Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A73399

Hankkeen nimi: Pohjois-Savon vesistöalan osaamisen ja infrastruktuurin kehittämissuunnitelma (Vesi-Infra)

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2017 ja päättyy 31.5.2018

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Savon liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Luonnonvarakeskus

Organisaatiotyyppi: Valtion viranomainen

Y-tunnus: 0244629-2

Jakeluosoite: Halolantie 31A

Puhelinnumero: 029 532 6000

Postinumero: 71750

Postitoimipaikka: Maaninka

WWW-osoite: http://www.luke.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Kirsi Hannele Järvenranta

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: erikoistutkija

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: kirsi.jarvenranta(at)luke.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0295326505

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Pohjois- ja Ylä-Savon pintavesien tila vaatii monin paikoin merkittäviä parannustoimia. Maatalous on yksi suurimmista vesistökuormittajista alueella ja nykyisten arvioiden mukaan kuormitusta on mahdollista vähentää. Tässä hankkeessa laaditaan alueen vesiensuojelun osaamiskeskittymälle kehittämissuunnitelma, jonka painopiste on maataloudessa. Suunnitelmalla edistetään maakunnan vesiensuojeluun tarvittavien toimenpiteiden ja infrastruktuurin kehittämistä, mikä pitää sisälläään maakunnan pinta- ja pohjavesien suojelun asiantuntijayhteistyön tiivistämisen ja tehostamisen, vesistöjen suojelumenetelmien kehittämisessä tarvittavaa infrastruktuurin uudistamisen sekä maakunnan vahvan vesistöosaamisen näkyvyyden ja kuuluvuuden lisäämisen valtakunnallisesti. Hanke toteutetaan Luken, Savonia-amk:n ja Savo-Karjalan Vesiensuojeluyhdistys ry:n yhteistyönä. Kehittämistoimenpiteiden tunnistamisessa sekä infrastruktuurin teknisten kehittämistoimien suunnittelussa käytetään asiantuntijapalveluita parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi. Hanke tukee vahvasti maakunnan ekologisen ja taloudellisen kestävän kehityksen periaatetta, koska alueen elinvoimaisen maataloustuotannon jatkuvuus vaatii ympäristöhaittojen minimoimista ja alueelle soveltuvia vesiensuojelutoimia.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Kehittämishankkeen kohderyhmä ovat Pohjois-Savon vesistöalalla toimivat tahot (Luke, Savonia-amk, SKVSY, vesistöalalla toimivat yritykset, alueen oppilaitokset sekä ELY-keskus ja maakunnan hallinto) joiden toimintaedellytyksiä alueen vesiosaamisen suunnitelmallinen keskittäminen, kehittäminen ja teknisen tason nostaminen parantavat merkittävästi.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välillisesti hanke kohdistuu maakunnan asukkaiden, maatalousyrittäjien ja matkailuyritysten ja vesien laadusta riippuvaisten elintarvikeyritysten hyödyksi, kun vesiensuojelun toimenpiteet osataan kohdistaa tehokkaasti ja vesien tila paranee. Maakunta saa valtakunnallista näkyvyyttä vesistöosaamisessa sekä paremmat mahdollisuudet hankkia rahoitusta suojelutoimenpiteiden kehittämiseen. Sisävesien merkitys yhtenä Suomen tärkeistä matkailun vetonauloista huomioidaan entistä paremmin.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 67 287

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 67 287

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 86 662

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 86 662

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Savo

Seutukunnat: Koillis-Savon, Varkauden, Kuopion, Sisä-Savon, Ylä-Savon

Kunnat: Kiuruvesi, Sonkajärvi, Kaavi, Kuopio, Keitele, Lapinlahti, Tervo, Rautalampi, Suonenjoki, Tuusniemi, Siilinjärvi, Vesanto, Rautavaara, Leppävirta, Vieremä, Pielavesi, Varkaus, Iisalmi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 4, joihin työllistyvät naiset 2

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hanke koskee Pohjois-Savon vesistöjen kunnossapitämiseen liittyvää toimintaa eikä sillä ole suoria sukupuolinäkökulmaan liittyviä ulottuvuuksia. Näin ollen hanke on sukupuolten tasa-arvon toteutumisen kannalta täysin neutraali.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Ei
hankeella ei vaikutuksia
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
hankeella ei ole vaikutuksia

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 10 10
Sekä pinta- että pohjavesien suojelu yhdessä maatalouden ravinnekierron tehostamisessa ovat luonnonvarojen kestävän käytön ytimessä.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 5 5
Hankkeen tavoitteet sisältävät myös ilmastonmuutoksen vaikutusten huomioimisen.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 5 5
vesistöjen osalta
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 10 10
Hankkeen päätavoite on suunnitelma siitä, miten maakunnan pinta- ja pohjavesien suojelua kehitetään ja järjestetään entistä paremmmin.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 5 5
Hankkeessa valmistuva suunnitelma tukee maatalouden kestävää kehittämistä säilyttämällä tai parantamalla 1) maatalouden ja elintarviketeollisuuden tarvitsemien pohja- ja pintavesien laatua 2) matkailualan tarvitsemaa järviluonnon houkuttelevuutta. Lisäksi tavoitteena on vaikuttaa valtakunnallisiin säännöksiin niin, ettei alueen maataloudelle aseteta turhia/toimimattomia, elinkeinoa haittaavia rajoitteita, jotka eivät tuo kustannuksiin suhteutettuna riittäviä vesiensuojeluhyötyjä.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 5 10
Suunnitelma tukee alueen vesiosaamisen, tietojen yhteiskäytön ja tutkimusinfrastruktuurin kehittämistä mikä mahdollistaa näihin liittyvien palvelujen kehittämistä.
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 2 5
Hankkeen välilliset tavoitteet - puhtaat vesistöt - ovat keskeinen osa viihtyisää asumisympäristöä ja vesivarojen virkistyskäyttöä, jotka molemmat vaikuttavat positiivisesti ihmisten hyvinvointiin.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 10 10
Suunnitelmassa esitetään keinoja ja toimenpiteitä vesistöosaamisen huomattavaan kehittämiseen sekä tutkimusinfrastruktuurin, osaamisen, yhteistyön ja vuorovaikutuksen osalta.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Pohjois- ja Ylä-Savon pintavesien tila vaatii monin paikoin merkittäviä parannustoimia. Maatalous on yksi suurimmista vesistökuormittajista alueella ja nykyisten arvioiden mukaan kuormitusta on mahdollista vähentää. Tässä hankkeessa laadittiin alueen vesiensuojelun osaamiskeskittymälle kehittämissuunnitelma, jonka painopiste on maataloudessa. Suunnitelmalla edistetään maakunnan vesiensuojeluun tarvittavien toimenpiteiden ja infrastruktuurin kehittämistä, mikä pitää sisällään maakunnan pinta- ja pohjavesien suojelun asiantuntijayhteistyön tiivistämisen ja tehostamisen, vesistöjen suojelumenetelmien kehittämisessä tarvittavaa infrastruktuurin uudistamisen sekä maakunnan vahvan vesistöosaamisen näkyvyyden ja kuuluvuuden lisäämisen valtakunnallisesti. Hanke toteutettiin Luken, Savonia-amk:n ja Savo-Karjalan Vesiensuojeluyhdistys ry:n yhteistyönä. Kehittämistoimenpiteiden tunnistamisessa sekä infrastruktuurin teknisten kehittämistoimien suunnittelussa käytettiin asiantuntijapalveluita parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi. Hanke tukee vahvasti maakunnan ekologisen ja taloudellisen kestävän kehityksen periaatetta, koska alueen elinvoimaisen maataloustuotannon jatkuvuus vaatii ympäristöhaittojen minimoimista ja alueelle soveltuvia vesiensuojelutoimia