Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A72941

Hankkeen nimi: Logistiikka- ja maarakennusalan simulaattorimaailma -kehittämishanke

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2017 ja päättyy 31.12.2018

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pirkanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Seinäjoen koulutuskuntayhtymä

Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä

Y-tunnus: 1007629-5

Jakeluosoite: Koulukatu 41

Puhelinnumero: 0201245000

Postinumero: 60100

Postitoimipaikka: Seinäjoki

WWW-osoite: http://www.sedu.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Aila Marita Kyllikki Katila

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: kehittämispäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: aila.katila(at)sedu.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0405034236

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

TAUSTA
Logistiikka- ja maarakennusalan simulaattorimaailma -hankkeen taustalla on tarve saada nykyaikainen uutta teknologiaa hyödyntävä demonstraatioympäristö logistiikan ja maarakennuksen koulutuskäyttöön. Koulutussimulaattoria voidaan
hyödyntää autojen ja liikkuvien työkoneiden kuljettajakoulutuksessa eri toimialoilla. Simulaattorikoulutus on taloudellisempaa, ympäristöystävällisempää ja turvallisempaa kuin oikealla autolla tai työkoneella tapahtuva koulutus. Hanke koostuu investointihankkeesta ja sitä tukevasta kehittämishankkeesta (EAKR).

TAVOITE
Hankkeen tavoitteena on yhdessä Logistiikka- ja maarakennusalan simulaattorimaailma -investointihankkeen kanssa luoda demonstraatioympäristö logistiikan- ja maarakennuksen simulaattorimaailma, joka pitää sisällään useita 3D-simulaattoreita, joilla on mahdollista harjoitella raskaiden ajoneuvoluokkien ja erilaisten liikkuvien työkoneiden käyttöä. Simulaattorimaailman tavoitteena on myös mahdollistaa useiden koneiden työskentely yhtäaikaisesti samassa simulaattoriympäristössä (samalla työmaalla/liikenteessä).

3D-simulaattoriympäristössä koulutuksen toteuttaminen voi tapahtua ympäristöystävällisesti ja turvallisesti. Modernit oppimismenetelmät ja -mallit tehostavat oppimista ja lisäävät opiskelijoiden motivaatiota.

Simulaattorimaailman avulla voidaan suunnitella ja toteuttaa oppimista edistäviä koulutuskokonaisuuksia. 3D-simulaattoriympäristössä koulutusta voi toteuttaa ympäristöystävällisesti ja turvallisesti. Hyöty tulee suoraan opiskelijalle ja alueen työelämälle osaamisen kohoamisena ja tehostumisena. Yhteistyöverkostoon kuuluu alan yrittäjiä ja työelämän edustajia sekä liittoja. Oppilaitosyhteistyö käsittää alueellisen ja valtakunnallisen hyvien käytäntöjen vaihtamisen virtuaalisten oppimisympäristöjen soveltamisessa ja kehittämisessä.


KONKREETTISET TOIMENPITEET
Hankkeen aikana rakennetaan simulaattorimaailma, johon hankitaan arviolta 10 kappaletta nykyaikaisia simulaattoreita logistiikka- ja maarakennusalan käyttöön. Ajanmukaista koulutusta pystytään antamaan niin perus- kuin täydennyskoulutuksessa. Kehittämishankkeen kautta rakennetaan simulaattoreiden käyttöönottoa tukevia pedagogisia malleja ja menetelmiä sekä yhteistyöverkostoja.

Hankkeen toimenpiteet:
1. Hankinnan määrittely - syksy 2017
2. Kilpailutus ja toimittajan valinta - syksy 2017 - alkuvuosi 2018
3. Simulaattorimaailman vaatimien tilaratkaisujen määrittäminen - talvi 2018
4. Simulaattorilaitteistojen asennuksen valvonta ja simulaattorimaailman käyttöönotto - kevät 2018
5. Projektihallinta, raportointi ja tiedotus - koko hankeajan

Hankkeen etenemisen seuranta ja loppuraportointi.

TULOKSET
Hankkeen päätyttyä Etelä-Pohjanmaan toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa logistiikka- ja maarakennusalalla on simulaattoripedagogiikan osaaminen ja simulaattoriopetus merkittävästi lisääntynyt. Logistiikan ja maarakennuksen opetukseen on luotu simulaattorimaailma. Hankkeen tuloksena opiskelijoiden opiskelumotivaatio ja osaamisen taso kohoaa ja työelämä saa alan osaavia työntekijöitä.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Toisen asteen ammatillisen koulutuksen opiskelijat ja opettajat ja alueen yritykset.

Sekä nuoriso-, että aikuisopiskelijat harjaantuvat ammattikuljettajan ja maarakennuskoneenkuljettajan työhön entistä tehokkaammin, kun he voivat opintojensa aikana oppia autolla/työkoneella ajamista simulaattorilla jo ennen ajovaihetta.

Opettajat voivat projektin avulla hankkia uutta osaamista simulaattorin koulutuskäyttöön. Simulaattorilla kouluttaminen (simulaatiopedagogiikka) poikkeaa monella tavoin perinteisestä ajokoulutuksesta.

Yritykset voivat hyödyntää hankittavia simulaattoreita kun heidän henkilöstönsä osallistuu esimerkiksi EU-lainsäädännön edellyttämiin koulutuksiin, osaamista ylläpitäviin koulutuksiin tai kun on tarvetta täydentää henkilöstön osaamista erilaisten laitteiden käytössä.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Logistiikka- ja maarakennusalan yritykset ja järjestöt.

Logistiikka- ja maarakennusalan yritykset ovat välillinen kohderyhmä, koska hankkeen avulla tuotetaan ammattitaitoista ja osaavaa työvoimaa yrityksiin.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 13 888

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 13 888

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 19 840

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 19 840

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Etelä-Pohjanmaa

Seutukunnat: Kuusiokuntien, Suupohjan, Seinäjoen, Järviseudun

Kunnat: Kurikka, Alajärvi, Lapua, Kauhajoki, Seinäjoki, Karijoki, Ähtäri, Teuva, Lappajärvi, Vimpeli, Kauhava, Soini, Alavus, Evijärvi, Ilmajoki, Isojoki, Kuortane

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Alan pk-yritykset ovat perinteisesti olleet vahvasti miesvaltaisia, mutta yrittäjänvaihdosten myötä naisia on tullut/tulossa etenkin kuljetusalalle. Kuljetusala kiinnostaa myös naisia ja uudet koulutusmahdollisuudet ohjaavat heitä myös alalle.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen tuomat mahdollisuudet kehittää osaamista sopivat molemmille sukupuolille.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 8 8
Simulaatio-opetuksella säästetään luonnonvaroja. Polttoaineen käyttö vähenee. Käytettäessä simulaattoria esimerkiksi oikean kaivinkoneen sijasta ympäristövaikutukset ovat arviolta vain noin 3 %. Simulaattorilla avulla voidaan vaikuttaa ympäristöön ja vähentää koko koulutussyklin ympäristörasitusta jopa 30 % (Riippumaton tutkimus: Helena Andersson (Helsyn Miljö - Kvalitet) ja Mikael Nilsson (Green Human Project AB), 2009-04-28)
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 5 5
Hiilijalanjälki pienenee mm. polttoaineiden kulutuksen vähenemisen myötä.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 8 7
Simulaatio-opetus säästää luontoympäristöä.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 5 5
Tallautuminen vähenee, mahdolliset valumat vesistöihin vähenevät.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei toimita Natura 2000-ohjelman alueella.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 4 4
Hankinnoissa otetaan huomioon kestävä kehitys.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Ei vaikutusta.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 1 5
Hankkeen avulla tuotetaan yrityksiin osaavaa henkilöstä ja näin yrityksen osaaminen lisääntyy.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 8 6
Hankkeen avulla kehitetään koulutusta ja lisätään osaamista.
Liikkuminen ja logistiikka 3 5
Logistiikka kuljetuksissa tehostuu
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 4 4
Hankittavilla simulaattoreilla tehostetaan ko. alojen opetusta ja aloille hakeutuvien työllistymistä. Simulaattorit lisäävät opetuksen mielekkyyttä ja motivaatiota.
Tasa-arvon edistäminen 2 2
Hankkeen avulla puretaan ennakkoluuloja naisten sopeutumisesta alalle
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Ei vaikutusta.
Kulttuuriympäristö 2 2
Työkulttuuri paranee.
Ympäristöosaaminen 4 4
Luontoympäristöosaaminen paranee

9 Loppuraportin tiivistelmä

TAUSTA
Logistiikka- ja maarakennusalan simulaattorimaailma -hankkeen taustalla oli tarve saada nykyaikainen uutta
teknologiaa hyödyntävä demonstraatioympäristö logistiikan ja maarakennuksen koulutuskäyttöön.
Koulutussimulaattoria voidaan hyödyntää autojen ja liikkuvien työkoneiden kuljettajakoulutuksessa eri toimialoilla. Simulaattorikoulutus on
taloudellisempaa, ympäristöystävällisempää ja turvallisempaa kuin oikealla autolla tai työkoneella tapahtuva koulutus.
Hanke koostui investointihankkeesta ja sitä tukevasta kehittämishankkeesta (EAKR).

TAVOITE
Hankkeen tavoitteena oli yhdessä Logistiikka- ja maarakennusalan simulaattorimaailma -investointihankkeen kanssa
luoda demonstraatioympäristö logistiikan- ja maarakennuksen simulaattorimaailma, joka pitää sisällään useita 3D-simulaattoreita,
joilla on mahdollista harjoitella raskaiden ajoneuvoluokkien ja erilaisten liikkuvien työkoneiden käyttöä.
Simulaattorimaailman tavoitteena on myös mahdollistaa useiden koneiden työskentely yhtäaikaisesti samassa
simulaattoriympäristössä (samalla työmaalla/liikenteessä).
3D-simulaattoriympäristössä koulutuksen toteuttaminen voi tapahtua ympäristöystävällisesti ja turvallisesti. Modernit
oppimismenetelmät ja -mallit tehostavat oppimista ja lisäävät opiskelijoiden motivaatiota.
Simulaattorimaailman avulla voidaan suunnitella ja toteuttaa oppimista edistäviä koulutuskokonaisuuksia. Hyöty tulee suoraan
opiskelijalle ja alueen työelämälle osaamisen kohoamisena ja tehostumisena. Yhteistyöverkostoon kuuluu alan yrittäjiä
ja työelämän edustajia sekä liittoja. Oppilaitosyhteistyö käsittää alueellisen ja valtakunnallisen hyvien käytäntöjen
vaihtamisen virtuaalisten oppimisympäristöjen soveltamisessa ja kehittämisessä.

TOIMENPITEET JA TULOKSET
Hankkeen aikana rakennettiin simulaattorimaailma, johon hankittiin 12 nykyaikaista yhdistelmäsimulaattoria logistiikka- ja maarakennusalan käyttöön. Ajanmukaista koulutusta pystytään antamaan niin perus- kuin täydennyskoulutuksessa. Kehittämishankkeen kautta rakennettiin simulaattoreiden käyttöönottoa tukevia pedagogisia malleja ja menetelmiä sekä yhteistyöverkostoja.

Hankkeen tuloksena Etelä-Pohjanmaan toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa logistiikka- ja maarakennusalalla on simulaattoripedagogiikan osaaminen ja simulaattoriopetus merkittävästi lisääntynyt. Logistiikan ja maarakennuksen opetukseen on luotu simulaattorimaailma. Hankkeen tuloksena opiskelijoiden opiskelumotivaatio ja osaamisen taso kohoaa ja työelämä saa alan osaavia työntekijöitä.