Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A73070

Hankkeen nimi: Pelipääkaupunki Oulu

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2017 ja päättyy 30.4.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Oulun Ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 2509747-8

Jakeluosoite: Kotkantie 1

Puhelinnumero: +358505979873

Postinumero: 90250

Postitoimipaikka: Oulu

WWW-osoite: http://www.oulu.fi/

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Mika Määttä

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: mika.maatta(at)oamk.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358406525861

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Oulun kaupungin keskustaan on syntymässä maailman mittakaavassa ainutlaatuinen pelialan keskittymä Pelikampus, joka kokoaa vuoteen 2020 mennessä rahoittajat, julkaisijat, pelikehittäjät ja pelialaan liittyvät asiantuntijayritykset sekä pelialan koulutus- ja TK-työn yhdeksi innovatiiviseksi ekosysteemiksi. Tämä ekosysteemi tulee auttamaan alueella toimivia yrityksiä kasvamaan merkittävästi nopeammin ja tuottamaan nykyistä selvästi enemmän menestyviä pelejä. Se myös auttaa uusien yritysten luomisessa sekä niiden houkuttelemisessa alueelle. Hankkeen tavoitteet ja toimenpiteet tukevat näitä tavoitteita ja antavat lisäarvoa ekosysteemin kehittymiselle kokoamalla toimijoita, tiedottamalla Oulun seudun osaamisesta, huokuttelemalla kansainvälisiä sijoittajia yhteistyöhön ja parantamalla yritysten menestysmahdollisuuksia uusien teknologiakokeilujen kautta.

Hankkeen tavoitteena ja visiona on, että Oulun seutu tulee olemaan kiinnostava, eurooppalaisittain kilpailukykyinen uuden peliyrityksen sijaintipaikka vuonna 2020. Alueella on riittävästi osaavaa työvoimaa sekä selkeä malli ja prosessi yritysrahoituksen saamiseen ja markkinoille pääsemiseen alan toimijoille. Alueella toimii tiiviisti verkostoitunut innovatiivinen pelialan ekosysteemi, joka osaamisellaan ja kansainvälisellä verkostoillaan tukee pelialla aloittavia tai sille suuntaavia yrityksiä. Ekosysteemin toiminteiden keskuksena ja kehitysalustana tulee toimimaan Oulun Pelikampus.

Hankkeen tavoitteiden toteuttamiseen pyritään seuraavien toimenpidekokonaisuuksien avulla: 1) pelialan yritysten yhteisöllisyyttä ja ekosysteemin toimintaa tukevat toimenpiteet; 2) pelialan yritysten kansainvälistymistä tukevat toimenpiteet; ja 3) teknologiset ketterät kokeilut mahdollistavan laboratorioympäristön luominen ekosysteemin käyttöön.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaiseen kohderyhmään kuuluvia ovat Oulun ammattikorkeakoulu ja yrittäjyyttä harkitsevat pelinkehitystiimit.
Lisäksi hankkeen varsinaisena kohderyhmänä ovat peli-, ICT- ja luovien alojen pienet ja keskisuuret yritykset (esimerkiksi Koukoi Studios, Frozen Vision, Fingersoft, Ludocraft, Happu Goblin), joille luodaan toiminta- ja testiympäristöä, joka tukee elinkeinoelämän kilpailukykyä.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Peli- ja sen lähialoilla toimivat ja alasta kiinnostuneet henkilöt ja organisaatiot.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 321 271

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 321 033

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 458 958

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 458 617

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa

Seutukunnat: Oulun

Kunnat: Oulu, Kempele, Muhos, Hailuoto, Tyrnävä, Lumijoki, Liminka

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Oulun ammattikorkeakoulu, Oulu Game LAB, Rantakatu 3

Postinumero: 90100

Postitoimipaikka: Oulu

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 10, joihin työllistyvät naiset 2

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 20.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Peliala on nopeasti kasvava, ja kärsii kovasta työvoimapulasta. Jo tänä vuonna alalle syntyy satoja uusia työpaikkoja ja pelkästään oululaisilla yrityksillä kasvua rajoittaa usein osaavan työvoiman puute. Esimerkiksi Fingersoft Oy toivoo, että vuonna 2015 naisten edustus alalla olisi jo itsestään selvää ja sukupuolen voisi sivuuttaa täysin, kun puhutaan pelintekijöistä. Kun työtä tehdään, ei sukupuolta katsota. Kasvavalla ja kansainvälisellä alalla naiset ovat kuitenkin yhä valitettavan vähälukuinen joukko. Suomessa naisten osuus pelialan työntekijöistä on vain noin 20%. Kun pelaajista jo puolet on naisia, on aliedustus tekijöissä myös käytännön haaste. Lähde: https://fingersoft.net/nainen-pelialalle/
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Alan vinoutunut sukupuolijakauma pyritään tuomaan esiin hankkeen kohderyhmään kuuluville yrityksille. Molempien sukupuolten edustajia hankkeen toiminnassa tullaan huomioimaan tasa-vertaisesti. Myös pelialan yritykset ovat havahtuneet naisten vähäiseen työtekijöiden määrään alalla. Hankkeen toimenpiteiden myötä syntynyt kasvu mahdollistaa uusien työntekijöiden rekrytoinnin, joka toivottavasti lieventää todennettua vinoumaa.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Peliala on osa luovaa taloutta, joka perustuu aineettomien tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen. Alan kehittämisellä ei ole negatiivisia vaikutuksia luonnonvarojen käytön kestävyydelle - päinvastoin.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Hankkeen tavoitteena ole ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen. Aineettomat tuotteet ja palvelut eivät lisää ilmastonmuutoksen aiheuttamia riskejä.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Aineettomat tuotteet ja palvelut eivät uhkaa kasvillisuutta, eliöitä tai luonnon monimuotoisuutta - päivastoin.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Aineettomat tuotteet ja palvelut tuotteet eivät uhkaa pinta- ja pohjavesiä, maaperää sekä ilmaa (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) - päivastoin.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hankkeella ei ole vaikutusta Natura 2000 ohjelman kohteisiin.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Aineettomien tuotteiden ja palveluiden kehittäminen aiheuttaa erittäin vähän materiaalihukkaa tai jätteitä.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Hankkeella ei ole mitattavaa vaikutusta uusiutuvien energialähteiden käytölle.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 8 8
Hankkeen tavoitteena on paikallisten pk-yritysten kasvu ja kansainvälistyminen. Tavoite tukee erinomaisesti paikallisen elinkeinorakenteen kehittämistä.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 10 10
Hankkeen päätavoitteena on aineettomien tuotteiden ja palveluiden kehittäminen.
Liikkuminen ja logistiikka 6 6
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen vähentää liikkumisen ja logistiikan tarvetta merkittävästi
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 4 4
Pelaaminen edistää ihmisten henkistä hyvinvointia. Erityisesti hyötypeleillä on tähän vaikutusta.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Pelatessa kaikki ovat tasa-arvoisia sukupuoleen, kulttuuriin, ikään tai rotuun katsomatta.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Pelatessa kaikki ovat yhdenvertaisia sukupuoleen, kulttuuriin, ikään tai rotuun katsomatta.
Kulttuuriympäristö 0 0
Hanke toimii kulttuurihistoriallisesti merkittävässä rakennuksessa tai tuo sinne uutta yhteisöllisyyttä ja käyttöarvoa.
Ympäristöosaaminen 0 0
Hankkeella ei ole vaikutusta ympäristöosaamiseen.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen tavoitteena oli tehdä Oulun seudusta huokutteleva, eurooppalaisittain kilpailukykyinen uuden peliyrityksen sijaintipaikka vuonna 2020. Alueella on riittävästi osaavaa työvoimaa sekä selkeä malli ja prosessi yritysrahoituksen saamiseen ja markkinoille pääsyyn alan toimijoille. Alueella toimii tiiviisti verkostoitunut innovatiivinen pelialan ekosysteemi, joka osaamisellaan ja kansainvälisillä verkostoillaan tukee pelialla aloittavia tai sille suuntaavia yrityksiä. Näitä tavoitteita hankkeessa edistettiin kolmen eri työpaketin toimenpiteillä. Näitä olivat: Peliekosysteemin yhteisöllisyyden kehittäminen, Yritysten toimintavalmiuksien kehittäminen sekä Uusien teknologioiden kokeilulaboratorion perustaminen.

Yhteisön jäsenille järjestettiin yli 80 yhteistä tapahtumaa, joissa toimijat voivat verkostoitua ja solmia yhteistyösuhteita. Hankkeen myötävaikutuksena Oulun alueelle on syntynyt hyvään ja luottamukselliseen yhteistyöhön perustuva peliyritysten, yrityskehittäjien ja kouluttajien sekä muiden pelitoimijoiden verkosto. Verkostoituminen on tukenut erilaisten yritysten yhteistyömuotojen kehittymistä alueella.

Osassa tapahtumissa pidettiin kaikille avoimia asiantuntijaluentoja kansainvälisten ja kotimaisten asiantuntijoiden toimesta. Lisäksi järjestettiin erillisiä pelialaan liittyviä avoimia luentosarjoja yhteistyössä eri toimijoiden kesken. Osaamisen kehittämisen teemat määritettiin yrityksille tehdyn osaamiskartoituksen perusteella, joka uusittiin hankkeen puolessa välissä. Lisäksi järjestettiin kolme tapahtumaa, joihin kutsuttiin pelialan rahoittajia ja julkaisijoita. Tapahtumiin osallistui yli 80 yritystä ja 17 eri rahoittajaorganisaatiota 12 eri maasta. Tapahtumat tukivat osaltaan Oulun pelialan tunnettuuden kasvattamista ja alueen toimijoiden kansainvälistymistä. Alueella vieraili yli 100 Oulun ulkopuolelta tullutta pelialan asiantuntijaa.

Hankkeessa koottiin myös Oulun peliyritysten osaamisportfolio, joka tehtiin näkyväksi Oulun peliklusterin yhteisellä verkkosivustolla (apaja.com). Hanke osallistui myös sivuston kehittämiseen ja käytti sitä tärkeänä tiedotuskanavanaan. Sivuston nähtiin toimivan työkaluna houkuteltaessa rahoittajia ja julkaisijoita yhteistyöhön alueen yritysten kanssa. Hanke tiedotti toiminnastaan laajasti myös sosiaalisen median eri kanavissa ja esimerkiksi striimasi asiantuntijapuheenvuoroja ja eri tapahtumia verkkoon.

Yhteisön toiminnan vahvistamiseksi hankkeessa verkostoiduttiin myös muiden alueiden peliekosysteemien kanssa ja tutustuttiin niiden hyviin käytänteisiin ja siirrettiin niitä Oulun alueelle. Lisäksi hankkeessa seurattiin pelialan nopeaa kehitystä eri lähteistä ja osallistumalla kansainvälisiin pelialan tapahtumiin ja tuotiin uutta tietoa ja kontakteja Oulun pelialan toimijoille.

Osaavan työvoiman turvaamiseksi alueella hankkeessa kehitettiin myös Oulu Game Lab esihautomoprosessia niin, että opiskelijatiimit voivat aiempaa paremmin testata pelejään aidoilla asiakkailla ja siten parantaa analytiikan avulla peliprojektiensa laatua ja niiden mahdollisuuksia kaupalliseen toimintaan kilpailuilla mobiilipelimarkkinoilla. Hanke myötävaikutti toimenpiteillään yhteensä neljän uuden peliyrityksen syntyyn alueelle.

Uusien teknologioiden kokeilulaboratorion tarkoituksena oli antaa yrityksille joustava tapa kokeilla pelialan uusia teknologioita ja tehdä nopeita kokeiluja eri demoilla. Laitteet hankittiin yrityskyselyn pohjalta ja lähes kaikki Oulun alueen peliyritykset ovat niitä hyödyntäneet hankkeen aikana omissa projekteissaan. Laitteet ovat omalta osaltaan edistäneet nopeiden kokeilujen kulttuurin leviämistä yrityksiin ja niitä on hyödynnetty myös Oulu Game Labin esihautomotoiminnassa ja koulutuksessa.