Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A72993

Hankkeen nimi: BothniaTM - Kestävän kehityksen vauhdittaminen Pohjanmaalla

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 3.2. Uusiutuvan energian ja energiatehokkaiden ratkaisujen kehittäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2017 ja päättyy 30.6.2019

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pirkanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Vaasan yliopisto

Organisaatiotyyppi: Yliopisto

Y-tunnus: 0209599-8

Jakeluosoite: PL 700

Puhelinnumero: 029 449 8000

Postinumero: 65101

Postitoimipaikka: Vaasa

WWW-osoite: http://www.uva.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Rajala Arto

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Professori

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: arto.rajala(at)uva.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 029 449 8141

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Kansainvälisissä, kansallisissa ja paikallisissa sopimuksissa on sitouduttu vähentämään kasvihuonepäästöjä merkittävästi tulevien vuosien aikana. Asetettujen tavoitteiden saavuttaminen vaatii eri yhteiskunnallisten toimijoiden muutoskykyä ja muutosprosessin tukemista. BothniaTM -hanke vastaa tähän tarpeeseen jalkauttamalla Transition Management -toimintamallin Vaasan seudulle yhteistyössä DRIFT-instituutin (ERASMUS University, The Netherlands) kanssa. Hanke edistää tällä tavoin Vaasan kaupungin ja seudun edellytyksiä saavuttaa asetetut vähähiilisyyteen tähtäävät strategiset tavoitteet. Transition Management (TM) on kestävän kehityksen kokonaisvaltainen lähestymistapa, joka tarjoaa mm. toiminnalliset työkalut muutosprosessin suunnitteluun, toteuttamiseen ja ohjaamiseen. Hankkeessa kehitetään TM-osaamista ja lisätään sen tuntemusta Vaasan seudulla, testataan TM-menetelmiä pilotoimalla niitä Vaasan kaupungin kanssa ja kehitetään aihiota Vaasan seudulle ja laajemminkin koko Pohjanmaalle sovellettavista TM-toimintamalleista ja -käytännöistä.

TM-osaamisen kehittämiseksi Vaasan seudulla toteutetaan hankkeen alkuvaiheessa DRIFT-instituutin avustamana monitieteiset workshopit ja seminaarit. TM-menetelmien testaamiseksi Vaasan kaupungissa tehdään yhtenä toimenpiteenä TMiin pohjautuva kartoitus tämänhetkisestä tilanteesta. Kartoitus antaa tärkeätä tietoa kehitettävistä kentistä ja luo pohjan varsinaiselle TM-menetelmien testaamiselle, joka toteutetaan eri workshopien ja seminaarien muodossa.TM-menetelmien testaamista arvioidaan ja tulokset heijastetaan muualla kerättyihin kokemuksiin ja tuloksiin. Tämän pohjalta kehitetään aihiota Vaasan seudulle ja laajemminkin koko Pohjanmaalle sovellettavista TM-toimintamalleista ja -käytännöistä. Tässä yhteydessä, hankkeen loppuvaiheessa, toteutetaan workshopit ja aivoriihet, joihin kutsutaan Vaasan seudun ja Pohjanmaan vähähiilisyyden edelläkävijätoimijoita. TM-tuntemuksen lisäämiseksi Vaasan seudulla ja hankkeen menestyksellisen toteuttamisen varmistamiseksi panostetaan tiedottamiseen hankkeen eri vaiheissa.

BothniaTM -hankkeen tuloksena Transition Managementiin liittyvä osaaminen syvenee ja laajenee, ja Vaasan seutu parantaa tällä tavoin edellytyksiä saavuttaa asetetut vähähiilisyyteen tähtäävät strategiset tavoitteet. Konkreettisena tuloksena on Vaasan TM-tutkimus- ja kehitysryhmän perustaminen. Tämä ryhmä kytkeytyy monitieteiseen, digitaaliseen, TMiin liittyvään tutkimus-, kehitys- ja testausalustaan, joka syntyy hankkeen yhtenä tuloksena. Tämä alusta toimii jatkossa osana VEBICiä (Vaasa Energy Business Innovation Center). Hanke luo sen lisäksi paikalliset, kansalliset ja kansainväliset verkostot, joiden ylläpitämistä ja laajentamista TM-alusta tukee. Hanke tuottaa Vaasan kaupungille uusia innovatiivisia ja testattuja toimintatapoja ja -käytäntöjä, joiden kautta voidaan vaikuttaa kaupungin asukkaiden, yritysten ja muiden toimijoiden ilmastomyönteisyyteen ja tätä kautta kestävän kehityksen mukaisiin valintoihin ja käyttäytymiseen. Hankkeen lopputuloksena syntyy myös aihiota TM-toimintamalleista ja -käytännöistä koko Pohjanmaan maakuntaa ajatellen.

Laajemmassa mielessä BothniaTM -hanke pyrkii parantamaan Vaasan korkeakoulujen kilpailukykyä energian ja kestävän kehityksen kentässä, lisäämään korkeakoulujen keskinäistä yhteistyötä ja kaupungin kanssa tehtävää yhteistyötä. Hankkeen myötä Vaasan korkeakoulut voivat laaja-alaisemmin tukea ympäröivän yhteiskunnan vähähiilisyyteen tähtäävää muutosprosessia. Hankkeen tuloksena kaupungilla on paremmat edellytykset saavuttaa Energia- ja ilmasto-ohjelmassa asetetut tavoitteet, mikä myös vahvistaa Vaasan energiaklusteria entisestään. Vaasan seudun eri toimijat voivat hyödyntää hankkeessa luotuja verkostoja tulevissa hankkeissa. Kaiken kaikkiaan muutosprosessi kohti vähähiilistä taloutta vauhdittuu ja kasvihuonekaasupäästöt vähenevät.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaisina kohderyhminä ovat Vaasan korkeakoulut, erityisesti Vaasan yliopisto, Vaasan kaupunki ja Vaasan seutu.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisinä kohderyhminä ovat Pohjanmaan elinkeino- ja kehitysyhtiöt, sekä vähähiilisyyden edelläkävijäyhteisöt ja -toimijat Vaasan seudulla ja Pohjanmaalla, esimerkiksi suunnitellut ja toteutetut energiakylät eri puolilla Pohjanmaata sekä mm. Itäisen Mustasaaren jokikylät.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 75 754

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 74 270

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 94 694

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 93 046

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjanmaa

Seutukunnat: Kyrönmaan, Vaasan

Kunnat: Mustasaari, Laihia, Vöyri, Vaasa, Maalahti, Isokyrö, Korsnäs

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Erillistä analyysia sukupuolinäkökulmasta ei ole tehty, mutta sukupuolten tasa-arvon näkökulmat otetaan huomioon hankkeen toimenpiteissä.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeessa varmistetaan, että sukupuolinäkökulma huomioidaan toiminnassa mm. sillä tavalla, että workshopeihin ja seminaareihin kutsutaan sekä naisia että miehiä, mikäli tilaisuudet eivät ole kaikille avoimia. Sukupuolinäkökulma huomioidaan myös sekä TM-tutkimusryhmän että hankkeen ohjausryhmän kokoonpanossa.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite on edistää yhteiskunnan vähähiilisyyttä, mutta sukupuolten tasa-arvon näkökulmat otetaan huomioon hankkeen toimenpiteissä.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 3 8
Transition Management on lähestymistapa, jolla etsitään uusia kestäviä ratkaisuja kokonaisvaltaisesti, myös luonnonvarojen käytön kestävyyden suhteen. Hanke luo uudet toimintatavat ja -käytännöt, joten välillinen vaikutus on korkeampi kuin välitön vaikutus.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 5 8
Transition Management on lähestymistapa, jolla etsitään uusia kestäviä ratkaisuja kokonaisvaltaisesti, joten se kattaa myös tämän kohteen. Hanke luo uudet toimintatavat ja -käytännöt, joten välillinen vaikutus on korkeampi kuin välitön vaikutus.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 2 2
Transition Management on lähestymistapa, jolla etsitään uusia kestäviä ratkaisuja kokonaisvaltaisesti, joten se kattaa myös tämän kohteen. Hankkeen menetelmät testataan kaupungissa ja tämän kohteen vaikutusaste on siitä syystä suhteellisen matala.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 6 9
Transition Management on lähestymistapa, jolla etsitään uusia kestäviä ratkaisuja kokonaisvaltaisesti, joten se kattaa myös tämän kohteen. Hanke luo uudet toimintatavat ja -käytännöt, joten välillinen vaikutus on korkeampi kuin välitön vaikutus.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hanke on mielestämme tämän kohteen suhteen neutraali.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 3 8
Transition Management on lähestymistapa, jolla etsitään uusia kestäviä ratkaisuja kokonaisvaltaisesti, joten se kattaa myös tämän kohteen. Hanke luo uudet toimintatavat ja -käytännöt, joten välillinen vaikutus on korkeampi kuin välitön vaikutus.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 7 9
Transition Management on lähestymistapa, jolla etsitään uusia kestäviä ratkaisuja kokonaisvaltaisesti, joten se kattaa myös tämän kohteen. Hanke luo uudet toimintatavat ja -käytännöt, joten välillinen vaikutus on korkeampi kuin välitön vaikutus.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 5 9
Transition Management on lähestymistapa, jolla etsitään uusia kestäviä ratkaisuja kokonaisvaltaisesti, joten se kattaa myös tämän kohteen. Hanke luo uudet toimintatavat ja -käytännöt, joten välillinen vaikutus on korkeampi kuin välitön vaikutus.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 3 6
Transition Management on lähestymistapa, jolla etsitään uusia kestäviä ratkaisuja kokonaisvaltaisesti, joten se kattaa myös tämän kohteen. Hanke luo uudet toimintatavat ja -käytännöt, joten välillinen vaikutus on korkeampi kuin välitön vaikutus.
Liikkuminen ja logistiikka 5 9
Transition Management on lähestymistapa, jolla etsitään uusia kestäviä ratkaisuja kokonaisvaltaisesti, joten se kattaa myös tämän kohteen. Hankkeen menetelmät testataan kaupungissa, joten tämän kohteen vaikutusaste on siitä syystä suhteellisen korkea. Hanke luo uudet toimintatavat ja -käytännöt, joten välillinen vaikutus on korkeampi kuin välitön vaikutus.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 5 7
Transition Management on lähestymistapa, jolla etsitään uusia kestäviä ratkaisuja kokonaisvaltaisesti, joten se kattaa myös tämän kohteen. Hanke luo uudet toimintatavat ja -käytännöt, joten välillinen vaikutus on korkeampi kuin välitön vaikutus.
Tasa-arvon edistäminen 3 4
Transition Management on lähestymistapa, jolla etsitään uusia kestäviä ratkaisuja kokonaisvaltaisesti, joten se kattaa myös tämän kohteen. Hanke luo uudet toimintatavat ja -käytännöt, joten välillinen vaikutus on korkeampi kuin välitön vaikutus.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 3 4
Transition Management on lähestymistapa, jolla etsitään uusia kestäviä ratkaisuja kokonaisvaltaisesti, joten se kattaa myös tämän kohteen. Hanke luo uudet toimintatavat ja -käytännöt, joten välillinen vaikutus on korkeampi kuin välitön vaikutus.
Kulttuuriympäristö 3 4
Transition Management on lähestymistapa, jolla etsitään uusia kestäviä ratkaisuja kokonaisvaltaisesti, joten se kattaa myös tämän kohteen. Hanke luo uudet toimintatavat ja -käytännöt, joten välillinen vaikutus on korkeampi kuin välitön vaikutus.
Ympäristöosaaminen 10 10
Transition Management on lähestymistapa, jolla etsitään uusia kestäviä ratkaisuja kokonaisvaltaisesti, joten se kattaa myös tämän kohteen. Hankkeen tavoitteisiin kuuluu Transition Management - osaamisen kehittäminen ja siihen kuuluu luonnollisesti mm. ympäristöosaaminen.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Kansainvälisissä, kansallisissa ja paikallisissa sopimuksissa on sitouduttu vähentämään kasvihuonepäästöjä merkittävästi tulevien vuosien aikana. Asetettujen tavoitteiden saavuttaminen vaatii eri yhteiskunnallisten toimijoiden muutoskykyä ja muutosprosessin tukemista. BothniaTM-hanke vastasi tähän tarpeeseen jalkauttamalla Transition Management (TM) -toimintamallin Vaasan seudulle. Systeemisen muutoksen suuntaamisen malli (Transition Management) on Alankomaissa 2000-luvun alussa kehitetty lähestymistapa, joka tarjoaa tukea yhteiskunnalliseen muutosprosessiin. Mallin lähtökohtana on, että systeemistä muutosta ei voida hallita, mutta aktiivisella otteella sitä voidaan ohjata kestävämpään suuntaan. Hanke edisti tällä tavoin Vaasan kaupungin ja Vaasan seudun edellytyksiä saavuttaa asetetut vähähiilisyyteen tähtäävät strategiset tavoitteet.

BothniaTM-hankkeessa kehitettiin TM-osaamista ja lisättiin sen tuntemusta Vaasan seudulla toteuttamalla seminaareja ja työpajoja. TM-menetelmiä testattiin järjestämällä murrosareena, jonka lähtökohtana oli TM-menetelmiin pohjautuva nykytilan kartoitus valmistelevan analyysin muodossa. Murrosareena toteutettiin kuuden iltapäivän työpajasarjana, jossa yhteiskunnan eri sektoreita edustava asiantuntijaryhmä kehitti neljään muutostavoitteeseen tähtäävät muutospolut ja niihin liittyvät välittömät muutostoimet. Murrosareenan aiheeksi valittiin Vaasan tulevaisuuden liikkuminen ja liikenne. Hankkeessa kehitettiin myös aihiota mallin soveltamisesta laajemminkin Pohjanmaan alueella.

BothniaTM-hanke toteutettiin tiiviissä yhteistyössä Vaasan kaupungin Energia- ja ilmasto-ohjelman toimijoiden kanssa. Kansainvälistä akateemista tukea BothniaTM-hankkeelle tarjosi DRIFT-instituutti (The Dutch Research Institute for Transitions), joka on Rotterdamin Erasmus-yliopistossa toimiva, Euroopan johtava kestävien murrosten tutkimus- ja koulutusinstituutti. Kansallinen akateeminen yhteistyötaho, Smart Energy Transition -hankkeen Aalto-yliopiston tutkijatiimi, toi hankkeelle kokemusta murrosareenaprosessin läpiviemisestä Suomessa ja tuki murrosareenatyökalun käyttöä Vaasan murrosareenatyöskentelyssä.

BothniaTM -hankkeen tuloksena Transition Managementiin liittyvä osaaminen syveni ja laajeni Vaasan seudulla. Hankkeen yhtenä konkreettisena tuloksena on monitieteinen TM-tutkimus- ja kehitysryhmä. Toisena konkreettisena tuloksena on digitaalinen alusta, www.murrosareena.fi/vaasa2018, joka mahdollistaa murrosareenaprosessin replikoinnin. Kolmantena konkreettisena tuloksena ovat murrosareenan tuotokset, jotka on koottu BothniaTM-hankkeen loppuraporttiin. Näiden lisäksi hankkeessa luotiin paikalliset, kansalliset ja kansainväliset verkostot.