Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A73293

Hankkeen nimi: Virtuaalinen rakentaminen

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 5.1. Yritysten innovaatiotoiminnan vahvistaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2017 ja päättyy 30.9.2019

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Innovaatiorahoituskeskus Business Finland

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 2472908-2

Jakeluosoite: PL 68

Puhelinnumero:

Postinumero: 50101

Postitoimipaikka: MIKKELI

WWW-osoite: www.xamk.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Partala, Timo

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: N/A

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: timo.partala(at)xamk.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358405963533

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Virtuaalinen rakentaminen -hankkeessa tavoitteena on uudistaa rakennusalan prosesseja avoimeen, yhteisölliseen ja virtuaaliseen suuntaan sekä mahdollistaa edistyneiden tietomallien käyttö rakennusprojektien koko elinkaaren aikana. Hankkeessa mahdollistetaan nykyisten kehittyneiden pelimoottorien (esim. Unity, Unreal Engine) ominaisuuksien hyödyntäminen rakennusten suunnittelussa ja ylläpidossa kehittämällä menetelmä, jolla voidaan toteuttaa integraatio pelimoottorin ja rakennussuunnittelun ohjelmistojen välillä. Tähän pohjautuen kehitetään yhteistoiminnallisen, avoimen ja joukkoistetun rakennussuunnittelun välineitä, jotka mm. tarjoavat mahdollisuuden kommentoida ja muokata rakennuksen virtuaalimallin eri osia yhteistoiminnallisesti. Virtuaalilaitteistoja hyödyntämällä suunnittelijoille ja esimerkiksi rakennuksen tilaajalle tai loppukäyttäjälle voidaan tarjota todellisenkaltainen näkymä mallinnettavaan rakennukseen. Pelimoottorin mahdollistamien edistyneiden simulaatioiden avulla voidaan lisäksi mallintaa mm. rakennuksessa tapahtuvaa toimintaa, esteettömyyttä, kuormitusta, valaistusta ja eri materiaalien ominaisuuksia. Hankkeessa tapahtuvaan kehitystyöhön perustuen suunnitellaan konsepteja uudenlaiseen kansainväliseen palveluliiketoimintaan.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 405 000

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 387 417

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 405 000

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 387 417

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Etelä-Savo

Seutukunnat: Mikkelin

Kunnat: Mikkeli

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Patteristonkatu 3 D

Postinumero: 50101

Postitoimipaikka: Mikkeli

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeen suunnitteluvaiheessa on pohdittu, miten sukupuolinäkökulma voidaan ottaa hankkeen toteutuessa huomioon, tavoitteena erityisesti naisten osallistumisen huomioiminen miesvaltaisella rakennusalalla.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeessa kehitettävät digitaaliset ratkaisut hyödyttävät lähtökohtaisesti molempia sukupuolia. Hankkeen käyttäjätutkimuksiin otetaan mahdollisuuksien mukaan molempia sukupuolia tasapuolisesti. Samoin kansalaisille suunnattuun rakennussuunnittelun joukkoistamiseen pyritään saamaan mukaan tasapuolisesti molempia sukupuolia.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
-

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 4
Rakennusmateriaalien kulutuksen optimointi ja jätteiden vähentäminen.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 4
Uudenlaiset digitaaliset ratkaisut vähentävät tarvetta työntekijöiden henkilöliikenteeseen ja parantuneella suunnittelulla ja simulaatioilla voi olla lisäksi energiansäästöä lisääviä vaikutuksia.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Hankkeella ei vaikutusta.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Hankkeella ei vaikutusta.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hankkeella ei vaikutusta.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 7
Rakennussuunnittelun ja -ylläpidon prosesseja parantamalla lisätään materiaalitehokkuutta ja vähennetään rakennusjätteen määrää.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 2
Digitaalisen suunnittelun avulla on mahdollista nopeuttaa siirtymistä uusiutuviin energialähteisiin.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 10
Digitaalisaatio ja uudet digitaaliset innovaatiot ovat keskeisessä roolissa alueen rakennusalan toimijoiden kilpailukyvyn kannalta. Digitaalisten teknologioiden käyttöä edellytetään mm. julkisen sektorin tarjouskilpailuissa. Hanke edistää myös paikallisten yritysten allianssimaista organisoitumista ja yhteistyövetoista suunnittelua ja rakentamista.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 10
Hankkeen tavoitteena on nimenomaan kehittää uusia aineettomia, digitaalisia tuotteita ja palveluja rakennusalalle.
Liikkuminen ja logistiikka 0 6
Vähentää henkilöliikenteen tarvetta, tarkalla reaaliaikaisella laskennalla rakennussuunnittelun yhteydessä voidaan optimoida materiaalivirtoja.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 5
Tavoitteena rakennusalan prosessien helpottaminen ja parantaminen ja sen kautta työhyvinvoinnin edistäminen. Esteettömyyssimulaatiot parantavat rakennusten esteettömyyttä.
Tasa-arvon edistäminen 0 3
Rakennusalalla työskentely helpottuu, mikä mahdollistaa alalla työskentelyn entistä laajemmalle joukolle ihmisiä.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 5
Rakennussuunnittelun joukkoistaminen antaa kansalaisille uudenlaisen osallistumismahdollisuuden.
Kulttuuriympäristö 0 2
Parantuneet prosessit ja visualisaatiot voivat vaikuttaa positiivisesti rakennuskantaan ja maisemasuunnitteluun.
Ympäristöosaaminen 0 2
Entistä paremmin ympäristönäkökulmasta suunniteltu materiaalien käyttö rakennusalalla.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Virtuaalinen rakentaminen -hankkeessa tavoitteena on uudistaa rakennusalan prosesseja avoimeen, yhteisölliseen ja virtuaaliseen suuntaan sekä mahdollistaa edistyneiden tietomallien käyttö rakennusprojektien koko elinkaaren aikana. Hankkeessa mahdollistetaan nykyisten kehittyneiden pelimoottorien (esim. Unity, Unreal Engine) ominaisuuksien hyödyntäminen rakennusten suunnittelussa ja ylläpidossa kehittämällä menetelmä, jolla voidaan toteuttaa integraatio pelimoottorin ja rakennussuunnittelun ohjelmistojen välillä. Tähän pohjautuen kehitetään yhteistoiminnallisen, avoimen ja joukkoistetun rakennussuunnittelun välineitä, jotka mm. tarjoavat mahdollisuuden kommentoida ja muokata rakennuksen virtuaalimallin eri osia yhteistoiminnallisesti. Virtuaalilaitteistoja hyödyntämällä suunnittelijoille ja esimerkiksi rakennuksen tilaajalle tai loppukäyttäjälle voidaan tarjota todellisenkaltainen näkymä mallinnettavaan rakennukseen. Pelimoottorin mahdollistamien edistyneiden simulaatioiden avulla voidaan lisäksi mallintaa mm. rakennuksessa tapahtuvaa toimintaa, esteettömyyttä, kuormitusta, valaistusta ja eri materiaalien ominaisuuksia. Hankkeessa tapahtuvaan kehitystyöhön perustuen suunnitellaan konsepteja uudenlaiseen kansainväliseen palveluliiketoimintaan.