Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A72942

Hankkeen nimi: VASTE - Vähähiilisen logistiikan palvelualusta (kehittämisosio)

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 3.2. Uusiutuvan energian ja energiatehokkaiden ratkaisujen kehittäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.6.2017 ja päättyy 31.12.2020

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Pohjanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Centria-ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 1097805-3

Jakeluosoite: Talonpojankatu 2

Puhelinnumero: 06 825 0000

Postinumero: 67100

Postitoimipaikka: Kokkola

WWW-osoite: http://www.centria.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Janne Känsäkoski

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: janne.kansakoski(at)centria.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0406309890

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Tieliikenteen vaikuttavuus ympäristön kuormittavuuteen kasvihuonekaasupäästöinä ja energiankulutuksena on merkittävä. Noin 90 % kotimaan liikenteen päästöistä syntyy tieliikenteessä, jonka päästöistä 37 % aiheutuu paketti- ja kuorma-autoista. EU:n energia- ja ilmasto strategia sekä maamme kansalliset strategiat huomioiden liikenteen tuottamien päästöjen pienentäminen on sekä energiatehokkuuden että vähähiilisyyden edistämiseksi olennaisen tärkeää.

Yhdistettäessä energiatehokkuuden ja vähähiilisyyden edistämiseen liittyvät vaatimukset esineiden internetin (IoT-verkot) mukanaan tuomiin uusiin mahdollisuuksiin, luodaan edellytykset vähähiilisen, energia- ja kustannustehokkaan logistiikan optimointiin.

Hankkeen tavoitteena on pilotoida palvelukokonaisuutta, jolla eri sektoreilla (liikenne, teollisuus, energiankulutus, julkinen ja yksityinen palvelusektori, sekä kotitaloudet) muodostuvia kuljetuskustannuksia ja muodostuvia kasvihuonekaasupäästöjä voidaan pienentää kuljetuksia tehostamalla eli lisäämällä kuljetusten tehokkuutta kilometrikohtaisesti. Hankkeen myötä kuljetuskustannusten arvioidaan laskevan 30-60 % nykyisestä tasosta.

Sovellettaessa LSG-konseptia esimerkiksi jätelogistiikkaan toimintaperiaate on seuraava:

1. Jäteastiaan sijoitettava älysensori lähettää hankkeessa kehitettävän geneerisen palvelualustan kautta ajantasaista tietoa jätelogistiikkayhtiön omaan ohjauskeskukseen jäteastian täyttöasteesta.
2. LSG-palvelualusta analysoi, käsittelee ja välittää saapuvan sensoridatan, minkä perusteella logistiikkayhtiön ohjauskeskus optimoi kustannustehokkaimman ja vähähiilisimmän ajoreitin.
3. Ohjauskeskuksen optimoima reitti näkyy ajoneuvo- eli operaattorikohtaisessa live-applikaatiossa, jonka ohjeistuksen mukaan operaattorit tyhjentävät oikea-aikaisesti tyhjennystä tarvitsevat astiat.

Hankkeen mukaisilla toimenpiteillä,rakentuvaa palvelualustaa ja LSG-konseptia hyödyntämällä voidaan esim. jätteiden kuljetuksessa jo pelkästään Keski-Pohjanmaan alueella saavuttaa 71 000 polttoainelitran vuotuinen säästö, mikä hiilidioksidiksi muutettuna vastaa vajaata 200 tonnia/CO2/a. Eri toimialoihin liittyvä logistiikka huomioiden optimoinnin vaikuttavuus energia- ja kustannustehokkuuteen ja edelleen vähähiilisyyteen moninkertaistuu.

Edellä esitettyyn perustuen VASTE-hankkeessa tullaan toteuttamaan vaadittavan palveluinfran tutkimusta ja kehitystä, käytännön end-to-end -kokeiluja, joilla voidaan konkreettisesti mitata ja osoittaa geneerisen järjestelmän hyödyt eri sovelluskohteissa ja toimialoilla olemassa olevaan teknologiaan verrattaessa.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen pääkohderyhmänä ovat Keski-Pohjanmaan, erityisesti Kokkolan alueella toimivat ja maakunnassa operoivat alan pk-yritykset ja julkinen sektori, sekä uutta liiketoimintaa alueelle suunnittelevat yritykset. Hankkeen toimenpiteet kohdistuvat ensisijaisesti hankkeeseen osallistuvien tahojen toimintaan. Hankkeen kohderyhmänä ovat myös alueen tutkimuslaitokset sekä mm. logistiikkapalveluja tarjoavat ja tutkimusaiheiden kaupallistamista kartoittavat yritykset ja näiden lukuisat operatiiviset kumppanit.

Hankkeeseen osallistuvat seuraavat tahot:

• KokkoPesu Oy (yhteistyöstä sovittu, mahdollinen tuotteistaja, sitoutunut rahoitukseen)
• Kokkolan Aluetaksi Oy (yhteistyöstä sovittu, pilottikohde, sitoutunut rahoitukseen)
• Kokkolan Taksiliikenne Oy (yhteistyöstä sovittu, pilottikohde, sitoutunut rahoitukseen)
• Speys Oy (yhteistyöstä sovittu, mahdollinen tuotteistaja, sitoutunut rahoitukseen)
• Taksiliikenne Honkimaa (yhteistyöstä sovittu, pilottikohde, sitoutunut rahoitukseen)
• E. Rajaniemi (yhteistyöstä sovittu, pilottikohde, sitoutunut rahoitukseen)
• NSA Oy (yhteistyöstä sovittu, pilottikohde, sitoutunut rahoitukseen)
• Isokungas & co Oy (yhteistyöstä sovittu, pilottikohde, sitoutunut rahoitukseen)
• E. Huhtala Oy (yhteistyöstä keskusteltu, tutkimus-/pilottikohde)
• DNA Oyj ja Digita Oy (yhteistyöstä sovittu, potentiaalisia IoT-verkko-operaattoreita)
• Matkahuolto, Eezery (Eezery.com) ja Smartmile (Smartmile.fi) neuvotteluissa
• Kokkolan kaupunki, Soite, Dahl linjaliikenne ja Sokos Hotel Kaarle neuvotteluissa

Edellä esitetyillä toimijoilla hankkeen mukaiset toimenpiteen kohdentuvat ensisijaisesti kappaletavara- (marketit ja boksit) ja toisaalta henkilökuljetuksiin (Kokkolan Aluetaksi ja Taksiliikenne), sekä jätemateriaalien ja sivuvirtojen kuljetuksiin sekä edelleen kierrätyksen edistämiseen (Isokungas ja Ekorosk).

4.2 Välilliset kohderyhmät

Uuden tehostetun toiminnan kautta hankkeen kansantaloudelliset vaikutukset kohdentuvat laajemmin K-P alueen yksityisiin kuluttajiin/asukkaisiin, jotka voivat hyötyä uudesta palvelumallista. Kehitettävän palvelumallin vaikuttavuuden seurauksena toiminannan tehokkuus indikoituu alueen asukkaisiin kuljetusten ja näihin liittyvien kustannusten tehostumisena ja aiempaa parempina eli saavutettavampina palveluina. Lisäksi ympäristön kuormituksen vähenemisen seurauksena saavutettavat ympäristön tilan kohentumisen vaikutukset ulottuvat alueen kaikkiin asukkaisiin. Laajemmin hanke liittyy K-P alueen toimijoiden energiatehokkuusosaamisen ja tutkimuksellisten tavoitteiden edistämiseen.
Yhtenä välillisenä kohderyhmänä toimii Kyytiin II-hanke.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 371 586

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 371 586

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 446 403

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 464 854

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Keski-Pohjanmaa

Seutukunnat: Kokkolan

Kunnat: Kokkola

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Hanke on sukupuolineutraali.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Ei
Hanke on sukupuolineutraali.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hanke on sukupuolineutraali.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 9 0
Hankkeen myötä saavutettaven energiatehokkuuden ja kasvihuonekaasupäästöjen vähenemän myötä vaikutus luonnonvarojen kestävään käyttöön on merkittävä.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 10 0
Hankkeessa saavutettavilla mahdollisilla toimenpiteillä on merkittävä vaikutus kasvihuonekaasupäästöjen pienenemiseen.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 9
Kohdentamalla hankkeessa toteutettavat toimenpiteet ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentämiseen, vaikutetaan välillisesti myös alueen kasvillisuuteen, eliöihin ja luonnon monimuotoisuuteen.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 9 9
Hankkeessa saavutettavilla toimenpiteillä on merkittävä sekä välitön että välillinen vaikutus kasvihuonekaasupäästöjen pienenemiseen.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 5
Hankkeella on merkittävä positiivinen välillinen vaikutus Natura 2000 -ohjelmassa määriteltyihin kohteisiin ja näiden alueiden eliöstöön:Luodon saaristo (alueen tunnusnro. FI0800132), Rummelön - Harrbådan (nro. FI1000003), Laajalahti (nro. FI1000004), Kokkolan saaristo (nro. FI1000033). Alueet sijaitsevat 1-25 km säteellä Kokkolasta, jonka alueelle osa hankkeessa toteutettavista toimenpiteistä kohdentuu. Siten hankkeen positiivinen vaikutus ulottuu välillisesti myös Natura 2000 -kohteisiin.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 9
Välillinen vaikutus kohdentuu jätekuljetusten optimoinnin kautta myös kuljetusten kohteena oleviin jätteisiin.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 6
Uusiutuvien energialähteiden käyttöä voidaan edistää optimoitavien kuljetusten / kuljetuskaluston energialähteenä.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 10 0
Hankkeella on positiivinen vaikutus alueemme liiketoiminannan edellyttämän infrastruktuurin ylläpitämiseen ja sen toimivuuden vahvistamiseen vähähiilisyyttä vahvasti tukien. Tämän ohella hanke tukee alueemme kasvuhaluisia yrityksiä. Hankkeen tavoitteena on kehittää vähähiilistä energia- ja ympäristöteknologiaa siten, että turvataan alueemme elinkeinotoiminnan kilpailukyky ja avataan kestävää kehitystä tukevia uusia liiketoimintamahdollisuuksia alueemme yrityksille yritystoiminnan aiheuttamien ympäristöriskien ja haittojen vähentämiseksi, vähähiilisen teknologian kehittämiseksi sekä energiatehokkuuden parantamiseksi.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 10 0
Hanke lisää alueen yritysten, tutkimuslaitosten ja muiden tahojen tietämystä energiatehokkuuden, vähähiilisyyden ja digitalisaation yhdistävästä logistoinnista.
Liikkuminen ja logistiikka 10 0
Hankkeen välittömänä tavoitteena on edistää ja ottaa käyttöön vähähiilisiä ratkaisuja logistiikka-alalla parantaen alueellamme olemassa olevan liiketoiminnan kannattavuutta, sekä synnyttää uutta palveluliiketoimintaa.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 7
Hankkeen välillisenä vaikutuksena edistetään alueellista hyvinvointia ympäristöhaittojen minimoimisella ja siten luonnon monimuotoisuuden säilymisellä.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Hanke on sukupuolineutraali.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Hanke on neutraali yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus huomioiden.
Kulttuuriympäristö 0 7
Hanke vaikuttaa välillisesti alueemme kulttuuriympäristön säilymiseen minimoimalla liikenteen negatiivisia ympäristövaikutuksia ja riskejä.
Ympäristöosaaminen 9 0
Hanke tukee alueen ympäristöosaamisen kehittämistä merkittävästi vähähiilisyyden ja energiatehokkuuden näkökulmasta.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Toimet

Hankkeen toimenpiteisiin kuuluivat logistiikan vähähiilisyytä edistävien yhteistyöverkostojen ja järjestelmien kartoitus ja operatiivinen toteutus, liiketoimintamallien tutkiminen, palvelualustan ja pilottien suunnittelu, toteutus ja seuranta, ja tuloksista tiedottaminen ja niiden analysointi.

Alussa panostettiin erityisesti hankeyhteistyökumppaneiden ja logistiikan vähähiilisyyttä edistävien nykyisten kokeilujen kartoitukseen, hankkeesta tiedottamiseen, hankekumppaneiden etsimiseen ja tehtiin alueen kuljetusyrityksille suunnattu liikkumiskartoitus (mm. reititykset ja mahdolliset hybridikuljetukset), tarvekartoitusta alueen yrityksille, pilottien toteuttamiseen liittyen tiedonkeruu- ja seurantalaitteiden kartoitus, yrityksille ja yhteisöille tarkoitetun vähähiilisyyskilpailun ideointi ja selvitystyö koskien langattomia tiedonsiirtoverkkoja sekä kaupallisia logistiikka-alustoja.

Investointien osalta kartoitettiin palvelualustalle tarvittavaa laitteistoa ja tehtiin hankintoja, kuten ajoneuvojen paikannus- ja jäteastioiden täyttymisen seurantalaitteita ja selvitettiin leasing-perustaisen sähköajoneuvon hankintaa.

Alkuperäinen hankesuunnitelma keskittyi jätelogistiikkaan, jonka optimoinnissa nähtiin suuri potentiaali. Yritysten kanssa käydyt neuvottelut eivät tuottaneet haluttua tulosta jätelogistiikan pilotoinnin osalta, koska alueen toimijakunta ei ollut siihen valmis samaan aikaan tapahtuneiden isojen muutosten takia. Tästä johtuen muutimme hankkeen painopisteen tavarakuljetusten optimointiin.

Seuraavilla jaksoilla panostettiin pilottikohteiden laitteistojen ja järjestelmien ohjelmistojen kehittämiseen ja käytännön testaukseen, kaupallisten palvelualustojen tutkimiseen ja kokeiluihin, hankitun sähköpakettiauton pilotointiin sekä yt-verkoston laajentamiseen.

Kaupallisten palvelualustojen käytännön kokeilujen lopputuloksena päätimme lopulta aloittaa kokonaan uuden palvelualustan ohjelmistokehityksen, sillä kaupalliset alustat eivät olleet toiminnallisuuksiltaan riittävän kattavia ja joustavia. Yt-verkoston luomisen osalta hankkeesta tiedotettiin esittelemällä sitä monipuolisesti eri alojen edustajille ja mahdollisille pilotointikumppaneille. Sähköpakettiautoa tarjottiin useille eri organisaatiolle pilottikäyttöön ja sen mukana tullut Autonappi-varaussovellus oli koekäytössä muutamilla tahoilla ja tästä pilotoinnista kerättiin käyttäjäpalaute.

Toteutetut hankinnat tukivat palvelualustan kehitystä ja vähähiilisyyskokeiluja. Seurantalaitteiden ja sensoriteknologian avulla saatiin reaaliaikaista tietoa, jota hyödynnettiin kustannustehokkaimman ja vähähiilisimmän logistisen kuljetusreitin valinnassa. Sähköpakettiauto tuki hankkeen vähähiilisyyskokeiluja yhteiskäytön kautta. Säilytysautomaattien toimitus viivästyi, joten niitä ei saatu vielä tässä kohtaa pilotointiin.

Toimintajaksolla hankittiin tabletteja näyttöpäätteiksi ajoneuvoihin ja kuljetusten tilauksiin, sähköpyörät, Vastepiste-säilytysautomaatit, IoT-tukiasemat jäteastioiden seurantaan, iOS-käyttöjärjestelmien kehitykseen MacOS PC-laite ja sähköpakettiauto.

Tiedottamisen osalta oltiin mukana mm. Kokkola Material Week-, Äijäpäivät- ja Teknoareena-tapahtumissa, Onnistu kokeilemalla-seminaarissa ja toteutti ensimmäisellä jaksolla ideoidun vähähiilisyyskisan, jonka aikana mukana olevat yritykset ja koulut keräsivät kilometrisäästöjä yhteensä noin 64 tkm, joista yritysten osuus oli n. 43 tkm ja koululaisten n. 21 tkm kilometriä, tukien näin hankkeen päätavoitetta eli vähähiilisyyttä ja energian säästämistä. Kisan tavoitteena oli tiedon jakaminen ja motivointi ympäristöystävällisiin liikkumisvalintoihin. Sähköpyöristä toinen meni Luonnonvarakeskukselle kisan voiton myötä ja toista tarjottiin organisaatioiden käyttöön työpäivän aikaiseen liikkumiseen. Sähköpyörän lainaamista testattiin myös Centriassa, ja se todettiin käteväksi tavaksi säästää työpäivän aikana syntyviä lyhyiden automatkojen hiilidioksidipäästöjä.

Jaksolla 1-6/2019 aloitettiin palvelualustan pilotointi, jossa hyödynnettiin Vastepiste-pakettiautomaatteja. Toimet koostuivat palvelualustan kehitystyöstä ja tiedottamisesta. Kehitystyö keskittyi pakettiautomaattien liittämiseen palvelualustaan, niiden testaukseen ja asentamiseen ja yleisesti palvelualustan käytettävyyden ja toiminnallisuuden parantamiseen.

Hankintojen osalta saatiin pakettiautomaatit ja lisää seurantalaitteita ajoneuvoihin sekä jäteastioiden täyttymisen seurantaan. Ostettiin palveluna pakettiautomaattien käytön koulutusta, asennusta, automaattien tilavuokria ja teippausta sekä ylläpitotyötä.

Tiedottamista tehtiin somessa ja uutiskirjeellä, sekä pitämällä lehdistötilaisuus hankkeesta ja järjestämällä kiertue, jossa hanketta ja pakettiautomaatin käyttöä käytiin esittelemässä maakunnassa jokaisen pakettiautomaatin luona.

Jaksolla 7-12/2019 jatkettiin palvelualustan kehittämistä ja pilotointia sekä laajennettiin pilotointiverkostoa. Palvelualustan kehitys uusien ominaisuuksien tuottamiseen pilotteihin, kuten kuljetukset ovelta-ovelle, kuljetuksen säilytys Vastepisteessä ja joukkoistetut kuljetukset. Samalla ideoitiin fyysisesti suuremmille kuljetustarpeille tarkoitetut älykkäät sähkölukolliset säilytystilat, joiden ideana oli tarjota tyhjille kiinteistöille käyttöä, ja yhteiskäyttöön tarkoitettu, palvelualustaan liitetty markkinapaikka sekä aloitettiin näihin liittyvä kehitystyöt.

Näkyvyyttä saatiin somen kautta ja osallistumalla useisiin eri tilaisuuksiin mm. Ollikkala-messut Kannuksessa ja Kukka yksinäiselle vanhukselle-kampanja. Yhteistyö aloitettiin mm. Kyytiin2-hankkeen kanssa liittyen K-P alueen reittioppaaseen, josta tehtiin pieni demonstraatio opiskelijatyönä.

Jakson investoinnit olivat ostopalveluja, jotka liittyivät säilytysinfran ja palvelualustan ylläpitoon. Hankesuunnitelmaan tehtiin muutos 12/2019, jonka seurauksena kone- ja laiteinvestoinneista siirrettiin 40 000 € ostopalveluihin. Tällä muutoksella tuettiin käynnissä olevien pilottien infran käyttöä hankkeen loppuun saakka. Alkuperäisen suunnitelman mukaiset laajat investoinnit suunniteltiin jätelogistiikka-pilotoinnin kulmasta ja koska tämä ei toteutunut, päädyttiin infran osalta ym. kustannusrakenteen muutokseen. Tämä käytännön sanelema muutos aiheutti sen, että hankkeen lopussa investointibudjettia jäi käyttämättä. Myös hankkeelle kaavaillun mobiilin säilytysboksin hankinta keskeytettiin ja sen sijaan päätettiin keskittyä etäkäytettäviin älysähkölukkoihin perustuviin säilytystiloihin.

Jaksolla 1-6/2020 jatkettiin palvelualustan kehittämistä, tiedottamista ja yt-verkkojen luomista, varsinkin kivijalkatoimijoiden ja pk-yritysten mukaan houkuttelua. Näitä saatiin lopulta mukaan pilotteihin mukava määrä.

Palvelualustan toimintoja laajennettiin lisäämällä Vastepiste-pilottiin ovelta-ovelle, ovelta Vastepisteeseen ja Vastepisteeltä ovelle-kuljetukset, joiden pilotointi alkoi 1/2020. Muiden pilottien osalta älylukkotilan rakennus valmistui, sen hallinnointiin käytettävän rajapinnan kehitys aloitettiin, yhteiskäyttöisen markkinapaikan kehitys aloitettiin yhdessä DUDE-hankkeen ja Centria ammattikorkeakoulun järjestämän Kesätyöpajan kanssa, ja jatkettiin Keski-Pohjanmaan reittioppaan pilotin kehittämistä yhteistyössä Kyytiin2-hankkeen kanssa. Myös alueen koulukyyti-sovelluksen ensimmäinen pilottiversio valmistui, mutta koulukyytien järjestäjän vaihtuminen esti lopulta pilotoinnin.

Yhteistyöverkkojen osalta käytiin keskustelut Kokkolan kaupungin ja Soite-alueen yritysten kanssa koskien laajempaa yhteistyöhanketta, jossa VASTE-hanke olisi joko pohjana tai osana toteutusta ja alettiin tehdä yhteistyötä Lapin kuntien kanssa, josta syntyi LIKIRUOKA-hankehakemus.

Keväällä 2020 hanke aloitti nopealla aikataululla kuljetuskampanjan, joka tarjosi pandemia-aikaan soveltuvaa ovelta-ovelle toimitusratkaisua. Tämän seurauksena palvelualustan käyttäjien määrä ja yleinen mielenkiinto hanketta kohtaan kasvoivat huomattavasti, mikä johti kuljetusten määrän kasvuun ja vaikutti positiivisesti hankkeen lopputulokseen energiasäästöjen osalta. Pandemiasta johtuen toteutettiin kokeilu Halsuan kunnan kanssa liittyen etäkoululaisten ruokakuljetusten toimitukseen, josta saimme paljon kiitosta ja näkyvyyttä.

Ostopalvelut jaksolla liittyivät pilottien infran ja palvelualustan ylläpitoon, kuten sähkölukollinen Centriaan rakennettu säilytystila. Kone- ja laitehankinnat liittyivät em. tilan infran hankintoihin, kuten ulko-ovi, valvontakamera, sähkölukko ja sähkölukkoon tarvittava ohjauslaitteisto ja automatiikka.

Tulokset

Hankkeen tuloksena on kehitetty kokonaan uusi logistiikan hallinnointia ja optimointia tuottava palvelualusta.
Tämä sisältää digitaalisia sovelluksia ja toiminnallisina ominaisuuksina mm. kuljetusten tilaus, seuraaminen, reitittäminen, yhdistely, optimointi, joukkoistus, kuljettajien valinta, toimitusten maksuliikenne, kuljettajien opastus ja heidän operoimisensa, eri osapuolten operointi säilytyspisteillä, eri toimenpiteiden raportointi, kuten esimerkiksi ajojen seuranta ja rahtikirjan tulostaminen.

Hankkeessa kehitettyjä digitaalisia ratkaisuja on testattu läpi hankkeen toteutuksen. Alkuvaiheessa toteutettiin toteuttajan toimesta pienimuotoisia kokeiluja ja myöhemmin näitä testattiin piloteissa hankkeen kohderyhmien kanssa. Näin varmistettiin kehitettyjen sovellusten toimivuus aidoissa toimintaympäristöissä.

Kehitetty palvelualusta on avointa toimintamallia (mm. joukkoistus) monilla toiminnan tasoilla tukevilta ominaisuuksiltaan edelleen täysin poikkeuksellinen ja uniikki sovellus logistiikan markkinoilla, jota hyödyntämällä on mahdollista tuottaa selkeää lisäarvoa. Tämä joustavaksi ja monimuotoiseksi kehitetty palvelualusta mahdollistaa erilaisten liiketoimintakonseptien pilotoinnin ja niiden vertailun.