Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A72982

Hankkeen nimi: Pienten suomalaisten verkkokauppojen kansainvälistyminen ja eCommerce-osaamisen kehittäminen - eComLab

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2017 ja päättyy 31.5.2019

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Haaga-Helia ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 2029188-8

Jakeluosoite: Ratapihantie 13

Puhelinnumero: (09) 229 611

Postinumero: 00520

Postitoimipaikka: Helsinki

WWW-osoite: http://www.haaga-helia.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Jonna Anniina Pääkkönen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Johdon assistentti/ projektiassistentti

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: jonna.paakkonen(at)haaga-helia.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 488 7104

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

eComLab-hankkeen tavoitteena on auttaa suomalaisia pieniä verkkokauppoja kansainvälistymään. Samalla luodaan toimintamallia kansainvälisen tason eCommerce-osaamiskeskittymän rakentumiselle pääkaupunkiseudulle. Hankkeen avulla parannetaan yritysten kilpailukykyä erilaisia digitaalisia ratkaisuja hyödyntämällä. Pilottien kautta mahdollistetaan pienten yritysten nopea pääsy suurille kansainvälisille markkinoille.

Projekti toteutetaan seuraavissa vaiheissa:
1. kansainvälinen benchmarking vastaavista eComLab-toteutuksista
2. yritysten lähtötilanneanalyysi
3. yrityskohtaisten verkkokaupan kansainvälistymisen ratkaisujen valinta ja osaamisen syväanalyysi
4. pilottien tulokset, johtopäätökset ja mallinnus
5. eComLab-toimintamallin konseptointi ja jatkokehittämisestä sopiminen

Lyhyellä tähtäimellä tuloksena syntyy kansainvälistymispolkuja suomalaisille verkkokaupoille. Lisäksi tärkeässä roolissa on verkostoituminen, osaamisen jakaminen ja toisilta oppiminen. Pitkällä tähtäimellä hanke kartuttaa kokemusta, osaamista ja tietotaitoa yrityksille ja opiskelijoille. Tämä luo ammattikorkeakouluille mahdollisuuden kasvattaa kansainvälisen verkkokaupan ammattilaisia ja nostaa suomalaisen verkkokaupan kansainvälistä osaamista. Hanke edistää eComLab-osaamiskeskuksen kehittymistä pääkaupunkiseudulle. eComLab-toimintamalli konseptoidaan hankkeen aikana ja hankkeen lopuksi sovitaan osaamiskeskuksen käynnistämisestä ja tulevaisuudesta.

Hankkeessa otetaan esiin sukupuolinäkökulma yritysten kanssa ja huomioidaan verkkokaupparatkaisujen toimivuus molempien sukupuolien näkökulmasta. Hankkeessa edistetään suomalaisen kaupan ja palveluiden kansainvälistymistä ja kasvua sekä vastuullista liiketoimintaa. Hankkeessa pyritään löytämään ja hyödyntämään olemassa olevia ja jokaiselle yritykselle optimaalisia ratkaisuja mm. logistiikkaan ja pakkaamiseen. Näin vähennetään ympäristöön kohdistuvaa rasitusta.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Keskitymme verkkokauppayrityksiin, joilla on halua ja potentiaalia kansainvälistyä. Aluksi kohderyhmänä ovat erityisesti pienet suomalaiset design-, vaate- ja elintarvikealan yritykset. Jatkossa mukaan voi tulla muidenkin alojen yrityksiä ja selvitämme mahdollisuuksia myös palvelujen kansainvälistämiseen verkkokauppa-alustan kautta.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Opiskelijat, erityisesti kansainvälisten opiskelijoiden sitominen suomalaisten yritysten toimintaan.
Muut kuin projektissa mukana olevat suomalaiset verkkokauppayritykset.

Haaga-Helian ja Metropolian ammattikorkeakoulujen opettajien ja T&K-henkilöstön verkkokauppaosaamisen kehittyminen kansainväliselle tasolle.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 141 578

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 117 143

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 202 256

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 167 348

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Uusimaa

Seutukunnat: Helsingin

Kunnat: Espoo, Vantaa, Helsinki

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 2, joihin työllistyvät naiset 1

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Verkkokaupan teknisten ratkaisujen tekijät ovat usein miehiä mutta suuri osa käyttäjistä on kuitenkin naisia. Tämä haastaa verkkokaupparatkaisujen toimivuuden molempien sukupuolien näkökulmasta.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Otamme hankkeen aikana huomioon sekä naiset että miehet. Yrityksistä ja korkeakouluista on mukana sekä naisia että miehiä. Yritysten kanssa toimiessa voidaan ottaa sukupuolinäkökulma esiin.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 5 5
Verkkokaupalla edistetään vastuullista liiketoimintaa. Hankkeessa pyritään löytämään optimaalisia ja jo olemassa olevia logistiikkaratkaisuja.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 5 5
Verkkokaupalla edistetään vastuullista liiketoimintaa. Hankkeessa pyritään käyttämään olemassa olevia ratkaisuja, jotka optimoivat olemassa olevia hyviä käytäntöjä.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei merkitystä hankkeen kannalta.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ei merkitystä hankkeen kannalta.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei merkitystä hankkeen kannalta.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 3 3
Verkkokaupalla edistetään vastuullista liiketoimintaa. Hankkeessa pyritään hyödyntämään olemassa olevia pakkausratkaisuja.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Ei merkitystä hankkeen kannalta.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 7 7
Hankkeessa edistetään suomalaisen kaupan kansainvälistymistä. Kehitettävät konseptit ja mallit edistävät skaalautuvaa kestävää kehittämistä.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 10 10
Hankkeessa edistetään suomalaisen kaupan ja palveluiden kansainvälistymistä.
Liikkuminen ja logistiikka 5 5
Hankkeessa edistetään suomalaisen kaupan kansainvälistymistä. Hankkeessa yritetään löytää ja hyödyntää jo olemassa olevia logistiikkaratkaisuja. Tämä vähentää tarvittavaa liikematkustusta.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 8 7
Hankkeessa edistetään suomalaisten yritysten kasvua ja kansainvälistymistä.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Ei merkitystä hankkeen kannalta.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 10 10
Hanke edistää kansainvälisten opiskelijoiden työllistymistä ja integroitumista Suomeen.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ei merkitystä hankkeen kannalta.
Ympäristöosaaminen 7 5
Verkkokaupalla edistetään vastuullista liiketoimintaa. Olemassa olevia ratkaisuja hyödyntämällä vähennetään ympäristöön kohdistuvaa rasitusta.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen tavoitteena oli pilotoida ja konseptoida kehityspolkuja nopeaan ja kustannustehokkaaseen myynnin kansainvälistymiseen suomalaisille pienille verkkokaupoille. Hankkeen kautta pyrittiin helpottamaan pienten suomalaisten verkkokauppojen ensi askeleita kansainvälisillä markkinoilla sekä lisäämään osaamista verkkokaupparatkaisujen ja markkinapaikkojen toimivuudesta eri kohdemaissa.

Hankkeen käynnistämisen taustalla oli suomalaisten verkkokauppojen määrän kasvu ja yritysten pienet resurssit kansainvälistymiseen. Erityisenä tarpeena nähtiin uusien digitaalisten työkalujen käytön lisääminen myynnin kasvattamiseen digiympäristössä ja suuntautumisessa kansainvälisille markkinoille.

Pidemmällä aikajänteellä tavoitteena oli rakentaa verkkokaupan kehittämisen osaamiskeskittymä, eComLab, sekä rakentaa opiskelijoille verkkokauppaosaamisen opintoja, joissa opiskelu perustuu oikeiden verkkokauppojen kehittämisprojektien tekemiseen. Hankkeella haluttiin myös välillisesti kehittää ammattikorkeakouluopettajien osaamista verkkokauppojen kehittämisessä ja uusien digitaalisten työkalujen käyttämisessä.

Yhteenvetona voidaan sanoa, että toteutus onnistui hyvin ja tavoitteisiin päästiin. Yritysten valmiudet kasvattaa verkkokaupan myyntiä kansainvälisille markkinoille paranivat. Projektin aikana yritykset ymmärsivät, miten paljon verkkokauppaan pitää panostaa kasvattaakseen myyntiä ja avatakseen kansainvälisiä markkinoita. Pelkästään ymmärrys siitä, mitä verkkokaupan kansainvälistyminen edellyttää, ja kynnyksen madaltaminen kansainvälisen liiketoiminnan käynnistämiseen, ovat isoja askeleita suomalaisten pienten verkkokauppojen kasvun edistämisessä. Projektin alkuvaiheessa todettiin, että suomalaisten pienten verkkokauppojen kohdemarkkinat olivat ensisijaisesti Keski-Euroopassa ja lähialueella Aasian sijaan. Lisäksi pienen yrityksen mahdollisuudet päästä isojen markkinapaikkojen kautta merkittävään liikevaihtoon vaatii isoja resursseja ja paljon markkinointia. Projektin aikana testattiin isoja markkinapaikkoja mutta projektin yritykset kansainvälistyivät pääasiassa kehittämällä omia verkkokauppojaan.

Verkkokaupan kehittämisympäristö, eComlab, avattiin Haaga-Helia ammattikorkeakouluun. eComLabin toiminta on kytketty opetukseen ja yritysyhteistyöhön. Lisäksi sen ympärille ja sen jatkokehittämiseksi rakennetaan kansainvälisiä tutkimus- ja kehittämishankkeita.