Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A73230

Hankkeen nimi: Arctic Outdoor- Turvallisuutta ja terveyttä tunturista 2017 - 2019

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2017 ja päättyy 31.10.2019

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Lapin liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Inarin kunta

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 0190758-7

Jakeluosoite: Sairaalantie 3 b

Puhelinnumero: 0401887111

Postinumero: 99800

Postitoimipaikka: Ivalo

WWW-osoite: http://www.inari.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: MÄNNISTÖ (valtakirja) MARJA HANNELE

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: kehittämiskoordinaattori

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: marja.mannisto(at)inari.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358400231765

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Tulevaisuuden matkailun trendeinä ovat yksilömatkailun, terveys- ja hyvinvointimatkailun sekä liikuntamatkailun lisääntyminen ja elämyshakuisuus. Arctic Outdoor – turvallisuutta ja terveyttä tunturista -hankkeen tavoitteena on rakentaa Saariselän alueesta kansainvälisesti tunnettu ja houkutteleva arktinen ulkoliikuntakeskus. Kehittämisen visioiden kautta tavoitellaan seuraavaa: 1) Pisimmälle viedyin yhteinen brändi-ilmentymä, 2) nykyaikaisin, 3) turvallisin, 4) laajin, 5) tuotteistetuin ja 6) tunnetuin. Hanke toteuttaa yritysten kasvun ja kansainvälisyyden edistämistä, sillä saatava hyöty näkyy yritysten liiketoiminnan kasvuna ja työllistyvyytenä sekä etenkin matkailusesonkivaihtelujen tasaantumisena. Uudet kohderyhmät ja uudet palvelukokonaisuudet sekä harrastelajit kehittävät alueen elinkeinoelämää positiivisesti. Inari-Saariselkä–matkailualue on jo nyt kansainvälinen, mutta alueelta puuttuvat vielä kesäkaudella ulkoilu- ja ulkoliikuntamatkailun kärkituotteet sekä talven palvelutarjonnan erilaistaminen. Hankkeen tavoitteita ovat nykyisten yritysten palvelutarjonnan monipuolistaminen kesällä ja syksyllä ja uusien yritysten synnyttäminen. Lapin tasolla on kiinnitetty huomiota kansainvälisten asiakkaiden puutteelliseen ymmärrykseen ja tietoon arktisessa olosuhteissa oleskeluun ja liikkumiseen etenkin talviaikana. Turvallisuusnäkökulmat on tehokkainta järjestää koordinoidusti ja yhteisesti siten, ettei jokainen yritys tarvitse ratkaista samoja asioita yksin.

Hankkeen pääkohderyhmä on alueen matkailun pk-yritykset. Hankkeessa kehitettävien tuotteiden pääkohdemaita Euroopasta ovat Saksa ja Britannia sekä varalla Hollanti. Aasiasta valitaan kohderyhmäksi Kiina, joille kehitetään vasta-alkajien ulkoilutuotteita. Kohdemaista valitaan vain muutamia matkanjärjestäjiä ja pyritään kehittämään tuotteita heidän näkökulmastaan. Asiakkaat ovat kokeneita ja liikunnallisia, jotka arvostavat luontoa, rauhaa ja luonnollisuutta. Uusille asiakasryhmille on merkityksellistä oma terveys ja hyvinvointi.

Hankkeessa kirkastetaan erityisesti Saariselän kesäaktiviteettien ja välillisesti laajan reittiverkoston markkinoinnillista profiilia uusien asiakaskohderyhmien näkökulmasta työteemalla ”International Arctic Outdoor Resort”. Hankkeen pääpaino on tuotteistuksella, jonka avulla saadaan kansainvälisille kohderyhmille outdoor-matkailupalvelutuotteita helposti ostettaviksi. Tuotteistamisessa keskitytään kesämatkailun kehittämiseen, yrittäjiä kannustetaan lisäämään uutta uusia lajivalikoimia. Talven ohjelmista mietitään erityisesti miten maastohiihtoa voidaan tuotteistaa uudellalailla uusille kohderyhmille. Kantavina teemoina on hyvinvointi, terveys ja turvallisuus.

Hankkeen toimenpiteinä on outdoor-konseptin rakentaminen asiakasnäkökulmasta katsoen. Palvelusisältöä jalostetaan tuotteistamisella esim. palvelumuotoilun avulla. Lisäksi hankkeessa luodaan konsepti asiakasymmärryksen lisäämiseksi ja tarinoita luodaan kuvien ja videoiden avulla. Löydettävyyttä parannetaan verkkomarkkinointia aktivoimalla sekä toteutetaan teemaan soveltuvat verkkosivut. Hankkeessa kutsutaan kansainvälisiä matkanjärjestäjiä alueelle tutustumaan uusiin outdoor-tuotteisiin ja osallistutaan kansainvälisiin workshoppeihin ja messuille. Hankkeessa ratkaistaan arktisissa olosuhteissa matkailevien ihmisten turvallisuustekijät tekemällä video ja flyer turvallisuusohjeistuksesta.

Hankkeen tuloksena on päästä kehittämistarpeista kestävän ylivoiman kilpailuetuun, joka perustuu seuraaviin tuloksiin: 1) Saariselkä Outdoor Resortissa on pohjoisin, laajin ja laadukkain ympärivuotinen luontoreitistö kansallispuiston tuntumassa, 2) Saariselkä Outdoor Resort on helpoimmin saavutettava tunturierämaa, 3) Saariselkä Outdoor Resortissa on monipuolisimmat, jalostetut liikunnan ja hyvinvoinnin oheispalvelut.

Hanketta hallinnoi Inarin kunnan Elinkeinot & kehitys Nordica ja hankkeeseen on sitoutunut 10 matkailuyritystä omalla rahoitusosuudella. Hankeaika on 1.9.2017 – 30.8.2019 ja hankebudjetti on 149.822 euroa.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaiset kohderyhmät eli hankkeen toimenpiteiden kohderyhmät ovat matkailun pk-yritykset, jotka ovat olleet mukana jo hankkeen suunnittelusta lähtien.

Kehitettävien tuotteiden kohderyhmänä ovat kansainväliset asiakkaat; modernit humanistit, pariskunnat ja kaveriporukat. Hankkeen kohdemaiksi valitaan pääasiassa Euroopasta Saksa ja Britannia tai Hollanti ja Aasiasta valitaan Kiina. Näiden kohdemaavalintojen kautta voidaan hydöyntää myös House of Laplandin, Visit Finlandin ja Inari-Saariselkä Matkailun markkinointikanavia ja -yhteistyötä.

Britannia on tärkeä kohdemaa mm. suorien lentojen saamiseksi Ivaloon tai Lappiin ja siellä on halua kesämatkojen myymiseen alueellemme kuten myös Saksassa ja Hollannissa. Saksalaiset ovat tunnetusti outdoor-kansaa, ja he tekevät paljon kesälomamatkoja pohjoiseen. Kiina oteteaan pilotiksi, jotta Arctic Outdoor -tuoteperheeseeen saadaan outdoor-tuotteita myös vasta-alkajille ja täysin uusille kohderyhmille ulkoilun näkökulmasta.

Kohderyhmiimme kuuluva asiakas on kokenut ja liikunnallinen matkailija, joka arvostaa luontoa, rauhaa ja luonnollisuutta. Hän haluaa erottua muista eikä seuraa massoja. Hänelle on merkityksellistä oma terveys ja hyvinvointi.

Hankkeessa keskitytään aluksi muutamiin em. kohdemaiden matkanjärjestäjiin ja kehitetään tuotteita heidän näkökulmastaan ja erityisesti kesäkauteen.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välilliset kohderyhmät ovat paikalliset turvallisuus- ja pelastusorganisaatiot turvallisuusnäkökulmien vuoksi.

Tuotteiden välilliset kohderyhmät ovat matkailijoista ilman lapsia kuljevat nuoret aikuiset ja hyvinvointimatkailijat.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 104 875

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 104 875

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 134 127

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 134 127

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Pohjois-Lapin

Kunnat: Sodankylä, Inari

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Sairaalantie 3 b

Postinumero: 99800

Postitoimipaikka: Ivalo

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 1, joihin työllistyvät naiset 1

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Hankkeen aikana tehdään analyysi sukupuolinäkökulmasta.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Eri sukupuolilla on yhtäläiset mahdollisuudet osallistua hankkeen tapahtumiin ja toimenpiteisiin ja työllistyä matkailualueelle. Toimenpiteiden suunnittelussa huomioidaan tasa-arvo ja eri sukupuolten mahdollisuus osallistua.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Inari-Saariselkä -matkailualueen asiakaskunta koostuu tasapuolisesti miehistä ja naisista. Hanke edistää toiminnassaan sukupuolten tasa-arvoa. Lisäksi alueen toimijat ovat molempia sukupuolia, joten tasa-arvoisuus toteutuu. Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistämine, mutta se toteutuu toimenpiteiden ja hanketavoitteiden rinnalla.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 5 5
OhjeLmien suunnittelemisessa ja toteuttamisessa otetaan huomioon pohjoisen Lapin herkkä luonto. Yrittäjien tietoisuutta vähähiiliseen matkailuun lisätään. Suunnitellaan aktiviteettejä, joissa huomioidaan vähähiilisyys ja kestävä kehitys. Alueella on paljon luonnonsuojelualueita, joten alueella on totuttu toimimaan kestävän kehityksen mukaisesti.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 1 0
Tietoisuus ja arvostus vähähiilisestä matkailusta kasvaa. Hanketyöpajoissa pidetään luento ja konkreettinen toimintasuunnitelma kestävästä kehityksestä. Yrittäjät ja matkailijat osaavat valita ilmastoystävällisempiä vaihtoehtoja.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 5 5
Ohjelmien suunnittelussa ja toteutuksessa huomioidaan luonnon, kasvien ja eliöiden monimuotoisuus. Luonnon monimuotoisuus on alueen vetoivomatekijä, joten se pyritään ottamaan huomioon jo suunnitteluvaiheessa. Lisätään tietoisuutta hanketoimijoiden keskuudessa mm. työryhmätyöskentelyn kautta tekemällä konkreettisia toimenpideohjelmia tai- ohjeita.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Pyritään huomioimaan suunnittelussa ekologinen kestävyys ja suunnittelemaan ohjelmia, joiden hiilijalanjälki on mahdollisimman pieni. Hankkeen työpajoissa tehdään konkreettisia ohjeita miten asiaan voidaan vaikuttaa yritysten ja hankkeen toiminnoissa.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 5 5
Jokaisen ohjelman kohdalla otetaan huomioon tuotantopaikka ja sen vaikutukset ympäröivään luontoon. Pyritään suunnittelemaan tuotantokohteet siten, että toimenpiteet häiritsevät mahdollisimman vähän luontoa esim. alueen Natura-alueilla. Alueella on jo nyt totuttu toimimaan keskellä luonnonsuojelualueita, joten toiminta ei ole uutta.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 5 3
Hankkeen kautta pyritään vaikuttamaan taloudellisiin tekijöihin. Pyritään hankkimaan tuotteet lähialueelta, jotta säästetään logistiikkakustannuksissa. Materiaalien hankinnassa käytetään ylipäänsä paikallisia toimijoita mahdollisimman paljon, huomioiden hankintalaki.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Tiedostetaan asia ohjelmapalvelutuotteissa ja rakenteissa. Kannustetaan innovatiiviseen ajatteluun tuotekehittelyssä ja itse toiminnassa. Hankkeen työpajoissa käydään läpi konkreettisin esimerkein miten uusiutuvaa energialähteitä voi käyttää ja mitä hyötyä siitä on.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 7 5
Paikallisuus on tärkeä tekijä Arctic Outdoor-palvelujen koordinoimisessa. Alueelle pyritään luomaan ympärivuotisia työpaikkoja, saamaan lisää uusia yrityksiä ja mahdollistamaan osaavan henkilökunnan pysyminen alueella. Hankkeen työpajoissa opitaan hyödyntämään uusiutuvia luonnonvaroja ja raaka-aineita uudella tavalla. Inarin kunnalla on uusi luonnonvaraohjelma, hyödynnetään myös sitä.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 5 5
Pyritään huomioimaan muun muassa hiljaisuus, rauha ja puhtaus palvelujen suunnittelussa ja brändäämisessä. Yhtenä kilpailutekijänä on kestävä kehitys ja se tuodaan esille markkinoinnissa. Digitaalisuus tuo säästöä mm. perinteisen paperin käytössä.
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Välimatkat ovat Pohjois-Lappiin pitkät ja siten pyritään käyttämään paikallisia palveluja mahdollisimman paljon. Sähkökäyttöisten autojen ja muiden kulkuneuvojen määrä lisääntyy ja ollaan hankkeessa tietoisia kehityksestä. Outdoor-lajit ovat yleensä lihasvoimin tehtäviä ja uudet kohderyhmät ovat kiinnostuneita juuri kestävän kehityksen mukaisista toimintatavoista.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 8 5
Alueen työllisyys paranee ja osaava henkilökunta jää paikkakunnalle. Myös paikalliset asukkaat saavat nauttia hyvinvoinnin lisääntymisestä ja terveydestä lisääntyvien palvelujen myötä. Hyvinvointi ja terveys on tämän hankkeeen yksi kantava teema. Tuotekehityksessä kiinnitetään huomiota mitkä elämykset ovat esteettömiä ja tiedotetaan niistä. Hanketyöpajoissa käydään läpi konkreettiset toimenpiteet.
Tasa-arvon edistäminen 2 2
Matkailuala työllistää tasapuolisesti naisia ja miehiä. Palvelut suunnitellaan avoimiksi kaikille. Alueella on paljon yksintyöskenteleviä naisvaltaisia pienyrityksiä, joten hankkeen avulla toivotaan heidän liiketoimintansa kehittyvän. Matkailupalvelujen kohdistaminen esim. "Vaelluskurssi naisille" tai "Hyvinvointimatka miehille" tms. ovat suosittuja, joten segmantointi kohdryhmittäin otetaan hankkeessa huomioon.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 10 10
Kansainvälisyys auttaa vähentämään ennakkoluuloja ja asenteita muita kansallisuuksia kohtaan. Samalla paikalliskulttuurit voivat esitellä omaa kulttuuriaan muille kansallisuuksille. Alueen saamelaiskulttuuria tuodaan esille kestävän kehityksen mukaisesti. Esimerkiksi suunnitteluun otetaan viiteryhmät mukaan.
Kulttuuriympäristö 1 1
Olemassaolevat ja uuden palvelut eivät edellytä rakenteellisia muutoksia kulttuuriympäristöön. Hanke on enemmän luontoon kuin kulttuuriin liittyvä, kulttuuria tuodaan esille tarinoiden kautta. Hankkeen tuotteiden ja toimenpiteiden suunnittelussa otetaan huomioon alueen erityyppiset ympäristöt; esim. kansallispuisto, erämaa-alue, talousmetsä, kyläalue yms. Alueella paljon kulttuuriympäristöä.
Ympäristöosaaminen 1 0
Hankkeen ympäristöosaamista pyritään lisäämään hankkeessa esimerkiksi hanketyöpajojen sisällön suhteen. Hankkeen työpajoissa käytetään aikaa esim. oppimiseen ja toimintaohjelmien läpikäymiseen kestävän kehityksen näkökulmasta. Luodaan yhteiset toimintamallit yhdessä ympäristö huomioiden. Opitaan yhdessä.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Arctic Outdoor - Turvallisuutta ja terveyttä tunturista -hankkeessa on luotu Saariselän alueen yhteinen outdoor-brändi "Polarlife". Polarlife-kokonaisuus yhdistää outdoor-lajit paikalliseen kulttuuriin ja hyvinvointiin muodostaen ainutlaatuisen tuotekokonaisuuden, joka on suunnattu erityisesti kv-markkinoille (Saksa ja UK). Polarlife -tuotteet on kehitetty yhdessä paikallisten yrittäjien ja toimijoiden kanssa sekä niitä on testattu kohdemarkkinoiden edustajien kanssa. Hankkeessa on tuotettu houkuttelevaa video- ja kuvamateriaalia tunnettavuuden lisäämiseksi erityisesti sosiaalisessa mediassa.
Hankkeen toinen tärkeä teema on turvallisuus. Matkailijoiden turvallisuutta on parannettu tekemällä yhteinen turvallisuusohjeistus alueen toimijoiden käyttöön. Toimijat jakavat turvallisuusohjetta matkailijoille. Lisäksi turvallisuus on otettu huomioon myös tuotteistusvaiheen suunnittelutyössä.