Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A73491

Hankkeen nimi: VisitKarelia Destination

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 5.1. Yritysten innovaatiotoiminnan vahvistaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2018 ja päättyy 31.12.2019

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Karjalan maakuntaliitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Karelia Expert Matkailupalvelu Oy

Organisaatiotyyppi: Muu julkisoikeudellinen oikeushenkilö

Y-tunnus: 0932125-7

Jakeluosoite: Länsikatu 15, 3B-rakennus (3 krs., yritystila 3E316)

Puhelinnumero: 040 487 4897

Postinumero: 80110

Postitoimipaikka: Joensuu

WWW-osoite: http://www.visitkarelia.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Jaakko Löppönen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: toimitusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: jaakko.lopponen(at)visitkarelia.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0400 175 569

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

VisitKarelia Destination -hankkeen päätehtävä on uusien ja merkittävien kansainvälisten matkailutuotantojen rakentaminen Pohjois-Karjalaan. Lisäksi hanke edistää matkailuyritysten kansainvälistymistä ja avaa uusia markkina-alueita (mm. Kiina) osana uudistunutta Lakeland -yhteistyötä. Hankkeen toimenpiteiden kautta lisätään maakuntaan suuntautuvaa kansainvälistä matkailua ja matkailutuloa, ja tätä kautta vaikutetaan esimerkiksi palveluliiketoiminnan elinvoimaisuuteen ja lentoliikenteen kehittymiseen. VisitKarelia Destination -hanke pohjautuu Pohjois-Karjalan matkailun kasvuohjelma 2015-2017 -hankkeesta saatuihin toimintamalleihin ja tuloksiin. Kasvuohjelman avulla aloitettua kansainvälisen matkailun kehittämistyötä lisätään ja alueelle merkittäviä kansainvälisiä yhteistyökumppanuuksia vakiinnutetaan normaalitoiminnaksi.

Kansainvälisten matkailijoiden rekisteröidyt majoitusvuorokaudet kasvoivat tammi-kesäkuussa 2017 Pohjois-Karjalassa yli 30 %. Maakuntaan on tehty myös uusia investointeja, joista isoimpana on PKO:n noin 6 miljoonan euron investointi Nurmekseen Bomballe. Viesti maakunnan matkailuyrityksiltä on selvä: matkailuun ja kansainväliseen matkailuun ollaan valmiita panostamaan. Työhön tarvitaan mukaan myös maakunnallisia ja valtakunnallisia toimenpiteitä sekä vaikuttavuutta. VisitKarelia Destination -hankkeessa uusina keskeisinä kohdemaina ovat Kiina ja Japani. Kaukomarkkinoilta tulevien matkailutuotantojen lisäämiseen tarvitaan myös järvialueen (Lakeland -alue, johon kuuluvat mm. Vuokatti, Kuopio ja Lappeenranta) sekä VisitFinlandin kanssa tehtävää alueellista markkinointi- ja kehitystyötä.

Suomessa kansainvälisen matkailun kasvuluvut ovat olleet jo useiden vuosien ajan positiivisia. Tähän myönteiseen kehitykseen Pohjois-Karjala on päässyt mukaan nyt vuonna 2017, mutta edelleenkin esimerkiksi aasialaisten matkailijoiden määrä Pohjois-Karjalassa on pieni, alle 1000 rekisteröityä majoitusvuorokautta vuosittain. Maakunnan ja maakunnan matkailutoimijoiden valmiuksia sekä osaamista kansainvälisen matkailun kasvattamiseen on merkittävästi parannettu Matkailun Kasvuohjelman toimesta vuosien 2015-2017 aikana. Pohjois-Karjala on saanut myös uusia kansainvälisiä yhteistyökumppaneita sekä löytänyt sellaisia toimintamalleja, jotka ovat nykyisten kasvulukujen valossa olleet tuloksekkaita. Jotta tätä nyt alkanutta kehitystä pystytään jatkamaan, tarvitaan panostuksia niihin toimintoihin, jotka kasvuohjelmassa on todettu tuloksekkaiksi. Näiden kokemusten perusteella Visitkarelia Destination -hankkeen tavoitteet ja toimenpiteet ovat seuraavat:

1) Uusien ja merkittävien kansainvälisten matkailutuotantojen rakentaminen Pohjois-Karjalaan.
Uusia matkailutuotantoja haetaan Keski-Euroopan ja Venäjän lisäksi mm. kokonaan uudelta markkina-alueelta Kiinasta. Nämä tuotannot ovat ns. volyymituotantoja, joilla on maakunnallista vaikuttavuutta useisiin alueisiin ja yrityksiin sekä esimerkiksi maakunnan lentoliikenteen kehitykseen. Ollaan maakuntana ja matkailudestinaationa (matkailualueena) mukana Kiinaan suuntautuvassa Lakeland -yhteistyössä, jota koordinoi VisitFinland. Tehdään ensimmäinen matkailutuotanto Kiinasta Lakeland -alueelle (mm. Pohjois-Savo, Pohjois-Karjala, Etelä-Savo ja Etelä-Karjala).

2) Pohjois-Karjalan matkailuyritysten kansainvälinen kasvu.
Hankkeessa työskennellään etenkin kansainvälistä kasvua etsivien yritysten ja organisaatioiden kanssa. Työskentelymuotona ovat mm. kansainväliset workshopit sekä media- ja matkanjärjestäjävierailut Pohjois-Karjalaan.

3) Kiinnostavuuden ja tunnettavuuden kansainvälinen lisääminen matkailudestinaationa (matkailualueena) etenkin digitaalisissa kanavissa
Etsitään ja toteutetaan uusia toimintamalleja mm. matkailutuotteiden sähköiseen kokoamiseen, levittämiseen ja destinaatiotason näkyvyyteen kansainvälisesti. Tavoitteena on nostaa Pohjois-Karjala ensimmäiseksi alueeksi Suomessa, joka esiintyy kansainvälisissä digitaalisissa jakelukanavissa tekemisen ja kokemisen kautta.

Visitkarelia Destination -hankkeen tuloksena matkailutoimialan rekisteröidyt majoitusvuorokaudet kasvavat ulkomailta (tavoite + 5 % vuodessa)ja alueelle saadaan kaksi uutta maakuntatason merkittävää kansainvälistä yhteistyökumppanuutta. Projektissa mukana olevat yritykset saavat yhteensä vähintään 20 uutta yhteistyösopimusta kansainväliltä markkinoilta (esim. matkailutuote katalogiin, uusi yhteistyösopimus)ja maakunnallisia matkailuartikkeleita julkaistaan kansainvälisessä mediassa vähintään 30. Pitkän aikavälin tavoitteena on kansainvälisten matkailumäärien ja matkailutulon merkittävä kasvattaminen Pohjois-Karjalassa etenkin uusilta kaukomarkkina-alueilta, kuten Kiinasta.

Visitkarelia Destination hanketta hakee Karelia Expert Matkailupalvelu Oy, joka on kuntarahoitteinen ja voittoa tavoittelematon yhtiö. Hankkeen tulokset kohdistuvat koko maakunnan yrityskenttään.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen ensisijaisia kohderyhmiä ovat Pohjois-Karjalan matkailun pk-yritykset ja kansainväliset matkanjärjestäjät. Muita sidosryhmiä ovat Lakeland -alueen toimijat, VisitFinland, Finnair, matkailuyritysten yhteistyöverkostot (esim. matkailuyhdistykset) sekä matkailun rahoitus- ja kehittämisorganisaatiot.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen tärkein välillinen kohderyhmä ovat kotimaiset ja ulkomaiset matkailun kuluttaja-asiakkaat Pohjois-Karjalassa.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 686 070

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 661 117

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 686 070

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 661 117

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Karjala, Etelä-Savo

Seutukunnat: Joensuun, Keski-Karjalan, Pielisen Karjalan, Savonlinnan

Kunnat: Tohmajärvi, Liperi, Kontiolahti, Nurmes, Lieksa, Outokumpu, Rääkkylä, Polvijärvi, Joensuu, Kitee, Heinävesi, Juuka, Ilomantsi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Teollisuuskatu 15

Postinumero: 80100

Postitoimipaikka: Joensuu

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Hanke on vaikutuksiltaan sukupuolineutraali.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Ei
Hanke on vaikutuksiltaan sukupuolineutraali.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hanke on vaikutuksiltaan sukupuolineutraali.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 4 4
Kansainvälisten luonto- ja kulttuurimatkailutuotteiden kehittäminen kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 2 2
Kestävän kehityksen periaatteiden edistäminen matkailussa, esim. lähiruokatuotteet.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 5 5
Matkailuelinkeinon kehittäminen pohjautuu paikallisiin yrityksiin ja yritysverkostoihin
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 0
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 1 1
Matkailijat käyttävät paikallisia palveluja ja auttavat säilyttämään mm. hyvinvointipalveluja maakunnassa.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 6 6
Matkailutuotteissa hyödynnetään paikallista kulttuuria ja eri kulttuurikohteita. Kansainväliset matkailijat rikastuttavat myös maakunnan kulttuuriympäristöä vierailemalla maakunnassa.
Ympäristöosaaminen 1 1
Aitous ja kestävä kehitys painottuvat myös kansainvälisessä matkailussa - asiakkailta (kuten matkanjärjestäjiltä) tuleva palaute ohjaa matkailutoimijoita kiinnostumaan yhä enemmän kestävästä kehityksestä.

9 Loppuraportin tiivistelmä

VisitKarelian Destination -hankkeen toiminnan aikana rekisteröityjen ulkomaisten yöpymisten määrä kasvoi Pohjois-Karjalassa 3,5%. Saapuneiden määrä kasvoi jopa 5,1% keskimääräisen viipymisajan pysyessä samana 2,2 yötä (tilastopalvelu Rudolf). Kasvua tuli kaikilta hankkeen markkina-alueilta, paitsi Saksasta. Hankkeen kohdemarkkinoista eniten kasvoi Kiina ja Hong Kong. Kahden vuoden aikana yöpymisten määrä näiltä markkina-alueilta kasvoi 1522 yöpymisvuorokautta (300,2%) ja keskimääräinen viipymisaika oli 4,4 yötä, mikä on varsin pitkä muihin kohdemarkkinoihin verrattuna. Tähän on vaikuttanut erityisesti hankkeen toimenpiteet koulutusmatkailun osalta. Euroopan markkinoilta eniten kasvua tuli Alankomaista 18,5% ja Itävallasta 41,1%.
Lokakuussa 2019 Karelia Expert Matkailupalvelu Oy toteutti laajan kyselyn Pohjois-Karjalan matkailuyrityksille. Kyselyn tavoitteena oli kartoittaa alueen matkailutoimijoiden nykytilanne ja selvittää yritysten kasvuhalukkuus ja tulevaisuuden näkymät. Kyselyyn vastasi 85 yritystä. Vastaajista 10 oli hankkeessa mukana olevia toimijoita sekä 13 toimijaa, jotka olivat hankkeessa mukana matkailuyhdistysten kautta. Kyselyn perusteella hankkeessa mukana olleet toimijat ovat kasvuhalukkaita: 48% yrityksestä ilmoitti olevansa kasvua hakeva yritys ja 31% voimakkaasti kasvua hakeva yritys. Suurella osalla toimijoista kansainvälisten asiakkaiden osuus on tällä hetkellä alle neljännes, ja kohderyhmät jakautuvat melko tasaisesti eri maiden välillä. Suurin osa vastaajista kuitenkin arvioi, että tulevaisuudessa kansainvälisten asiakkaiden osuus tulee kasvamaan. Vastanneista yrityksistä suurin osa myös halua kasvattaa yrityksensä ja suunnittelee investointeja.
VisitKarelia Destination -hanke on vahvasti tukenut yritysten kasvua ja osaamista kansainvälisillä markkinoilla. Ohjelman aikana yrityksille on järjestetty digitalisaation, kansainvälisen myynnin ja tuotteistamisen koulutuksia ja tehty yksi opintomatka. Hankkeen aikana Pohjois-Karjalaan järjestettiin 18 matkanjärjestäjävierailua, joiden aikana alueella vieraili 173 matkanjärjestäjää / toimijaa. Vierailujen aikana hankkeessa mukana oleviin yrityksiin kohdistettiin 171 toimenpidettä. Matkanjärjestäjien vierailut ovat tärkeitä myyntitilaisuuksia yrityksille, joiden avulla he pääsevät verkostoitumaan ja esittelemään tuotteensa kansainvälisille matkanjärjestäjille. Ainakin 12 matkanjärjestäjää on ilmoittanut ottaneensa pohjoiskarjalaisia matkailutuotteita myyntiin tai tehneensä uusia matkapaketteja alueelle.