Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A73175

Hankkeen nimi: Lapland Food Club

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.5.2017 ja päättyy 28.2.2019

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Lapin liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: ROVANIEMEN KEHITYS OY

Organisaatiotyyppi: Pieni yritys

Y-tunnus: 2007638-7

Jakeluosoite: Ainonkatu 1

Puhelinnumero: 0405285430

Postinumero: 96200

Postitoimipaikka: Rovaniemi

WWW-osoite: http://www.rovaniemenkehitys.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: IKONEN JUHO VELI

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektisuunnittelija

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: juho.ikonen(at)rovaniemi.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0405326756

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Lappilainen elintarviketuotanto ei ole onnistunut kasvattamaan toimintaansa laajasti tunnistetuksi toimialaksi, ja kansainvälistymisen osalta ollaan vielä hyvin alkuvaiheessa. Yksittäiset yritykset ovat tehneet ansiokasta pioneerityötä, mutta toimijakenttä on hajanainen, ja yhteistyö laaja-alaisesti vähäistä. Tämän hankkeen tavoitteena on lähteä rakentamaan Lapland Food Clubia, yhteistä nimittäjää ja yhdistäjää Lappilaisille elintarvikealan toimijoille.
Hankkeessa luodaan toiminnalle identiteetti ja brändi, tehdään alustavia kartoituksia Keski-Euroopan ja Aasian kysynnästä sekä luodaan toimijoille toimintamalli.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä ovat lappilaiset yritykset tai yrittäjyyttä suunnittelevat, joiden tavoitteena on myydä elintarviketuotteita. Elintarvikkeet voivat olla lähtöisin pellossa kasvatetuista, eläinperäisistä, luonnontuotteista tai keruutuotteista olevista raaka-aineista. Kohderyhmän yritysten ei itse tarvitse toimia jalostajina, vaan he voivat toimia myös komponenttien kokoajina tai osavalmistajina. Ydinajatuksena on, että varsinaiseen kohderyhmään kuuluvat toimijat, joilla on myytävä tuote, ei raaka-aine tai puolivalmiste.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisinä kohderyhminä ovat lappilaiset raaka-aineiden tuottajat sekä asiakkaat, jotka kehittävät omaa liiketoimintaa lappilaisilla elintarvikkeilla. Tällaisia toimijoita voivat olla ravintolat, kahvilat, kaupat, ohjelmapalvelutoimijat sekä keskuskeittiöt. Välillisten kohderyhmien kautta varsinaiset kohderyhmän yritykset saavat peruskysynnän ja tuotteistuksen kuntoon varsinaista kansainvälistymistä edeltävänä toimenpiteenä.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 154 347

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 147 484

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 195 917

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 190 645

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Kemi-Tornion, Tunturi-Lapin, Torniolaakson, Pohjois-Lapin, Rovaniemen, Itä-Lapin

Kunnat: Pello, Ranua, Inari, Kittilä, Savukoski, Muonio, Sodankylä, Keminmaa, Rovaniemi, Kolari, Tornio, Simo, Pelkosenniemi, Enontekiö, Posio, Salla, Ylitornio, Utsjoki, Kemijärvi, Tervola, Kemi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeen kohderyhmässä ovat kaikki ihmiset tasapuolisesti, eikä sillä ole vaikutuksia kummankaan sukupuolen asemaan.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Ei
Hankkeen kohderyhmässä ovat kaikki ihmiset tasapuolisesti, joten erillistä sukupuolinäkökulmaa ei ole huomioitu.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeella ei vaikutuksia sukupuolien väliseen tasa-arvoon.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 5 5
Hanke pohjautuu lappilaisten uusiutuvien raaka-aineiden ja luonnonvarojen käyttöön, joihin ei kohdistu mekaanista tai kemiallista rasitusta.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 7 5
Hanke pohjautuu lappilaisten raaka-aineiden ja luonnonvarojen käyttöön, ja se tukee paikallisuuteen pohjautuvia elinkeinoja välittömästi ja välillisesti.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 0
Liikkuminen ja logistiikka 3 3
Elintarvikelogistiikassa hyödynnetään olemassa olevia syöttöliikenne- ja runkoreittejä, jolloin rahtikapasiteetin hyödyntäminen tehostuu.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 2 2
Hanke tukee paikallisuuteen pohjautuvia elinkeinoja.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 0 2
Hanke generoi yritysten kasvun myötä lisää ympäristöosaamista osallistuvissa yrityksissä sekä niiden sidosryhmissä, kuten tavarantoimittajissa tai alihankkijoissa.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen aikana rakennettiin Lapland Food Club -konsepti; yhteinen nimittäjä ja yhdistäjä lappilaisille elintarvikealan toimijoille. Konseptille luotiin visuaalisen ilme, värit sekä muotoilu. Yleisilmettä käytetään kaikessa kaupallisessa viestinnässä viennin tukemiseksi. Lapland Food Club -brändille haettiin EU:n laajuinen tavaramerkkisuoja, jota yritykset pystyvät hyödyntämään hankkeen päätyttyä kansainväistymisessä. Toimijoille luotiin toimintamalli “Lapland Food Club: Kriteerit ja säännöt”, johon on kirjattu yleiset pelisäännöt sekä brändin käyttöön liittyvä ohjeistus.

Hankkeeseen osallistuneet yritykset osallistuivat maailman suurimmille ruoka-alan Grüne Woche 2019 -messuille Saksan Berliinissä ja yritykset saivat tuotteitaan koemarkkinointivalikoimiin Keski-Euroopan suurimman Gourmet-tavaratalon (Kaufhaus des Westens, KaDeWe) herkkuosastolle.

Hankkeen aikana verkostoiduttiin kansainvälisten toimijoiden kanssa, mikä mahdollistaa vientitoiminnan työstämisen ja kehittämisen hankkeen päädyttyä. Tuoteperheen markkinointi ja kansainvälinen kaupallistaminen jatkuu yrittäjävetoisesti Lapland Food Club -brändin alla.