulutusjaksoa rehtoreille, opettajille ja kouluhallinnon ammattilaisille Savonlinnassa ja Kiinassa. Testijaksojen aikana saatua palautetta hyödynnettiin tulevien koulutusten ja tuotteiden suunnittelussa. Liiketoimintamallin taustalla on tehty laajaa selvitystyötä markkinoista, asiakkaista ja kilpailijoista. Liiketoimintasuunnitelmaa varten teetettiin myös markkinointi- ja kommunikaatiosuunnitelma ja tehtiin useita markkinointimatkoja Kiinaan, joiden aikana kartoitettiin tulevia yhteistyökumppaneita, asiakkaita ja markkinatilannetta. Tavoitteiden mukaisesti Intellectual Property Rights (IPR) -tavaramerkkisuojaus haettiin We Know How -logolle. Hankkeen konkreettisena tuloksena syntyi päivitetty liiketoimintasuunnitelma, jonka pohjalta tuleva koulutusvientiyhtiö jatkaa toimintaansa. Kehitettyjen koulutustuotteiden myymistä jatketaan yrityksen toiminnassa. Tuloksina syntyi myös visuaalinen ilme, internet-sivut (www.siecedu.com), FaceBook-sivut sekä esitteet englanniksi ja kiinaksi.

Hankkeen aikana koottiin koulutusvientitoiminnan uskottavuuden ja osaamisen kannalta tarvittava vahva ja laaja-alainen kansallinen ja kansainvälinen toimijaverkosto, johon kuuluu oppilaitoksia, yrityksiä, ja kolmannen sektorin toimijoita sekä Suomessa että Kiinassa. Koko hankkeen ajan on hankittu uusia yhteistyökumppaneita, solmittu yhteistyösopimuksia, ja syvennetty jo olemassa olleita suhteita. Tiivistä yhteistyötä jatkettiin ChinaWave Oy:n kanssa, joka vastasi pitkälti räätälöidyistä Kiina-yhteyksistä ja markkinoinnista: Työn tuloksena saatiin uusia avauksia ja yhteistyösopimuksia eri puolille Kiinaa, esimerkiksi Changsha, Qingdao, Yueyang. Yhteistyötä jatkettiin myös koulutusta ja leirikouluja tarjoavan Mind Education Ltd:n kanssa. Kotimaisia yhteistyökumppaneita ovat esimerkiksi Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu (XAMK), Tanhuvaaran urheiluopisto, ammattiopisto SAMIedu, ja HY+ (Helsingin yliopisto). Hanke on myös auttanut oppilaitoksia ja toimijoita löytämään yhteistyökumppaneita Kiinasta.

Hankkeen toimesta Suomalais-kiinalainen lasten ja nuorten kulttuurifestivaali on järjestetty jo kolme kertaa Savonlinnassa yhteistyössä paikallisten koulujen kanssa, ja hankkeessa on edistetty ystävyyskoulutoimintaa suomalaisten ja kiinalaisten koulujen välillä. Tärkeä osa koulutusviennin kehittämistä oli suomalais-kiinalaisen partnerikouluverkoston luominen. Kiinalaiset koulut eivätkä edes koulutusorganisaatiot pääse ulkomaille ilman yhteistyösopimuksia, joita saatu luotua yhteensä 23 eri koulun ja koulutusorganisaation kanssa. Kouluvierailujen aikana kiinalaiset opettajat ja oppilaat tutustuvat käytännössä suomalaiseen koulujärjestelmään. Partnerikoulu- ja koulutusorganisaatioiden sopimukset ovat siis oleellinen osa liiketoimintasuunnitelmaa sekä suomalaisen koulutuotteen markkinointia. Ystävyyskoulutoiminnan ja festivaalin ansiosta sadat kiinalaiset koululaiset ja opettajat ovat vierailleet Savonlinnassa usean päivän ajan, joten hanke on edistänyt myös koulutusmatkailun lisääntymistä seudulla hankehakemuksen tavoitteiden mukaisesti. Hankkeen toimilla on ollut paljon vaikutusta alueen matkailuun ja elinkeinoelämään, erityisesti majoitus- ja ravitsemistoimialan ja kuljetusalan yrityksiin. Vuonna 2018 hanke oli toiminnassa kokonaisen kalenterivuoden, ja kiinalaisten matkailijoiden yöpymisvuorokausia on tilastoitu Savonlinnan seudulle 1521, joista SIEC-toiminnan hankkimia koulutusmatkailijoista kertyi noin 560 yöpymisvuorokautta. Voidaan siis todeta, että hankkeen myötävaikutuksella alueen elinkeinoelämän tukeminen on onnistunut hyvin, mutta hankkeen vaikutuksesta syntyneiden välillisien työpaikkojen arviointi on vaikeaa tehdä. Hankkkeen loppuessa suoria työpaikkoja ei syntynyt.
Yhteenvetona koko hankkeen osalta voi todeta, että haasteellisuudestaan huolimatta hankkeen sisällölliset päätavoitteet on saavutettu, eli edellytykset koulutusvientiyrityksen perustamiselle Savonlinnaan ja koko Etelä-Savoon ovat olemassa.