Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A73507

Hankkeen nimi: Kantatie 75:n parantaminen Kinahmin liittymän kohdalla

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 1.2. Pk-yritysten kannalta tärkeiden liikenne- ja logistiikkayhteyksien parantaminen (vain Itä- ja Pohjois-Suomessa)

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2018 ja päättyy 31.8.2019

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Väylävirasto

Organisaatiotyyppi: Valtion viranomainen

Y-tunnus: 1010547-1

Jakeluosoite: PL 33

Puhelinnumero: 0295 343 000

Postinumero: 00521

Postitoimipaikka: Helsinki

WWW-osoite: http://www.liikennevirasto.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: HYTTINEN TUULA

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Paikkatietoasiantuntija

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: tuula.hyttinen(at)ely-keskus.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0295 026 712

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Kantatie 75 (Siilinjärvi-Kuhmo) on Tahkon saavutettavuuden kannalta keskeinen tieyhteys. Se on myös tärkeä elinkeinoelämän kuljetusväylä Kuopion seudulta Pielisen Karjalaan ja Kainuun itäosiin. Kantatie 75:n ja maantie 16385:n (Kinahmi) liittymä sijaitsee jyrkässä mäessä ja liittymästä on huonot näkemät kantatielle. Maantien 16385 alkupäässä on hankala nousu, joka on talviaikaan ongelmallinen etenkin raskaalle liikenteelle.

Hankkeen tavoitteena on parantaa Tahkolle suuntautuvan liikenteen ja elinkeinoelämän kuljetusten sujuvuutta sekä liikenteen turvallisuutta. Liittymän parantamisesta on valmistunut yleissuunnitelmatasoinen selvitys v. 2015 ja tiesuunnitelman laatiminen on käynnistetty 2017. Hankkeessa toteutetaan oikealle kääntymiskaista maantielle 16385 ja Halunantien liittymä kantatielle katkaistaan.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Tahkon ja lähialueiden yritykset, matkailijat

4.2 Välilliset kohderyhmät

Elinkeinoelämän kuljetukset, muut tienkäyttäjät, paikalliset asukkaat

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 540 000

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 540 000

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 900 000

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 900 000

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Savo

Seutukunnat: Kuopion

Kunnat: Kuopio

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Kaikki tienkäyttäjät hyötyvät tasapuolisesti hankkeesta ja sen tuloksista.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Sukupuoli ei ole ratkaiseva kriteeri hankkeen toiminnassa (esim. urakoitsijan valinta). Hankkeella edistetään yleisesti kaikkien yritysten saavutettavuutta ja toimintaedellytyksiä.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Sukupuolten tasa-arvon edistämiseen ei voida suoraan liikennejärjestelyillä vaikuttaa, koska asiakkaat, kohdealueella työskentelevät ja paikalliset asukkaat tekevät itse valintojaan käyttämiensä liikennemuotojen ja väylien käytön suhteen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys -2 0
Hanke kuluttaa jonkin verran luonnonvaroja, joten sillä on vähäinen välitön vaikutus. Hankkeella ei ole välillisiä vaikutuksia luonnonvarojen käytön kestävyyteen.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 1
Ei välittömiä vaikutuksia. Välillisesti hanke vaikuttaa positiivisesti, koska liikenteen sujuvuuden parantuessa päästöt vähenevät.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei mainittavia välillisiä tai välittömiä vaikutuksia, koska hanke toteutetaan jo käytössä olevan liikennealueen välittömässä läheisyydessä.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ei mainittavia välillisiä tai välittömiä vaikutuksia.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei mainittavia välillisiä tai välittömiä vaikutuksia.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Ei mainittavia välillisiä tai välittömiä vaikutuksia.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Ei mainittavia välillisiä tai välittömiä vaikutuksia.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 5
Hanke edistää välillisesti paikallisen elinkeinorakenteen kestävää kehittämistä, koska se parantaa yritysten saavutettavuutta sekä vähentää liikenteen häiriöitä ja päästöjä.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 4
Hanke edistää välillisesti aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittämistä. Erityisesti Tahkon alueen matkailu- ja luontopalvelut hyötyvät hankkeesta.
Liikkuminen ja logistiikka 10 0
Hanke vaikuttaa merkittävästi saavutettavuuteen alueellisesti sekä liikkumisen ja kuljetusten sujuvuuteen ja turvallisuuteen.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 7
Hanke parantaa alueen yritysten toimintaedellytyksiä. Sujuvat ja turvalliset liikenneyhteydet edistävät elinkeinorakenteen kestävää kehittämistä.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Ei mainittavia välillisiä tai välittömiä vaikutuksia.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Ei mainittavia välillisiä tai välittömiä vaikutuksia.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ei mainittavia välillisiä tai välittömiä vaikutuksia.
Ympäristöosaaminen 0 0
Ei mainittavia välillisiä tai välittömiä vaikutuksia.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Kantatie 75 (Siilinjärvi-Kuhmo) on Tahkon saavutettavuuden kannalta keskeinen tieyhteys. Se on myös tärkeä
elinkeinoelämän kuljetusväylä Kuopion seudulta Pielisen Karjalaan ja Kainuun itäosiin. Kantatie 75:n ja maantie
16385:n (Kinahmi) liittymä sijaitsee jyrkässä mäessä ja liittymästä on huonot näkemät kantatielle. Maantien 16385
alkupäässä on hankala nousu, joka on talviaikaan ongelmallinen etenkin raskaalle liikenteelle.

Hankkeen tavoitteena oli parantaa Tahkolle suuntautuvan liikenteen ja elinkeinoelämän kuljetusten sujuvuutta sekä
liikenteen turvallisuutta. Kinahmin liittymä parannettiin v. 2017-2018 laaditun tie- ja rakennussuunnitelman mukaisesti.

Hankkeen rakennutti Keski-Suomen ELY-keskuksen liikenne ja infrastruktuuri -vastuualueen investointiyksikkö. Hankkeessa toteutettiin:
- oikealle kääntymiskaistan rakentaminen kt 75:n ja mt 16385:n (Kinahmi) liittymään
- raskaan liikenteen kääntöpaikan rakentaminen kt 75:lle
- yksityistien liittymän katkaiseminen kantatieltä 75
- tievalaistuksen toteutus liittymäalueelle
- kallioleikkauksen suoja-aita (ei alkup. suunnitelmassa)

Hankkeen tuloksena saatiin ongelmallinen liittymä parannettua ja täten varmistettua kantatien liikenteen sujuvuus ja turvallisuus. Hankkeella poistettiin yksi "pullonkaula" Tahkon keskeiseltä tieyhteydellä. Toimenpiteiden valmistuttua yritysten toimintaedellytykset Tahkon alueella ja Kinahmintien ympäristössä paranivat ja investointihalukkuus alueelle voi kasvaa.