Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A73493

Hankkeen nimi: Ammattitaitokilpailutoiminta verkostoitumisen kehittäjänä ja ammatillisen koulutuksen vetovoimaisuuden edistäjänä

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2018 ja päättyy 31.8.2019

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Karjalan maakuntaliitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä

Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä

Y-tunnus: 0212371-7

Jakeluosoite: Tulliportinkatu 3, 80130 Joensuu

Puhelinnumero: 013 244 200

Postinumero: 80130

Postitoimipaikka: Joensuu

WWW-osoite: http://www.riveria.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Anne Karppinen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö, Taitaja2019 kilpailujohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: anne.karppinen(at)riveria.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 050 3598042

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Tämän hankkeen tavoitteena on edistää ammatillisen koulutuksen vetovoimaa ja tunnettuutta sekä yritysten kilpailukykyä osaamisen kehittämisen kautta Hankkeessa kehitetään ja luodaan uusia viestinnän ja markkinoinnin materiaaleja sekä perustetaan uusia yritysyhteistyöfoorumeja ja toimintamalleja yhteistoiminnallisuuden lisäämiseksi.
Ammatillisen koulutuksen reformi tuo paljon uusia käytänteitä koulutuksenjärjestäjälle, opiskelijoille kuin myös yhteistyössä mukana oleville yrityksille ja muutoksista viestimiseen ja markkinoinnin edistämiseen tarvitaan lisätoimenpiteitä.

Hankkeen toimenpiteitä toteutetaan seuraavissa työpaketeissa:

1. Ammatillisen koulutuksen mahdollisuuksista viestiminen (kohderyhminä hakeutuvat nuoret ja aikuisopiskelijat, nuorten vanhemmat ja huoltajat, yrityselämä mm. lyhytkoulutusten mahdollisuudet)
2. Työelämätaitojen esiin nostaminen; hankkeessa tuodaan positiivisella tavalla esiin hyvän työntekijän ominaisuuksia ja kannustetaan koko toimijakenttää "ryhtiliikkeeseen" uudessa muuttuneessa toimintaympäristössä
3. Hankkeessa mukanaolevien yritysten ja koulutuksenjärjestäjien osaamisen markkinointi ja viestintä
4. Uusien yritysyhteistyöfoorumien perustaminen ja toiminnan kehittäminen yritysten kilpailukyvyn edistämiseksi osaamisen kehittämisen kautta
5. Kansainvälisyyden edistäminen; koulutusviennin kasvattaminen ja yritysten osaamisen sekä verkostoinnin kehittäminen
6. Ammattitaitokilpailutoiminnan ja valtakunnallisen kilpailutapahtuman hyödyntäminen ammatillisen koulutuksen markkinoinnissa
7. Koulutuksen järjestäjän ja yläkoulujen sekä yläkoululaisten vanhempien ja huoltajien yhteistyön kehittäminen eri kilpailutoimintojen ja Taitaja-tapahtuman avulla


Hankkeessa kehitetään ja luodaan uusia viestinnän ja markkinoinnin materiaaleja sekä yhteistyötä edistäviä yritysyhteistyöfoorumeja. Ammattitaitokilpailutoiminta ja valtakunnalliset kilpailut ovat yksi näkyvistä ammatillisen koulutuksen markkinoinnin areenoista ja tämä hanke sijoittuu samaan aikaan kuin Joensuussa järjestetään ammattitaidon SM-kilpailut, TAITAJA2019. On tarkoituksenmukaista hyödyntää tapahtuma hankkeen toimenpiteissä ja mahdollistaa myös hankkeen toiminnoille ja tuotoksille valtakunnallista näkyvyyttä.
Valtakunnallinen tapahtuma oheistapahtumineen ja valmisteluineen sekä suunnitteluineen halutaan tämän hankkeen avulla hyödyntää elinkeinoelämän yhteyksien syventämisessä ja uusien toimintojen liikkeellepanevana toimintona.
Tavoitteena on, että hankkeessa mukanaolevat yritykset ja muut toimijat luovat uusia toiminnallisia kumppanuuksia, yhteydenpito jatkossa helpottuu ja tietoisuus eri toimijoista kasvaa ja, että toiminnan avulla mukaan sitoutetaan uusia sidosryhmiä ja työelämäkumppaneita ammatillisen koulutuksen toteuttamisen kehittämiseen, jotta se voi entistä paremmin palvella työelämää ja yksittäistä opiskelijaa.

Tavoitteena ja tuloksena on, että ammatillinen koulutus lisää vetovoimaisuuttaan, kumppanuuksien määrä kasvaa, väestön tietoisuus ammatillisen koulutuksen mahdollisuuksista kasvaa, kohtaannot yritysten edustajien ja opiskelijoiden välillä lisääntyvät ja ammatillisen koulutuksen markkinointiin saadaan uusia vakiintuneita tapoja ja toimintamalleja.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen kohderyhmät
Elinkeinoelämä, opiskelijat, valmistuvat opiskelijat, opetushenkilöstö ja alan asiantuntijat sekä muu henkilöstö. Yläkoululaiset, yläkoulujen henkilöstö sekä koululaisten vanhemmat ja huoltajat.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Muut koulutuksenjärjestäjät ja toiminnan ulkopuolella olevat yritykset sekä kansainväliset osallistujat.
Koko väestön tietoisuuden lisääminen ammatillisesta koulutuksesta.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 326 340

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 298 516

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 466 200

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 426 452

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Karjala

Seutukunnat: Joensuun, Keski-Karjalan, Pielisen Karjalan

Kunnat: Polvijärvi, Liperi, Lieksa, Kontiolahti, Nurmes, Rääkkylä, Outokumpu, Tohmajärvi, Joensuu, Kitee, Juuka, Ilomantsi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta on tehty Lapin letka suvauskonetta käyttäen.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Koulutusten saavutettavuuden edistäminen ja tietoisuuden lisääminen sukupuolesta riippumatta
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Ei ole hankkeen päätavoite.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 8 8
Hyödynnetään digitalisaation ja robotiikan tuomia uudet mahdollisuuksia
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 5 5
Hyödynnetään digitalisaation ja robotiikan tuomia uudet mahdollisuuksia
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 8 8
Hyödynnetään digitalisaation ja robotiikan tuomia uudet mahdollisuuksia
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 10 10
Pitkäjänteinen kehittämistyö
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 8 8
Hyödynnetään digitalisaation ja robotiikan tuomia uudet mahdollisuuksia
Liikkuminen ja logistiikka 7 7
Hyödynnetään Skype ja muita kokoustekniikoita
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 10 10
Kouluttautumismahdollisuuksien esiintuominen, uudet urapolut, yritysten toimintojen kehittäminen
Tasa-arvon edistäminen 8 8
Koulutusten saavutettavuuden edistäminen ja tietoisuuden lisääminen
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 9 9
Koulutusten saavutettavuuden edistäminen ja tietoisuuden lisääminen
Kulttuuriympäristö 8 8
Koulutusten saavutettavuuden edistäminen ja tietoisuuden lisääminen. Kansainvälisiä osallistujia ja vierailijoita
Ympäristöosaaminen 8 8
Ympäristörakentaminen, ekologisuus ja kestävä kehitys lajien teemoissa

9 Loppuraportin tiivistelmä

Ammattitaitokilpailutoiminta verkostoitumisen kehittäjänä ja ammatillisen koulutuksen vetovoimaisuuden edistäjänä -hankkeen keskeisenä kohderyhmänä olivat elinkeinoelämä, opiskelijat, valmistuvat opiskelijat, opetushenkilöstö ja alan asiantuntijat sekä muu henkilöstö. Myös yläkoululaiset, yläkoulujen henkilöstö sekä koululaisten vanhemmat ja heidän huoltajat. Hankkeen välillisiä kohderyhmiä olivat muut koulutuksenjärjestäjät ja kansainväliset kumppanit sekä kaikki ammatillisesta koulutuksesta kiinnostuneet.

Hankkeen tavoitteina olivat:
• yläkouluyhteistyön kehittäminen, työelämätaitojen esiin nostaminen koko työelämäkentässä
• ammatillisen koulutuksen markkinointi ammattitaitokilpailutoiminnan avulla
• uudet yritysyhteistyöfoorumit yritysten kilpailukyvyn edistämiseksi (ammattitaitokilpailukumppanuus toimintamallin kehittäminen)
• yritysten ja koulutuksenjärjestäjien osaamisen markkinointi ja viestintä
• kansainvälisen koulutusviennin kasvattaminen

Hankkeen aikana toteutettujen materiaalien avulla ammattitaitokilpailutoimintaa ja ammatillista osaamista tuotiin esille positiivisella tavalla. Hankkeen toiminnan merkittävänä kohokohtana oli valtakunnallinen ammattitaidon SM-kilpailu Taitaja2019, joka järjestettiin oheistapahtumineen (mm. yläkoululaisille suunnattu Taitaja9-kilpailu) Joensuussa toukokuussa 2019. Materiaalituotannossa huomioitiin tuleva tapahtuma. Taitaja2019 tapahtumassa vieraili 28 500 kävijää.

Paikallinen isompi tapahtuma oli yläkoululaisille suunnattu Toisen asteen yhteys 2018, Joensuu -tapahtuma, joka toteutettiin yhteistyössä Riverian eri koulutusalojen kanssa. Tapahtumassa luotiin uusia toimintamalleja mm. opoinfoille ja yläkoululaisten koulutusaloihin tutustumiselle.

Hankkeessa toteutetut toimenpiteet liittyivät ammattitaitokilpailutoiminnassa olevien toimijoiden osaamisen kehittämiseen. Isompia koulutustilaisuuksia (n. 100 osallistujaa) järjestettiin 19.1.2018, 20.4.2018, 14.9.2018, 22.2.2019 ja 5.4.2019. Lisäksi järjestettiin useita pienempiä, kohdennettuja tapaamisia.

Valtakunnallinen Taitaja2019 lajiohjausryhmäpäivä järjestettiin Joensuussa 18.9.2018. Osallistujia (n. 300) oli ympäri Suomea. Osallistujat olivat yritysyhteistyökumppaneita ja ammatillisen koulutuksen edustajia.

Taitaja2019 kumppaneita oli yhteensä yli 300. Kumppanuuksiin liittyviä tapaamisia oli useita sekä hankkeen toimintoina että Riverian koulutusalojen toimesta.

Hankkeen aikana yhteistyö kehittyi sekä hankkeen hallinnoijan työyhteisössä että yhteistyökumppaneiden kanssa.