Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A73022

Hankkeen nimi: Tornion-Muonionjoen kalastusmatkailun kehittäminen

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.10.2017 ja päättyy 30.6.2020

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Lapin liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Kolarin kunta

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 0191528-8

Jakeluosoite: Isopalontie 2

Puhelinnumero: 0400107070

Postinumero: 95900

Postitoimipaikka: Kolari

WWW-osoite: http://www.kolari.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Stiina-Kaisa Räisänen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: toimistosihteeri

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: stiina-kaisa.raisanen(at)kolari.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0404895566

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen päätavoitteena on tuoda esille Tornion-Muonionjoen vesistön monipuoliset kalastusmatkailumahdollisuudet Tornionjokilaakson alueella aina Kilpisjärvelle saakka. Alueen visiona on olla kansainvälisesti tunnettu Euroopan parhaimpiin lukeutuva kalastusmatkailukohde. Hankkeen toteutusaika on 1.10.2017-31.12.2019.

Hankkeen taustalla on Kolarin, Pellon ja Muonion yhdessä toteuttama kalastusmatkailustrategia, joka valmistui Lapin liiton rahoittaman Tornion-Muonionjoen Lohi - Strategia väylänvartisen kalastusmatkailun kehittämiseksi –hankkeen aikana. Strategian mukaisesti yhteistyöverkostoa on laajennettu Kilpisjärvelle saakka ja strategisia painopistealueita on hiottu yhdessä koko jokivarren ja myös Ruotsin puolen kanssa.

Hankkeessa suunnitellaan ja toteutetaan kansainväliset asiakkaat ja matkanjärjestäjät tavoittavaa markkinointia ja verkkomyyntiä ja luodaan markkinointiorganisaatio tai konsepti, jolla Tornionjokilaakson vesistön kalastusmatkailun kehittäminen jatkuu myös hankkeen jälkeen.

Hankkeen tuloksena Tornionlaakson alue – Väylä sivujokineen ja järvineen sekä ympäröivät kylät – on kansainvälisesti tunnettu kalastusmatkailun kohde ja jatkossa alueen yritysten matkailijamäärät lisääntyvät luoden alalle uusia tuotteita ja uutta yritystoimintaa.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaista kohderyhmää ovat kasvuhakuiset, Suomen ja Ruotsin raja-alueen tuntumassa toimivat, kansainvälisille markkinoille pyrkivät kalastusmatkailuyritykset. Hankkeen aikana pyritäänkin käynnistämään yritysryhmähanke tai -hankkeita, tavoitteena mahdollistaa toimijoiden verkostoituminen ja edistää yrityslähtöistä palveluiden kehittämistä loppukuluttajille.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeesta hyötyy välillisesti myös toiminta-alueen matkailu- ja muu yritystoiminta.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 174 210

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 172 285

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 247 627

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 245 027

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Tunturi-Lapin, Torniolaakson

Kunnat: Enontekiö, Kolari, Muonio, Pello

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 1, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Stereotypiat, joita on monenlaisia, esimerkiksi: miesten maailma; naisille ja lapsille ohjelmaa, kun miehet kalastavat; lapset päättävät matkustuskohteet; toimijoita valitessa, miehet uskottavampia kuin naiset talousasioissa, osaavat kalastuksenkun naiset taas kielen, kirjoittamisen, palvelun, markkinoinnin; fyysinen toimintaympäristö, rahoitusmahdollisuudet. Usein todetaan, että enää ei näillä asioilla ole merkitystä ja toimijat ovat kaikilta osin tasa- arvoisessa ja yhdenvertaisessa asemassa. Mikäli tätä näkökulmaa ei vaivaudu tarkastelemaan kriittisesti, vanhat, hyväksi havaitut tavat vievät mennessään tekijät ja sukupuolen näkökulm on se mikä on "aina ollut" - ei edellytä erillistä huomiota.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Kun toiminnassa on mukana ihmisiä, miehi ja naisia, tyttöjä ja poikia, on toiminnalla aina myös vaikutusta eri sukupuoliin. Tässä hankkeessa toimijoita ovat ihmiset. Pyritään suunnitelmia konkretisoidessa huomioimaan sukupuolinäkökulma.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoitteena ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen. Hakija on tietoinen, että elinkeinoelämässä ja yrittäjyydessä sukupuolten väliset erot ovat olemassa. Tässä hankkeessa on kysymys siitä, miten hyödyntää elinkeinotoiminnassa matkailijavirrat sekä luonnon ja ympäristön tuomat - yhtäläiset - mahdollisuudet kestävällä tavalla.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 8 5
Kalastusmatkailussa on kyse luonnonvarojen monenlaisesta hyödyntämisestä. Tavoitteena on kehittää parhaan ymmärryksen mukaisesti kestävällä tavalla tuotettuja matkailupalveluita.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 1 2
Selvitetään, mikä merkitys kunkin omalla toiminnalla on ilmastonmuutokseen. Tullaan tietoisiksi asiasta ja pyritään olemaan lisäämättä ilmaston kannalta haitallista toimintaa.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 1 6
Selvitetään, mikä merkitys kunkin omalla toiminnalla on luonnon monimuotoisuuteen. Tullaan tietoisiksi asiasta ja pyritään olemaan lisäämättä luonnon monimuotoisuuden kannalta haitallista toimintaa.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 2 6
Vesistöjen erinomainen kunto on aivan keskeinen onnistuneen toiminnan näkökulmasta.Tätä osaamista kehitetään myös.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 1 2
Rajajoki lähialueineen kuuluu Natura2000 ohjelmaan, mikä ohjaa toimintaa alueella, myös kehittämistyötä. Huomioidaan.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 2 4
Kiertotalous ja siihen liittyvä yhteistyö ja osaamisen kehittäminen osana kehittämistyötä.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 2 1
Vähäinen, mutta huomioidaan, mikäli tämäntyyppistä toimintaa kohderyhmillä on tai on suunnitteilla.Todennäköistä on, että aihetta tullaan sivuamaan, koska ei ole toimintaa ilman energiaratkaisuja.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 5 3
Kestävä kehittäminen on hakijan strateginen linjaus.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 10 4
Matkailussa "myydään mielikuvia"
Liikkuminen ja logistiikka 5 2
Kyllä, siinä koko alueen haaste. Läpäisevänä kehittämistyössä ja huomioidaan, kun esimerkiksi palvelupaketteja rakennetaan.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 2 4
Kyllä
Tasa-arvon edistäminen 4 2
Kyllä
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 1 2
Jonkin verran. Hyödynnetään kumppanihankkeita.
Kulttuuriympäristö 4 2
Jonkin verran. Hyödynnetään kumppanihankkeita ja alueen monipuolista kulttuuria kalastusmatkailutuotteissa.
Ympäristöosaaminen 6 3
Kyllä. Hyödynnetään kumppanihankkeita.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen tavoitteena on ollut tuoda kansainvälisesti esille Tornion-Muonionjoen vesistön monipuoliset kalastusmatkailumahdollisuudet Tornionjokilaaksosta aina Kilpisjärvelle asti.

Kalastusmahdollisuuksien esilletuominen on toteutettu pääasiassa sähköisten viestintäkanavien kautta. Hankkeen aikana on perustettu Can you hear the call of the North? internetsivusto (https://www.fishinglapland.com/). Sinne on tuotettu tietoa alueen kalastusmahdollisuuksista sekä palveluista, joita alueen yrittäjät tarjoavat. Sivustolta löytyy myös verkkokauppa, jonka kautta palvelut voi hankkia. Varsinainen verkkokauppa on toteutettu Bokun -onlinemyyntialustalla, mutta vierailijalle kauppapaikka näyttäytyy oman alueen brändin alla. Tämän lisäksi hankkeen aikana on tuotettu sisältöä instagram (https://www.instagram.com/fishinglapland/) ja facebook -tileille (https://www.facebook.com/FishingLapland/). Hankkeen avulla alueelta tuli suoraa kaupallisen kanavan lähetyst, kun hanke osallistui kansainvälisen World Fishing Day -tapahtuman Live-TV lähetyksen toteutukseen. Vaikuttajamarkkinointiin perehdyttiin myös. Hanke osallistui yhteistyökumppanin toteuttamaan Project Vaeylae -vaikuttajamarkkinointikampanjaan. Projekti toteutettiin myös 10 minuutin video road trippinä Rovaniemeltä Kilpisjärvelle. Viedeon jakelu toteutettiin omana sekä vaikuttajien jakeluna.

Alueelta on myös julkaistu Saksalaisessa verkkolehdessä, Scale Magazinessä vuoden 2019 aikana neljä erillistä aluemainosta. Projektista osallistuttiin myös alueella kumppaneiden järjestämiin tapahtumiin sekä toteutettiin toukokuussa 2019 yksi opintomatka kilpailevaksi katsottavan alueen kohteeseen Tanskan Skjerniin. Alue on perhokalastuskohde, jossa kuultiin myös esittely Tanskan mallista lohen suojelussa ja kalastamisessa.

Alueen kalastusmatkailuyritykset verkostoituivat Lapin laajuisesti ja perustivat 19.12.2018 Lapin Kalastusmatkailu ry:n, jonka yhtenä keskeisenä tehtävänä on jatkaa hankkeen aikana aloitettua kehittämistyötä. Yhdistys on saanut käyttöoikeudet Fishing Lapland -brändiin sekä siihen sidottuihin sosiaalisen median kanaviin ja verkkosivuihin.