Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A73511

Hankkeen nimi: Meriklusterin energiatehokkuus Satakunnassa: SataMari

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 3.2. Uusiutuvan energian ja energiatehokkaiden ratkaisujen kehittäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2018 ja päättyy 31.12.2020

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pirkanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Satakunnan ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 2388924-4

Jakeluosoite: PL 1001

Puhelinnumero: (02) 620 3000

Postinumero: 28101

Postitoimipaikka: Pori

WWW-osoite: http://www.samk.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Minna Keinänen-Toivola

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: tutkimuspäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: minna.keinanen-toivola(at)samk.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 044 710 3063

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Energiatehokkuus ja energiahallintamenetelmät ovat satakuntalaisen meriklusterin alalla kehityksen keskiössä, koska ilmastonmuutosta korostavan ympäristösääntelyn merkitys korostuu ja toisaalta energiantehokkuuden vaatimukset kasvavat niin maalla kuin merelle. Satakuntalaisessa meriteollisuudessa energiatehokkuus ei toistaiseksi ole ollut toiminnan keskiössä, vaikka se vaikuttaa keskeisesti alan kannattavuuteen, niin operatiivisessa kuin uusien tuotteiden ja palveluiden liiketoiminnassa.

SataMarin valmistelu on sisältänyt Satakunnan maakuntaohjelmiin (voimassa oleva v. 2014-2017 ja lausunnolla oleva 2018-2021) yksityiskohtaiseen tarveanalyysiin, alueen yritysten kanssa vuosia kestäneeseen aktiiviseen osaamisen lisäämisen ja hanketoiminnan yhteistyöhön ja lukuisiin neuvotteluihin alan toimijoiden kanssa.

SataMari vastaa meriklusterin käytännön kehittämistarpeisiin energiatehokkuudessa ja pyrkii luomaan uutta liiketoimintaa energiatehokkaissa ratkaisuissa niin tuote- kuin palvelukonsepteissa. Toiminta perustuu Living Lab-toimintatapaan, jossa Raumalla sijaitsevat SeaSide Industry Park ja Rauman satama toimivat pilotointialustoina.

SataMarissa 1) selvitetään Satakunnan merisektorin nykytilanne energiatehokkuudessa ja valmistautumisessa tuleviin säädöksiin; 2) lisätään tietoisuutta ja kehittää osaamista politiikoista ja strategioista, mutta ennen kaikkea löydetään käytännön toimia energiatehokkuuden saavuttamiksi meriklusterin alalla; 3) pilotoidaan energiatehokkaita ratkaisuja meriteollisuudessa lainsäädännön, teknisistä, ja taloudellisista näkökulmista; 4) kehitetään ohjeistus- ja päätöksentekotyökalu yrityksien energiatehokkaiden ratkaisujen kehittämisessä; 5) lisätään alueen kilpailukykyä vastaamaan paremmin kiristyvään ympäristösäätelyyn niin maalla kuin merelle liittyen kasvihuonekaasujen päästöihin uusilla cleantech-ratkaisuilla ja digitalisaation avulla.

Hankkeen varsinainen kohderyhmä on meriklusterin yritykset Satakunnassa ja toimijaketjuun kuuluvissa tahoissa kuten alihankkijat myös maakunnan ulkopuolella. Välillisiä kohderyhmiä ovat liitot, yhdistykset, laitevalmistajat uusiutuvassa energiassa ja energiatehokkuudessa, viranomaiset, koulutusorganisaatiot ja vakuuttajat ja kansainväliset luokituslaitokset. SataMari yhdistää satakuntalaisen osaamisen yrityksissä ja Satakunnan ammattikorkeakoulussa energiatehokkuuden ja uusiutuvien energialähteiden ja meriklusterin alueella. Hankkeessa on tehty sukupuolten tasa-arvoanalyysi, sukupuolten tasa-arvoa edistetään ja kestävää kehitystä edistetään niin lainsäädännön, teknologian kuin osaamisen kehittämisen näkökulmista meriklusterissa.

Visiona on, että Satakunta on Euroopan johtava alue meriteknologia-alan resurssitehokkuusosaamisessa Euroopassa vuoteen 2022 mennessä.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinainen kohderyhmä on meriklusterin yritykset Satakunnassa ja toimijaketjuun kuuluvissa tahoissa kuten alihankkijat myös maakunnan ulkopuolella.
Kohderyhmä koostuu:
- Satamat toimijoineen (erityisesti Rauma, Pori, Eurajoki). Esim. Rauman sataman alueella toimii 60 eri toimijaa
- Raskaanteollisuuden keskittymät (esim. Rauma SeaSide Industry Park, jossa toimii 35 yritystä)
- Laivan- ja offshorerakentajat alihankkijaketjuineen (veturiyrityksinä Rauma Marine Construction, Technip Offshore,
Uudenkaupungin työvene)
- Varustamot (esim. Meriaura,Finnlines)
- Logistiikkayritykset (esim. Euroports, Logistikas), cleantech-yritykset
- LOURA verkosto
- Alan kansalliset viranomaiset (MOTIVA, Liikenteenturvallisuusvirasto Trafi, Liikennevirasto)

Tärkeimmät kohderyhmät eli aihepiiriin liittyvä teollisuus (veturiyritykset, alihankkijat, meriklusterin asiakkaat ja viranomaiset) Satakunnassa sijaitsevat Rauma, Porin, Eurajoen, Harjavallan, Euran, Nakkilan ja Ulvilan kunnissa.

4.2 Välilliset kohderyhmät

- Liitot, yhdistykset: Satamaliitto, Suomen meriteollisuus ry, Suomen varustamot ry, ulkomaalaiset varustamot, International Chamber of Shipping, IMO
- Laitevalmistajat uusiutuvassa energiassa ja energiatehokkuudessa
- Viranomaiset: Liikenteenturvallisuusvirasto Trafi, Liikennevirasto, liikenne- ja viestintäministeriö, AVIt, Motiva,
Suomen ympäristökeskus, Ilmatieteenlaitos, Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT
- Koulutusorganisaatiot: WINNOVA, Turun yliopiston Brahea-keskus, Turun AMK, Novia
- Vakuuttajat (Alandia, Swedish Club, Gard) ja kansainväliset luokituslaitokset (Lloyds Register, DNV)

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 159 787

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 159 606

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 228 267

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 228 008

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Satakunta

Seutukunnat: Porin, Rauman

Kunnat: Rauma, Ulvila, Nakkila, Eura, Pori, Harjavalta, Eurajoki

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Analysointiin on käytetty toteuttavan organisaation omia asiantuntijoita (tutkimuspäällikkö, FT Minna Keinänen-Toivola ja hankepäällikkö, merikapteeni Heikki Koivisto). Sukupuolen vaikutusta on analysoitu hankkeen tavoitteet, toteutus ja toimintaympäristö huomioon ottaen. SataMarin toteuttajan SAMK:n organisaatioissa on sekä merenkulun että energia- ja rakennustekniikan ja merenkulun koulutusohjelmien opiskelijoiden ja henkilökunnan sukupuolijakauma perinteisesti erittäin miesvaltainen. Samoin on tilanne kohderyhmiin kuuluvissa meriteollisuuden rakennustekniikan ja energia-alan yrityksissä. Myös kunta- ja valtakunnallisissa organisaatioissa em. toimintaorganisaatioiden henkilökunta on pääsääntöisesti miesvaltaista. Tekniikan opiskelijoista ja henkilökunnasta perinteisesti Satakunnan ammattikorkeakoulussa kemian- ja ympäristötekniikan koulutusohjelmissa naisten osuus on ollut korkein, 50-60%.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Tutkimuksissa (A. Carlsson-Kanyama et al. 2008, I. Schultz et al. 2009, Eurobarometer 2007:31) on todettu, että naiset ja miehet reagoivat eri tavoin energiansäästökampanjoihin. Miehet ottavat pääasiassa vastuulleen erilaiset tekniset parannuskeinot ja naiset puolestaan ovat valmiimpia muuttamaan omaa käyttäytymistään. Naiset suhtautuvat positiivisemmin energiansäästöön ja valitsevat mieluummin uusiutuvia energialähteitä miehiin verrattuna. Nämä tekijät (naisten suurempi valmius muuttaa omaa käyttäytymistään ilmaston hyväksi ja miesten suurempi kiinnostus teknisiä ratkaisuja kohtaan) otetaan huomioon SataMarin viestinnässä siten, että naiset huomioidaan erityisenä kohderyhmänä. Viestinnässä painotetaan ilmastonmuutoksenvaikutuksia ja sitä, että ne eivät vaikuta samalla tavalla kaikkiin. Köyhät kärsivät enemmän kuin rikkaat ja naiset puolestaan enemmän kuin miehet. Tämän vuoksi ilmastonmuutos on mitä suurimmassa määrin myös tasa-arvo– ja yhdenvertaisuuskysymys.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoitteena ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen, vaikkakin hankkeella on nähtävissä varsinkin yleistä ihmisten välistä tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta edistäviä vaikutuksia.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 3 6
Hankkeen päätavoitteena on satakuntalaisen meriklusterin energiatehokkuuden parantaminen. Luonnonvaroja kuluu vähemmän, kun energian käyttö optimoidaan prosesseissa ja valmistettavissa tuotteissa. Uusiutuvan energian ratkaisut (esim. aurinkopaneelit) vähentävät fossiilisten polttoaineiden käytön tarvetta.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 6 8
Hanke vastaa meriklusteriin kohdistuvaan kiristyvään merenkulun ympäristösääntelyn vaatimuksiin, jolla pyritään vähentämään maailmanlaajuisesti merenkulun negatiivisia terveys- ja ympäristövaikutuksia. Energiatehokkuus ja uusiutuvien energialähteiden käyttö vähentävät ilmastomuutoksen aiheuttamia riskejä.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 1 3
Koska haitallisten kasvihuonekaasu- ja pienhiukkaspäästöjen määrä vähenee osana rakennusten ja muiden operaatioiden energiatehokkuutta ja uusiutuvan energian ratkaisuja,niistä aiheutuu vähemmän haitallisia vaikutuksia kasvillisuudelle, eliöstölle ja luonnon monimuotoisuudelle.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 2 5
Meriklusterin ympäristösääntely ja yumpäristösuojelu yhdistettynä kestävään liiketoimintaan vaikuttaa erityisesti positiivisesti ilman laatuun, niin paikallisesti pilottiympäristössä Rauman kaupungin alueella kuin laajemmassa mittakaavassa muilla vastaavilla alueilla, kun SataMarin parhaita käytäntöjä otetaan käyttöön.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei välitöntä eikä välillistä vaikutusta luontoarvoihin muuten kuin edellisissä kohdissa mainitulla tavalla.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 3 4
Energiatehokkuuden parantaminen meriteollisuuden rakennuksissa ja tuotantoprosesseissa (esim. biopolttoaineiden käyttö kuljetuksissa) vähentää materiaalien tarvetta ja syntyvien jätteiden määrää. Uutena innovaationa laivojen biojätteiden biokaasuprosessi voisi vähentää jätteiden määrää.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 7 8
Hankkeessa selvitetään meriklusterin mahdollisuudet käyttää uusiutuvaa energiaa niin prosesseissa kuin tuotteissa ja palveluissa. Uusiutuvalla energialla esim. aurinko, voitaisiin tuottaa osa tarvittavasta sähköstä, mutta ne voivat synnyttää myös uutta liiketoimintaa esim. aurinkopaneelien integrointi kelluviin huviloihin tai laivoille tarjottava maasähkö satamasta.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 7 8
Hanke edistää maakuntaohjelman mukaisesti uudistuvaa teollisuutta, erityisesti uusien innovaatioiden kautta. Uudet innovaatiot voivat olla niin teknologiaa (kuten aurinkopaneelit, ledvalot) tai palveluita (satamien maasähkö)
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 6 6
Meriklusterin "raskaan teollisuuden" ympärille kehittyy uusia tuotteita ja palveluita erityisesti digitalisaation myötä, esimerkiksi energianoptimointipalvelut.
Liikkuminen ja logistiikka 8 8
Rauman ja Porin satamien ulkomaanyhteyden ovat jatkossakin kansantaloudellisesti erittäin merkittäviä. Hanke tukee maakunnan meriyhteyksien kehitystä huomioiden lainsäädännön, teknologian ja taloudellisista näkökulmista.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 4 5
Resurssitehokkuuden kehittäminen ja hiilineutraalisuuden edistäminen osana älykästä erikoistumista johtaa Satakunnan hyvinvoinnin edistämiseen: alueella on menestyvää liiketoimintaa mikä luo työpaikkoja ja tuo verotuloja. Osaamisenkehittämisosiot lisäävät alan henkilöstön hyvinvointia, koska heidän osaamisensa kehittyy ympäristöteknologian alalla.
Tasa-arvon edistäminen 2 2
Hanke pyrkii tunnistamaan sukupuolten erilaiset näkökulmat ja vahvuudet sekä huomioimaan niitä teknologiakehittämisestä kerrottaessa.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 3 3
Satakuntalainen meriklusteri on osa kansainvälistä liiketoimintaa, jonka yhteiskunnallinen merkitys on maakunnan asukaslukuun nähden Suomen merkittävin. Satamat ja meriteollisuus ovat portteja maailmalle joten hanke edistää yhtesikunnallista ja kulttuurista yhdenvertaisuutta maakunnan suhteessa kansainvälisiin kumppaneihin
Kulttuuriympäristö 2 4
Satakunnassa satamatoimintoja on ollut vuosisatojen ajan (Rauma ja Pori) ja laivoja on Raumalla rakennettu laajassa mittakaavassa 1940-luvulta lähtien. Energiatehokkuussa ja uusiutuvien energialähteiden käyttö tukee kulttuuriympäristön kehitystä osana globaalia kokonaisuutta.
Ympäristöosaaminen 8 9
Hanke yhdistää ensimmäistä kertaa satakuntalaiset keihäänkärkiosaamiset ja luo niistä uutta kansainvälistä osaamista: meriklusterin ja energiatehokkuuden ja uusiutuvan energian sekä niihin liittyvän ympäristöliiketoiminnan. Tavoitteena on, että Satakunta on Euroopan johtava osaaja meriteknologia-alan resurssitehokkuudessa Euroopassa vuoteen 2022 mennessä.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Satakunnan ammattikorkeakoulun toteuttamassa Meriklusterin energiatehokkuus Satakunnassa (SataMari) -hankkeessa selvitettiin käytännön toimia Satakunnan meriklusterin energiatehokkuuden parantamiseksi. Kolmivuotisessa (2018–2020) EAKR-rahoitteisessa hankkeessa pyrittiin myös luomaan uutta liiketoimintaa alalle tunnistamalla uusia tuotteita ja palveluita liittyen energiatehokkuuteen. SataMari-hankkeen toiminta perustui Living Lab -toimintatapaan, jossa pilottialustoina olivat Raumalla meriteollisuuspuisto SeaSide Industry Park Rauma ja Rauman sataman alue. Alueilla tehtiin vähähiilisyyttä tehostavia demonstraatioita 1) energiatehokkuudesta ja 2) uusiutuvasta energiasta. Yhdyskuntien vähähiilisyyttä edistävänä uutena ratkaisuna tehtiin ohjeistus- ja päätöksentekotyökalu meriklusterin yritysten käyttöön. Energiansäästötyökalu on vapaasti käytettävissä osoitteessa: https://sub.samk.fi/satamari. Sivustoille on koottu hankkeen kaikki tulokset julkaisuineen.