Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A73350

Hankkeen nimi: Tahkon matkailukeskuksen keskustan liikennejärjestelyjen ja -ympäristön kehittäminen

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 1.2. Pk-yritysten kannalta tärkeiden liikenne- ja logistiikkayhteyksien parantaminen (vain Itä- ja Pohjois-Suomessa)

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2018 ja päättyy 31.12.2019

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Kuopion kaupunki

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 0171450-7

Jakeluosoite: Tulliportinkatu 31, PL 228

Puhelinnumero: 017 182 111

Postinumero: 70101

Postitoimipaikka: Kuopio

WWW-osoite: http://www.kuopio.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Ari Räsänen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: vs. kaupunkisuunnittelujohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: ari.rasanen(at)kuopio.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0447185122

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Tahko on yksi johtavista vapaa-ajan matkailun keskuksista Suomessa. Alueen keskeisimmät yritykset ovat tehneet kaupungille aloitteen Tahkon keskustan kehittämiseksi. Keskusta on tällä hetkellä tehottomasti rakennettu, toiminnoiltaan hajanainen alue, jolta puuttuu myös yhtenäinen ilme.

Projektin tärkeimpänä tavoitteena on PK-yritysten kilpailukyvyn edistäminen ja niiden toimintaedellytysten parantaminen kohdealueen saavutettavuutta, taajamakuvaa sekä viihtyvyyttä parantamalla. Palveluiden keskittyessä matkailualueen keskustaan myös liikennöintitarpeet kasvavat. Hanke parantaa myös Tahkon matkailualueen keskeisimpien katujen liikenneturvallisuutta, kun liikennemäärät tulevina vuosina kasvavat. Projektia tarvitaan matkailukeskuksen ydinkeskustan palveluiden kehittämissykäyksen käynnistäjäksi ja tuomaan ratkaisu huonoksi koettuun liikenneympäristöön Sääskiniementien vaikutusalueella, jonka alueen yritykset kokevat vetovoimaa heikentävänä tekijänä. Hanke edistää vähähiilisyyden ja esteettömyyden toteutumista hankkeen mahdollistamien toimenpiteiden tukiessa palveluiden säilymistä matkailukeskustan ydinalueella, jolloin ne ovat kävellen ja pyöräillen saavutettavissa. Projektin toimenpiteitä ovat Tahkon keskustan alueen pysäköinnin, keskeisten ajoyhteyksien, kevyen liikenteen väylien, alueen viihtyvyyden, pysäköintijärjestellyiden ja valaistuksen sekä esteettömyyden kehittäminen.

Hankkeen konkreettisena tavoitteena on saada laadittua alueen yleissuunnitelma, jolla tuetaan alueen pk-yritysten kilpailukykyä ja parannetaan niiden toimintaedellytyksiä kohdealueen saavutettavuutta, taajamakuvaa sekä viihtyvyyttä parantamalla. Hankkeen tavoitteena on löytää Tahkon matkailualueen keskustaan ympäristön, liikenteen, pysäköinnin ja rakentamisen toteuttamiseen malli, joka vastaa optimaalisella tavalla alueen haasteisiin. Hankkeen tavoitteena on löytää vaihtoehdot logistisesti tehokkaan liikennejärjestelmän toteuttamiseksi ja realistisen pysäköintiratkaisun löytämiseksi. Hankkeessa suunnitellaan Tahkon matkailualueen keskustan rakentamisen määrä ja yleisilme tarkemmin, eri liikkumisvälineet kattava liikenneverkko, pysäköinti sekä joukkoliikenne matkailualueen nykyisiin vaatimuksiin vastaavaan tasoon.

Hankkeen toimenpiteillä on tarkoitus saada aikaan yleissuunnitelma, jonka pohjalta voidaan laatia asemakaava alueen rakentamisen toteuttamista varten. Hankkeen tuloksena Tahkon keskustan alueen muuttuminen nykyistä houkuttelevammaksi on mahdollistettu: saavutettavuus on oleellisesti parantunut, taajamakuva kohentunut ja viihtyvyys parantunut. Alueen liikenne on sujuvampaa, vähähiilinen ja esteetön liikkuminen on mahdollistettu, palvelut pysyvät elinvoimaisina ja ovat saavutettavissa kävellen tai pyöräillen. Hankkeen tuloksena pk-yritysten kilpailukyky ja toimintaedellytykset ovat kohentuneet ja alueen mahdollisuudet saada uusia investointeja ovat parantuneet.
Projektin tuloksena pk-yritysten kilpailukyky ja toimintaedellytykset ovat kohentuneet ja alueen edellytykset saada uusia investointeja ovat parantuneet. Tahkon matkailualueen ydinkeskustan saavutettavuus on oleellisesti parantunut, taajamakuva kohentunut ja viihtyisyys parantunut sekä vähähiilinen että esteetön liikkuminen on mahdollistettu ja palvelut pysyvät keskustassa ja ovat saavutettavissa kävellen tai pyöräillen.

Esiselvitysmuotoisen hankkeen lopputuloksena syntyy yleissuunnitelma logistisesti tehokkaan, liikenneturvallisen, viihtyisän, kustannustehokkaan ja vähähiilisen Tahkon keskustan rakentamiseksi.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen kohderyhminä ovat hankkeen toteutusalueella toimivat maanomistajat ja pk-yritykset (kuten matkailuyrittäjät) ja yksittäiset henkilöt (matkailijat, paikalliset asukkaat sekä muut ulkoilureittien ja latujen sekä tie- ja katuverkon käyttäjät).

Hankkeen suorana vaikutusalueena on Tahkon matkailualueen keskusta, jonka lähistöllä asuu toistaiseksi vain vajaat 20 henkeä. Välillisesti vaikutusalueena on Nilsiän kaupungin keskustaajama, jossa on asuu 3500 asukasta. Sääskiniementien äärellä, Tahkon ydinalueella sijaitsee Kuopion kaupungin yritysluettelon mukaan noin kahdenkymmenen yrityksen toimipaikat.

Hankkeen tulevia kohderyhmiä ovat alueelle sijoittuvat pk-yritykset ja mm. keskustaan tulevat yritykset, palveluorganisaatiot ja niiden asiakasvirrat.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välillisesti hankkeen kohderyhmänä ovat toteutusalueelle muualta palveluita tuottavat yritykset, alueen ulkopuoliset tai alueelle muuttavat yritykset, asukkaat ja matkailijat sekä alueella muualta töissä käyvät yksityishenkilöt.

Liikenteen sujuvuuden, saavutettavuuden ja liikenteellisten olosuhteiden paranemisesta hyötyvät myös muut alueen asukkaat ja satunnaiset tienkäyttäjät. Tahkon, Nilsiän ja Kuopion alueen yrittäjät ja yritykset, joiden asiakkailta on viime vuosina saatu kriittistä palautetta Tahkon keskustan tilasta.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 284 046

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 273 780

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 391 780

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 378 794

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Savo

Seutukunnat: Kuopion

Kunnat: Kuopio

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeessa edistetään sukupuolien tasa-arvoa parantamalla katutilaa ja kevyen liikenteen tiloja, joita molemmat sukupuolet ja ikäryhmät voivat tasa-arvoisesti käyttää. Hanke edistää sukupuolten välistä tasa-arvoa. Hankkeessa huomioidaan esteettömyys.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hanke edistää naisten ja miesten välistä tasa-arvoa tavoitteellisesti ja suunnitelmallisesti. Valtavirtaistaminen toteutuu toimintaympäristön analyysin perusteella siten, että toteutettava kohde on molempien sukupuolten kannalta hyvä ja toimiva. Itse hankkeen toimenpiteissä sukupuoli ei ole ratkaiseva kriteeri esim. selvitysten tekijöiden valinnassa.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Sukupuolten tasa-arvon edistämiseen ei voida suoraan liikennejärjestelyillä vaikuttaa, koska asiakkaat, kohdealueella työskentelevät ja paikalliset asukkaat tekevät itse valintojaan käyttämiensä liikennemuotojen ja väylien käytön suhteen. Sinänsä hanke parantaa laajasti ja kokonaisvaltaisesti eri liikennemuotojen sujuvuutta ja alueen saavutettavuutta.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 3 3
Alueen maa- ja kallioperä selvitetään, jonka pohjalta ohjataan matkailualueen kehittymistä realistisella tasolla. Em. ja massatasapainoselvityksellä estetään alueen kallioperän tarpeeton muokkaaminen. Mitoittamalla alueen kehittyminen realistisesti mahdollistetaan myös lähialueen kehittämistoimet niin, että alueen luonnonvaroja voidaan jatkossakin käyttää kestävästi.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 3 5
Lisääntyvä sadanta ja tuulisuus huomioidaan suunnittelussa riittävän ajoissa, jolloin luodaan edellytyksiä miellyttävän matkailuympäristölle. Välilliset vaikutukset ovat myönteisiä, sillä liikenteen sujuvuus edesauttaa asiakkaiden hakeutumista kohteelle sesonkeja tasaavasti, eli kohteen riippuvuus mm. lumiolosuhteista voi jossain määrin vähentyä, jos alueen palveluiden kehittämisessä sitä suosiva strategia valitaan. Kevyen liikenteen mahdollistaminen ja esteettömyys lähtötilannetta paremmin.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 2 5
Maantasossa olevien sora- ja asfalttipintaisten pysäköintipaikkojen tilalle pysäköinti ohjataan hallitummin. Tilalle mahdollistetaan suunnittelun keinoin monimuotoisempia alueita. Taajamaympäristön vetovoimaisuutta ja viihtyisyyttä suunnitellaan parannettavan istutuksin. Hulevesien huomioiminen suunnittelussa lisää osaltaan luonnon monimuotoisuutta. Välillinen vaikutus kohdistuu ympäröivän alueen luontoon, esim. lähistöllä sijaitsevaan Huutavanholman lehtojensuojelualueeseen. Mitoittamalla alueen kehittyminen realistisesti mahdollistetaan myös lähialueen kehittämistoimet niin, että alueen luonnon monimuotoisuus säilyy. Hankkeella on vain osittain välittömiä vaikutuksia kasvillisuuteen, eliöihin ja monimuotoisuuteen, koska toimenpiteet kohdistuvat jo käytössä olevaan liikennealueeseen. Välilliset vaikutukset ovat lievästi myönteisiä, sillä liikenteen sujuvuus edesauttaa asiakkaiden hakeutumista tiiviiseen palvelukeskittymään, joka vähentää vaikutuksia ympäröivässä luonnossa.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 2 2
Pysäköintialueiden hallitumman käytön kautta ohjataan, mahdollisesti viivytetään ja siten suojataan alueen pintavesiä paremmin. Selvitysten avulla vältytään rakentamisen aikaiselta tarpeettomalta maa-ainesten kuljettamiselta.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 2
Ei ole suoria vaikutuksia. Välillinen vaikutus kohdistuu ympäröivän alueen luontoon, esim. Huutavanholman lehtojensuojelualueeseen. Mitoittamalla alueen kehittyminen realistisesti mahdollistetaan myös lähialueen kehittämistoimet niin, että Natura-alueen luonto säilyy.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 2 3
Hankkeella ei ole merkittäviä välittömiä vaikutuksia materiaaleihin ja jätteisiin. Alueen maa- ja kallioperä selvitetään, jonka pohjalta ohjataan matkailualueen kehittymistä realistisella tasolla. Edellä mainitun ja massatasapainoselvityksen avulla estetään alueen kallioperän tarpeeton muokkaaminen ja maa-ainesten tarpeeton kuljettaminen. Mitoittamalla alueen kehittyminen realistisesti mahdollistetaan myös lähialueen kehittämistoimet niin, että alueen luonnonvaroja voidaan jatkossakin käyttää kestävästi.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 2
Hankkeella ei ole vaikutuksia. Välillisiä vaikutuksia voi mahdollisesti olla hankkeen jälkeen käynnistyvän suunnittelutyön myötä.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 10 10
Hankkeen toteuttaminen on perusta alueen hallitulle kehittämiselle. Välilliset vaikutukset kohdistuvat laajalle alueelle. Hankkeella on merkittävä positiivinen vaikutus alueen elinkeinoelämään ja niiden toimintaympäristöön. Hanke edistää välillisesti paikallisen elinkeinorakenteen kehittämistä kestävällä tavalla, koska se osaltaan lisää myönteisiä asiakaskokemuksia ja vähentää liikkumisesta ja muusta toiminnasta aiheutuvia häiriöitä ja päästöjä.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 10 10
Hankkeen toteuttaminen on perusta alueen hallitulle kehittämiselle. Hanke edistää välillisesti aineettomien tuotteiden ja palvelujen voimakasta kehittämistä (etenkin ohjelmapalvelut ja niihin liittyvät tukipalvelut). Hanke vaikuttaa merkittävästi alueen PK-yritysten kilpailukykyyn ja toimintaedellytyksiin. Välilliset vaikutukset kohdistuvat laajalle alueelle. Tiealueiden jatkoylläpito siirtyy kaupungille.
Liikkuminen ja logistiikka 10 5
Hankkeen toteuttaminen on perusta alueen hallitulle kehittämiselle. Hanke vaikuttaa merkittävästi alueen liikkumisen ja logistiikan sujuvuuden toteuttamiseen. Yritysten saavutettavuus kohenee merkittävästi. Tavoitteena on mahdollistaa liikkuminen hankkeen päätyttyä turvallisesti ja logistiikka häiriöittä sujuvaksi. Eri liikennemuotojen välisten yhteyksien sujuvoittaminen edistää alueen elinvoimaa. Hanke edistää kevyen liikenteen asemaa moottoriajoneuvoliikenteeseen nähden. Välilliset vaikutukset kohdistuvat myös laajalle alueelle.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 5 5
Hanke luo edellytykset monipuolistaa matkailualuetta nykyisestään ja parantaa edellytyksiä luonnossa liikkumiseen. Alueen luonne, luonto ja palvelut lisäävät merkittävällä tavalla alueella käyvien hyvinvointia. Alueen monipuolistaminen lisää käyttäjäkuntaa. Käyttäjämäärien kasvu lisää alueen työpaikkoja. Hankkeen toteuttaminen on perusta alueen hallitulle kehittämiselle. Projekti edistää liikenneturvallisuutta, viihtyvyyttä ja hyvinvointi kohenee. Ajonopeuksien alentaminen vähentää melua, joskin liikennemäärien kasvu lisää melua. Yhteisvaikutus kuitenkin melun osalta neutraali. Hanke edistää välillisesti alueen hyvinvointia parantamalla liikkumisen turvallisuutta sekä lisäämällä muutoinkin myönteisiä asiointikokemuksia. Välilliset vaikutukset kohdistuvat laajalle alueelle.
Tasa-arvon edistäminen 3 3
Hanke luo edellytykset monipuolistaa matkailualuetta nykyisestään. Alueen luonne, luonto ja hankkeen kautta muodostuvat uudet palvelut edistävät tasa-arvoa. Alueen monipuolistaminen lisää käyttäjäkuntaa. Käyttäjämäärien kasvu lisää alueen työpaikkoja. Hankkeen toteuttaminen on perusta alueen hallitulle kehittämiselle. Hankkeessa edistetään sukupuolien tasa-arvoa parantamalla katutilaa ja kevyen liikenteen tiloja, joita molemmat sukupuolet, ikäryhmät voivat tasa-arvoisesti käyttää. Esteettömyys paranee. Välilliset vaikutukset kohdistuvat laajalle alueelle.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 3 4
Hanke luo edellytykset monipuolistaa matkailualuetta nykyisestään. Alueen luonne, luonto ja hankkeen kautta muodostuvat uudet palvelut lisäävät yhteiskunnallista ja kulttuurista yhdenvertaisuutta. Alueen monipuolistaminen lisää käyttäjäkuntaa. Käyttäjämäärien kasvu lisää alueen työpaikkoja. Hankkeen toteuttaminen on perusta alueen hallitulle kehittämiselle. Hanke edistää kevyen liikenteen asemaa moottoriajoneuvoliikenteeseen nähden. Viihtyvyys paranee ja kohentaa yhteiskunnallista ja kulttuurista yhdenvertaisuutta suhteessa kaupunkikeskuksiin. Välilliset vaikutukset kohdistuvat laajalle alueelle.
Kulttuuriympäristö 5 5
Hankkeen kautta vahvistetaan alueen matkailun kulttuuriympäristöä kestävällä tavalla. Hankkeen vaikutus maisemaan, kaupunkirakenteeseen ja rakennuskantaan on merkittävä ja myönteinen. Välilliset vaikutukset kohdistuvat laajalle alueelle.
Ympäristöosaaminen 2 2
Hankkeen kautta selvitetään hulevesien huomioiminen matkailualueella. Massatasapainon innovatiivinen tarkastelutapa lisää rakentamisen ympäristötietoisuutta. Ympäristöosaaminen kohenee, samalla kun projektin kohdetta suunnitellaan kunnostettavan, se vaikuttaa välillisesti myönteisenä paineena lähialueen yrityksiin ja toimijoihin, jotka kunnostavat omaa toimintaympäristöään, mahdollisesti jo hankeaikana mutta viimeistään hankkeen jälkeen.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hanke vastaa sekä EU-tason että kansallisen ja aluetason ilmasto- ja energiapoliittisiin strategioihin. Hanke vastaa osaltaan myös Kuopion ilmastopoliittisen ohjelman 2009-2020 jalkauttamisesta aluesuunnitteluun ja yrityskenttään. Suunnitelma luon resurssitehokasta maankäyttöä ja rakentamista, matkailukeskustan jäsentymisellä vastaa liikenteen päästöjen vähentämiseen luoden kevyestä liikenteestä ja joukkoliikenteestä houkuttelevan liikkumismuodon alueella.

Hankkeen konkreettisena tavoitteena oli laatia alueen yleissuunnitelma, jonka tavoitteena oli tukea alueen pk-yritysten kilpailukykyä ja parantaa niiden toimintaedellytyksiä kohdealueen saavutettavuutta, taajamakuvaa sekä viihtyvyyttä parantamalla. Hanketta tarvittiin matkailualueen keskustan palveluiden kehittämissykäyksen käynnistäjäksi ja tuomaan ratkaisu huonoksi koettuun ympäristöön Tahkon ytimen vaikutusalueella, jonka alueen yritykset olivat kokeneet vetovoimaa heikentävänä tekijänä.

Matkailualueen palveluiden keskittyessä keskustaan myös liikennöintitarpeet kasvavat. Hanke on osaltaan parantanut myös koko Tahkon keskustan alueen liikenneturvallisuutta, kun liikennemäärät tulevina vuosina kasvavat. Suunnitelmalla on parannettu alueen energiatehokkuutta ja edistetty päästöjen vähentämistä edistäviä toimenpiteitä.

Hankkeen tavoitteena oli löytää Tahkon matkailualueen keskustaan ympäristön, liikenteen, pysäköinnin ja rakentamisen toteutusmalli, joka vastaa optimaalisella tavalla alueen haasteisiin. Hankkeen tavoitteena oli löytää vaihtoehdot logistisesti tehokkaan liikennejärjestelmän toteuttamiseksi ja realistisen pysäköintiratkaisun löytämiseksi.

Alueelle on suunniteltu matkailualueelle paikallista leimaa antava yleisilme, joka osaltaan vahvistaa alueen kehittyvää, kansainvälistyvämpää matkailuprofiilia. Alueelle on suunnitelman avulla pyritty lisäämään nykyisiä asiakasryhmiä ja tehostamaan alueen käyttöä. Kasvua haetaan kansainvälisiltä matkailijamarkkinoilta ja myös kotimaisista asiakkaista, erityisesti pienryhmistä.

Matkailualueen joukkoliikenteen palveluverkon ja -pisteen tarkastelu osana liikennejärjestelmän kehittämistä on edistänyt osaltaan liikenteen tehokkuutta ja selventänyt myös älyliikenteen palveluiden jatkokehittämisen alueella. Linja-autopysäkkien sijainti ja tarve on tarkentunut.

Matkailualueen liikennejärjestelmän kehittämisessä on huomioitu myös kevyempien liikennemuotojen yhteensovittamiseen liittyvät ratkaisut keskustaa laajemmalla alueella.

Hankkeen resursseilla ja rakentavasti yhteistyössä alueen toimijoiden kanssa on ollut mahdollista suunnata merkittävän matkailualueen kehittyminen resurssitehokkaasti ja innovoivasti.

Tavoitteena on ollut selvittää aluerakentamisen massatasapaino jo tässä suunnittelun vaiheessa riittävällä tarkkuustasolla niin, että tulevien asuin-, majoitus, palvelu- ja työpaikka-alueiden rakentamisessa ja käytössä alueella syntyvät ja välillisesti aiheutuvat hiilidioksidipäästöt ja maa-ainesjätteen määrä olisivat mahdollisimman pienet.