Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A73243

Hankkeen nimi: Maaseudun mikro- ja pienyritysten kansainvälisten valmiuksien edistäminen

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.11.2017 ja päättyy 31.5.2019

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Lapin liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Rovaniemen kaupunki

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 1978283-1

Jakeluosoite: Pl 8216

Puhelinnumero: 016 3221

Postinumero: 96101

Postitoimipaikka: Rovaniemi

WWW-osoite: http://www.rovaniemi.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Anne Maritta Nuutinen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Maaseutupäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: anne.nuutinen(at)rovaniemi.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 400341226

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Rovaniemen kaupunki on toteuttanut vuoden 2016 aikana Muotoiluyhteistyön kansainvälistymisselvitys-hankkeen. Hankkeen tavoitteena oli selvittää japanilaisten yhteistyökumppaneiden valmius rakentaa tulevaisuudessa liiketoimintaan tähtäävää yhteistyötä. Yksi selvityshankkeen tuloksista on suunnitelma, jonka pohjalta voidaan toteuttaa pilotointikokeiluja sekä päädytään kokeilujen kautta palveluiden ja tuotteiden käyttöönottoon ja kaupallistamiseen. Sekä japanilaiset että suomalaiset yritykset ovat hyvin innokkaita jatkamaan yhteistyötä konkreettisten toimenpiteiden toteutukseen.

Tavoitteena on että toteutettavien pilottikokeilujen avulla saada aikaan toimivia liiketoimintasuhteita Japaniin ja saada aikaan yhteistyössä japanilaisten toimijoiden kanssa palveluiden ja tuotteiden kaupallistamista. Hankkeen vahvuutena on, että siinä yhdistetään japanilainen ja suomalainen innovatiivinen osaaminen hankkeen tavoitteiden saavuttamiseksi.

Japanilaisesta näkökulmasta kiinnostavimpia tuotteita ovat suomalaiseen arkeen ja kulttuuriin liittyvät käyttöesineet, harrastusvälineet, sisustus- ja keittiötarvikkeet. Japanilaisilla on tietysti omat mielikuvansa suomalaisen arjesta ja siihen mielikuvaan sopivien tuotteiden tunnistaminen on erityisen tärkeää. Myös terveys-, hoiva-alan ja hyvinvointialan yritysten yhteistyö japanilaisten toimijoiden kanssa edistäisi näiden yritysten vientimahdollisuuksia Japaniin. Tällöin kaupunkien ja oppilaitosten rooli taustavaikuttajina on merkittävä.

Hanke vahvistaa ja kehittää yhteistä Rovaniemi Japani toimijaverkostoa ja heidän osaamistaan. Hanke tuo esille sen mikä yrittäjän toiminnassa tuo eniten arvoa tuotteelle japanilaisen ostajan näkökulmasta ja minkälaisilla toimenpiteillä arvoa voidaan luoda entistä enemmän.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen kohderyhmänä ovat rovaniemeläiset/lappilaiset mikro- ja pk-yritykset ja pienemmässä määrin oppilaitokset sekä Rovaniemen kaupunkikonserni.

Japanilaisessa yritysympäristössä yhteistyösuhteiden merkitys on hyvin suuri, Rovaniemen kaupunki on rakentanut pitkäjänteisesti yhteistoimintaa japanilaisten toimijoiden kanssa. Myös selvitysvaiheen aikana kontaktiverkosto on laajentunut ja tiivistynyt. Yhteistyötä on tehty mm. Sapporon, Tokion, Nagoyan ja Yamaguchin alueilla. Näitä olemassa olevia kontakteja tullaan hankkeessa käyttämään hyödyksi.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeella ei ole välillisiä kohderyhmiä.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 65 560

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 60 119

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 113 240

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 104 465

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Rovaniemen

Kunnat: Rovaniemi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hanke edistää naisten ja miesten asioita tasapuolisesti. Arviointi on tehty suvauskoneella.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hanke edistää naisten ja miesten asioita tasapuolisesti. Arviointi on tehty suvauskoneella.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hanke edistää naisten ja miesten asioita tasapuolisesti. Arviointi on tehty suvauskoneella.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 3 7
Mikro- ja pienyritysten kannattavuutta ja kasvumahdollisuuksia edistetään kehittämällä yritysten edellytyksiä luoda kansainvälistä liiketoimintaa.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 3 6
Hankkeen avulla terveys- ja hoiva-alan yritykset saavat mahdollisuuden kehittää tuotteita ja palveluita kansainvälisille markkinoille.
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 2 6
Hankkeella on mahdollisuus edistää ikääntyneiden hyvinvointia yritysten laadukkaampien tuotteiden avulla.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 2 5
Kansainvälisen yhteistyön avulla edistetään suvaitsevaisuutta ja eri kulttuurien ymmärrystä sekä erilaisten kulttuurisidonnaisten liiketoimintatapojen omaksumista.
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen tavoitteena oli demonstraatio- ja pilottikokeilujen avulla saada aikaan toimivia liiketoimintasuhteita Japaniin. Tavoitteena oli saada aikaan yhteistyössä japanilaisten toimijoiden kanssa palveluiden ja tuotteiden kaupallistamista.
Hankkeessa oli mukana Lapista aktiivisesti 11 yritystä ja Japanista yhteistyökumppaneita oli yhteensä 20. Japanilaiset yhteistyökumppanit olivat pääasiassa yrityksiä, mutta myös valtiollisia ja kunnallisia organisaatioita sekä oppilaitoksia. Yrityksistä voidaan mainita suuret tavaratalot Nagoyasta ja Sapporosta, COOP -vähittäismyyntiketju, japanilaiset maahantuojat sekä media-alan yritykset.
Hankkeessa mukana olevat lappilaiset yritykset saivat toimivia kontakteja japanilaisiin toimijoihin, pystyivät testaamaan tuotteidensa menekkiä japanilaisilla markkinoilla, saivat tuotteitaan näkyviin japanilaisilla markkinoilla ja verkostoituivat japanilaisten toimijoiden kanssa. Yritykset saivat myös hyvän käsityksen japanilaisista markkinointitavoista. Yksittäiset yritykset voivat jatkaa vientinsä kehittämistä Japaniin yrityskohtaisilla kehittämishankkeilla kuten Business Finlandin vienninedistämisvälineillä.