Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A73495

Hankkeen nimi: Elinvoimaa tapahtumista

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2018 ja päättyy 31.3.2020

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Karjalan maakuntaliitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Joensuun kaupunki

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 0242746-2

Jakeluosoite: Torikatu 21 C, 3.kerros

Puhelinnumero: 050 340 5826

Postinumero: 80100

Postitoimipaikka: Joensuu

WWW-osoite: http://www.joensuu.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Markku Santeri Pyykkönen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Tapahtumapäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: markku.pyykkonen(at)jns.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 050 340 5826

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Joensuun kaupunki tunnetaan tapahtumakaupunkina, jossa järjestetään lukuisia tapahtumia ympärivuoden. Tapahtumilla nähdään merkittäviä aluetaloudellisia ja sosiaalisia merkityksiä, jotka tuovat elinvoimaa Joensuuhun ja maakuntaan. Joensuu tavoittelee lisää ympärivuoden monipuolisia tapahtumia ja kaupungin omaa valmiutta vastaanottaa erilaisia suurtapahtumia kehitetään.

Tapahtumien ja paikallisen elinkeinoelämän välillä ei ole käyty systemaattisesti ja tavoitteellisesti vuoropuhelua tapahtumien ja niihin liittyvien liiketoimien kehittämisestä tai uusien vetovoimaisten tapahtumien synnyttämisestä. Usein tapahtumatoimijoiden resurssit eivät ole riittävät panostaa yritysyhteistyöhön, yrityspalveluihin tai uusiin liiketoimintamalleihin ja ideoihin. Toisaalta pk-yrityksillä ei ole suoraa ja organisoitua väylää käydä tavoitteelisia keskusteluja tapahtuma-alan kanssa. Useimmat kulttuuri- ja festivaalitapahtumat kärsivät tällä hetkellä myös puutteellisista rahoitusresursseista ja monet tapahtumat toimivat vähenevien julkisten tuki-instrumenttien varassa. Tästä johtuen tapahtumien keskinäistä vuoropuhelua ja yhteistyötä yrityssektorin kanssa on syytä parantaa.

Elinvoimaa tapahtumista-hankkeen avulla lisätään pk-yritysten ja laajasti elinkeinoelämän sekä tapahtumien välistä vuoropuhelua. Hankkeessa kootaan yhteen vakiintuneiden tapahtumien yritys-, yhteisö- ja yksityishenkilöiden verkosto, jonka kanssa yhdessä kehitetään tapahtumien toimintaedellytyksiä, liiketoimintamahdollisuuksia, vaikuttavuusarvioinnin välineitä sekä luodaan malleja yhteismarkkinoinnille että yhteisille palveluille. Pohjois-Karjalassa tai Joensuussa ei ole aikaisemmin toteutettu vastaavantyyppistä hanketta. Yrittäjäjärjestöjen laaja tuki tuo uusia mahdollisuuksia tapahtuma-alan kehittämiselle. Hankkeen kumppaneita ovat Pohjois-Karjalan kauppakamari ry, Pohjois-Karjalan Yrittäjät ry, Joensuun Yrittäjät ry, Joensuun Popmuusikot ry, Joensuun Töminä Oy ja Karelia Expert Oy.

Hankkeen tavoitteet ovat:

- Luoda uusia vuoropuhelun tapoja elinkeinoelämän ja tapahtuma-alan välille, kannustaa tapahtumia liiketoiminnan kehittämiseen ja lisätä liiketoimintamahdollisuuksia sekä yrityksille että tapahtumille
- Kehittää tapahtumatuottajien substanssi- ja liiketoimintaosaamista pitkäjänteisesti
- Luoda uusia innovaatioalustoja tapahtumille ja pk-yrityksille tapahtumiin liittyvän liiketoiminnan kehittämisessä
- Tukea ja aktivoida tapahtumatuottajien alueellista, kansallista ja kansainvälistä yhteistyötä
- Luoda uusia tuotanto- ja rahoitusinnovaatiota tapahtuma-alalle
- Kehittää uusia vetovoimaisia tapahtumakonsepteja ja palveluita yhteistyössä alan toimijoiden kanssa
- Kasvattaa alueen tapahtumien asiakasmääriä ja liikevaihtoa
- Vahvistaa Pohjois-Karjalan ja Joensuun imagoa laadukkaan tapahtumatarjonnan alueena
- Lisätä alueelle suuntautuvaa matkailua
- Lisätä maakunnan ja kaupungin kansainvälistä sekä valtakunnallista näkyvyyttä
- Kehittää tapahtumien arviointi- ja seurantatyökaluja

Hankkeen toimenpiteitä ovat:

Hankkeen toimintamalleihin kuuluvat erilaiset tapahtumatoimijoiden ja yrityksien yhteiset maakunnalliset tapahtumafoorumit sekä erilaisiin kehittämisideoihin pureutuvat tapahtumaklinikat. Näiden lisäksi hanke kehittää tapahtumatuottajamarkkinointia vetovoimaisen tapahtumien Joensuun seudun markkinoimiseksi ja synnyttää tapahtumien vaikuttavuusarviointiin sekä aluetaloudellisten vaikutusten arviointiin erilaisia työkaluja.

1. Tapahtumafoorumit:
• Työkalut tapahtuma-alan seurantaan ja vaikutusten arviointiin
• Yhteistuotantomallien kehittäminen ja testaaminen
• Tapahtumien rahoituspohjan vahvistaminen, erityisesti tapahtumasponsorointiin ja yritysyhteistyöhön liittyvät kokeilut (esim. Kumppanilounaat)
• Kehittämissessiot yritysten ja asiantuntijoiden kanssa

2. Tapahtumaklinikat:
• Tapahtumaklinikoiden sisällöt räätälöidään alueen tarpeisiin huomioiden tapahtumien turvallisuuden, liiketoiminnan, kestävän kehityksen työkalujen, vakuuttamisen ja markkinoinnin kehittämisen tarpeet
• Tapahtumatyökalujen jalkauttaminen
• Uusien tapahtumakonseptien, palveluiden ja liiketoiminnan kehittäminen

3. Tapahtumatutkimus:
• Ajankohtaiset tutkimustiedon kerääminen ja tapahtumien aluetaloudellisten vaikutusten arviointi
• Luodaan arviointityökaluja osallistuville tapahtumille tapahtumien vaikutusten (aluetaloudelliset, ympäristö, sosiaaliset, kulttuuriset) mittaamiseksi
• Asiakas- ja kuluttajatutkimusten kehittäminen sekä työkalujen jalkauttaminen
• Pienempien case-tutkimustarpeiden poluttaminen

4. Tapahtumatuottajamarkkinointi:
• Fokuksena eri sektoreilta kärkitapahtumien kerääminen Joensuuhun, verkostoituminen ja palveluiden tuotteistaminen
• Alueen yhteismarkkinoinnin ja viestintätoimenpiteiden suunnittelu ja toteutus yhdessä alueen yrittäjien sekä tapahtumatuottajien kanssa

Hankkeen tulokset ovat:

- Pohjois-Karjalan ja Joensuun seudun tapahtumille löytyy säännönmukainen kokoontumistapa ja innovaatioalusta tapahtuma-alan liiketoiminnan kehittämiseksi
- Pohjois-Karjalan ja Joensuun seudun tapahtumat luovat pysyvän toimintamallin pk-yrityksien ja elinkeinoelämän kanssa käytävään vuoropuheluun
- Alueen tapahtumille syntyy yhteiset mittarit – seuranta ja tutkimus on säännöllistä ja tietoa käytetään tapahtuma-alan kehittämiseen
- Tapahtuma-alalle syntyy uusia tuotanto- ja rahoitusmalleja, jotka tehostavat organisaatioiden toimintaa
- Alueen tapahtumatuottajien välille syntyy uusia yhteistyömalleja ja yhteistyö matkailualan kanssa tiivistyy
- Tapahtumien näkyvyys alueen matkailumarkkinoinnissa ja –tiedotuksessa lisääntyy
- Tapahtuma-alan toimijat saavuttavat uusia asiakkaita ja kasvattavat liikevaihtoaan uusien työkalujen ja osaamisen avulla
- Alueen tapahtumien kävijä- ja matkailijamäärät kasvavat
- Positiivinen mielikuva Joensuusta ja Pohjois-Karjalasta tapahtumiamyönteisenä alueena paranee

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Alueen tapahtumatuottajat (yritykset, yhdistykset, osuuskunnat)

4.2 Välilliset kohderyhmät

PK-yritykset
Matkailutoimialan yritykset
Tapahtumien yhteistyökumppaniyritykset
Tapahtumatuotannon alihankkijayritykset
Pohjois-Karjalan korkeakoulujen opiskelijat
Alueen tapahtumissa kävijät
Pohjois-Karjalan alueen matkalijat ja turistit
Pohjois-Karjalan alueen asukkaat
Pohjois-Karjalan kunnat

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 331 750

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 325 959

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 464 450

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 456 407

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Karjala

Seutukunnat: Joensuun

Kunnat: Polvijärvi, Liperi, Outokumpu, Kontiolahti, Joensuu, Juuka, Ilomantsi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Torikatu 21 C, 3.kerros

Postinumero: 80100

Postitoimipaikka: Joensuu

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Hankkeessa ei ole tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta käsin.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen toimenpiteet ovat sukupuolineutraaleja eli kohdistuvat sukupuoleen katsomatta hankkeen välittömään ja välilliseen kohderyhmään. Hanke toteutetaan huomioimalla sukupuolten tasa-arvo.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoitteena on pk-yritysten ja alueen tapahtumatoimijoiden vuoropuhelun, yhteistyön, liiketoimintamahdollisuuksien ja tapahtumapalveluiden kehittäminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 4 4
Hankkeen toiminnassa suositaan digitaalisten palveluiden ja toimenpiteiden toteutusta. Hanke tarjoaa aineettomia eli ei-fyysisiä palveluita alueen pk-yrityksille ja tapahtumille. Matkustaminen toteutuu ekologisesti Joensuun kaupungin matkustussääntöä tehokkaasti noudattaen.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 2 4
Hankkeessa pyritään hyödyntämään digitaalista palveluntuotantoa ja matkustaminen toteutetaan ekologisesti Joensuun kaupungin matkustussääntöä noudattaen. Hankkeessa mukana olevien tapahtumien osalta huomioidaan kestävän kehityksen edistäminen.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 1
Hankkeen kohteena ei ole kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus muuten, kuin laajasti ajatellen ilmastonmuutoksen kautta. Hankkeessa mukana olevien tapahtumien osalta huomioidaan kestävän kehityksen edistäminen.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 2
Hankkeen toimenpiteiden ei suoraan katsota vaikuttavan pinta- ja pohjaveteen, maaperään tai ilmaan. Hankkeessa mukana olevien tapahtumien osalta huomioidaan kestävän kehityksen edistäminen.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hanke ei liity Natura 2000-ohjelman kohteisiin.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 2 2
Hankkeen toiminnassa suositaan digitaalisten palveluiden ja toimenpiteiden toteutusta. Hanke tarjoaa aineettomia eli ei-fyysisiä palveluita alueen pk-yrityksille ja tapahtumille. Matkustaminen toteutuu ekologisesti Joensuun kaupungin matkustussääntöä tehokkaasti noudattaen. Hankkeessa mukana olevien tapahtumien osalta huomioidaan kestävän kehityksen edistäminen ja materiaaliviisaus.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 1
Hankkeen toiminnassa suositaan digitaalisten palveluiden ja toimenpiteiden toteutusta. Hanke tarjoaa aineettomia eli ei-fyysisiä palveluita alueen pk-yrityksille ja tapahtumille. Matkustaminen toteutuu ekologisesti Joensuun kaupungin matkustussääntöä tehokkaasti noudattaen. Hankkeessa mukana olevien tapahtumien osalta huomioidaan kestävän kehityksen edistäminen ja materiaaliviisaus. Mukana olevien tapahtumien osalta välillisesti vaikutetaan kestävien energialähteiden käyttöön.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 7 8
Hanke ennen kaikkea keskittyy pk-yritysten ja alueen tapahtumien vuoropuhelun, liiketoimintamahdollisuuksien ja keskinäisten tapahtumapalveluiden kehittämiseen. Hankkeen keskiössä ovat Pohjois-Karjalan ja Joensuun seudun tapahtumat. Hanke keskittyy oman alueen tapahtumien ja yrityksien vahvuuksiin. Hanke merkittävästi kehittää pitkäjänteisti paikallista elinkeino- ja palvelurakennetta. Hankkeessa luotavat hyvät käytännöt ja verkostomainen toimintamalli jää välittömästi kaikkien alueen toimijoiden hyödynnettäväksi.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 6 6
Hanke ennen kaikkea kehittää aineettomia tuotteita ja palveluita sekä pyrkii saamaan verkostomaisen toimintamallin avulla lisäarvio alueelle.
Liikkuminen ja logistiikka 0 5
Hankkeella on kohtuullisen lyhyt toteutusaika, mutta hankkeen on ajateltu vaikuttavan positiivisesti alueen matkailutuloon, eli hankkeella on odotettavissa matkailuvaikutuksia. Matkailuvaikutukset syntyvät osittain matkustamisesta.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 6 7
Toiminnalla pyritään vaikuttamaan Pohjois-Karjalan ja Joensuun seudun alueen houkuttelevuuteen tapahtuma- ja yritysystävällisenä paikkakuntana. Hankkeella voidaan nähdä vaikutuksia tapahtuma-alan ja yrityskentän hyvinvointiin. Mukaan tulevilla tapahtumilla voidaan nähdä laajasti vaikutuksia alueen ihmisten hyvinvointiin, elämänhallintaan ja myös terveyteen.
Tasa-arvon edistäminen 0 1
Hankkeen toimenpiteet ovat sukupuolineutraaleja, mutta hankkeen toteutuksessa huomioidaan sukupuolten tasa-arvo.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 4 4
Hankkeen aikana tuodaan esille toteutuksessa mukana oleville yrityksille sekä tapahtumille tapahtumien saavutettavuutta ja pyritään vakiinnuttamaan toimenpiteet saavutettavuuden lisäämiseksi maakunnan tapahtumissa. Hankkeessa huomioidaan eri sosioekonomisista taustoista tulevat toimijat ja pyritään oman työn osalta lisäämään yhdenvertaisuutta ja moniarvoista vuoropuhelua.
Kulttuuriympäristö 5 7
Tapahtumat ovat merkittävä osa alueen kulttuuriperintöä.
Ympäristöosaaminen 4 2
Hankkeen välillisille ja välittömille kohderyhmille tuodaan esille uutta ympäristöosaamista ja tuodaan esille ympäristöasioiden merkitystä tapahtumatuotannossa sekä yritystoiminnassa.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Joensuun kaupungin hallinnoiman Elinvoimaa tapahtumista -hankkeen tarkoituksena oli:

a) tuoda tapahtumajärjestäjät ja yrityspäättäjät yhteen synnyttämään uusia markkinointikumppanuuksia
b) parantaa tapahtumajärjestäjien liiketoimintaosaamista ja verkostoja
c) tehdä tapahtumien kävijä- ja taloustutkimusta sekä koota testatut ja toimivat tutkimustyökalut tapahtumajärjestäjien myöhempää käyttöä varten
d) hankkia ja kehittää uusia vetovoimaisia tapahtumia seudulle
e) vahvistaa Joensuun seudun imagoa virkeänä tapahtumamatkailukohteena mm. tapahtumien yhteismarkkinoinnin keinoin
f) pilotoida tapahtumatuotantojen tehostamistoimia

Tapahtumajärjestäjien ja markkinoijien yhteen saattamiseksi, verkoston vahvistamiseksi ja toimijoiden liiketoimintaosaamisen kehittämiseksi Elinvoimaa tapahtumista -hanke järjesti erilaisia koulutustilaisuuksia. Hanke järjesti yhteensä 25 tilaisuutta, joihin osallistui yhteensä 658 henkilöä 215 eri organisaatiosta. Sopivat verkoston kokoontumisen tavat ja vuosittainen sykli vakiinnutetaan. Koulutustilaisuuksiin lukeutuvat kehittämisklinikat jäävät Joensuun kaupungille pysyväksi kehittämisen apuvälineeksi.

Elinvoimaa tapahtumista -hanke toteutti kävijätutkimukset kymmenestä tapahtumasta per vuosi. Tutkimuksissa selvitettiin tapahtumakävijöiden kokemuksia sekä kävijöiden synnyttämää aluetalousvaikutusta. Ennen kaikkea hankkeen myötä halutaan vakiinnuttaa tutkimus elimelliseksi osaksi joensuulaisten tapahtumien toimintaa. Hanke on koonnut käsikirjan tapahtumatutkimuksen tekoon ja se jää pysyvästi tapahtumajärjestäjien käyttöön.

Hankkeen tavoitteena oli myös kehittää Joensuun alueelle uusia tapahtumia. Tapahtumaideakilpailujen ja tapahtumahakujen myötä hanke aikaansai Joensuuhun viisi uutta tapahtumaa ja 30 pientä toritilaisuutta.

Joensuun alueen tapahtumamatkailuimagoa hanke edisti mm. yhteismarkkinointikampanjoiden muodossa, keräten kuvamateriaalia tapahtumista, tehden promo- ja messuvierailuja, kehittäen kaupungin matkailumarkkinoinnin tarpeisiin uudelleenmarkkinoinnin menetelmän sekä vuosittain päivitettävän tapahtumamatkailuesitteen.