Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A73490

Hankkeen nimi: Karelia HUB- Multimodaalisen kuljetusjärjestelmän kehittäminen Pohjois-Karjalassa

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 5.1. Yritysten innovaatiotoiminnan vahvistaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 2.1.2018 ja päättyy 31.12.2019

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Karjalan maakuntaliitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Keski-Karjalan Kehitysyhtiö Oy

Organisaatiotyyppi: Muu yksityisoikeudellinen oikeushenkilö

Y-tunnus: 1934207-8

Jakeluosoite: Kiteentie 9-11 B

Puhelinnumero: 0505020367

Postinumero: 82500

Postitoimipaikka: Kitee

WWW-osoite: http://www.keti.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Birgitta Väisänen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: birgitta.vaisanen(at)keti.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0401206787

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Karelia Hub – Multimodaalisen kuljetusjärjestelmän kehittäminen
Hankkeen tarve: Multimodaalisten kuljetusketjujen kehittäminen Niiralan kautta on maakunnallisesti tärkeää. Multimodaalisissa kuljetusketjuissa hyödynnetään kaikkien kuljetusmuotojen vahvuuksia optimaalisella tavalla, jolla puolestaan saavutetaan korkean palvelutason kustannus- ja energiatehokas kuljetuskonsepti. Hankkeessa Niiralan rautatieraja-aseman rooli ja Niiralan logististen palveluiden merkitys korostuu, lisäksi Joensuun ja Puhoksen syväsatamien kautta kulkevaa vesiliikennettä ja Joensuun seudun raideliikenteen mahdollisuuksia tarkastellaan osana multimodaalista kuljetuskonseptia. Tavaraliikenteen lisääminen tuonnissa ja viennissä edistää koko maakunnan elinvoimaisuutta ja lisää työpaikkoja palvelualalla ja teollisuudessa. Kasvava teollisuuden potentiaali tarvitsee toimivan ja kustannustehokkaan logistiikkamallin, toiminnan tehostamiseksi ja tavaravirtojen joustavan liikkuvuuden takaamiseksi. Pohjois-Karjalan alueella ei ole tarkasteltu yritysten logistisia ratkaisuja toiminnan kehittämisessä.

Hankkeen tavoitteena on konseptoida Niiralan logistiikka-alue korkean asiakasarvon tuottavan multimodaalisen kuljetusjärjestelmän toimintamalliksi. Selvittää tuotantoverkostojen logistisia ratkaisuja ja niihin liittyviä parhaita käytäntöjä sekä edistetään Pohjois-Karjalassa rajat ylittävää liiketoiminnallista yhteistyötä sekä saada yritysverkostot toteuttamaan yhteistyössä yritysryhmähankkeita ja kehittämisinvestointeja. Samalla lisätään Niiralan roolia Skandinavian, Venäjän ja Aasian välisessä liikenteessä. Hankeen kohderyhmänä ovat tuonti-, vienti- ja logistiikkayritykset Skandinavian, Venäjän ja Aasian välisessä liikenteessä.
Hankkeen tuloksena luodaan 5 uutta työpaikkaa, 2 yritysryhmähanketta, muodostetaan malli logististen infrastruktuurin ja palvelujen ekosysteemin kehittämiseksi, muodostetaan selkeä logistiikkapalvelujen kokonaisuus, jossa logistiikkakeskukset, terminaalit, satamat ja liikenneinfrastruktuurin solmupisteet muodostavat yritysten kilpailukykyä ja saavutettavuutta lisäävän palvelukokonaisuuden vahvistamalla Niiralan roolia Skandinavian ja Venäjän sekä Aasian välisessä liikenteessä. Toiminnoille haetaan veturiyritykset, toiminnan jatkamiseksi ja kehittämiseksi.

Hankkeen toimenpiteet ovat jaettu seuraaviin työpaketteihin:
TP1 Modernin ja multimodaalisen kuljetusjärjestelmän kehittäminen Pohjois-Karjalaan
TP2 Kaupan logistiikan vaihtoehdot ja toteutustavat
TP3 Matchmaking-matkat, workshop-toiminta ja seminaarit

Uutuus- ja lisäarvo: Konseptoidaan moderni logistiikan toimintamalli Pohjois-Skandinavian ja Venäjän sekä Aasian väliseen tavaraliikenteeseen. Asemoidaan Pohjois-Karjala ja sen yritysverkostot sekä logistiset fasiliteetit keskeiseksi osaksi kuljetuskäytävää ja siten edistetään Pohjois-Karjalan alueen yritysten kilpailukykyä globaalilla markkinalla. Lisäksi kytketään alueen yritysten liiketoimintoihin liittyvät tavaravirrat vahvoihin ja potentiaalisiin kuljetusvirtoihin. Tarkastellaan kaupan alalle sopivia logistiikkatoimintamalleja.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Pk-teollisuuden yritykset, jotka haluavat hyödyntää sijainnin Venäjän rajan lähellä.
Kasvuhakuiset kv-markkinoille suuntaavat yritykset.
Tuonti-, vienti- ja logistiikkayritykset Skandinavian, Venäjän ja Aasian välisessä liikenteessä.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Tuotannollisten ja logistiikan sekä kaupan alojen työntekijät lisääntyvien työpaikkojen ansiosta
Muualla Suomessa ja Venäjällä toimivat yritykset, jotka toimivat Pohjois-Karjalan yritysten verkostoissa
Pohjois-Karjalaisten ja Venäläisten sidoryhmäsorganisaatiot, kuten koulutusorganisaatiot, asiantuntijat, tulli ja rajavartiolaitos.
Pohjois- Karjalan kunnat, lisääntyvien verotulojen muodossa.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 235 564

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 232 149

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 323 510

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 323 510

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Karjala

Seutukunnat: Keski-Karjalan, Joensuun, Pielisen Karjalan

Kunnat: Tohmajärvi, Kontiolahti, Joensuu, Nurmes, Rääkkylä, Lieksa, Liperi, Outokumpu, Polvijärvi, Juuka, Ilomantsi, Kitee

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Hanke on vaikutuksiltaan sukupuolineutraali
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Ei
Hanke on vaikutuksiltaan sukupuolineutraali
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hanke on vaikutuksiltaan sukupuolineutraali

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Toimintamallien suunnittelussa pyritään ottamaan materiaalikäsittely huomioon.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Kannustetaan käyttävään uusiutuvia energialähteitä.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 5 5
Paikallisten toimijoiden asema ja saavutettavuus paranee.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 5 5
Toimintamallit kannustavat toimimaan kustannustehokkaasti
Liikkuminen ja logistiikka 7 -4
yritysten saavutettavuus paranee, toimintamallien myötä kannattavuus paranee. Logistiset vaihtoehdot tuovat ekologisuutta kuljetuksiin. Lisääntyvän liikenteen myötä ajoneuvopäästöt lisääntyvät.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 5 6
Lisääntyvät työpaikat ja yritysten saavutettavuus paranee.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 5 5
Aktivoidaan yrityksiä toimimaan kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeessa tavoitteena oli Niiralan rautatieraja-aseman merkityksen lisääminen tavaraliikenteessä sekä Niiralan logistiikka-alueen palveluidenkehittäminen, johon linkittyi oleellisena osana Puhoksen ja Joensuun syväsatamien toiminta. Tavoitteena oli konseptoida Niiralan logistiikka-alue multimodaalisen kuljetusjärjestelmän toimintamalliksi sekä selvittää toimitusketjujen logistisia ratkaisuja ja niihin liittyviä parhaita käytäntöjäsekä edistää Pohjois-Karjalassa rajat ylittävää liiketoiminnallista yhteistyötä. Tarkastella kaupan logistiikan toimintamalleja ja toteutustapoja.

Hankkeen tuloksena saatiin rakennettua Niiralan logistiikka-alueelle toimiva ekosysteemi, johon kuuluu tuotannonnollista ja logistiikka toimintaa. Työllistävä vaikutus näillä yrityksillä on 10 välitöntä työpaikkaa ja välillisesti kymmeniä mm. kuljetus-,rakennus- ja kunnossapitoaloille. Toimijat tulevat investoimaan alueen ja oman toiminnan kehittämiseen n. 3,5 miljoonaa euroa vuoden 2020- 2021 aikana. Niiralan alueen tuotannollinen kehittyminen antaa pohjaa myös muille palvelualan yritysten kehittymiselle esim. majoitus-, ruoka- ja kaupanpalvelut. Niiralassa aloitti uusi kahvilayritys, joka työllistää 2 henkilöä.

Hankkeessa tarkasteltiin laajasti multimodaalista kuljetusjärjestelmää, laadittiin siihen toimintamalli sekä kaupan alalle kehityspolut tukemaan kehittämistoimenpiteitä. Multimodaalisen kuljetusjärjestelmän kehittämisen toimintamallin laadinnassa tarkasteltiin laajasti, rautatie-, maantie-, ja sisävesiliikennettä Suomen ja Venäjän välisessä liikenteessä ja liiketoiminnassa. Laajemmassa kuvassa tarkasteltiin Venäjän ja Kiinan kehitysnäkymiä sekä Arktisen alueen kuljetusreittejä ja markkinoita.

Hankkeessa selvitettiin syvällisesti kaupan trendejä, uusia toimintatapoja sekä logistisia mahdollisuuksia. Niiralan alueelle rakennettiin lyhyen ja pidemmän aikajänteen kehityspolut. Suunnitellut ja toteutetut toimenpiteet tukevat Niiralan Masterplan 2025 suunnitelmaa, joka laadittiin Niirala-Portti itään ja länteen -hankkeessa. Niiralan palvelutarjonnan kehittämiseksi aloitettiin Leader-rahoitteinen Tuottajien talo -hanke, jota hallinnoi Tohmajärven kunta.

Matchmaking- matkoja tehtiin Petroskoihin, Pietariin, Cherepovetsiin sekä Tallinnaan. Matkoilla oli mukana alueen tuotannollisia ja logistiikka-alan yrityksiä. Matkoilla tutustuttiin Venäjän ja Viron tuotannollisiin aloihin sekä satama- ja logistiikkatoimintoihin. Matkojen tuloksena saatiin luotua verkostoja päättävässä asemassa oleviin viranomaisiin sekä erialojen yrityksiin.
Pohjoiskarjalaiset yritykset saivat hankkeessa avattujen kontaktien kautta yhteistyö- ja alihankintamahdollisuuksia sekä toimivat kv-markkinoilla. Matkoille osallistuvat yritykset verkostoituvat mukana olevien yritysten kanssa ja tätä kautta saivat rakennettua omia alihankinta- tai muita yhteistyöverkostoa maakunannan sisällä.

Hankkeessa toteutettiin kaksi seminaaria, Logistiikan kehittäminen yritysryhmien menestystekijänä -seminaari Joensuussa sekä Petroskoissa Karjalan kaupallisen ja logistisen käytävän mahdollisuudet liiketoiminnalle -seminaari, joka toteutettiin yhteistyössä Karjalan tasavallan teollisuus- ja kauppakamarin kanssa.

Matkoilla, seminaareissa ja yritys- ja viranomaistapaamisissa esiteltiin alueen toimintaympäristöä, toimijoita, vapaana olevia toimitiloja sekä logistista infrastruktuuria.
Uutta tietoa saatiin, uusilta markkinoilta sekä markkina-alueilta, liiketoimintamalleista ja -kulttuurista mm. Cherepovetsin teräs- ja lannoiteteollisuus sekä Pietarin meriklusteri.

Hankkeen numeraaliset (tavoitteet)toteutuminen: (5)5 toteutui vuonna 2019 ja 5-7 uutta työpaikkaa toteutuu vuonna 2020, (30) 37 yritystä osallistuu hankkeen toimenpiteisiin, (2) 1 yritysryhmä. 2 investointihanketta.
Hankkeessa toteutettiin 146 yrityksiin kohdistuvaa tapahtumaa, näihin osallistui yhteensä 217 yritystä.