Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A73489

Hankkeen nimi: Digikarjalasta kajahtaa!

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 5.1. Yritysten innovaatiotoiminnan vahvistaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2018 ja päättyy 31.12.2019

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Karjalan maakuntaliitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Business Joensuu Oy

Organisaatiotyyppi: Muu yksityisoikeudellinen oikeushenkilö

Y-tunnus: 2921270-1

Jakeluosoite: Länsikatu 15

Puhelinnumero: +358 10 419 8000

Postinumero: 80110

Postitoimipaikka: Joensuu

WWW-osoite: http://www.businessjoensuu.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Veikko Tapio Tahvanainen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: hankepäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: veikko.tahvanainen(at)businessjoensuu.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0504088696

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen keskeisenä ideana on kasvuhaluisten, kasvuhakuisten ja kasvukykyisten teollisten ja tuotannollisten sekä ICT -alan yritysten kilpailukyvyn kehittäminen, yritysten kasvattaminen ja kansainvälistymisvalmiuksien edistäminen Pohjois-Karjalassa digitalisaation avulla, jonka myötä saadaan vientituloja maakunnan yrityksiin sekä syntyy uusia työpaikkoja.

Lähtökohtana on valtakunnallinen tilanne, jossa digitalisaation hyödyntäminen suomalaisissa yrityksissä on keskimäärin vähäisempää kuin tärkeimmissä kilpailijamaissa. Esimerkiksi Saksassa on jo vuosikausia edistetty Industry 4.0 ajattelutapaa, jossa hyödynnetään voimakkaasti digitaalisia menetelmiä, teollista internetiä ja tiedon keräämistä, analysointia ja hyödyntämistä liiketoiminnassa.

Hankkeen keskeisenä tavoitteena on edistää digitaalisten ratkaisujen käyttöönottoa ja käytön laajentamista pohjoiskarjalaisissa tuotannollisissa yrityksissä toimimalla sillanrakentajana erilaisten palveluntuottajien ja alan tutkimuslaitosten sekä yliopistojen välillä.

Tavoitteena on, että alueen tuotannolliset yritykset uudistavat ja kehittävät liiketoimintaratkaisujaan ja -mallejaan hyödyntäen digitaalisaation eri mahdollisuuksia sekä hyödyntävät digitalisaatiota laajasti sisäisten ja ulkoisten prosessien kehittämisessä. Mahdollistavia teknologioita ovat mm. automaatio ja robotiikka, 3D-tulostus, simulointi ja digitaaliset kaksoset, digitaaliset alustat, nettikauppa, lohkoketjut, ERP sekä tuotetiedonhallinta. Parantuneen kilpailukyvyn kautta edistetään myös yritysten kansainvälistymisvalmiuksia sekä kansainvälistymistä.

ICT-alan yritysten osalta tavoitteena on uusien palvelu- ja järjestelmäratkaisuiden kehittäminen ja hyödyntäminen tuotannollisissa yrityksissä sekä tiiviimpi kehittämisyhteistyö alueen tuotannollisten yritysten kanssa.

Tavoitteena on myös uuden tutkimustiedon (LUT, TUT, VTT, UEF) entistä laajempi soveltaminen tuotannollisissa yrityksissä.

Hankkeen keskeiset toimenpiteet ovat:

1. Tiedon jakaminen digitalisaation mahdollisuuksista
Järjestetään digitalisaatioon liittyviä infotilaisuuksia ja erilaisia tietoiskuja sekä jaetaan kansainvälistä ja kansallista digiosaamista erilaisten tietokanavien välityksellä.
Järjestetään benchmarkkausmatkat yritysten kanssa kohteisiin, joissa digitalisaatiota on hyödynnetty menestyksekkäästi, ennakkoluulottomasti ja monipuolisesti.
Järjestetään infotilaisuuksia ja erilaisia tietoiskuja tutkimuslaitosten ja yliopistojen digitalisaatioon liittyvistä tutkimuksista ja hyödyntämismahdollisuuksista.

2. Yritysten liiketoimintaratkaisuja ja -malleja uudistetaan ja kehitetään digitaalisaation keinovalikoimaa hyödyntäen
Yritysten olemassa olevia tuotteita ja palveluja uudistetaan digitalisaation keinoin sekä kehitetään uusia tuotteita ja palveluja, joissa digitalisaatiolla on keskeinen rooli. Lisäksi uudistetaan liiketoimintakonsepteja uusien ansaintamallien kehittämiseksi sekä sisäisten start up:ien luomiseksi digitalisaation keinoin.

3. Digitalisaatiota hyödynnetään yritysten sisäisten ja ulkoisten prosessien kehittämisessä
Hankkeessa ohjataan yrityksiä ketterään ja joustavaan prosessien kehittämiseen mm. hyödyntämällä LEAN ja Industry 4.0 -menetelmiä prosessien kehittämisessä. Yritysten, toimittajien ja asiakkaiden välisessä toiminnassa kartoitetaan digitalisaation mahdollisuuksia rajapinnoissa ja ratkaisuissa, kuten tuotekehityksessä, tilaustoimitusprosessissa sekä markkinoinnissa ja myynnissä ja jälkimarkkinoinnissa. Yritysten ja asiakkaiden välisiä yhteistyömalleja ja toimintatapoja kehitetään digitaalisia ratkaisuja hyödyntäen tavoitteena markkinamekanismien ja perinteisten kaupantekotapojen murtaminen.

Prosessien tehostamisessa keskitytään erityisesti sisäisiin ja ulkoisiin tietovirtoihin, materiaalivirtojen kehittämiseen, tuotantoautomaatioon, tuotetiedonhallintaan sekä digitaaliseen suunnitteluun ja mallinnukseen.

4. ICT -alan yritysten palvelu- ja järjestelmäratkaisuja kehitetään ja hyödynnetään tuotannollisissa yrityksissä
Työpaketissa saatetaan yhteen maakunnallisia ja kansallisia ICT -alan yrityksiä tuotannollisten yritysten kanssa yhteistyön käynnistämiseksi.

Tuotannolliset yritykset kehittävät yhteistyössä ICT-yritysten kanssa toimintatapoja ja menetelmiä, joilla pystytään digitalisaation keinoin saamaan helposti lisäarvoa päivittäisiin, toistuviin tai satunnaisiin päätöksentekotilainteisiin. Esimerkkiksi yrityksen on kyettävä luotettavasti ennustamaan muun muassa kysyntämuutosten vaikutuksia kapasiteettitarpeeseen tai ottamaan käyttöön menetelmiä, joissa yritys käyttää historiatietoa ja reaaliaikaista tuotannon monitorointitietoa sekä ennusteita sujuvasti liiketoiminnan ohjaamiseen.

Lisäksi toteutetaan ketteriä kokeiluja ja pilotointeja tuotannollisten yritysten liiketoimintaprosesseissa

5. Sovelletaan uusinta tutkimustietoa (LUT, TUT, VTT, UEF ja kansainvälinen innovaatioyhteistyö) tuotannollisissa yrityksissä ja tiivistetään Business Finland -yhteistyötä
Työpaketissa saatetaan yhteen maakunnallisia tuotannollisia ja ICT -alan yrityksiä yliopistojen sekä tutkimuslaitosten kanssa yhteistyön käynnistämiseksi.

6. Yritysten kansainvälistymistä sekä kansainvälistymisvalmiuksia edistetään digitalisaation tuoman kilpailukyvyn avulla
Järjestetään messu- ja markkinaselvitysmatkoja yritysten kanssa. Keskeisenä toimenpiteenä viedään kansainvälistyviä yrityksiä hyödyntämään kansallisia kansainvälistymispalveluja ja kehittämisohjelmia, muun muassa Business Finland sekä maa- tai aluekohtaiset kansainvälistymistoimijat, kuten kauppakamarit.

Hankkeen keskeiset tulokset ovat:

Hankkeeseen osallistuu 150 yritystä maakunnan alueelta. Jokaisen hankkeeseen osallistuneen yrityksen kanssa tehdään vähintään yhden asiantuntijatyöpäivän mittainen kehittämispanos. Usein yrityskohtainen kehittämistoimenpide edellyttää kuitenkin merkittävämmän ajankäytön.

Virallisten tuotosindikaattoreiden ohella seurataan ja raportoidaan kehittämistoimien määrää ja kohdentumista erilaisten hankkeessa kehitettävien seurantajärjestelmien avulla. Kansalliselle kv-polulle viedään vähintään 10 yritystä ja yliopisto- ja tutkimuslaitosyhteistyöhön saatetaan 10 yritystä.

Hankkeen toimenpiteiden kautta kohderyhmän yritysten tietoisuus digitalisaation mahdollisuuksista on kasvanut ja yritysten olemassa olevia ja uusia tuotteita ja palveluja on kehitetty digitalisaation keinoin. Laajempia infotilaisuuksia järjestetään 2 kpl ja pienempiä teematilaisuuksia 4 kpl. Uusia tai merkittävästi parannettuja tuotteita tai palveluja syntyy vähintään 30.

30 yritystä on oppinut hyödyntämään LEAN- ja Industry 4.0 -menetelmiä tuotekehityksessä, myynnissä, markkinoinnissa, jälkimarkkinoinnissa tai tilaustoimitus-, tuotanto- ja päätöksentekoprosesseissaan.

Tuotannolliset yritykset ovat ottaneet käyttöön uusia ICT-ratkaisuja ja alueen ICT-toimijat ovat kehittäneet tuotteitaan ja palvelujaan kansallisille ja jopa kansainvälisille markkinoille soveltuviksi. Uusien ICT-ratkaisujen käyttöönottoja, nykyisten järjestelmien laajennuksia tai yhteiskehityshankkeita käynnistyy 20.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen kohderyhmänä ovat kasvuhaluiset, -kykyiset ja -hakuiset tuotannolliset pk-yritykset ja heille palveluja tarjoavat ICT-yritykset Pohjois-Karjalan maakunnassa.

Kohderyhmän painotuksia ovat yritykset:

-jotka tavoittelevat kasvua ja kansainvälistymistä suunnitelmallisesti
-jotka haluavat kehittää toimintojaan tuotannon, teknologian ja talouden osalta
-jotka haluavat parantaa ja kehittää johtamista, työhyvinvointia ja liiketoimintaosaamista digitalisaation avulla.

Tuotannollisten yritysten kohderyhmään kuuluvat maakunnan pk-yritykset ovat hyvin hankkeen hakijan tiedossa.

Tuotannollisille yrityksille palveluja tarjoavia yrityksiä ovat mm. Process Genius Oy, Collapick Company Oy, CGI Finland Oy, Lemonsoft Oy ja Sensire Oy. Tarvittaessa ICT -yrityksiä kootaan myös alueen ulkopuolelta.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat:
-tuotannollisten alojen työntekijät lisääntyvien työpaikkojen ansiosta

-maakunnan nykyiset ja mahdollisesti tänne sijoittuvat uudet kansainväliset kärkiyritykset, jotka hyötyvät projektista välillisesti kehittyneemmän toimittajaverkoston kautta

-muualla Suomessa toimivat yritykset, jotka toimivat Pohjois-Karjalan yritysten arvoverkostoissa

-kohdeyritysten sidosorganisaatiot, kuten koulutusorganisaatiot, tutkimuslaitokset, kauppakamarit, asiantuntijat, konsultit, yliopistot ja tutkimuslaitokset jne, jotka ovat osaltaan tekemässä yritysten kehittämistoimenpiteitä tämän hankkeen vaikutuksesta

-maakunnan kunnat lisääntyvien verotulojen muodossa

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 433 280

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 383 464

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 682 662

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 612 547

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Karjala

Seutukunnat: Joensuun, Keski-Karjalan, Pielisen Karjalan

Kunnat: Tohmajärvi, Liperi, Kontiolahti, Nurmes, Lieksa, Outokumpu, Rääkkylä, Polvijärvi, Joensuu, Kitee, Juuka, Ilomantsi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Ei ole hankkeen toteuttamisen kannalta relevantti
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Valtavirtaistaminen huomioidaan tasa-arvolain mukaisesti
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Ei ole hankkeen toteuttamisen kannalta relevantti. Hankkeen päätavoite on yritysten kehittymisen, kasvun ja kansainvälistymisen tukeminen siten, että yritykset voivat toimia kilpailukykyisesti globaaleissa liiketoimintaympäristöissä.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 5 5
Hankkeessa aktivoidaan tuotannollisia yrityksiä kehittämään uusia innovatiivisia ratkaisuja digitalisaatiota hyödyntäen
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 4 4
Vähähiilisten energiaratkaisujen käyttöönotto
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 4
Vähähiilisten energiaratkaisujen käyttöönotto
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 5 5
Vähähiilisten energiaratkaisujen käyttöönotto. Järkevät tuoteratkaisut ja tuotantoteknologiat.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei relevantti hankkeen kohdetoimintaympäristön kannalta.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 5 5
Uudet ympäristöystävälliset materiaalit. Materiaalitehokkuus tuotteissa ja tuotannossa.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 5 5
Useiden hankkeen kohdeyritysten liiketoiminta liittyy uusiutuvaan energiaan.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 10 10
Hankkeen päätavoite on elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen ja kasvu digitalisaation ja kansainvälistymisen avulla
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 5 5
Palveluliiketoiminnan kehittämisessä digitalisaatio antaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia.
Liikkuminen ja logistiikka 5 5
Digitalisaation avulla logistiikan määrä alentuu esimerkiksi kaupankäynnin automatisoinnin avulla
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 6 7
Kehittyvällä yritystoiminnalla ja työpaikoilla on merkittävä rooli seutukuntien vetovoimaisuuden ja elinvoimaisuuden veturina.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Ei hankkeen kannalta relevantti
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Ei hankkeen kannalta relevantti
Kulttuuriympäristö 0 0
Ei hankkeen kannalta relevantti
Ympäristöosaaminen 5 5
Ympäristöosaaminen on merkittävä kilpailutekijä tulevaisuudessa

9 Loppuraportin tiivistelmä

Digikarjalasta kajahtaa -hankkeen keskeisenä ideana oli kasvuhaluisten, kasvuhakuisten ja kasvukykyisten teollisten ja tuotannollisten sekä ICT -alan yritysten kilpailukyvyn kehittäminen, yritysten kasvattaminen ja kansainvälistymisvalmiuksien edistäminen Pohjois-Karjalassa digitalisaation avulla, jonka myötä saadaan vientituloja maakunnan yrityksiin sekä syntyy uusia työpaikkoja.

Hankkeen toimenpiteiden avulla on aktivoitu alueen tuotannollisia yrityksiä kehittämään jatkuvasti toimintaansa ja monella kohderyhmän yrityksellä on hyvä kasvuvaihe menossa. Osaavan työvoiman saatavuus alkaa monella yrityksellä olla kasvua rajoittavana tekijänä.

Kokonaisuudessaan hanke vastasi varsin hyvin asetettuihin tavoitteisiin nähden.

Työpaketit:

1) Tiedon jakaminen digitalisaation mahdollisuuksista, jonka toimenpiteinä järjestettiin digitalisaatioon liittyviä business cafe -tilaisuuksia osin yhdessä muiden hankkeiden kanssa yhteensä 15 tilaisuutta. Niiden osallistujamäärät vaihtelivat noin 15 henkilöstä aina lähes 60 henkillöön.

Tässä työpaketissa järjestettiin myös benchmarkkausmatka Keski - Eurooppaan ja Japaniin, joiden antina yritykset saivat kehittämisideoita omaan toimintaansa. Kummallekin matkallle osallistui 9 yritysten edustajaa, joista osa osallistui molemmille matkoille. Hanke järjesti myös yhdessä muiden hankkeiden kanssa messumatkat Euroblech ja EMO -messuille, joilla yritykset voivat tutustua alan uusiin teknisiin tuotantosovellutuksiin. Myös kotimaassa toteutettiin benchmarking-matka mm. Agco Power Linnavuoren moottoritehtaalle.

2) Yritysten liiketoimintaratkaisuja ja -malleja uudistetaan ja kehitetään, jonka toimenpiteinä yrityksissä kehitettiin 22 markkinoille uutta tai merkittävästi parannettua tuotetta / palvelua. Lisäksi yritykset kehittivät myös 22 yritykselle uutta tai merkittävästi parannettua tuotetta / palvelua.

Kaikenkaikkiaan siis yrityksissä kehitettiin 42 uutta tai merkittävästi parannettua tuotetta tai palvelua. Useimmiten kehittämisprojektin tavoitteena oli kehittää tuotteet ja palvelut kansainväliseen liiketoimintaan soveltuviksi. Lupaavin ja voimakkainta liiketoimintapotentiaalia sisältävän tuotteen kehittämisessä voidaan odottaa merkittävää kansainvälistä toimijaa, mikäli hanke etenee suunnitellusti ja tuote saadaan tuotteistettua kv -markkinoille.

3) Digitalisaatiota hyödynnetään yritysten sisäisten ja ulkoisten prosessien kehittämisessä. Tämän työpaketin osalta voidaan todeta, että hankkeessa yritykset hyödynsivät digitalisaatiota 24 prosessien kehittämistapauksessa. Lean tai Industry 4.0 menetelmiä tässä projektissa hyödynnettiin kuudessa yrityksessä. Sen sijaan voidaan todeta, että Digikarjalasta kajahtaa -hankkeen rinnakkaisessa Osaajat osaa 2020 -hankkeessa Lean prosessia hyödyntäviä kehittämishankkeita on tehty merkittävästi enemmän, sillä järjestelmän käyttöönotto vaatii ensin voimakasta osaamisen vahvistamista.

Investointeja hankkeessa tehtiin kaiken kaikkiaan 63 investointiprojektissa, joissa lähes kaikissa digitalisaatio oli lollain tavoin mukana. Investoinnit käsittivät CNC -koneiden hankintaa, joihin liittyi usein myös kappaleiden käsittelyyn soveltuvien robottien hankintaa, jotta ihminen voidaan vapauttaa raskaista ja toistuvista työvaiheista monipuolisempaan työhön. Lähes poikkeuksetta investoinneilla kohotettiin yritysten tuotanntoteknologian tasoa voimakkaalla harppauksella samaalla kun hankittiin uutta tuotantokapasiteettia ja parannettiin tuottavuutta. Investointien euromäärinen arvo oli noin 34,5M€. €. Yritysten investointi- ja kehittämishakkeissa digitalisaatio näyttäytyi myös erilaisina tuotannon seurannan ja visualisoinnin digitaalisin ratkaisuin kuten Digital Twin – digitaalinen kaksonen, johtoajatuksena ns. paperiton tuotanto.

4) ICT -alan yritysten palvelu- ja järjestelmäratkaisuja kehitetään ja hyödynnetään tuotannollisissa yrityksissä. Tämän työpaketin yritysten keskeisin kehittämiskohde oli uusien ICT -ratkaisujen käyttöönotto 17 tuotannollisessa yrityksessä. kolme yritystä teki yhteiskehityshankkeen ICT -yrityksen kanssa ja liiketoimintamallia uudistettiin 7 yrityksessä digitalisaation avulla.

Työpaketissa teetettiin yhteensä 16 digikartoitusta, joiden tuloksia ei kokonaisuudessaan ehditty hankkeistaa. Kartoitusten tulokset voidaan siten hyödyntää yritysten tekemissä uusissa kehittämis- ja investointihankkeissa, joihin suunnitellut toimenpiteet hyvin nivoutuvat. Edellä kuvatusti yritysten investointi- ja kehittämishakkeissa digitalisaatio näyttäytyi myös erilaisina tuotannon seurannan ja visualisoinnin digitaalisin ratkaisuin, johtoajatuksena ns. paperiton tuotanto. Monet ratkaisut pystyttiin toteuttamaan maakunnallisin resurssein.

5) Sovelletaan uusinta tutkimustietoa (LUT; TUT; VTT; UEF ja kansainvälinen innovaatioyhteistyö). Pohjois-Karjalan maakunnassa sijaitsevat tuotannolliset pk-yritykset ovat useimmiten alihankintayrityksiä. Tästä syystä yhteistyön käynnistäminen tutkimuslaitoksen kanssa on haastavaa, sillä useimmiten edistykselliset tuotantoteknologiset ratkaisut löytyvät alan kärki messuilta, joita Euroopassa ovat EMO- ja Euroblech messut.

Edellisestä johtuen tässä tavoitteessa käynnistettiin ainoastaan kolme hanketta, joissa yhteistyökumppanina oli tutkimuslaitos. VTT:n edustajan kanssa tutustuttiin keskeisiin pk-yrityksiin pääsääntöisesti Joensuun ja Outokummun seutukunnissa. VTT:n edustajalle syntyi siten kattava kuva keskeisistä toimijoista alueella ja hyvä neuvotteluyhteys. Mainittakoon kuitenkin, että lupaavimmassa VTT:n kanssa yhteistyötä tehdyssä tuotekehityshankkeessa syntyi start up -yritykseen 22 patenttia. Tuote on erittäin lupaava kansainväliseen liiketoimintaympäristöön kehitetty tuote, mikäli yrityksen kehittämishanke etenee suunnitellulla tavalla. Projekti toimi osaltaan linkkinä maakunnan teollisten yritysten ja Business Finlandin välillä vuonna 2019 HXIP-projektissa liittyen Suomen seuraavan hävittäjähankinnan teolliseen yhteistyöhön. Yrityksiä aktivoitiin tutustumaan projektin mahdollisuuksiin ja ensimmäisiä yrityshankeaihioitakin maakunnassa syntyi.

6) Yritysten kansainvälistymistä ja kansainvälistymisvalmiuksia edistetään digitalisaation avulla. Kansainvälistymistä ja kansainvälistymisvalmiuksia kehitettiin 36 yritysten projektissa. Lisäksi myös tuottavuuden paranemisen voidaan katsoa tukevan tätä työpakettia samoin kuin tuotteiden kehittämisessä huomioitu kansainvälisen liiketoiminnan mahdollisuus.

Tämän työpaketin sisällä yritykset osallistuivat myös Elmia messuille vuosina 2018 ja 2019 omalla osastolla ja lisäksi Hannoverin messuille vuonna 2018 samoin omalla osastolla. Vuonna 2019 isännöitiin myös Elmia-messuille kolmen yrityksen markkinaselvitysmatkaa, jolla maakunnan yritykset pystyivät asemoimaan itsensä ja lähtökohtansa kansainvälisen messuosallistumisen kannalta tulevaisuudessa sekä tutustumaan messuihin hankinta- ja toimituskanavamielessä.