Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A73138

Hankkeen nimi: 6Aika: Opastamisen ekosysteemi

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2017 ja päättyy 31.12.2019

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Turku Science Park Oy Ab

Organisaatiotyyppi: Muu yksityisoikeudellinen oikeushenkilö

Y-tunnus: 2322323-1

Jakeluosoite: Joukahaisentie 3-5 A

Puhelinnumero: 0400748306

Postinumero: 20520

Postitoimipaikka: Turku

WWW-osoite: http://www.turkubusinessregion.com

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Elina Malén

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: elina.malen(at)turkubusinessregion.com

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0400748306

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Opastaminen on keskeinen osa toimivaa ja viihtyisää kaupunkiympäristöä. Se on monimutkainen kokonaisuus, joka on paljon enemmän kuin joukko tienviittoja tai ihmisten opastamista paikasta a paikkaan b. Se mahdollistaa paitsi turvallisen ja toimivan liikkumisen myös erilaisten kaupunkitilan elämyksellisten sisältöjen tuomisen ihmisten nautittavaksi. Tähän liittyy merkittäviä kaupunkikehitysmahdollisuuksia sekä palveluliiketoiminnan lisääntymisen näkökulmasta, että uusien, innovatiivisten ratkaisujen testaamisessa ja tuomisessa markkinoille.

Ihmisten tehokkaampi opastaminen ja ohjaaminen kaupunkialueilla omien tarpeiden, mieltymysten sekä käyttäjä- ja kuluttajaprofiilien perusteella parantaa palveluyritysten ja kulttuurilaitosten tarjonnan näkyvyyttä ja saavutettavuutta. Toisaalta liiketoiminnan kehittämisen näkökulmasta turvallisuuteen sekä suuriin tapahtumiin ja väkijoukkojen ohjaamiseen liittyvä infrastruktuuri ja sen päälle rakennettavat ratkaisut muodostavat mielenkiintoisen ekosysteemin, jolla on nopeasti kehittyvät ja kasvavat globaalit markkinat.

Tätä potentiaalia ei kuitenkaan päästä tällä hetkellä hyödyntämään täysimääräisesti. Kaupungeilla on monenlaisia tarpeita opastamiseen liittyen, mutta määritellyt toimintatavat opastamiseen ja turvallisuuteen liittyvien innovatiivisten ratkaisujen kartoittamiseen ja yhteiskehittämiseen puuttuvat. Kaupunkien opastamista ja opasteita ei ole suunniteltu ja johdettu keskitetysti, mikä on johtanut opastamiskokonaisuuden sirpaleisuuteen.
Opastaminen on laaja ja monimutkainen kokonaisuus. Tätä kokonaisuutta on syytä tarkastella eri näkökulmista, jotta erilaiset tarpeet ja haasteet saadaan tehokkaasti nostettua esiin. Opastamisen ekosysteemi -hanke on määritellyt kaksi toisiinsa nivoutuvaa tarvekokonaisuutta, joiden kautta se lähestyy koko opastamisen ekosysteemiä:
1. Opastaminen normaalitilanteessa
2. Suurten väkijoukkojen opastaminen

Mahdollistaakseen yritysten opastamiseen liittyvien ratkaisujen ja palvelujen tehokkaamman kehittämisen jatkossa, hanke lähestyy näistä kahdesta tarvekokonaisuudesta esiin nousevia haasteita ja mahdollisuuksia sekä kaupunkien että yritysten näkökulmasta. Kaupunkien tulee luoda selkeät suunnitelmat opastamisen kehittämiselle ja hallinnoinnille sekä avata rajapintojaan yritysten käyttöön. Opastamiseen liittyvät haasteet ja ongelmat tulee avata yrityksille, jotta nämä voivat kehittää niihin ratkaisuja. Selkeä opastussuunnitelma ja systemaattinen tarpeiden avaaminen mahdollistavat sen, että yritykset tulevat mukaan kehittämään erilaisia ratkaisuja. Tämän yhteistyön mahdollistamiseksi ja fasilitoimiseksi hanke suunnittelee ja kehittää innovaatioalustan.

Opastamisen ekosysteemi -hanke on valmisteltu kolmen 6Aika-kaupungin, Helsingin, Tampereen ja Turun, asiantuntijoiden välisenä yhteistyönä. Jokaisesta kaupungista valmisteluun on osallistunut opastamisesta ja vetovoimatekijöistä vastaavat tahot, turvallisuudesta vastaavat tahot sekä yritysrajapinnassa toimivia kehittäjäorganisaatiota. Hanke vastaa edellä esitettyihin haasteisiin ja saavuttaa mainitut tavoitteensa toteuttamalla viisi toimenpidekokonaisuutta (ks. Liite 1). Toimenpidekokonaisuus 1 (TPK 1) suunnittelee kaupungeille opastuksen kokonaissuunnitelman, joka mahdollistaa keskitetyn, systemaattisen kehittämisen tulevaisuudessa. TPK2 suunnittelee ja testaa opastamisen innovaatioalustan, joka tuo yritykset yhteen kaupungin kanssa yhteiskehittämään innovatiivisia opastusratkaisuja. Lopuksi, TPK 3 suunnittelee ja toteuttaa jokaisessa kaupungissa pilotteja ja toimenpiteiden vaikututtavuuden seurantaa. TPK4 keskittyy hankkeen hallinnollisiin ja viestinnällisiin toimiin, ja varmistaa sujuvan yhteistyön eri osatoteutuksien välillä. TPK5 jalkauttaa Älykkään opastamisen käsikirjan oppeja sekä kaupunkiopastamisen toimintamallin osaksi kaupunkiorganisaatioiden toimintaa. Toimenpidekokonaisuudessa luodaan mm. askelmat opastamisen toimintamallin käyttöönotolle, suunnitelma kaupallisten toimijoiden rajapinnasta opastuskonseptiin ja työkalupakki konseptin käyttöönottoon.

Tuloksena hanke luo opastamisen ekosysteemin missä Helsinki, Tampere ja Turku (sekä 6Aika-kaupungit) kukin kehittävät opastamistaan yhdessä yritysten ja sidosryhmien kanssa jaetun innovaatioalustana kautta. Opastaminen kaupungeissa tehostuu ja keskusta-alueet elävöityvät uudella tavalla, joka johtaa lisääntyneeseen liiketoimintaan elinkeinoelämälle. Toisaalta opastamisen palveluja ja tuotteita tuottavat yritykset tekevät tuotekehitystä yhdessä kaupunkien ja suuryritysten kanssa, aidoista tarpeista lähtien. Onnistuneet projektit poikivat arvokkaita referenssejä, jotka avaavat ovia kansainvälisille markkinoille.

Hankkeen periaatteena on, että kaikilla osallistujilla on tasa-arvoinen asema ja mahdollisuudet osallistua sen toimintaan. Toisinaan opastamisessa ja ohjaamisessa sukupuoli tulee ottaa huomioon, mutta hanke toimii aktiivisesti sukupuolten tasa-arvon näkökulmasta. Suomessa on yhä olemassa jakoa miesten ja naisten toimialoihin. Tätä jakoa hanke pyrkii omalta osaltaan purkamaan verkostoimalla eri alojen yrittäjiä/osaajia perustuen ennen kaikkea jokaisen osallistujan henkilökohtaiseen osaamiseen ja tavoitteisiin. Sukupuolinäkökulma tullaan huomioimaan hankkeen aktiviteetteja ja viestintää suunnitellessa. Sukupuolinäkökulman huomioonottamista seurataan, arvioidaan ja raportoidaan koko hankkeen ajan.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Pk-yritykset

Yritykset ovat merkittävin hankkeesta hyötyvä taho. Ensinnä, opastuskokonaisuuksien kehittämisen tarkoituksena on lisätä kaupunkien vetovoimaa ja ohjata ihmisiä, niin asukkaita kuin turistejakin, tehokkaammin alueen elinkeinoelämän palvelujen piiriin. Yrityksillä on tässä roolia sekä kohderyhmänä että kehittämiseen aktiivisesti osallistuvana tahona.

Toiseksi, opastamiseen ja turvallisuuteen liittyvien tuotteiden ja palvelujen kirjo on laaja. Erityisen tärkeää on huomata, että tämä pitää sisällään myös erilaiset elämysteollisuuden mahdollisuudet. Hanke tulee aktiivisesti tuomaan yhteen kaupunkien tarpeet ja kehittämiskohteet sekä innovatiivisten yritysten ja palveluntuottajien tarjoaman. Projektipäälliköiden työn sekä hackatonien ja työpajojen myötä hanke tuo yritykset mukaan kehittämään opastamisen ratkaisuja. Yrityksiä tuodaan mukaan kehittämiseen heti hankkeen alusta alkaen.

Kolmanneksi, hanke tulee aktiivisesti pilotoimaan erilaisia ratkaisuja useissa eri kohteissa. Tämä tarjoaa yrityksille pääsyn käyttämään kaupunkia testialustana ja, onnistuneen ratkaisun myötä, arvokkaana referenssinä. Start-upit ja yrittämistä harkitsevat ovat hankkeen järjestämien työpajojen ja hackatonien kohderyhmää.

Pk-yritykset myös muista 6Aika-kaupungeista tullaan ottamaan aktiivisesti mukaan projektin toimenpiteisiin kaupunkien 6Aika-kontaktitahojen kautta. Esim. Oulu on jo toimittanut projektiryhmän tietoon toistakymmentä kiinnostavaa yritystä.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Kaupungit

Helsinki, Tampere ja Turku kehittävät opastussuunnitelmat, joiden myötä kaupungeille luodaan kanavat tuoda haasteitaan ja tarpeitaan esille yritysten suuntaan, ja toisaalta saada kehitystarpeita ja -toiveita yritysten suunnasta.

Kaupungit pilotoivat ja kokeilevat erilaisia ratkaisuja valituissa pilotointikohteissa ja tapahtumissa.

Kehittämisorganisaatiot
Kehittämisorganisaatiot ovat luomassa opastamisen innovaatioalustaa. Ne asettuvat tärkeään rooliin kaupunkien ja yritysten välillä ja ovat merkittävässä roolissa sujuvan ja aidon dialogin varmistamiseksi. Kehittämisorganisaatiot kehittävät hankkeessa osaamista innovaatioalustan luomisesta ja hallinnoinnista, syventävät verkostojaan
opastukseen liittyvien palveluntarjoajien suuntaan, oppivat tarjolla olevista teknologioista ja ratkaisuista sekä tulevaisuuden trendeistä. Kehittämisorganisaatioiden kautta yrityskiihdyttämöt ja start-up yhteisöt saadaan aktivoitua mukaan hankkeeseen.

Muut 6Aika-kaupungit

Vaikka osa hankkeen toimista suuntautuu jokaisen partnerin suunnitelmien ja tarpeiden mukaisesti ja jokaisella kaupungilla on omat erityispiirteensä, tarpeensa ja haasteensa, hanke suunnittelee, kokeilee ja dokumentoi kokonaisuuksia, jotka ovat hyödyllisiä kaikille 6Aika-kaupungeille. Tätä tietoa jaetaan aktiivisesti. Lisäksi muiden 6Aika-kaupunkien yritykset otetaan mukaan hankkeen toimiin, pilotteihin ja kokeiluihin tehokkaalla tiedottamisella olemassa olevien verkostojen ja 6Aika-organisaatioiden välityksellä. Eri rajapintojen ja datan avaamista pyritään kehittämään mahdollisimman paljon yhdessä kaikkien 6Aika-kaupunkien kesken (esim. kaikkien 6Aika-kaupunkien tapahtumien rajapintojen avaaminen).

Kaupunkilaiset ja turistit

Hankkeen toimien myötä kaupunkien vetovoima lisääntyy, opastaminen on parempaa ja kaupunkilaiset ja turistit löytävät aiempaa paremmin palvelujen ja esim. kulttuurilaitosten pariin. He ovat myös suurelle osalle hankkeessa luotavia uusia tuotteita, palveluja ja applikaatiota todennäköisimpiä loppukäyttäjiä.

Suuryritykset

Suuryritykset ovat erilaisten kehittämissopimusten kautta merkittävänä osa kaupunkien opastusekosysteemiä. Yhteistyö suuryritysten (esim. Nokia Tampereella ja Teleste Turussa) kanssa tarjoaa pk-yrityksille mahdollisuuden päästä alihankkijoina mukaan suurempiin hankkeisiin ja mahdollisesti päästä tarjoamaan ratkaisujaan suuryritysten verkostojen ja kanavien kautta kansainvälisille markkinoille. Hankkeen aktiviteetit painottuvat nimenomaan siihen, miten pk-yritykset pääsevät mukaan/hyötymään suuryritysten verkostoista, projekteista ja t&k-toiminnasta tuomalla nämä toimijat yhteen.

Viranomaistahot

Kommunikointi viranomaisten kanssa tehostuu, kun hankkeen myötä selvennetään opastamiseen ja esim. tilaisuuksien järjestämiseen liittyviä vastuita ja prosesseja. Turvallisuuspuolen innovatiivisista kokeiluista etsitään nykyisiä järjestelmiä tukevia ratkaisuja esim. häiriötilanteista tiedottamiseen liittyen.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 1 398 094

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 1 370 783

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 2 086 705

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 2 045 942

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pirkanmaa, Uusimaa, Varsinais-Suomi

Seutukunnat: Tampereen, Turun, Helsingin

Kunnat: Turku, Tampere, Helsinki

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta (www.minna.fi; www.tilastokeskus.fi). Lisäksi hanketta valmistelevilla asiantuntijoilla on suoraa kokemusta keskeisillä toimialoilla toimisesta ja niiden rakenteesta. Hankkeen kohderyhmiin kuuluu monien eri toimialojen yrityksiä. Teknologiatoimittajien puolella yritykset saattavat olla miesvaltaisia. Kulttuuripuolen erikoisasiatuntijat ovat taas useammin naisia.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen periaatteena on, että kaikilla osallistujilla on tasa-arvoinen asema ja mahdollisuudet osallistua sen toimintaan. Toisinaan opastamisessa ja ohjaamisessa sukupuoli tulee ottaa huomioon, mutta hanke toimii aktiivisesti sukupuolten tasa-arvon näkökulmasta. Suomessa on kuitenkin yhä olemassa jakoa miesten ja naisten toimialoihin. Tätä jakoa hanke pyrkii omalta osaltaan purkamaan verkostoimalla eri alojen yrittäjiä/osaajia perustuen ennen kaikkea jokaisen osallistujan henkilökohtaiseen osaamiseen ja tavoitteisiin. Sukupuolinäkökulma tullaan huomioimaan hankkeen aktiviteetteja ja viestintää suunnitellessa. Sukupuolinäkökulman huomioonottamista seurataan, arvioidaan ja raportoidaan koko hankkeen ajan.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Sukupuolten tasa-arvon edistäminen ei ole hankkeen päätavoite. Hanke huomioi osallistujat tasapuolisesti ennen kaikkea näiden osaamisen, tarpeiden ja tavoitteiden mukaan.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 5 6
Hanke edistää ekologisen kestävyyden periaatteita toimissaan edesauttamalla kaupunkeja ottamaan käyttöön opastamisen ekosysteemin, joka on entistä järkevämpi, ekologisempi ja käyttää ympäristöystävällisiä ratkaisuja. Esim. erilaisissa opasteissa käytettävät materiaalit ja niiden pitkäikäisyys otetaan huomioon. Lisäksi hanke itsessään pyrkii käyttämään digitalisaatioon perustuvia, ympäristöä vähemmän kuormittavia toimintamenetelmiä sekä osallistuvien organisaatioiden omia hyviä käytäntöjä liittyen esim. kierrätykseen ja sähköisten palvelujen käytön preferoimiseen.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 5 6
Tehokas opastaminen vähentää turhaa liikkumista ja paikkojen etsimistä. Lisäksi kaupunkien keskustojen vetovoiman lisääntyminen lisää ihmisten halukkuutta liikkua jalkaisin tai pyöräillen. Tämä taas vähentää ilmastonmuutoksen riskejä. Lisäksi hanke pyrkii välillisesti vähentämään riskejä käyttämällä sähköisiä työkaluja ja toimintatapoja, jotka kuormittavat mahdollisimman vähän ympäristöä. Organisaatiot noudattavat omalta osaltaan sisäisiä ja kaupunkien suosituksia ympäristöystävällisistä toimintatavoista.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Hanke on ympäristöneutraali. Se ei toimi aktiivisesti kasvillisuuden, eliöiden ja luonnon monimuotoisuuden edistämiseksi, mutta tuntee oman vastuunsa ja pyrkii käyttämään omassa toiminnassaan mahdollisimman ympäristöystävällisiä, resurssitehokkaita ja digitalisaatioon perustuvia menetelmiä. Tehokas opastaminen auttaa suojelemaan kaupunkien luontoalueita.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 4 6
Hanke on ympäristöneutraali. Se ei toimi aktiivisesti pinta- ja pohjavesien, maaperän sekä ilman ja edistämiseksi, mutta tuntee oman vastuunsa ja pyrkii käyttämään omassa toiminnassaan mahdollisimman ympäristöystävällisiä, resurssitehokkaita ja digitalisaatioon perustuvia menetelmiä.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet eivät ole hankkeen toimien kohteena.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 3 3
Hanke pyrkii vaikuttamaan positiivisesti kestävään kehitykseen ottamalla huomioon pilottien suunnittelussa ja kokeilussa käytettävät materiaalit ja erilaisten ratkaisujen pitkäikäisyyden. Kierrätysmahdollisuudet huomioidaan. Lisäksi hanketoimijat toteutavat sisäisiä ohjeita ja käytäntöjä jätteisiin ja kierrätykseen liittyen.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 1 1
Hanke on ympäristöneutraali. Se ei toimi aktiivisesti uusiutuvien energioiden edistämiseksi, mutta tuntee oman vastuunsa ja pyrkii käyttämään omassa toiminnassaan mahdollisimman ympäristöystävällisiä, resurssitehokkaita ja digitalisaatioon perustuvia menetelmiä.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 7 8
Hankkeen luoma innovaatioalusta tuo yhteen yritykset, viranomaiset sekä kaupungit. Tästä yhteistyöstä kehitetään paikallista elinkeinorakennetta moniulotteisesti ja useasta näkökulmasta. Hanke aktivoi yrityksiä laaja-alaisesti ja sen toimien myötä ihmiset hakeutuvat entistä viisaammin ja tehokkaammin paikallisten palvelujen piiriin.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 8 8
Hanke luo innovaatioalustan, jonka myötä yritykset pääsevät kehittämään uusia, innovatiivisia palvelujaan. Osa näistä palveluista tulee olemaan aineettomia, esimerkiksi elämyksellisyyden lisäämisen ja erilaisten applikaatioiden myötä. Hankkeen toimet suuntautuvat suoraan näiden asioiden kehittämiseen ja sen tulokset edistävät aineettomien tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen ja käyttöönottoon liittyvää osaamista ja halukkuutta niin lyhyellä kuin pitkälläkin aikavälillä. Hanke kannustaa ja aktivoi osallistujia löytämään uusia, innovatiivisia ratkaisuja.
Liikkuminen ja logistiikka 10 10
Liikkuminen ja logistiikka on hankkeen keskiössä. Hankkeen toimien myötä kaupunkien opastamisjärjestelmät kehittyvät ja liikkuminen ja logistiikka tehostuvat. Hanke pilotoi ja edesauttaa uusien, innovatiivisten järjestelmien ja ratkaisujen kehittämisestä, joiden positiiviset vaikutukset näkyvät ennen kaikkea liikkumisen ja logistiikan puolella.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 8 8
Hanke edistää hyvinvointia. Osallistuvat yritykset saavat lisää kontakteja, tietotaitoa ja lisää liiketoimintaa. Yrityskehitysorganisaatioiden osaaminen taas siirtyy ajan myötä alueen yritysten eduksi ja lisääntyviksi verotuloiksi. Verkottamisen ja tapaamisten kautta yhteiskehittäminen toimialojen yli lisääntyy ja monipuolistaa kaikkien toimintamahdollisuuksia. Niin kaupunkilaisten kuin turistienkin viihtyvyys lisääntyy, kaupunkien elämyksellisyys kasvaa ja eri palvelujen luokse on helpompi löytää. Tämä lisää niin viihtyvyyttä kuin yritysten liiketoimintaakin. Lisäksi kaupunkien turvallisuus paranee, mikä on oleellinen osa hyvinvointia.
Tasa-arvon edistäminen 4 4
Suomessa on yhä olemassa jakoa miesten ja naisten toimialoihin (esim. teknologiayritykset voivat olla hyvin miesvoittoisia). Tätä jakoa hanke pyrkii omalta osaltaan purkamaan suuntaamalla toimensa perustuen ennen kaikkea jokaisen osallistujan henkilökohtaiseen osaamiseen. Kaikilla hankkeeseen osallistujilla on yhtäläiset mahdollisuudet osallistua ja hyötyä hankkeen toimista. Sukupuolinäkökulma otetaan toteutuksessa huomioon koko projektin ajan. Asia otetaan hankkeessa huomioon mm. työpajojen sisällöissä ja harjoitteissa, sekä hankkeen viestinnässä ja markkinoinnin suuntaamisessa. Konkreettisesti tämä tarkoittaa esimerkiksi naisyrittäjyyden aktiivista tukemista puhujien, teemojen ja yhteistyökumppanien valinnassa. Sukupuolinäkökulman huomioonottamista seurataan, arvioidaan ja raportoidaan koko hankkeen ajan.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 7 7
Hanke on aidosti avoin kaikille ikään, rotuun, sukupuoleen, uskontoon tai asuinpaikkaan katsomatta. Hankkeen tarkoitus on nimenomaan nostaa esiin ja tuoda yhteen erilaisia ideoita, osaamista ja luovaa osallistumista. Hankkeen tilaisuudet ja aktiviteetit ovat avoimia kaikille ja esim. tilaisuuksien kielenä voidaan käyttää englantia. Opastamiseen liittyy monia esim. kulttuuriin ja kielivalintoihin liittyviä asioita ja hanke toimii aktiivisesti yhdenvertaisen ja kaikki näkökulmat huomioivat lähestymisen varmistamiseksi.
Kulttuuriympäristö 9 9
Hanke rikastuttaa kulttuuriympäristöä kehittämällä opastusta niin, että kaupunkilaiset kuin turistitkin löytävät kulttuurilaitosten luo tehokkaammin. Lisäksi hanke yhteiskehittää yritysten kanssa, kokeilee ja pilotoi erilaisia elämyksellisyyttä lisääviä ja esim. kaupunkien historiasta kertovia ratkaisuja.
Ympäristöosaaminen 2 2
Hanke pyrkii omalta osaltaan tuntemaan vastuunsa ja toimimaan ympäristöosaamisen lisäämiseksi tekemällä ympäristöviisaita valintoja esim. digitaalisia työvälineitä suosimalla.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Opastaminen on keskeinen osa toimivaa ja viihtyisää kaupunkiympäristöä. Se on monimutkainen kokonaisuus, joka on paljon enemmän kuin joukko tienviittoja tai ihmisten opastamista paikasta A paikkaan B. Toimiva opastus mahdollistaa paitsi turvallisen ja toimivan liikkumisen myös erilaisten kaupunkitilan elämyksellisten sisältöjen tuomisen ihmisten nautittavaksi. Hyvä opastus myös lisää tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta, ja palvelee kaikkia kohderyhmiä taustasta riippumatta.

6Aika: Opastamisen ekosysteemi -hanke lähestyi kaupunkiopastamisen kehitystä 2,5 vuoden aikana kahdesta tarvekokonaisuudesta (1. Opastaminen normaalitilanteessa, 2. Suurten väkijoukkojen opastaminen) ja viidestä eri toimenpidekokonaisuudesta.

Hanke osallisti suoraan kaupunkien kanssa innovaatioympäristössä yhteistyötä tekeviä yrityksiä 165, teki 25 kokeilua ja pilottia ja lisäsi yleistä tietämystä opastamisen moninaisuudesta niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin. Lisäksi hanke järjesti aktiivisesti tapahtumia, koulutuksia ja seminaareja kaikissa hankekaupungeissa yhteensä 85 kertaa, joissa osallistujia oli karkeasti yli 2000. Hanke näkyi myös mediassa aktiivisesti eri muodoissa ja julkaisuja, tiedotteita, haastatteluita ja muita syntyi 33 kpl. Hankkeen aikana kertynyt oppi koottiin yksiin kansiin Älykkään kaupunkiopastamisen -käsikirjaksi (ISBN: 978-952-94-2004-9). Käsikirjan lisäksi hanke laati kehittämisestä kiinnostuneille suunnatun Opastamisen työkirjan sekä muodosti opastamisen ekosysteemin, joka palvelee kaikkia opastamisesta kiinnostuneita.

Hankkeen ansiosta syntynyt opastamisen ekosysteemi on moniulotteinen kehitysympäristö, joka palvelee yhtä lailla kaupunkeja, yrityksiä, kiinteistöjä kuin kaupungin käyttäjiäkin. Innovaatioalustan eri muodot, kuten hankkeen verkkosivujen kattava aineistopankki, opastamisen kokonaiskoordinaation opastekonsepti ja sovelluksen julkaisujärjestelmä -alustan mahdollisuudet ovat kaikkien opastamisen kehittämisestä kiinnostuneiden käytettävissä.

Hankkeen aikana ymmärrys ketterästä kokeilukulttuurista parani, ja samalla myös vuoropuhelu kaupunkien ja yritysten välillä kehittyi merkittävästi. Hanke testasi monipuolisesti eri kilpailutustapoja, aina innovaatiokumppanuudesta kilpailutusrenkaaseen mikä osaltaan kehitti niin kaupunkien teknistä kilpailutusosaamista kuin yrityksien valmiutta ottaa osaa kokeilupalveluhankinta-kilpailutuksiin.

Kolmen kaupungin ja viiden organisaation kahden ja puolen vuoden yhteistyö on avannut älykkään kaupunkiopastamisen teemaa paljon monipuolisemmin kuin yksikään kaupunki olisi samassa ajassa yksin voinut saavuttaa. Jatkossa opastaminen nähdäänkin aiempaa selvemmin toimialariippumattomana läpileikkaavana toimintona, jonka onnistunut kehittäminen edellyttää eri toimijoiden hyvää yhteistyötä. 6Aika-strategian mukaisesti kaupungit hyötyvät toisistaan ja yhdessä tarjoavat myös yrityksille entistä kiinnostavamman toimintaympäristön. Opastamisen ekosysteemi -hankkeen kokemukset tukevat tätä selvästi, ja hankkeen ansiosta kaupungit hyötyivätkin laajasti toistensa tekemisistä ja päällekkäiseltä tekemiseltä vältyttiin. Helsingissä hanke keskittyi erityisesti digitaalisten palveluiden kehittämiseen, Tampereella keskiössä oli poikkeustilanteiden sujuvoittaminen ja Turussa taas kokonaisvaltainen konseptointityö.

Hanke onnistui sille asetetuissa tavoitteissaan hyvin, ja sai aikaan uutta liiketoimintaa kokeilujen ja pilottien myötä, loi opastamisen kokonaisvaltaisen konseptin ja synnytti opastamisen innovaatioalustan kaikille vapaaseen käyttöön. Hanke siis muodosti tarvelähtöisen ja aidon kaupunkienvälisen opastamisen ekosysteemin, joka hankkeen päättymisen jälkeen jatkaa kehittymistä, laajentumista ja vakiinnuttaa paikkansa osana kaupunkien normaaleja toimintoja.